Pagina 1 van 1  [ 30 berichten ]
Offline egeltjes
Master
di 03 jan 2012, 18:32 Bericht 
[url][/url] schreef:

Citaat:
Speciaalzaken verdwijnen uit centrum Alkmaar

Door Redacteur Alkmaar
Gepubliceerd op 03 januari 12, 16:27 Laatst bijgewerkt op 03 januari 12, 16:58

ALKMAAR - De kleine speciaalzaken in het centrum van Alkmaar gaan de laatste jaren één voor één kopje onder. Natuurlijk is de recessie een grote boosdoener, maar er speelt meer.

Wie een wandeling door de winkelstraten maakt, komt overal leegstaande winkels tegen. Sommigen worden na een paar weken betrokken door een outlet, die met schreeuwerige borden en een rommelig interieur hun partijen schoenen of boeken verkopen. Om daarna weer te verdwijnen. ,,Vooral in de Langestraat en de Laat zijn de huren onbetaalbaar geworden voor startende ondernemers. Alleen de grote winkelketens en outlets kunnen dat opbrengen’’, zegt Marjo Spaan van boekwinkel Budget Boek in de Langestraat.

Zij besloot om haar winkel binnenkort, na 26 jaar, te sluiten en haar boeken alleen nog online te verkopen. Spaan: ,,De binnenstad wordt steeds stiller. Mensen gaan niet meer zo snel gezellig even te stad in, maar kopen doelgericht bij hen in de buurt. En via internet natuurlijk.’’

In Alkmaar speelt ook de (on)bereikbaarheid van het centrum een belangrijke rol. Zo is Groentehandel van den Bosch aan het Fnidsen de enige overgebleven groenteman in de binnenstad. ,,De rest is allemaal gestopt’’, vertelt eigenaar Pierre van den Bosch. ,,Dat komt mede door de hoge huren, maar ook omdat je sinds de afsluiting van de Kanaalkade nergens meer kunt komen met de auto. Wanneer het om kilo’s boodschappen gaat, gaan mensen liever naar de supermarkt om de hoek.’’

Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/article13254443.ece/Speciaalzaken-verdwijnen-uit-centrum-Alkmaar
Offline egeltjes
Master
di 03 jan 2012, 18:33 Bericht 
De linkse kliek wil de binnenstad afsluiten voor autoverkeer ... Automobilisten willen niet meer winkelen in de binnenstad.
Offline WimLex
Master
di 03 jan 2012, 18:35 Bericht 
vind jij die invultemplates ook zo "handig" ? O:)

egeltjes schreef:
De linkse kliek wil de binnenstad afsluiten voor autoverkeer ... Automobilisten willen niet meer winkelen in de binnenstad.

jij hebt hem door :kniktja:
Offline viffer
Master
di 03 jan 2012, 18:38 Bericht 

WimLex schreef:

Welke template?
Offline WimLex
Master
GertJan schreef:
Welke template?

start maar eens een nieuw topic :thumb:
Online Vroeg op
Master
Shit man. Als ik in Alkmaar centrum moet zijn dan knal ik altijd over die vage busbaan van 70 meter over de kanaalkade.
Anders zou ik echt niet weten hoe ik er moet komen.
Offline egeltjes
Master
di 03 jan 2012, 18:41 Bericht 
Moet je van noord naar zuid, is er maar 1 route door de binnenstad. En die is weer erg druk, zodat je dan toch kiest om via de randweg om te rijden. Ook handig als het daar ook erg druk op is.

Kom op met die Bestevaerbrug. :honger: :honger:

----------------------------------------------------------------------------------

WimLex schreef:

Zie nieuwe forum. Link: http://www.flitsservice.nl/phpBB/nieuwe-forum/invultemplates-media-t71299.html
Offline Trasher
Master
di 03 jan 2012, 18:50 Bericht 
Het is inderdaad erg jammer dat de "kleintjes" verdwijnen op deze manier. Parkeergelegenheid is er in Alkmaar genoeg, het is alleen jammer dat je die zo slecht kunt bereiken.
Voor mij is het simpel: N243 af en zo rechtdoor de Noorderkade in, maar ik kan me voorstellen dat als je vanaf de richting Kooimeer komt je meer problemen hebt.
Offline egeltjes
Master
di 03 jan 2012, 18:51 Bericht 
Vanaf Kooimeer KAN je nog met de auto komen bij de Laat.
Vanaf de N243 moet je OF veel lopen (en dragen) OF omrijden.
Offline Ducantoni
Master
di 03 jan 2012, 18:59 Bericht 
egeltjes schreef:
In Alkmaar speelt ook de (on)bereikbaarheid van het centrum een belangrijke rol. Zo is Groentehandel van den Bosch aan het Fnidsen de enige overgebleven groenteman in de binnenstad. ,,De rest is allemaal gestopt’’, vertelt eigenaar Pierre van den Bosch. ,,Dat komt mede door de hoge huren, maar ook omdat je sinds de afsluiting van de Kanaalkade nergens meer kunt komen met de auto. Wanneer het om kilo’s boodschappen gaat, gaan mensen liever naar de supermarkt om de hoek.’’

