Postingstijd interval gedetecteerd van 84.1 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 3  [ 127 berichten ]
Offline RucphenNB
Master
zo 14 aug 2011, 20:12 Bericht 
Deze keer met Raaf achter het stuur, filmpje is duidelijk denk ik. Wel uit de losse pols gefilmt.

Link
Offline RucphenNB
Master
zo 14 aug 2011, 20:14 Bericht 
Nog wat leuks gezien:

Link
Online ZX-driver
Master
zo 14 aug 2011, 20:49 Bericht 

Die camera geeft wel een goed beeld! :thumb:

Die Land Rover (?) rijdt wel lekker lang links zeg! Die twee voorste Porsches die je inhaalt, had je die niet eerder ook al ingehaald? (op het eerste filmpje) of waren dat toevallig Porsches die er op leken?
Offline RucphenNB
Master
zo 14 aug 2011, 21:02 Bericht 
Sony HD camera, gebruik ik normaal voor onboards in de racer. :lol:

Die Landrover reed ongeveer net zo snel als ons, reed al een tijdje lekker voor ons en dat ging goed totdat meneer Rover zijn knipper is voorrang mentaliteit gebruikte. Het zijn dezelfde Porsche's.
Offline Turkosariba
Master
zo 14 aug 2011, 21:10 Bericht 

Ik vind die beelden wel scherp maar niet erg vast, wordt een beetje epi van al dat geschud. :dood:
Offline RucphenNB
Master
zo 14 aug 2011, 21:13 Bericht 
Zoals gezegd, vanuit het handje gefilmt. :oops:
Offline plankie
Die hard
zo 14 aug 2011, 21:38 Bericht 

klittebandje op 't dashbord de volgende keer? :)
Offline Ikx
Pro
ma 15 aug 2011, 7:08 Bericht 
Wat maakt het filmpje nu eigenlijk duidelijk?

Ik zie:

2 linksplakkers;
2 opduwers/bumperklevers;
1 bestuurder die zich door opduwers niet laat afbluffen en gewoon na richting aangegeven te hebben gebruik maakt van de ruimte die er is...
Offline A4
Master
ma 15 aug 2011, 7:22 Bericht 
Ikx schreef:
1 bestuurder die zich door opduwers niet laat afbluffen en gewoon na richting aangegeven te hebben gebruik maakt van de ruimte die er is...

Je ziet niet dat er behoorlijk geremd moet worden omdat meneer met zijn knaken Rover er tussen moest?
Offline RucphenNB
Master
ma 15 aug 2011, 7:57 Bericht 
Ikx schreef:
Wat maakt het filmpje nu eigenlijk duidelijk?

Men geeft richting aan en komt gewoon naar links, zonder voorrang te verlenen wat wel zou moeten. Ik zal het andere filmpje van gisteren korter maken, dan zie je wat voor effect dat heeft als je boven de 200km/h in Duitsland rijd.

Ikx schreef:

1 bestuurder die zijn spiegels niet gebruikt en hem er gewoon tussen plempt met de gedachte: Ik geef toch richting aan?
Zo keek hij ook toen we hem inhaalden.
Offline Ikx
Pro
ma 15 aug 2011, 9:29 Bericht 
RucphenNB schreef:
Men geeft richting aan en komt gewoon naar links, zonder voorrang te verlenen wat wel zou moeten. Ik zal het andere filmpje van gisteren korter maken, dan zie je wat voor effect dat heeft als je boven de 200km/h in Duitsland rijd.

Is dat hier dan relevant? Volgens mij rijdt je hier in Belgie en als je dan flink te hard rijdt moet je er naar mijn idee rekening mee houden dat niet iedereen daar rekening mee houdt. Ik kan uiteraard niet zien hoe de bestuurder van de Rover keek maar sec uit het filmpje krijg ik de indruk dat hij het wel degelijk zag en zijn richtingaanwijzer zowel naar links als naar rechts bewust gebruikt. We zouden het kunnen navragen aangezien je zo attent bent geweest zijn kenteken te publiceren...

In het algemeen vind ik hier sprake van een soort ambulanceklever situatie: je blijft er dicht achter zitten zodat er "lekker" niemand tussen kan.

Maar even in het algemeen waarom ik zo reageer: ik ben echt niet roomser dan de paus en ben gewend Vmax +55 te rijden maar ik vind wel dat je er dan rekening mee moet houden dat er iemand die zich wel aan de snelheid houdt op een normale manier tussen moet kunnen en geef dan ook de ruimte daarvoor. Dat is weliswaard tegen de hier op de site geldende normen maar dat zij dan maar zo.
Offline Robin2
Master
ma 15 aug 2011, 9:31 Bericht 

Ikx schreef:
ik vind wel dat je er dan rekening mee moet houden dat er iemand die zich wel aan de snelheid houdt op een normale manier tussen moet kunnen

+1

Als ik 180 ben, zal ik nooit iemand veroordelen omdat ie naar links komt en mij over het hoofd zag. Als ie vanachter een vrachtwagen komt, kan ie zo 100 kilometer per uur langzamer rijden dan ik. Dan moet hij nog wel spiegelen en opletten, maar ik zoek de schuld primair bij mezelf. Ik ga dan ook niet kleven of moeilijk doen, hij gaat vanzelf weer naar rechts. (Zo niet, kun je er altijd nog rechts langs.)
Offline A4
Master
ma 15 aug 2011, 9:38 Bericht 
Robin_v_G schreef:
Als ik 180 ben

:o :lol:
Offline geelhoed
Master
ma 15 aug 2011, 9:39 Bericht 
Robin_v_G schreef:

Als ik 180 ben

Als jij 180 bent dan komt de burgemeester op bezoek! :woop:
Offline Robin2
Master
ma 15 aug 2011, 9:42 Bericht 

Net wakker! :lol:
Offline RucphenNB
Master
ma 15 aug 2011, 9:46 Bericht 
Ikx schreef:
Is dat hier dan relevant? Volgens mij rijdt je hier in Belgie en als je dan flink te hard rijdt moet je er naar mijn idee rekening mee houden dat niet iedereen daar rekening mee houdt. Ik kan uiteraard niet zien hoe de bestuurder van de Rover keek maar sec uit het filmpje krijg ik de indruk dat hij het wel degelijk zag en zijn richtingaanwijzer zowel naar links als naar rechts bewust gebruikt. We zouden het kunnen navragen aangezien je zo attent bent geweest zijn kenteken te publiceren...

Je kan het vrij makkelijk omdraaien, de bestuurder van de Rover kan er in dit geval rekening mee houden dat er andere flink te hard kunnen rijden. Eerst flikt hij het bij de Landrover, daarna bij ons. 2x achter elkaar is voor mij niets anders dan geen rekening houden met overig verkeer en gewoon richting aan is voorrang.
Offline snovvdog
Master
ma 15 aug 2011, 9:58 Bericht 
Ikx schreef:
maar ik vind wel dat je er dan rekening mee moet houden dat er iemand die zich wel aan de snelheid houdt op een normale manier tussen moet kunnen en geef dan ook de ruimte daarvoor.

Ik ben het hier niet mee eens, ik vind dat er veel meer waarde aan de voorrangsregels moet zijn dan aan de vmax, niet omgedraaid. De snelheid en de vmax moet er niet toe doen, hij verleent geen voorrang terwijl dat wel hoort.

Niet dat ik het niet begrijp, ik zal het ongetwijfeld ook onbedoeld een keer gedaan hebben. niet goed gekeken, maar alsnog, bij een ongeluk vind ik dat de schuld bij de partij moet liggen die een bijzondere verrichting doet, helaas is dit niet altijd zo.

Kleven vind ik onzin, TS rijdt gewoon een redelijke afstand achter het busje, dat meneer de Hollander in z'n Rover hem ervoor gooit is toch niet TS zijn schuld ? Moet hij soms vol in z'n ankers omdat iemand hem ervoor pleurt ?
Offline Ikx
Pro
ma 15 aug 2011, 16:18 Bericht 
snovvdog schreef:
Moet hij soms vol in z'n ankers omdat iemand hem ervoor pleurt ?

In ieder geval in ider geval gewoon even afstand opnieuw opbouwen. Lijkt mij vrij duidelijk dat zowel Land Rover allebei duidelijk zitten te duwen en het lijkt erop dat TS daarna ook nog eens een brake test doet. Maar dat kan ik niet goed zien. het valt me alleen op dat hij hier ineens wel naar rechts gaat terwijl hij de rest van de tijd links blijft plakken.

De volgafstand achter de Land Rover heb ik het dus niet over hoewel die met 0,8 seconden ook te kort is bij een echte noodstop.
Offline RucphenNB
Master
ma 15 aug 2011, 16:35 Bericht 
Geen braketest uitgevoerd en waarom afstand opbouwen als een ander hem er zo voor zet? Sorry, maar ik vind het echt belachelijk dat iemand anders hem er zo voorzet onder het mom van: Ik geef toch richting aan en heb ik dus voorrang? en ik dan fout bezig zou zijn. De enige reden waarom er terug naar rechts gegaan werd was omdat de Porsche's inmiddels achter ons reden en een Astra diesel niet zo snel is als een Porsche. Daarna gaan we weer terug naar cruise snelheid en seinde de Porsche dat we er gewoon voor mochten omdat hij iets langzamer reed.
Offline RucphenNB
Master
ma 15 aug 2011, 16:36 Bericht 
Ikx schreef:
De volgafstand achter de Land Rover heb ik het dus niet over hoewel die met 0,8 seconden ook te kort is bij een echte noodstop.

En dat durf ik tegen te spreken.
Offline geelhoed
Master
ma 15 aug 2011, 17:50 Bericht 
RucphenNB schreef:

En dat durf ik tegen te spreken.

Ik weet niet welke auto je reed, maar dat durf ik ook wel.

(Tenzij die Laro stophulp krijgt van zijn voorligger natuurlijk)
Offline Karbargenbok
Pro
ma 15 aug 2011, 19:22 Bericht 
Ikx schreef:
...krijg ik de indruk dat hij het wel degelijk zag en zijn richtingaanwijzer zowel naar links als naar rechts bewust gebruikt.

Hij zag het inderdaad wel degelijk, dat kan niet anders. En daarmee is het wat mij betreft een van de gevaarlijkste 'knipper aan en gaan'-mensen die je tegen kunt komen. Je hebt erbij die je snelheid verkeerd inschatten; dat kan gebeuren. Je hebt erbij die helemaal niet kijken; dat is al op het randje. En je hebt mensen die hem er bewust voorknikkeren, want zij geven richting aan en hebben DUS voorrang. Zoals die oen in die Streetwise (...). Die riskeren liever een ongeval dan dat ze even gas moeten lossen om iemand voor te laten gaan, zoals het hoort. Tsja.
Online Raaf
Master
ma 15 aug 2011, 21:27 Bericht 
Ik liet hem inlopen op de landrover toen die stevig moest remmen voor de rover. Daarna laat ik het gat niet groter worden, wenst mijnheer daar dan in te gaan rijden, dan mag dat. Ik kan me daar niet zo druk om maken.

De man in de rover wist heel goed dat hij hem ervoor zette. Kruissnelheden ten zuiden van Verviers liggen nu eenmaal doorgaans niet op 120.
Offline Jazzy
Weet de weg
ma 15 aug 2011, 22:00 Bericht 

Achterlijke actie van die Engelse nep-Opel (of zal ik 'm toch Rover noemen), niet bepaald een heer in het verkeer zo.
Offline Ikx
Pro
di 16 aug 2011, 8:27 Bericht 
geelhoed schreef:
Ik weet niet welke auto je reed, maar dat durf ik ook wel.

Gemiddelde! reactiesnelheid van Ayrton Senna was ongeveerd 0,95 seconden! Dus welke auto je dan rijdt doet er helemaal niet toe want na 0,8 seconden ben je gemiddeld niet aan remmen toegekomen.

Maar jullie zijn ongetwijfeld sneller in reactie dan Ayrton... Misschien was dat wel zijn probleem
Offline geelhoed
Master
di 16 aug 2011, 8:30 Bericht 
Ikx schreef:

Gemiddelde! reactiesnelheid van Ayrton Senna was ongeveer 0,95 seconden! Dus welke auto je dan rijdt doet er helemaal niet toe want na 0,8 seconden ben je gemiddeld niet aan remmen toegekomen.

Klopt, maar na 0,8 seconden zit je nog niet tegen die LaRo aan.

Leo de Haas laat het hier redelijk uitleggen en demonstreren: http://player.omroep.nl/?aflID=4723818 (vanaf 15:15)
Offline RucphenNB
Master
di 16 aug 2011, 8:31 Bericht 
Theorie spreekt de praktijk tegen, tijdens een test bij de anwb (simulator, je moet gas blijven geven en dan remmen als de remlichten aan gaan) haalde ik de 0,5 seconden reactietijd. Maar goed, iemand die in een dragster rijd heeft dus een veel snellere reactie tijd (gemiddelt tussen de 0,4 en 0,6 seconden) dan Senna, dus ja, dat zal zijn probleem wel geweest zijn ja.
Offline Ikx
Pro
di 16 aug 2011, 9:45 Bericht 
1 sec onde reactietijd geldt onder neutrale omstandigheden, niet als je gefocust bent op remlichten en nergens anders echt op hoef te letten zoals in zo'n simulator. Overigens is het tijdens mobiel bellen gemiddeld 1,35 seconden, en dan maakt het precies 0,000 seconden uit of het wel of niet handsfree is. Maar dat terzijde.

Overigens voor wat betreft
geelhoed schreef:
Klopt, maar na 0,8 seconden zit je nog niet tegen die LaRo aan.

Ja dat klopt zoals de reportage van Leo de Haas ook aangeeft: ik heb dat eerder niet goed verwoord want de botsing vindt pas plaats als de eerste auto stilstaat. Tijdens het remmen blijft de afstand inderdaad gelijk: ik heb daar al vaak analyses en berekeningen van gemaakt.

Overigens : als je te weinig afstand houd kun je betere veel te weinig (=0) afstand houden van dan is het snelheidsverschil dus ook maar heel klein. Op het circuit wordt daar ook gebruik van gemaakt maar op de openbare weg is het wat anders. Op het circuit komt het ook nauwelijks voor dat je tot stoppen moet remmen. Op de snelweg trouwens ook niet waardoor het 99 van de 100 keer wel goed gaat: meestal is het zo dat je voorganger al weer doorrijdt als je hard moet remmen. En ook daarom gaat het meestal juist fout bij heel ervaren rijders: die hebben al 95 keer meegemaakt dat het toch wel goed gaat als ze eigenlijk te weinig afstand houden. Maar als dan de voorganger echt tot stoppen remt of zelfs nog iets sneller stilstaat door hij zelf op een obstakel rijdt gaat het fout. De remvertraging wordt dan immers > 10 m/s2 en dan haal je het ook met Porsche remmen op slicks niet meer, laat staan met de gemiddeld 8 m/s2 van een gewone wegauto (of de 6 à 7 m/s2 van een motor...)
Offline RucphenNB
Master
di 16 aug 2011, 9:51 Bericht 
Op het circuit zet ik de auto altijd net voor de bocht naast de voorligger, meestal rem ik later. :oops: :oops:

Je hebt wel een punt, toch zit er erg veel verschil in wie er rijd, mijn auto's zijn vaker achter geraakt dan dat ik iets voor geraakt heb. Als er plotseling geremd word zit ik vaak te wachten op die boem achterop. Misschien ben ik een uitzondering, maar ja, ik kijk ook verder dan de auto voor me.
Offline geelhoed
Master
di 16 aug 2011, 9:55 Bericht 
Ikx schreef:
ik heb dat niet goed verwoord want de botsing vindt pas plaats als de eerste auto stilstaat.

Dat hoeft helemaal niet. Dat hangt van de snelheden, reactietijden en remvertragingen af.

Ikx schreef:
Maar als dan de voorganger echt tot stoppen remt of zelfs nog iets sneller stilstaat door hij zelf op een obstakel rijdt gaat het fout.

Met stophulp is die twee seconden waarschijnlijk ook niet genoeg.

Ik hoorde Leo ook een keertje beweren dat 90% van alle kop-staartjes op de snelweg op de linkerrijstrook waren.
Offline RucphenNB
Master
di 16 aug 2011, 9:57 Bericht 
Daar word meestal minder afstand gehouden ja. Reden waarom ik een klein beetje extra afstand houd en waarschijnlijk is dat ook de reden dat er meestal 1 de achterkant van mijn auto raakt en ik voor niets. Of ik reageer te snel met te hard remmen. O:)
Offline Ikx
Pro
di 16 aug 2011, 9:57 Bericht 
Raaf schreef:
Ik kan me daar niet zo druk om maken.

Maar dan heb jij zeker ook niet de titel bij het fimpje verzonnen?!
RucphenNB schreef:
mijn auto's zijn vaker achter geraakt dan dat ik iets voor geraakt heb.
Misschien een idee om juist daarom meer afstand te houden? Je compenseert dan eigenlijk voor het feit dat degene die achter je rijdt te weinig afstand houdt, ofwel de beste rijden moet ook het verstandigst zijn. Ambulancechauffeurs leren dat trouwens ook en mede daarom zijn de ambulanceklevers een probleem. Maar dat is dus weer een ander topic.
Offline RucphenNB
Master
di 16 aug 2011, 10:02 Bericht 
Die kwam nadat ik stopte met filmen vanuit de achterbank. O:)
Online Raaf
Master
di 16 aug 2011, 18:28 Bericht 
Ikx schreef:
Maar dan heb jij zeker ook niet de titel bij het fimpje verzonnen?!

Klopt.
Offline RucphenNB
Master
di 08 nov 2011, 20:02 Bericht 

Link

Niet zo heel spannend maar wel een mooi voorbeeld van wat er regelmatig op het forum voorbij komt. Ik was wel blij met de tegenligger, normaal gaat het daar iets harder en dan was het misschien verkeerd afgelopen.

Link

Hier heeft verkeer van rechts normaal voorrang, ik geef toe dat het een vreemde situatie is want een stukje verder is dit niet. Toch twijfelde ik even, het is niet de eerste keer dat er daar een ongeval plaats vind.
Offline plankie
Die hard
di 08 nov 2011, 20:13 Bericht 

Het bord 'Alle richtingen' wijst naar rechts, ga jij naar links... O:)

'k geef je trouwens wel gelijk, in geval van twijfel kun je maar beter even wachten. Op een ongeluk zit niemand te wachten...
Offline plankie
Die hard
di 08 nov 2011, 20:13 Bericht 

Het bord 'Alle richtingen' wijst naar rechts, ga jij naar links... O:)

'k geef je trouwens wel gelijk, in geval van twijfel kun je maar beter even wachten. Op een ongeluk zit niemand te wachten...
Online ZX-driver
Master
di 08 nov 2011, 20:23 Bericht 

Ik zag hem amper. Jij ook niet waarschijnlijk, maar zo te zien reed hij nog op het midden ook! Lekker link!

@plankie, staat je repeatknop aan? :wink:
Offline RucphenNB
Master
di 08 nov 2011, 21:03 Bericht 
@ZX-driver: bedoel je de auto of de wielrenner? Wielrenner reed niet echt midden op maar kon nog wel naar rechts. Ik zag hem door het witte frame van zijn fiets, de onboard camera geeft iets minder weer dan werkelijk te zien is, daarbij zijn mijn ogen in het donker beter dan bij daglicht. :-? :-?
De auto gaf de indruk dat hij zo wel door mocht rijden, helaas voor hem ken ik het daar iets te goed en weet ik dat ik al snel genoeg ruimte heb.

@plankie: Tja, ik wil wel eens naar huis en vanaf daar moet ik dan linksaf. :lol: O:) Voor de bekenden, dit is de t-splitsing kozijnenhoek - helakkerstraat in Rucphen. Als je die met streetview bekijkt zie je dat de andere wegen juist geen voorrang hebben.
Offline plankie
Die hard
di 08 nov 2011, 21:09 Bericht 

@ZX - Hm, 2x gepost zie ik, wazig. Ik kreeg een melding dat er iets mis was dus probeerde 't nog een keer. Niet gezien dat ie twee keer geplaatst werd :P

@RucphenNB - dat verklaart wel een en ander. Blijft wel grappig. Alle richtingen... wat is er dan aan de andere kant te vinden?
Online ZX-driver
Master
di 08 nov 2011, 21:32 Bericht 

RucphenNB schreef:
@ZX-driver: bedoel je de auto of de wielrenner?

Ik bedoelde de wielrenner. Ik had het idee dat de auto 'gewoon' rechts reed (met een kapotte koplamp dus ook niet echt goed te zien) maar ik zie nu dat het om een erg smalle weg ging dus het leek anders.
Offline RucphenNB
Master
di 08 nov 2011, 21:53 Bericht 
plankie schreef:
@RucphenNB - dat verklaart wel een en ander. Blijft wel grappig. Alle richtingen... wat is er dan aan de andere kant te vinden?

Om het kort te zeggen: Skidome en het dorp waar ik woon. Alle richtingen spreekt voor zich. O:)
Offline RucphenNB
Master
wo 09 nov 2011, 21:05 Bericht 
Paar dingen die vandaag opgevallen zijn:

1. Soms lijkt het of ik a-sociaal rijd, maar ik kan ook best sociaal en galant zijn. Voor de limburgers: Ja ik heb jullie gegroet.

Link

2. Ik was gewaarschuwd voor een flitscontrole, max snelheid is hier 100. Ik zie een auto aankomen in de spiegels die even stevig gas geeft dus ik denk bij mezelf: gooi hem er maar even niet voor. Wat denk je? :boos: :boos:

Link

3. Blauw blauw op een groen busje? Enthousiaste boswachter? Ik weet het niet.

Link

4. Ritsen, het blijft moeilijk. Gewoon 120km/h rijden ook.

Link

5. Camper en dat ging net. Wel goed van de beste man, dat groene ding reed al 20 minuten voor me de linkerbaan te blokkeren.

Link

6. Let op de 2 jonge fietsers van rechts, er staan toch haaientanden. Nou en? Fietsers hebben altijd voorrang hebben we geleerd. Filmpje met opzet iets eerder begonnen voor bruine beer, mooi he zo'n oude Magirus?

Link

7. Hier redelijk sociaal met ritsen, 2 zijn er echter niet zo sociaal. Later met opzet meer afstand, zag de bus namelijk al komen en weet dat die op dat punt hem er gewoon tussen zet. Daarom ruimte gemaakt.

Link

8. Vrachtwagen met pech links bij Zonzeel. Moeten we toch even goed bekijken? Verkeer achter ons wacht wel. :boos: :boos:

Link
Offline shootme
Master
wo 09 nov 2011, 21:10 Bericht 
toppe filmpjes, maar je blijft wel veel links plakken..

"6. Let op de 2 jonge fietsers van rechts, er staan toch haaientanden. Nou en? Fietsers hebben altijd voorrang hebben we geleerd. Filmpje met opzet iets eerder begonnen voor bruine beer, mooi he zo'n oude Magirus?"

Vind ik nog niet zo verkeerd, fietser had sneller kunnen oversteken maar als ik er zelf op zou zitten zou ik denken "auto rijdt achter die fietser, ik kan nog voor die fietser langs, dus gaan!"
Offline Kanariespeed
Master
wo 09 nov 2011, 21:23 Bericht 
Die blauw blauw vito is volgens mij hier ook al beschreven

verkeersbeleid/gevangenen-transport-t21595.html
Offline RucphenNB
Master
wo 09 nov 2011, 21:27 Bericht 
In Belgie is dat toch een blauw busje of dikke zwarte auto?

@shootme, valt best mee. Zodra ik de mogelijkheid heb ga ik naar rechts. Als er echter een linksplakker voor me zit blijf ik daar achter. Vandaag had ik de tijd, dus geen grootlicht seintje ofzo. Voor de fietsers, ik was niet de enige, van de andere kant kwam ook een auto. Ik vond het daarom wel gepast om achter de oudere mevrouw te blijven.
Offline Kanariespeed
Master
wo 09 nov 2011, 21:31 Bericht 
Ow, was in Belgie, ja weet ik veel :fp:
Offline RucphenNB
Master
do 10 nov 2011, 21:48 Bericht 
Misschien wel dezelfde, vandaag rijd ik richting huis en kom ik weer zo'n levensmoe persoon tegen, volledig in het zwart gekleed. Gelukkig was zijn frame wit en werkt het groot licht nog:

Link
Offline RucphenNB
Master
do 10 nov 2011, 22:15 Bericht 
Altijd leuk om te zien een vliegtuigje wat gaat landen. Daarna de briljante oplossing van Rijkswaterstaat om de oprit onaantrekkelijk te maken voor motoren:

Link
Offline RucphenNB
Master
vr 11 nov 2011, 14:22 Bericht 
Zoals al eerder beloofd de VD ook eens in de racer gehangen:

Link

Link
 [ 127 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende