Pagina 1 van 1  [ 32 berichten ]
Offline dwali
Respect
do 02 feb 2012, 9:34 Bericht 
FlitsNav controle-service.

Op sommige Android telefoons komt het voor dat de background-service van FlitsNav afgesloten wordt door het Android besturingssysteem, terwijl het FlitsNav icoon wèl in de notificationbar aanwezig blijft. Het kan dus zijn dat FlitsNav niet actief is en je je wel "veilig" waant..

Het idee achter dit programmaatje is om de ontwikkelaar van FlitsNav meer ademruimte te geven voor het ontwikkelen van een definitieve "fix" in FlitsNav zelf..

Download-site: FNChecker

Directe download-link van de laatste versie: FNChecker
Afbeelding

gr.dwali
Offline dwali
Respect
do 02 feb 2012, 11:44 Bericht 
Wat info mbt tot 0.1beta:

START:
- start FlitsNav op..
- start een achtergrondservice die eens in de 10sec controleert of FN nog actief is..
- is FN niet actief, dan start hij hem opnieuw..

STOP:
- stopt de "check-service"..
- haalt FN weer naar de voorgrond (of herstart FN indien het afgesloten was), zodat je met de back-button FN netjes kan afsluiten..

Wat ik tot nu toe tegen kwam:
- Als je FN sluit met de backbutton, "denkt" de service dat FN nog actief is (feitelijk is dat ook zo, want apps verdwijnen pas echt uit het tel geheugen als android vind dat de geheugenplek nodig is.)
- Het aantal handelingen kan minder.. (eerst kijken of het werkt..)
- Er is geen garantie dat deze service niet ook gekilled wordt door android, net als FN.. (komt tijd komt raad..)

lijstje met mogelijke updates voor volgende versies:
- controleren of FlitsNav uberhaubt geinstalleerd is op de gsm
- gebruikers kunnen zelf refresh tijd instellen
- minder handelingen (meteen starten/stoppen?)
- optie voor root-gebruikers om ook periodiek de OOM_score te wijzigen (zodat FN minder snel afgesloten wordt)
- gedrag veranderen als FN met backbutton gesloten is terwijl de checker service nog draait..
- uitzoeken of FN bij herstart meteen weer in de background-mode kan..
- minder spartaans uiterlijk..
Offline Sandeman
FS medewerker
do 02 feb 2012, 12:02 Bericht 
dwali schreef:
- optie voor root-gebruikers om ook periodiek de OOM_score te wijzigen (zodat FN minder snel afgesloten wordt)

:honger:
Offline dwali
Respect
do 02 feb 2012, 12:06 Bericht 
Is niet heilig hoor.. heb een getest met scriptje dat eens in de 3 sec de OOM_score wijzigde.. toch gebeurde het af en toe dat Android mij te snel af was... :cry:

Maar allicht helpt het iets..
Offline Sandeman
FS medewerker
do 02 feb 2012, 12:09 Bericht 
Hmm... Flauw dat je Android niet gewoon kan vertellen dat je wil dat -wat er ook gebeurt- app x niet wordt afgesloten.

Zoiets:
@Android: Gooi de launcher er maar uit of weet ik veel wat er verder allemaal aan onzin draait, je blijft met je tengels van FN af!
Offline dwali
Respect
do 02 feb 2012, 15:15 Bericht 
Sandeman schreef:
Hmm... Flauw dat je Android niet gewoon kan vertellen dat je wil dat -wat er ook gebeurt- app x niet wordt afgesloten.

Nogal ja..

FNChecker krijgt bij mij trouwens OOM level 4 terwijl FlitsNav (background) bij mij level 7 krijgt.. (geen idee nog waarom, maar Android zal bij mij dus eerder FN killen..)

ps. Zijn er al mensen die ermee gereden hebben? (bij mij lijkt het te werken..)
Offline CRXed
Pro
do 02 feb 2012, 23:49 Bericht 
Nog niet kunnen testen, maar kan je er een optie inbouwen die live weergeeft wat de OOM score van FN is?
Dan kunnen we dat op verschillende telefoons met elkaar vergelijken!
Offline dwali
Respect
do 02 feb 2012, 23:54 Bericht 
CRXed schreef:
kan je er een optie inbouwen die live weergeeft wat de OOM score van FN is?