Tja, voor dat laatste is jaren geleden al gewaarschuwd..
Overigens is Van den Bosch niet de enige groentehandel in de binnenstad, aan het begin van de Gedempte Nieuwesloot is er ook nog een..
Als een huur echt onder het spel van vraag en aanbod valt, dan zou de hoogte ervan onderhandelbaar moeten zijn..
Online Vroeg op
Master
di 03 jan 2012, 22:11 Bericht 
bajdewee.
Dit kan wel naar off-topic lijkt mij.
Offline MoneyPenny*
Master
di 03 jan 2012, 22:13 Bericht 
Begin een eigen munt. Doen ze in Brixton (UK) ook en het werkt nog ook.
Online red devil1
Master
di 03 jan 2012, 22:21 Bericht 
gebeurd overal. Centra veranderen.
Offline yup
Die hard
di 03 jan 2012, 22:31 Bericht 

Er zijn toch meer steden door dit soort onzin ver$%#$#%3 ?

Dacht dat Den Haag ook zo een doolhof als centrum had? Of Groningen?
Online InsecureThreat
Master
di 03 jan 2012, 22:35 Bericht 
Trasher schreef:
maar ik kan me voorstellen dat als je vanaf de richting Kooimeer komt je meer problemen hebt.

Kooimeer richting heiloo, bij heiloo alkmaar in en de singelgarage binnenrijden, of wat verder langs de singel en bij de politie parkeren. Ook de Vest en de Karperton zijn vanaf Heiloo goed te doen.
Met het werk vind ik het altijd vervelender om vanaf Heerhugowaard het centrum in te moeten. Lang leve het één richtingsverkeer op de friesebrug :[
Online Vroeg op
Master
di 03 jan 2012, 22:46 Bericht 
Lang leve het één richtingsverkeer op de friesebrug :[

Gewoon over de busbaan. :lol:
Offline Superkoerier!
Master
di 03 jan 2012, 22:57 Bericht 
yup schreef:
Dacht dat Den Haag ook zo een doolhof als centrum had?

Gewoon Den Haag in rijden, parkeergarage onder het Plein in en je bent er. Makkelijker kan bijna niet.
O wat, parkeren duur? Klopt, daarom is daar vaak ook nog voldoende plek? Maar ik ga er alleen heen als ik kleren wil kopen en als ik dat niet al ergens anders heb gedaan.

Bij ons in het dorp (Rijnsburg) kun je wel gratis parkeren. Echter, bij de supermarkt waar ik normaal naar toe ga (net buiten rijnsburg) is geen groenteboer of slager in de buurt. En aangezien de groente en het vleesch in de supermarkt goed genoeg is* ook geen behoefte meer om daar apart voor ergens anders naar toe te rijden. Bovendien tik je dan nog eens de hoofdprijs af.

Ik vind het echt heel spijtig voor al die middenstanders maar ik heb ook een beperkt budget (wat voor 60% naar de overheid gaat) en dus houdt het gewoon even op voor het moment. Als iemand vindt dat ik juist wel naar de slagerboer en de groenteboer zou moeten gaan dan ga ik daar graag in mee mits de meerprijs daarvoor maar vergoed wordt.

* = heb zelf ook bij een slager gewerkt. De enige echte toegevoegde waarde zit nog in een aantrekkelijke presentatie van het vlees en de combinatie van goedsmakende vleessoorten en kruiden. Je kunt heel veel daarvan ook zelf maken als je het feestelijk maken wil. Het vlees van de meeste slagers komt bij dezelfde bedrijven vandaan die ook aan supermarkten leveren.
Offline Ducantoni
Master
di 03 jan 2012, 23:00 Bericht 
Eénrichtingsverkeer ná de Friesebrug bedoel je, het is gelukkig nog niet zover gekomen dat de brug zelf aan zo'n stompzinnige maatregel is onderworpen. Maar ik blijf erbij dat zowel de Wagenweg als de Kanaalkade weer in twee richtingen opengesteld moeten worden voor al het verkeer. Dat milieugeblaat slaat nergens op..
Offline egeltjes
Master
wo 04 jan 2012, 0:07 Bericht 
1-richting over de bierkade ... omdat bewoners daar dan minder rotzooi naar binnen zouden krijgen. Kunnen ze fijn wonen in een binnenstad met veel minder winkels.

Vroeg op schreef:
Gewoon over de busbaan. :lol:

Er is geen busbaan op de bierkade.

Vroeg op schreef:
Dit kan wel naar off-topic lijkt mij.

Waarom?
Offline Ducantoni
Master
wo 04 jan 2012, 0:51 Bericht 
In die Bierkade zit 'm een listigheid: Die is nl wel ingericht voor verkeer in twee richtingen en dat al vanaf het Luttik Oudorp. Dat is kennelijk al een (hele) tijd terug heringevoerd, wellicht na klachten van bewoners van die wijk.
Offline egeltjes
Master
wo 04 jan 2012, 17:34 Bericht 
En hoe kom je vanaf de friesebrug op de luttik-oudorp ???
Online Vroeg op
Master
wo 04 jan 2012, 18:22 Bericht 
egeltjes schreef:

Er is geen busbaan op de bierkade.

Dat heb ik ook niet gezegd.
Ik zei kanaalkade.
Offline rikski
Pro
wo 04 jan 2012, 19:55 Bericht 

Gewoon met de motor. Parkeren in de binnenstad op nog geen 15 seconden van de winkel...

Met de auto ga ik inderdaad altijd naar Hoorn. Alkmaar is mij te ver lopen en parkeergeld is mij te duur.
Offline egeltjes
Master
wo 04 jan 2012, 21:53 Bericht 
Vroeg op schreef:
Dat heb ik ook niet gezegd.
Ik zei kanaalkade.

Kan je ook de busbaan naast de N242 (tussen N243 en N508) nemen. :duh: :duh:
Offline Ducantoni
Master
do 05 jan 2012, 0:51 Bericht 
egeltjes schreef:
En hoe kom je vanaf de friesebrug op de luttik-oudorp ???

Legaal door het hele eind om te rijden via de Tesselsebrug, Willem de Zwijgerlaan of (iets korter) Nieuwlandersingel, Baansingel en de Vondelstraat.
Iets minder legaal door gewoon geen boodschap te hebben aan bord C2 en tegen de richting in tòch de Wagenweg op te rijden.
Via Marktstraat en Voordam, Zijdam werkt ook niet omdat op het laatste stukje Luttik Oudorp ook zo'n verzinkbare paal staat (laat vermoedelijk alleen pashouders door)
Offline egeltjes
Master
do 05 jan 2012, 2:40 Bericht 
Ducantoni schreef:
Legaal door het hele eind om te rijden via de Tesselsebrug, Willem de Zwijgerlaan of (iets korter) Nieuwlandersingel, Baansingel en de Vondelstraat.

Dus toch een heel eind oprijden (en stoppen vanwege stoplichten en drukte).
Offline Ducantoni
Master
vr 06 jan 2012, 1:04 Bericht 
Ja, maar dat boeit degene(n) die de verkeersbesluiten nemen niet, er is immers nu voldaan aan de eis van de luchtkwaliteit aan de ene kant van de stad.. :roll:
Offline egeltjes
Master
vr 06 jan 2012, 7:31 Bericht 
Dan boeit het diegene(n) ook niet dat een binnenstad leegstroomt, qua speciaalzaakjes.
Offline Ducantoni
Master
zo 08 jan 2012, 0:30 Bericht 
Dat komt pas als ze merken dat er minder belastinginkomsten zijn..
Offline egeltjes
Master
wo 18 jan 2012, 18:09 Bericht 
De middenstand krijgt het niet makkelijk ...

Citaat:
Chaos in binnenstad Alkmaar

Gepubliceerd op 18 januari 12, 06:07 Laatst bijgewerkt op 18 januari 12, 08:25

Afbeelding
De hekken staan volgens ondernemers erg dicht tegen de gevels aan.

ALKMAAR - Voetgangers, fietsers, automobilisten, bewoners en ondernemers. Het wordt deze groepen de komende weken niet makkelijk gemaakt. De komende maanden wordt er flink gewerkt in de Alkmaarse binnenstad. En daar is niet iedereen even blij mee.

Het belangrijkste obstakel is de gedeeltelijke afsluiting van de Gedempte Nieuwesloot. Vanaf de Marktstraat tot aan het Hof van Sonoy staan hekken. Rondom. De winkels zijn voor voetgangers wel bereikbaar. Net aan.

De ondernemers zijn boos. Het gaat ze geld kosten. Ze verwachten minder omzet omdat er de komende weken geen verkeer langskomt en er niet geparkeerd kan worden. Ze hebben er nu al voor gezorgd dat na de werkzaamheden met redelijk succes aan de bel kan worden getrokken door de omzet te noteren.

Maar de ondernemers vragen zich ook af waarom de hekken zo dicht tegen de panden staan. Met name op plaatsen waar nog niet gewerkt wordt. ’We kunnen amper de deur openen’, reageren ze. Fietsers moeten de fiets aan de hand meenemen, en ook dat leidt in de smalle doorgang tot problemen.

Zoals bekend wordt de Gedempte Nieuwesloot compleet heringericht. Er wordt gewerkt aan de riolering, de bestrating en lichting worden vernieuwd en er komen ondergrondse afvalcontainers. Het werk is aan de kant van het Hofplein begonnen. De omleidingsroute voor het verkeer staat met gele borden aangegeven.

De zaterdagmarkt blijft tijdens de werkzaamheden deels op de Gedempte Nieuwesloot. Alleen daar waar gewerkt wordt, worden de marktkramen verplaatst naar de Paardenmarkt en de Sint Sebastiaanstraat.

Alles moet begin februari af zijn.

Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article13500173.ece/Chaos-in-binnenstad-Alkmaar
 [ 30 berichten ]