Pagina 1 van 1  [ 16 berichten ]
Offline WimLex
Master
ma 30 jan 2012, 22:19 Bericht 
[quote="[url][/url]"][/quote]

Smart in-car proef met taxi's en wegenwachtauto's

Afbeelding

Minister Schultz heeft op de AutomotiveCampusNL in Helmond de aftrap gegeven voor de praktijkproef Smart in-car van NXP Semiconductors. De komende tijd worden zo'n 300 wagens van Cibatax en ANWB wegenwacht aangesloten op een intelligent verkeersnetwerk waarmee bestuurders specifieke rijadviezen kunnen krijgen, bijvoorbeeld bij gladheid op de wegen.

De technische gegevens van de voertuigen, zoals snelheid en gebruik van remmen en ruitenwissers, kunnen ook gebruikt worden voor het verbeteren van de verkeersinformatie over de actuele conditie van de wegen. De proef Smart in-car is een samenwerking van NXP met IBM Nederland, Beijer Automotive, Nokia, Tass, Technische Universiteit Eindhoven, TNO, ANWB, Cibatax, KPN en Rijkswaterstaat. De praktijkproef is onderdeel van Brabant in-car II, een subsidieprogramma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). In het programma worden verschillende innovatieve in-car technieken getest. Zo is er ook een experiment met auto's die sensoren hebben en met camera's langs de weg communiceren. Met deze techniek worden bestuurders op individuele basis geïnformeerd over de snelheid van het verkeer verderop. Dit moet zorgen voor kleinere snelheidsverschillen tussen de auto's op de weg en een vermindering van spookfiles.

CAN-bus en uCAN
Met het alsmaar groeiende aantal voertuigen neemt ook de vraag toe naar intelligente automotive toepassingen die een bijdrage leveren aan: veiligheid, efficiëntie en een betere leefomgeving. Veel van deze toepassingen vereisen gedetailleerde informatie uit het voertuig. In nagenoeg alle moderne voertuigen is deze informatie aanwezig op de CAN-bus. Voorbeelden van toepassingen die gebruik maken van deze informatie zijn:

* Het Europese eCall systeem waarbij, na een ongeval, bijvoorbeeld informatie over het aantal autogordels dat in gebruik is wordt verstuurd naar een meldkamer;
* bCall toepassingen, die gedetailleerde informatie vereisen over de technische staat van het voertuig;
* Eco-driving toepassingen waarbij statistieken over het rijgedrag van de chauffeur worden geanalyseerd.

Omdat de interpretatie van CAN data zeer merk- en typespecifiek is, vertrouwen veel van de hedendaagse toepassingen op voertuigspecifieke hardwareoplossingen om de gewenste informatie boven te krijgen of concentreren zich op oplossingen voor toekomstige voertuigen.

uCAN richt zich op een universele oplossing voor de aftermarket om gedetailleerde voertuiginformatie van moderne voertuigen beschikbaar te stellen. Een universele in-car module stuurt ruwe CAN-data naar een centrale server alwaar het geanalyseerd wordt. Via een back officetoepassing hebben gebruikers toegang tot hun data en configureren hun in-car module aan de hand van de voertuiginformatie die zij willen ontvangen. Deze aanpak vereenvoudigt en verbreedt het gebruik van voertuig CAN-data voor een keur aan toepassingen enorm.

uCAN's universele In-car module is gebaseerd op het bewezen Atop-platform van NXP. De door de gebruikers geselecteerde CAN-bus signalen worden naar de uCAN-server gestuurd via een beveiligde GPRS verbinding. Na ontvangst zijn de data beschikbaar via de uCAN back office, die een keur aan interfaces en output-formaten ondersteunt.

NOS-verslaggevers maakten een testrit met een Smart-in Car. Lees: Big Brother rijdt mee op de achterbank

BRON

WEER een poging om een voertuigtracking system erdoor te drukken :fp:

Waanneer gaan we eens tegen deze machtsgeile roverheid optreden ????

Laatst bijgewerkt door WimLex op ma 30 jan 2012, 22:24, in totaal 1 keer bewerkt
Offline WimLex
Master
ma 30 jan 2012, 22:23 Bericht 
Big Brother neemt plaats op achterbank

Toegevoegd: maandag 30 jan 2012, 19:15

Door verslaggever Louis Dekker

Binnenkort rijden er in Nederland 300 auto's waarvan alle 'verkeersgedragingen' worden geregistreerd. Die auto's zijn voorzien van een kastje dat informatie naar een centrale computer stuurt. Die computer 'ziet' alles: de snelheid, de locatie, of de deuren zijn gesloten, of er geremd wordt, wat het toerental is en of de mistlichten aan zijn. De 300 auto's die de proef ondergaan zijn van de Wegenwacht en van het Eindhovense taxibedrijf Cibatax.

Op afstand worden de boordcomputer en het 'motormanagement' van de auto's uitgelezen. De technologie moet ervoor zorgen dat auto's live-info over de wegsituatie (glad, mistig, gat in de weg) door kunnen geven aan instanties als Rijkswaterstaat en de ANWB. Uiteindelijk moet dat onder meer leiden tot nauwkeurigere verkeersinformatie en minder onveilige situaties.
Zo ingebouwd

Concreet: op een dag als vandaag (met winterse neerslag en grote problemen in de ochtendspits) zou de informatie voor de wegbeheerders, hulpdiensten en automobilisten een stuk nauwkeuriger en gedetailleerder kunnen. Als auto's dankzij slipsensoren aan de centrale computer doorgeven dat het plaatselijk glad is, weet een gemeente meteen waar de strooiwagens naartoe moeten. Ter plaatse kunnen automobilisten dan waarschuwingen op maat krijgen.

Het klinkt als toekomstmuziek, maar de technologie is allesbehalve futuristisch. "Het kastje is geschikt voor bestaande auto's en kan zo worden ingebouwd", zegt Ronald de Beyer die verantwoordelijk is voor de 300 kastjes.
Nederland autoland

De proef ging vanmiddag van start op de Automotive Campus in Helmond. Op het voormalige Volvo Car-terrein wemelt het van de nieuwe initatieven sinds een twintigtal bedrijven zich er focust op innovatie in de auto-industrie en grensverleggende onderzoeken. Bedrijfsleven en wetenschap slaan er de handen ineen om Nederland als autoland op de kaart te zetten. Denk dan niet aan het fabriceren van auto'sl; het draait in Helmond om speerpunten als 'Smart Mobility' en ontwikkeling van 'Powertrains', inclusief elektrische aandrijfsystemen.

In een sneeuwwitte Prius maakte de NOS vandaag de eerste kilometers van het zogenoemde 'SMART In-car'-project. Op een groot scherm kon ik haarfijn zien wat collega Theo Verbruggen allemaal met de Toyota uitspookte. Ik weet nu dat hij z'n airco niet gebruikt en dat zijn rechtervoet af en toe een tikje te zwaar is.
Aantasting privacy?

Voor Theo en mij is deze Big Brother-ervaring een eenmalige aantasting van onze privacy. 300 wegenwachters en taxi-chauffeurs moeten ermee leren leven. De chauffeurs van Cibatax zien de bui nog niet hangen. "Ze hebben al wel gehoord dat er iets aan zit te komen. We gaan ze later vandaag echt informeren", zegt wagenparkbeheerder Marco van de Ven.

Het Eindhovense taxibedrijf doet mee aan de proef omdat 'data' over het reilen en zeilen van hun 150 taxi's en chauffeurs van onschatbare waarde zijn. "We kunnen onder meer zien of een auto een storing heeft en of chauffeurs zich aan de regels houden. Bij aanrijdingen of andere incidenten kan dat bruikbare informatie opleveren voor verzekeraars", zegt van de Ven.

Van de Ven beseft dat taxichauffeurs het project kunnen zien als een aanval op hun privacy. "Ik begrijp dat heel goed. De directie rijdt als het ware met hen mee. Ik wil daar wel bij aantekenen dat wij natuurlijk niet ons hele wagenpark permanent in de gaten kunnen houden. Dat zou met 150 auto's ook geen doen zijn. Wij gaan alleen iets met de informatie doen als daar een goede aanleiding voor is."

Big brother neemt plaats op de achterbank
Offline Maserati Teun
FS medewerker
ma 30 jan 2012, 22:32 Bericht 
Ik zag vanavond in het RTL-nieuws de minister (Schultz??) met een vieze glimlach verkondigen dat de automobilist met dit systeem niet op zijn rijvaardigheid afgerekend gaat worden. Het simpele feit dat ze dit nu al meldt, geeft mij te denken.
Offline lobotm
Master
di 31 jan 2012, 1:24 Bericht 
Het eerste wat de overheid doet als ze erachter komt dat het wel opgeslagen wordt in dat kastje.
Offline Dave
FS Webmaster
di 31 jan 2012, 6:43 Bericht 
Citaat:
NXP Semiconductors

Gisteren in het nieuws gezien maar daar viel deze naam niet.

Nu gaat mij een lichtje branden!

www.nxp.com schreef:
NXP and Siemens develop GPS/GSM-based toll system for private vehicles
May 06, 2008

Breakthrough telematics solution enables cost-effective, simple installation and enforcement

Eindhoven, The Netherlands, 6 May, 2008 - NXP and Siemens Mobility have reached an agreement to technically collaborate with each other in order to develop NXP's new ATOP (Automotive Telematics On Board Unit Platform) into the 'single chip on-board unit' system based on GPS and GSM. Once it is ready for the market, it is intended for use in private vehicles. ATOP can be used simply and cost-effectively as it exploits existing GPS/GSM mobile networks. It is not necessary to install expensive infrastructure such as toll stations. Drivers can install the on-board unit for private cars in just a few minutes. The system is secure and facilitates easy toll collection. Commercial use is planned for the first half of 2010.

Mobiel rekening rijden... Nu weet ik het weer :roll: :koffie:

Dat is de eigenlijke bedoeling van deze rommel... Ik dacht al, ergens vertrouw ik het niet. Volledig geanonimiseerd bladiebla. Jaja, zou kunnen... Ondertussen is het gewoon een proeftuin.
Offline Scaniafan
Master
di 31 jan 2012, 7:16 Bericht 
WimLex schreef:
Als auto's dankzij slipsensoren aan de centrale computer doorgeven dat het plaatselijk glad is,

pff... Heb vanochtend toch echt op stukken gereden waar het plaatselijk spekglad was, maar door een beetje voertuigbeheersing zonder enige vorm van slippende wielen door kunnen rijden :zzz:

WimLex schreef:
of de mistlichten aan zijn.

En dan? Er rijdt één Toyota Prius met z'n mistachterlicht aan en er wordt door "het systeem" besloten dat 60 km/h op de snelweg een veiligere snelheid is? Automatisch gaat de rest van de auto's langzamer rijden en doen ook hun mistachterlicht aan? :x

WimLex schreef:
Wij gaan alleen iets met de informatie doen als daar een goede aanleiding voor is."

Jup, dat was bij mijn eerste werk ook toen er boordcomputers in werden gebouwd... Een paar weken later had iedereen een "prestatiegesprek" ingepland staan.. :duh: :nothanks:
Offline Tweebel
Master
di 31 jan 2012, 8:24 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Ik zag vanavond in het RTL-nieuws de minister (Schultz??) met een vieze glimlach verkondigen dat de automobilist met dit systeem niet op zijn rijvaardigheid afgerekend gaat worden. Het simpele feit dat ze dit nu al meldt, geeft mij te denken.

Hop, ander departement... Even wachten tot iedereen een kastje heeft en dan via een ander departement een volautomatisch boetesysteem uitrollen.

Maar Melanie wist er niets van!
Offline Warmaster
Master
di 31 jan 2012, 9:23 Bericht 
Kan dat kastje ook doorgeven als je een snelheidscontrole bent tegen gekomen?
Offline Rens
Die hard
di 31 jan 2012, 9:55 Bericht 

NXP :fp: Iets met Mifare.
Offline Ducantoni
Master
di 31 jan 2012, 10:10 Bericht 
Ik voel 'm al aankomen. als de proef slaagt dan wordt besloten tot landelijke invoering die uiteraard verplicht (en duur) is. :roll: Afbeelding
Offline Guppenklup
Master
di 31 jan 2012, 13:45 Bericht 
NXP = spionagekastjes :nothanks:
Offline Kiwi45
Master
di 31 jan 2012, 13:52 Bericht 
Het enige kastje dat in mijn auto komt is een Ikea-kastje, en zelfs dat liever niet.
Offline Aanhanger
Master
di 31 jan 2012, 14:12 Bericht 
Je zou er Dacia voor gaan rijden.
Offline VTEC_Driver
Master
di 31 jan 2012, 14:39 Bericht 
WimLex schreef:
In nagenoeg alle moderne voertuigen is deze informatie aanwezig op de CAN-bus.

Dan toch maar in die oude diesel van 25 jaar oud gaan rijden, heb je er geen last van en je betaald geen MRB. Twee vliegen in één klap.

En was NXP ook niet betrokken bij de kraakvrije ov-chipkaart :fp:
Online Kenji
Master
di 31 jan 2012, 16:28 Bericht 
Veel succes met dat kastje in mijn Jumbootje. Geen ECU, dus ook niks door te geven. :dag:
En m'n RX7? Daar verzin ik wel wat op, dat dat kastje het ineens niet meer doet. :nothanks:
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 31 jan 2012, 19:33 Bericht 
Ducantoni schreef:
Ik voel 'm al aankomen. als de proef slaagt dan wordt besloten tot landelijke invoering die uiteraard verplicht (en duur) is. :roll: Afbeelding

Ik heb exact hetzelfde gevoel.
 [ 16 berichten ]