Pagina 1 van 3  [ 104 berichten ]
Offline cars1950
Nieuwkomer
di 24 jan 2012, 17:06 Bericht 

Hallo,

Weet dat hier al een topic over geweest is.

Ik heb afgelopen week mijn auto verkocht via marktplaats, nu is de koper komen kijken en zou hem meenemen naar Belgie. heb met hem een export papier ingevuld(bleek achteraf vals en gegevens kloppen niet) hebben de auto afgerekend en zouden samen naar het postkantoor gaan om hem over te schrijven, ik moest nog even snel wat pakken en hij rijd met de auto citroen berlingo 2001
(48-VT-KH) incl alle papieren zo weg. Heb dus getracht meteen bij de politie aangifte te doen van diefstal, alleen dat werkt dus niet want ik heb geld ontvangen. Ik heb verder geen gegevens die kloppen van deze persoon.
Heb wel bij een agent een rapport op laten stellen zodat het nu bekend is en de rdw ook een aangetekende brief gestuurd dat ik niet meer de bestuurder ben van deze auto.

Heb er ook aan gedacht om een kenteken vermist op te geven bij de rdw en platen opnieuw te laten maken en de auto te exporteren, dan zitten alleen de originele platen nog op de auto en heeft hij het kenteken in zijn zak, als er wat met de auto gebeurt in NL en hij springt eruit dan blijf ik verantwoordelijk.

En ja, ik ben heel erg dom geweest. Nu graag advies wat ik verder eventueel nog kan doen.

Bedankt alvast.
Offline Brave Hendrik
Master
di 24 jan 2012, 17:17 Bericht 
Nieuwe papieren aanvragen misschien een oplossing?
Je hebt er ondanks een betaling m.i. recht op.
http://burger.rdw.nl/VVK/Pages/default.aspx
Hoe je daarna van het houderschap afkomt geen idee.
Een autosloper lief aankijken o.i.d.?
Of bij RDW aangeven dat de auto verloren is gegaan en kentekenpapieren terug sturen?
Offline BLikent
Master
di 24 jan 2012, 17:29 Bericht 
Kijk ook even of het geld wel echt is. Die gast is niet helemaal fris...
Offline viffer
Master
di 24 jan 2012, 17:31 Bericht 

Hebben we niet al eerder zo'n soort topic gehad?
Offline bruintje beer
Master
di 24 jan 2012, 19:17 Bericht 
Brave Hendrik schreef:
Of bij RDW aangeven dat de auto verloren is gegaan en kentekenpapieren terug sturen?
Ja. Die liggen dus in de auto.
Iemand anders is er dus met jouw auto vandoor gegaan. Klinkt als diefstal -> aangifte dan maar.

Als een inbreker mijn huis leeghaalt maar wel de tegenwaarde van de gejatte spullen in contanten achterlaat, blijft het toch inbraak.
Offline WimLex
Master
di 24 jan 2012, 19:23 Bericht 
cars1950 schreef:
Heb wel bij een agent een rapport op laten stellen zodat het nu bekend is en de rdw ook een aangetekende brief gestuurd dat ik niet meer de bestuurder ben van deze auto.

Geregistreerd als gestolen Nee
Offline Gianluca
Master
di 24 jan 2012, 19:36 Bericht 

bruintje beer schreef:
Klinkt als diefstal -> aangifte dan maar.

Is geen diefstal van de auto..
Offline A(u)30#
Master
di 24 jan 2012, 19:41 Bericht 
GertJan schreef:
Hebben we niet al eerder zo'n soort topic gehad?

Klopt ging toen over een donkerrode volvo, dit zijn gasten die een loopje met de "vorige" eigenaar maakten.
Komen uit de regio roosendaal, bergen op zoom en wonen vrijstaand op wielen.
Kan dat topic ff niet vinden.
Offline viffer
Master
di 24 jan 2012, 19:43 Bericht 

Wat nu als TS verzuimt te vermelden dat er betaald is om toch aangifte te kunnen doen van diefstal? Dan zal bij een eventuele staandehouding het verweer zijn dat er betaald is en spreek je over een civielrechtelijke claim lijkt mij. Men zal dan in elk geval niet zomaar door mogen rijden
Offline Gianluca
Master
di 24 jan 2012, 19:45 Bericht 

GertJan schreef:
Wat nu als TS verzuimt te vermelden dat er betaald is om toch aangifte te kunnen doen van diefstal?

