Pagina 1 van 1  [ 10 berichten ]
Offline shootme
Master
vr 06 jan 2012, 17:14 Bericht 
jetzt schreef:
ROTTERDAM - Autorijders die te veel hebben gedronken, kunnen voortaan binnen een half uur een boete krijgen of een oproep om voor de rechter te verschijnen.

De boete kan vaak meteen worden betaald.

Dat heeft minister Ivo Opstelten (Justitie) vrijdag aangekondigd bij een alcoholcontrole in Rotterdam.

De politie kan bij een overtreding meteen bellen met het Openbaar Ministerie (OM) en per e-mail een proces-verbaal sturen. Het OM laat binnen een half uur weten wat de dronken automobilist boven het hoofd hangt.

:biertje:
Offline shootme
Master
vr 06 jan 2012, 17:15 Bericht 
Citaat:
Automobilisten die worden betrapt op het rijden onder invloed kunnen voortaan binnen een half uur rekenen op een boete of dagvaarding. In veel gevallen kan de boete meteen worden betaald. Door minder papierwerk en betere samenwerking tussen politie en Openbaar Ministerie (OM) kan per zaak een tijdwinst van 30 tot 45 minuten worden behaald. Agenten hebben hierdoor meer tijd voor het echte politiewerk: het bestrijden van criminaliteit en overlast op straat.

De snellere afhandeling van artikel 8 Wegenverkeerswet (rijden onder invloed) moet nog dit voorjaar in heel Nederland zijn ingevoerd. Dat zei minister Opstelten van Veiligheid en Justitie vanmiddag tijdens een alcoholcontrole van de politie Rotterdam-Rijnmond in Rotterdam. De snelle afdoening van rijden onder invloed is één van de maatregelen waarmee minister Opstelten, samen met politie en OM, de strijd aanbindt met de toenemende regeldruk bij de politie. Nog deze kabinetsperiode moeten de administratieve lasten bij de politie met 25 procent zijn verminderd.

In 9 politieregio's loopt op dit moment een pilot met de nieuwe werkwijze. Zodra een automobilist wordt betrapt op het rijden onder invloed van alcohol, belt de agent meteen met het OM. Tegelijkertijd wordt het proces-verbaal via email naar het OM gestuurd. Het OM neemt dan binnen een half uur een beslissing. Het OM is daarvoor voortaan ook buiten normale kantoortijden bereikbaar. De agent kan vervolgens meteen de boete opleggen of - wanneer het om zwaardere overtredingen gaat - een dagvaarding uitreiken. In veel gevallen kan de boete meteen worden betaald. Nu moeten betrapte automobilisten vaak nog weken wachten tot een boete of een dagvaarding in de brievenbus ligt. Jaarlijks krijgt het OM gemiddeld 35.000 zaken van rijden onder invloed binnen.

Veel tijdwinst wordt behaald door de invoering van een sterk vereenvoudigd proces-verbaal. Het proces-verbaal bestond tot nu toe uit minimaal 9 kantjes. Dit is teruggebracht tot maximaal 2 A4. Ook hoeven agenten geen apart formulier meer in te vullen voor het invorderen van het rijbewijs. Op dit moment is de gemiddelde tijd die een agent kwijt is aan het invullen van een proces-verbaal 1 tot 1,5 uur, daar wordt nu een enorme tijdwinst geboekt. Door de kortere lijnen tussen politie en OM is de kwaliteit van de processen-verbaal verbeterd.

Volgens minister Opstelten krijgen politiemensen door de snellere afhandeling ook meer plezier in hun werk omdat ze meteen de resultaten zien van hun inspanningen. Bovendien sluit de nieuwe aanpak volgens Opstelten goed aan bij de 24-uurs samenleving. "Ik vind het een mooie ontwikkeling dat het Openbaar Ministerie nu ook buiten de normale kantoortijden bereikbaar is. De meeste gevallen van rijden onder invloed vinden immers in de avond en nacht plaats."

Ietsje uitgebreider
Offline Dikke Dakduif
Master
za 07 jan 2012, 0:20 Bericht 
Opmaat voor hetzelfde trucje met snelheidsduivels. Ter plaatse de bestuurder onder druk zetten om accoord te gaan met een vette prent :schudnee:
Het is wel duidelijk dat er snel veel geld voor Griekenland nodig is :boos:
Offline petertjuh
Master
za 07 jan 2012, 8:06 Bericht 
Tsja, tijdwinst dus meer tijd voor echte criminaliteit? Dat wordt eerder tijd over om nog meer verkeerscontroles uit te voeren. Alhoewel dit nu gaat over alcohol, is het snel uit te breiden natuurlijk naar andere overtredingen.
Offline Furr
Master
za 07 jan 2012, 10:23 Bericht 
shootme schreef:
Agenten hebben hierdoor meer tijd voor het echte politiewerk: het bestrijden van criminaliteit en overlast op straat

Bonnen uitschrijven hoort er te staan. Maar dit staat stoerder.
Offline Flep9
Master
za 07 jan 2012, 10:37 Bericht 
shootme schreef:
"Ik vind het een mooie ontwikkeling dat het Openbaar Ministerie nu ook buiten de normale kantoortijden bereikbaar is.

Binnenkort ook antwoord op WOB verzoeken in het weekend? Oh wacht, dat kost geld ;)
Offline Maserati Teun
FS medewerker
za 07 jan 2012, 11:21 Bericht 
Ik zie helemaal niets in dit systeem. Veel te fraude gevoelig omdat:

* ik niet weet met wie de agent daadwerkelijk belt (kan wel een collega zijn ipv het OM);

* ik niet kan horen wat de andere partij zegt over de hoogte van de boete (agent kan er opcenten bij doen voor zijn eigen gerief).

* wie controleert de agenten?

* wat kan ik doen als ik het niet mee eens ben?
Offline Flep9
Master
za 07 jan 2012, 11:26 Bericht 
Volgens mij hoef je niet ter plekke te betalen. Je mag ook de acceptgiro afwachten. Maar inderdaad, in een gemiddeld Oost-Europees land gaat die betaalde boete niet aan het begrotingstekort meehelpen ;)
Offline Tweebel
Master
za 07 jan 2012, 11:57 Bericht 
shootme schreef:
Jaarlijks krijgt het OM gemiddeld 35.000 zaken van rijden onder invloed binnen.

en zet dat eens af tegen het aantal bekeuring voor "te hard" en vergelijk de gevaarzetting...
Offline Sietse
Die hard
za 07 jan 2012, 15:50 Bericht 
Citaat:
Ter plaatse de bestuurder onder druk zetten om accoord te gaan met een vette prent

Een verdachte onder druk zetten is niet netjes, maar omdat nu bij beschonken verdachten te doen vind ik geen stijl. Als je in zekere staat bent trek je die pinpas er toch wel door zodat je naar huis kunt.

Lijkt mij slimmer dat een drankrijder zich op een nuchter moment goed realiseert wat hij heeft gedaan en welke gevolgen dit heeft.
 [ 10 berichten ]