Was wel de bedoeling.. (f)
Offline CRXed
Pro
za 25 feb 2012, 14:40 Bericht 
Nog updates hier?
Gisteren was zelfs op mijn SGS2 FN opeens afgesloten.....
(ik gebruikte FNchecker niet)
Offline dwali
Respect
za 25 feb 2012, 16:30 Bericht 
CRXed schreef:
Nog updates hier?

Beetje druk.. Denk ergens volgende week..

gr.dwali

ps. FNChecker wordt bij mij ook af en toe gekilled (gelukkig wordt hij meteen weer opnieuw gestart door android). Dus je krijgt wel vaker dat FN herstart wordt als je FNC draait.. (maar dat vind ik persoonlijk niet erg, zolang FN daardoor wel blijft draaien)
Offline dwali
Respect
wo 07 maart 2012, 3:18 Bericht 
Versie 0.2b.. (download via de eerste post)

Changelogje:
- menu toegevoegd (auto start service en tijd in te stellen)
- status overzichtje (Importence en OOM_adj doen nog niks..)
- her en der wat bugjes eruit gehaald..

Todo:
- OOM_adj uitlezen en kunnen aanpassen (ROOT)
- start/stop widget?

gr.dwali
Offline dwali
Respect
do 08 maart 2012, 16:43 Bericht 
en versie 0.3b..

- OOM uitlezen werkt
- Permissie GET_TASKS verwijderd (was niet nodig..)
- ROOT optie om OOM_adj te wijzigen toegevoegd (timer is gelijk aan de update interval)

Mocht je de root-functie willen gebruiken, dan in de App "Superuser" even de notificatie's ("Meldingen weergeven wanneer een applicatie Su permissies wordt verleend") uitzetten, anders krijgt bij elke poging tot het veranderen van de OOM_adj waarde een notificatie.. Hopelijk vind ik hier een betere oplossing voor.. (tja, het is nog beta..)

Wat info over OOM_adj (-17 tot +15):

Hoe lager de waarde, hoe belangrijker android het process vind..

Foreground Application: -16 to 0
Visible Application: 1
Secondary Server: 2
Hidden Application: 3 to 7
Content Provider: 8 to 14
Empty Application: 15
Offline dwali
Respect
do 08 maart 2012, 21:41 Bericht 
Hmm..

Blijkbaar moet er bij elk nieuw command opnieuw superuser-permissie gegeven worden.. (elke keer als je FN start of dat FN herstart wordt door FNC veranderd het command omdat de 'pid' van FN veranderd..)
Offline dwali
Respect
vr 09 maart 2012, 16:25 Bericht 
en versie 0.4b..

- rootfunctie gefixed (f) (superuser app kan weer naar default settings), pogen de oom_adj aan te passen gaat nu om de 5 sec (volgende versie is de tijd aan te passen)

EDIT: degenen die 0.3b geprobeerd hebben, misschien is het slim eerst alle verwijzingen in superuser te verwijderen voor je 0.4b installeerd..
Offline hoevenpe
Pro
vr 09 maart 2012, 23:29 Bericht 

Op zich werkt het perfect, maar ik heb toch een probleem:

Als ik bijv Google nav start dan wordt blijkbaar Flitsnav gelijk afgesloten in de achtergrond. Na 5 seconden start Flitsnav dan weer op door de checker, en komt naar de voorgrond. Gevolg is dat ik Google nav weer kwijt ben en als ik daar dan weer naar toe ga dan sluit flitsnav weer...

Is er een manier om flitsnav opnieuw te starten zonder dat deze naar de voorgrond komt?
Offline dwali
Respect
za 10 maart 2012, 9:21 Bericht 
hoevenpe schreef:

Als ik bijv Google nav start dan wordt blijkbaar Flitsnav gelijk afgesloten in de achtergrond. Na 5 seconden start Flitsnav dan weer op door de checker, en komt naar de voorgrond. Gevolg is dat ik Google nav weer kwijt ben en als ik daar dan weer naar toe ga dan sluit flitsnav weer...

Kun je wat info geven over je telefoon? (android versie?, hoeveel vrij geheugen?, wel/niet geroot?, gebruik je taskkillers?)

Als je FNChecker niet gebruikt, komt FN dan wel naar voren? (even testen bij een vaste paal in de buurt?)

Mocht je geroot zijn, dan kun je je minfree-settings verlagen (de drempel waarde waarop de de android OOM killer gaat werken)
hoevenpe schreef:
Is er een manier om flitsnav opnieuw te starten zonder dat deze naar de voorgrond komt?

Tot nu toe heb ik die nog niet gevonden, als ik probeer de FN achtergrondservice rechtstreeks te starten loop ik tegen "permission denied" aan.. Waarschijnlijk kan ik wel de actieve app meteen weer naar de voorgrond halen, zodat je FN niet bij elke herstart in beeld hebt.. (maar daar schiet jij niks mee op..)
Offline hoevenpe
Pro
za 10 maart 2012, 16:46 Bericht 

@dwali

FlitsNav gaat bijna altijd automatisch uit als ik bijv. Google Navigatie opstart, Flitsmeister heeft daar weer geen last van.

Wat me opvalt is dat Flitsnav altijd gelijk naar 'cached processes' gaat als het de focus verliest (ook als het netjes blijft doordraaien) terwijl Flitsmeister gewoon een aktief proces blijft. Kan het zijn dat daar het verschil zit? Dat FlitsNav toch niet als aktief blijft als het een background proces wordt? Google Navigation blijft namelijk ook een aktief proces.

Vrij geheugen is dan ongeveer 220mb used en 50 mb free.
Ik heb zelf een Samsung Galaxy S met daarop Cynorgrenmod 7.
Offline dwali
Respect
za 10 maart 2012, 19:05 Bericht 
hoevenpe schreef:
FlitsNav gaat bijna altijd automatisch uit als ik bijv. Google Navigatie opstart, Flitsmeister heeft daar weer geen last van.

FM doet blijkbaar idd iets anders dan FN en krijgt een betere oom_adj.. (ik kan bij geen van de beide apps in de source kijken, dus waarom weet ik niet)

hoevenpe schreef:
Vrij geheugen is dan ongeveer 220mb used en 50 mb free.
Ik heb zelf een Samsung Galaxy S met daarop Cynorgrenmod 7.

Dat is wel heel weinig, is je telefoon geroot?
Offline dwali
Respect
za 10 maart 2012, 19:09 Bericht 
BUG: Als je root-functie gebruikt, krijg je soms een pop-up van superuser om toestemming te verlenen. Doordat FN automatisch gestart wordt en opent heb je niet de kans om op "ok" te klikken (bij mij althans..)

Tijdelijk fix (tot ik een oplossing heb): Eerst FN starten dan FNC als je de root-functie wil gebruiken..
Offline hoevenpe
Pro
zo 11 maart 2012, 9:36 Bericht 

dwali schreef:

Mijn telefoon is idd geroot en ik denk dat ik gewoon iets teveel widgets en apps heb draaien :-)

Ik heb nu de AutoKiller Memory Optimizer eens geïnstalleerd en het valt me op dat als ik FM, GoogleNav en FlitsNav alle drie start en daarna alle drie hide zowel FM als GoogleNav op 'hidden' staan, terwijl FlitsNav op 'content provider' staat. Deze heeft idd een hogere waarde dus is dat de reden denk ik dat FlitsNav veel te snel gesloten wordt...

Los van mijn geheugen hier (dat fix ik binnenkort wel met wat deinstallatie) zou FlitsNav ook als 'hidden' moeten draaien lijken me sowieso?
Offline dwali
Respect
zo 11 maart 2012, 9:53 Bericht 
hoevenpe schreef:
Mijn telefoon is idd geroot en ik denk dat ik gewoon iets teveel widgets en apps heb draaien

download eens Auto Memory Manager https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lim.android.automemman&feature=search_result
Als je die opent zie je je minfree-settings per categorie.. (lees: als free memory onder die waarde komt, begint Android met het killen van processen uit die groep..) Even je huidige waarden opschrijven, en de laatste 2 verlagen..
hoevenpe schreef:
Ik heb nu de AutoKiller Memory Optimizer eens geïnstalleerd en het valt me op dat als ik FM, GoogleNav en FlitsNav alle drie start en daarna alle drie hide zowel FM als GoogleNav op 'hidden' staan, terwijl FlitsNav op 'content provider' staat. Deze heeft idd een hogere waarde dus is dat de reden denk ik dat FlitsNav veel te snel gesloten wordt...

Hidden of secondary server.. Trouwens Autokillers doen meer kwaad dan goed bij Android..

hoevenpe schreef:
Los van mijn geheugen hier (dat fix ik binnenkort wel met wat deinstallatie) zou FlitsNav ook als 'hidden' moeten draaien lijken me sowieso?

Andere oplossingen zijn Apps2SD (gebruik ik), Data2SD en Link2SD.. Ik heb ook een swap partition op SD gemaakt, maar dat gaat misschien wat ver.. (volledig backuppen voor je hier aan begint!)
Offline dwali
Respect
vr 16 maart 2012, 23:05 Bericht 
en versie 0.5b.. (download via de eerste post)

- Root OOM_adj functie tijd instelbaar
- Root bug hopelijk gefixed (dat je niet de kans kreeg toestemming te verlenen omdat FN meteen gestart werd..)
- Root script iets aangepast

TODO:
- start/stop widget?
- aantal herstarts loggen?
- extra apps (bijv navigatie) aan root-script toevoegen?

Iemand nog andere ideeën?

Voor de liefhebbers, hier het script dat gestart wordt door de OOM_adj functie (oom_refresh.txt bevat de waarde van de refresh-rate in de instellingen of "0" als FNC gestopt wordt):

#!/system/bin/sh
#

runningfile="/data/data/com.dwalisoft.FNChecker/files/oom_script_running.txt"
running=`cat $runningfile`
if [ $running -eq 1 ] ; then
echo "Already running!"
exit 0
fi
echo 1 > /data/data/com.dwalisoft.FNChecker/files/oom_script_running.txt

refreshfile="/data/data/com.dwalisoft.FNChecker/files/oom_refresh.txt"
refresh=`cat $refreshfile`
while [ $refresh -gt 0 ] && [ -n "`pidof com.dwalisoft.FNChecker`" ]; do
if [ -n "`pidof nl.ronsoft.fntest`" ] ; then
echo -17 > /proc/`pidof nl.ronsoft.fntest`/oom_adj
fi
echo -17 > /proc/`pidof com.dwalisoft.FNChecker`/oom_adj

sleep $refresh
refresh=`cat $refreshfile`
done

exit 0
Offline dwali
Respect
wo 21 maart 2012, 1:47 Bericht 
versie 0.6b:

- Homescreen start/stop widget (veel minder handelingen, en het ziet er iets mooier uit..)
- root script iets aangepast
- menu optie "stop gedrag widget": Als je via de widget de service stopt, of FN dan naar voren moet komen zodat je met "back" FN kunt sluiten
- menu optie "auto herstart act. app": Probeert de app die op de voorgrond is weer naar voren te halen. Of dit succesvol is, is per app verschillend, bij copilot gaat het bijv goed, facebook gaat naar zijn begin scherm.. (Mochten sommige apps echt moeilijk doen, even melden..)

TODO:
- aantal herstarts loggen?
- extra apps (bijv navigatie) aan root-script toevoegen?
- optie om met de widget meerdere apps na elkaar te starten.. bijv: 1 druk op de knop: FN aan, FNC aan, Navigatie aan en m.flitservice.nl openen (even lezen en met back ben je klaar om te rijden)

EDIT: Permissie GET_TASKS is weer terug. Is nodig om "uit te vinden" welke App op de voorgrond draait, zodat ik die weer kan proberen te herstarten.
Offline dwali
Respect
do 22 maart 2012, 2:03 Bericht 
versie 0.7b:

- Optie om naast FN nog 2 andere apps te starten met de widget (afsluiten moet voorlopig nog handmatig, doet android heel moeilijk over)
- Optie om 3 andere apps toe te voegen aan het OOM_script
- widget geeft het aantal keren dat FN herstart is weer (woordje ROOT is verdwenen, je krijgt toch een melding van superuser..)
- Aantal kleine bugfixes

TODO
- Uitgebreidere logs in de app zelf
- Bookmarks toevoegen aan startup apps (bijv. m.flitsservice.nl)
- Uitzoeken of ik een manier kan vinden om de flitsdata te cachen (als FN herstart terwijl ik aan het bellen ben en geen 3G verbinding heb, dan is FN de data kwijt tot ik de telefoon ophang..)

Mocht bij update 0.6b -> 0.7b de widget niet reageren direct na de installatie, dan even de widget verwijderen en weer terugplaatsen..
Offline dwali
Respect
do 22 maart 2012, 20:37 Bericht 
Hoe zijn de ervaringen tot nu toe? Bij mij lijkt het allemaal aardig te werken..

- 1x gehad dat het root-script gestopt was met draaien (ben nog aan het kijken hoe/wat)
- herstart-teller klopt niet als je via de app start.. (wel via de widget..)

gr.dwali
Offline dwali
Respect
zo 01 apr 2012, 9:53 Bericht 
Changelog staat nu ook op de download-site..
Offline dwali
Respect
za 07 apr 2012, 1:03 Bericht 
versie 0.8b:
- Herstartteller begint pas na 5sec te tellen
- Root-script start weer indien gestopt (scherm uit stopte het script bijv.)
- Free RAM weergegeven in App
- Aantal kleine bugfixes/code opgeschoond
- De laatste 20 keer dat FNChecker draait worden gelogd in de App, uitleg van de kolommen:
* starttijd van FNChecker
* refresh-instellingen (bijv.: 5 = 5sec, 5R3 = 5sec FN checken en Rootscript 3sec)
* tijd: tijd dat FNChecker draait
* #: aantal herstarts van FN
* gem.: verstreken tijd gedeeld door aantal keren dat FN gestart is. Als tijd = 1 uur en herstart = 1, dan doe je gemiddeld 30min met FN (misschien handig om te kijken welke setting het best werkt..)

mbt. de logfile: Hij staat nog in het interne geheugen van de telefoon, bij mij is hij rond de 700bytes (20 log regels).

gr.dwali

ps. de log kolommen netjes uitlijnen in de App is voor de volgende update..
Offline dwali
Respect
ma 16 apr 2012, 22:37 Bericht 
Ok, het lijkt erop dat met de laatste FlitsNav update de basisfunctie van FNChecker overbodig is.. Doel bereikt! :woop:

Nu zit ik met een aantal dilemma's:
- Persoonlijk ben ik er aardig aan gewent geraakt mijn hele "auto-modus-apps" met 1 druk op de widget te starten..
- Mijn Nav-App (copilot) sluit ook wel eens, tijdens gesprek (rootscript houdt hem wel netjes aan)
- Traject controle addon (waarschuwing, gemiddelde snelheid weergeven e.d.) is al half klaar..

Is er interesse voor een uitgeklede variant? (bijv. zonder de check routine, maar wel de widget-functies en het rootscript)

Zo ja, laat maar even weten.. Zo niet (en er geen meldingen komen dat FN toch weer afgesloten wordt, wat ik niet verwacht) dan vraag ik over een week ofzo een slotje aan voor dit topic..

gr.dwali
Offline deechte
Pro
di 17 apr 2012, 10:33 Bericht 
Dank voor jouw bijdrage aan de stabiliteit van FN op de achtergrond!
Offline dwali
Respect
di 17 apr 2012, 16:22 Bericht 
deechte schreef:
Dank voor jouw bijdrage aan de stabiliteit van FN op de achtergrond!

Graag gedaan.. Ik heb er zelf net zoveel baat bij als jullie dat FN blijft draaien (f)
Offline dwali
Respect
do 19 apr 2012, 8:13 Bericht 
Van mij mag ie op slot.. :slotje:

De uitgeklede variant gaat sowieso een andere naam krijgen.. Mocht er iemand interesse hebben stuur dan maar een PB..

gr.dwali

ps.: de downloads laat ik voorlopig nog wel staan..
Offline Sandeman
FS medewerker
do 19 apr 2012, 8:21 Bericht 
You wish.... (f)

Goed topic was het :kniktja: :thumb: :thumb:
 [ 32 berichten ]