Valse aangifte..Met alle gevolgen van dien..

GertJan schreef:
Men zal dan in elk geval niet zomaar door mogen rijden

Waarom niet ?
Offline mwj
Master
di 24 jan 2012, 19:46 Bericht 
GertJan schreef:
Wat nu als TS verzuimd te vermelden dat er betaald is om toch aangifte te kunnen doen van diefstal? Dan zal bij een eventuele staandehouding het verweer zijn dat er betaald is en spreek je over een civielrechtelijke claim lijkt mij. Men zal dan in elk geval niet zomaar door mogen rijden

Inderdaad, Het beste zou zijn dat je gewoon een aangifte op papier krijgt. Als er op die manaier bekeuringen of andere misdrijven met die auto gebeuren, kun jij aantonen dat je aangifte hebt gedaan, en dat jij in ieder geval niet de bestuurder bent geweest.

Als je een nieuw setje kentekenbewijzen nodig hebt, vraag je die gewoon bij de RDW op voor een paar tientjes.
Offline viffer
Master
di 24 jan 2012, 19:48 Bericht 

Wellicht valse aangifte, maar wat staat TS nu te verwachten? Het lijkt mij dat men niet zomaar door mag rijden aangezien het voertuig dan wel als gestolen geregistreerd staat. Of is het voldoende om dan te zeggen dat je er wel voor betaald hebt? Het lijkt mij dat één en ander dan eerst uitgezocht zal worden. De bestuurder mag dan misschien wel verder maar niet met het voertuig lijkt mij.
Offline Gianluca
Master
di 24 jan 2012, 19:48 Bericht 

Geen aangifte van dfst auto mogelijk. Auto is nl. niet gestolen....
Offline WimLex
Master
di 24 jan 2012, 19:49 Bericht 
Kan de huidige "eigenaar" autopapieren laten zien met ZIJN naam erop ? Verzekeringsbewijs ?

Blijft vreemd dat er bij zo'n ROOF geen enkele politie actie/opsporing mogelijk is.
Als die gast idd wat uithaalt met die auto, waar staan ze (politie en OM) dan vervolgens aan de deur te bellen (terwijl eigenaar geen aangifte wat dan ook kan doen) :thumb_d: :thumb_d: :thumb_d:
Offline mwj
Master
di 24 jan 2012, 19:50 Bericht 
Gianluca schreef:

ik zou niet weten waarom niet, als ik aangifte doe van diefstal.....
Offline bruintje beer
Master
di 24 jan 2012, 19:51 Bericht 
Gianluca schreef:
Waarom niet? Wat is volgens jou de definitie van diefstal?
Offline Gianluca
Master
di 24 jan 2012, 19:52 Bericht 

Ga je gang...De gevolgen van het doen van valse aangifte merk je vanzelf...
Offline mwj
Master
di 24 jan 2012, 19:54 Bericht 
Als het schijnbaar de enige manier is om zo'n luie bureauklerk eens wat gaat doen aan dit soort zaken, dan zij het maar zo. Ik snap dat auto's flitsen geld in het laatje brengt en dit niet, maar dit valt helaas ook onder politiewerk.....
Offline viffer
Master
di 24 jan 2012, 19:57 Bericht 

Citaat:
Hij die aangifte of klacht doet dat een strafbaar feit gepleegd is, wetende dat het niet gepleegd is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Gelukkig is het altijd nog een rechter die zo'n straf moet opleggen.
Offline viffer
Master
di 24 jan 2012, 19:58 Bericht 

Ik ben toch wel blij dat Gianluca tegenwoordig antwoord geeft op vragen die hem gesteld worden en niet meer met one-liners antwoord :nocheer:
Offline bruintje beer
Master
di 24 jan 2012, 19:58 Bericht 
bruintje beer schreef:
Gianluca schreef:
Waarom niet? Wat is volgens jou de definitie van diefstal?
Offline WimLex
Master
di 24 jan 2012, 20:03 Bericht 
GertJan schreef:
Ik ben toch wel blij dat Gianluca tegenwoordig antwoord geeft op vragen die hem gesteld worden en niet meer met one-liners antwoord :nocheer:

Cynisme is zo'n mooi iets in communiceren ... :kniktja:
Offline Gianluca
Master
di 24 jan 2012, 20:04 Bericht 

cars1950 schreef:
hebben de auto afgerekend

Het is en blijft een civiele procedure, koop/verkoop. Er is een overeenkomst gesloten, waarbij beide partijen hebben ingestemd. TS heeft het goed (auto) geleverd en de andere persoon heeft de afgesproken prijs betaald. TS heeft het geld gekregen.

Geen diefstal auto, civiele zaak.....
Offline mwj
Master
di 24 jan 2012, 20:06 Bericht 
WimLex schreef:
Cynisme is zo'n mooi iets in communiceren ...

ppffff..........gelukkig, ik dacht al even dat GertJan het meende :o :o

:roflol: :roflol: :roflol:
Offline WimLex
Master
di 24 jan 2012, 20:07 Bericht 
Gianluca schreef:
TS heeft het goed (auto) geleverd en de andere persoon heeft de afgesproken prijs betaald. TS heeft het geld gekregen.

Geen diefstal auto, civiele zaak.....

enne ....

het "overschrijven" is geen onderdeel van de verkoop ?

cars1950 schreef:
heb met hem een export papier ingevuld(bleek achteraf vals en gegevens kloppen niet)

Dit is natuurlijk ook geheel legaal, want koper heeft geen ambtseed :fp: :fp: :fp:
Offline scooby!!
Master
di 24 jan 2012, 20:07 Bericht 
officieel is de auto nog van de oude eigenaar.
Hij staat namelijk nog op zijn naam.

Dat er betaalt is doet daar niks aan af.

De "nieuwe"eigenaar had al voornemens het voertuig te ontvreemden, omdat hij dus al met valse papieren aan de gang was.

Dit valt onder verduistering/ontvreemden.
Daar kan je toch wel aangifte van doen?
Je hebt de valse papieren in je handen.
Offline Gianluca
Master
di 24 jan 2012, 20:09 Bericht 

scooby!! schreef:
officieel is de auto nog van de oude eigenaar.
Hij staat namelijk nog op zijn naam.

Dat er betaalt is doet daar niks aan af.

Onjuist..Tenaamstelling zegt niets over het eigendom. De andere partij is nu wel degelijk eigenaar van de auto. TS niet meer...

WimLex schreef:
het "overschrijven" is geen onderdeel van de verkoop

Inderdaad geen onderdeel....
Offline WimLex
Master
di 24 jan 2012, 20:11 Bericht 
Gianluca schreef:
WimLex schreef:
het "overschrijven" is geen onderdeel van de verkoop

Inderdaad geen onderdeel....

:fp: :fp: :fp:
Offline mwj
Master
di 24 jan 2012, 20:12 Bericht 
Ongelooflijk je zult zo'n oet l*l als jou achter de balie aantreffen als je aangifte wilt doen.....Ik denk dat ik niet voor mezelf in sta....

:fp: :fp: :fp:
Offline Gianluca
Master
di 24 jan 2012, 20:14 Bericht 

mwj schreef:
Ik denk dat ik niet voor mezelf in sta....

:lol: :lol: :lol:

Ik zal het hier maar verder aan de "experts" overlaten om TS van goede adviezen te voorzien.. 8)
Offline mwj
Master
di 24 jan 2012, 20:16 Bericht 
Lijkt me een strak plan, de eerste zinnige opmerking :thumb:
Offline Excuus_mexicaan
Die hard
di 24 jan 2012, 20:26 Bericht 

Als je niet had aangegeven dat je geld ontvangen hebt en de auto als gestolen opgaf, had je voor een tweede financieringsronde bij de verzekering kunnen cashen. :woop:

Misschien kan je aangifte doen van diefstal van je kentekendeel Ib en II? Dat zijn uit mijn hoofd de enige delen die jouw eigendom zijn en niet mee gaan bij verkoop van het voertuig.

Volgens mij om toekomstige boetes en misdrijven te vermijden voldoet het feit dat de politie er een rapport van heeft gemaakt.. Kopie van dit rapport naar belastingdienst/rdw/verzekering?
Offline ikinks
Master
di 24 jan 2012, 20:43 Bericht 
Stukje begeleidende tekst uit het model "koopovereenkomst gebruikte auto" van de ANWB. Link

Citaat:
Als de auto is verkocht dient het kentekenbewijs te worden overgeschreven op naam van de koper. Voor de overschijving heeft de koper deel II en kopie deel III nodig. Na overschrijving ontvangt de koper een vrijwaringsbewijs en een nieuw deel II. Het oude deel II en het vrijwaringsbewijs moet de koper aan u overhandigen. Het is van essentieel belang voor de verkoper dat hij/zij bij het overschrijven van het kentekenbewijs aanwezig is. Advies: samen naar het postkantoor.

Pas als u het vrijwaringsbewijs hebt ontvangen en de koper de koopsom heeft betaald, kunnen de auto de overige kentekendelen I en III worden geleverd. Met het vrijwaringsbewijs kan de verkoper aantonen dat hij geen eigenaar meer is. Gebeurt de overschrijving niet volgens de regels en bezit u geen vrijwaringsbewijs, dan kan dit zeer vervelende gevolgen hebben. Als de auto op naam van de verkoper blijft staan kan deze worden geconfronteerd met bekeuringen of aanslagen voor de motorrijtuigenbelasting.
Offline cars1950
Nieuwkomer
di 24 jan 2012, 20:47 Bericht 

Ja, ik heb ook een vermissing gedaan bij de rdw dus zal het complete kenteken deze week ontvangen, alleen wat kan ik daar nu mee? Dat exportverhaal lijkt me gevaarlijk, alles is traceerbaar. Heb brief aan rdw gestuurd, kans zal niet groot zijn dat die het kenteken schrappen, hoop ik natuurlijk wel op. Wordt gek van alleen de gedachte al.
Offline Raaf
Master
di 24 jan 2012, 20:48 Bericht 
Heb je wat meegekregen op het politiebureau zodat duidelijk is vanaf welk tijdstip je het voertuig niet meer onder je hoede had? Ook ivm flitsjes enzo?
Dat lijkt me stap 1 om te doen. Daarna traject in om ervoor te zorgen dat je de verzekering kan stopzetten etc, zolang hij op jouw naam staat ben je daarvoor verantwoordelijk.
Offline dewaal
Pro
di 24 jan 2012, 20:49 Bericht 

De koop betreft de auto en overschrijving van de papieren er is dus nu sprake van een halve koop.
Offline viffer
Master
di 24 jan 2012, 20:49 Bericht 

Mocht het voertuig geëxporteerd worden ben je wel van alle ellende af. Alleen ben ik bang dat dat niet gaat gebeuren maar dat het voertuig gebruikt gaat worden voor zaken die het daglicht minder goed kunnen verdragen.
Offline Loekieloekie
Die hard
di 24 jan 2012, 21:25 Bericht 
dewaal schreef:
De koop betreft de auto en overschrijving van de papieren er is dus nu sprake van een halve koop.

Precies

Waarom zou dit geen diefstal zijn? Er is mondeling 'afgesproken' dat het eigendom van de auto zou overgaan na overschrijving op naam, inclusief vrijwaringsbewijs. De potentiële koper heeft de auto meegenomen voordat er aan alle 'afgesproken' voorwaarden was voldaan en daarmee dus de auto gestolen.

Dat er een intentie was uiteindelijk te verkopen en er een borgstelling was gedaan maakt volgens mij niet uit. Cars car is gewoon gejoept.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 24 jan 2012, 21:36 Bericht 
dewaal schreef:

Nog nooit gehoord van de juridische term "halve koop".

Gianluca schreef:
Onjuist..Tenaamstelling zegt niets over het eigendom. De andere partij is nu wel degelijk eigenaar van de auto. TS niet meer...

Eens. Bezit is de meest volkomen vorm van eigendom.
Offline Harold
FS Meldingen
di 24 jan 2012, 21:42 Bericht 
Zolang de auto nog op jouw naam staat, lijkt het me gewoon diefstal, want de koop is nog niet afgerond. Ik denk dat je je druk mag gaan maken hoe je gaat uitleggen aan de rechter waarom je de boetes niet wil gaan betalen die vanaf de "koop" binnenkomen op jouw adres. Als je met dit verhaal komt wil de rechter ook graag bewijs van aangifte zien.

Heb je het geld al bekeken trouwens? Zal me niet verbazen dat dat ook vals is...
Offline Middle
Nieuwkomer
di 24 jan 2012, 22:16 Bericht 

Zie hier het relevante topic.
Offline cars1950
Nieuwkomer
di 24 jan 2012, 22:48 Bericht 

Geld heb ik wel bekeken dat klopt. Heb van de politie een dossiernummer ontvangen wat ik ook aan de rdw hebt doorgegeven. Ik heb ook bewakingsbeelden van de kerel die de politie nu ook heeft. Maar wat doen ze ermee? En ben ik hiermee op dit moment voor bekeuringen die waarschijnlijk wel zullen komen vrijgesteld?
Offline WimLex
Master
di 24 jan 2012, 23:04 Bericht 
cars1950 schreef:
Ik heb ook bewakingsbeelden van de kerel die de politie nu ook heeft. Maar wat doen ze ermee?

gaat in de onderste lade en komt daar voorlopig niet uit.
Offline Aanhanger
Master
di 24 jan 2012, 23:08 Bericht 
cars1950 schreef:
En ben ik hiermee op dit moment voor bekeuringen die waarschijnlijk wel zullen komen vrijgesteld?

Je zult er wel onder uit kunnen komen maar verwacht niet dat dit makkelijk gaat.
Waarschijnlijk worden bezwaren afgewezen en moet je naar de rechter om je gelijk te halen.
Offline viffer
Master
di 24 jan 2012, 23:15 Bericht 

En als er bijvoorbeeld een ramkraak wordt gepleegd met het voertuig zullen ze jou wellicht toch even van je bed lichten en meenemen voor een uitgebreid verhoor.
Offline Aanhanger
Master
di 24 jan 2012, 23:18 Bericht 
Dan bellen ze je met de vraag of je op het bureau langs wilt komen.
Offline scooby!!
Master
di 24 jan 2012, 23:24 Bericht 
toch een beetje raar allemaal. :roll:

Je hebt geld gekregen voor de auto, dus volgens de mensen hier ben je dan geen eigenaar meer. :roll:

Juridisch ben je nog steeds de eigenaar, tenslotte staat het kenteken nog steeds op jouw naam, dat is eigenlijk het enigste bewijs wat je hebt.

Zoals ik al eerder zei, de koper heeft een valse naam en onjuiste gegevens verstrekt.

dit is gewoon verduistering, simpel
Offline Brave Hendrik
Master
wo 25 jan 2012, 0:08 Bericht 
bruintje beer schreef:
Brave Hendrik schreef:

Ja. Die liggen dus in de auto.

Ik bedoelde, nadat de nieuwe papieren van RDW zijn gearriveerd.

@cars1950
Heb je een getekende kwitantie o.i.d. afgegeven aan de koper?
Zo niet, dan kan je -als je dat zou willen- het voor de koper ook ietsje lastiger maken. 8)

Maar zo ik lees heb je zo'n beetje de halve wereld al van je probleem op de hoogte gesteld.
Dan wordt zoiets al wat moeilijker.
Succes en sterkte.
Offline 18vti
Master
wo 25 jan 2012, 8:07 Bericht 
Het is hier nog niet gezegd, of ik heb er overheen gelezen......advies voor andere verkopers: LAAT NOOIT DE PAPIEREN IN DE AUTO! :fp:
Kenteken deel 3 is eigendomsbewijs...

http://kenteken.diks.nl/kentekenbewijs-deel-3/

Ik zou niks gezegd hebben over eventueel ontvangen geld want de SCHADE die je ongetwijfeld aan je broek gesmeerd krijgt kan vele malen hoger zijn.....Niet overgeschreven is gestolen, vind ik, en dus is het je goed recht om een en ander in ander daglicht te zetten....Doe je best!
Offline cars1950
Nieuwkomer
wo 25 jan 2012, 8:17 Bericht 

Tja, als de politie een aantekening gemaakt heeft dan kan ik hem moeilijk als gestolen opgeven neem ik aan? :roll:
 [ 104 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende