Pagina 1 van 2  [ 62 berichten ]

Europa één, is dat als persoon te merken?
Ja, ik weet dat uit ervaring! 6%  6%  [ 1 ]
Ja, dat denk ik wel. 6%  6%  [ 1 ]
Nee, ik weet dat uit ervaring! 47%  47%  [ 8 ]
Nee, ik denk van niet. 29%  29%  [ 5 ]
Geen idee, geen mening. 12%  12%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 17
Offline Josla
Nieuwkomer
za 14 jan 2012, 10:20 Bericht 

Mijn autoschadeherstelbedrijf is in Nederland gevestigd, ingeschreven als "eenmanszaak" heb wel af en toe personeel.

Nu heb ik een auto die ik wil inzetten als "leenauto", deze is nu op de naam van een bekende in Nederland gezet.
Hier wil ik vanaf, geeft me geen goed gevoel. :x

Is er voor mij een mogelijkheid om de huurauto (misschien in de toekomst meerdere) op naam van het bedrijf te zetten?

Probleem is dat ik in Duitsland woonachtig ben, en dus geen auto mag inzetten met Duits kenteken.:nono:

Weet iemand wat de mogelijkheden voor mij zijn?
Offline Hideyoshi
Master
za 14 jan 2012, 10:40 Bericht 
Deze vraag heb je toch al eerder gesteld hier, vanwaar deze herhaling?
Offline Josla
Nieuwkomer
za 14 jan 2012, 10:56 Bericht 

Ben net pas geregistreerd, dus lijkt het me sterk dat ik deze vraag al eerder gesteld heb :wink:

Er is wel door iemand een dergelijke vraag gesteld, maar is toch weer anders, omdat ik de auto niet voor mezelf gebruik, maar puur voor inzet als huur/leenauto en dus alleen voor het bedrijf een noodzakelijk goed is.
Offline Hideyoshi
Master
za 14 jan 2012, 11:09 Bericht 
Ok, goed, laten we het erop houden dat beide vragen wel erg veel op elkaar lijken. Typisch dat ineens zoveel ondernemers uit Duitsland zich tot ons forum wenden...
Offline Josla
Nieuwkomer
za 14 jan 2012, 13:09 Bericht 

helmond32 schreef:
Deze vraag heb je toch al eerder gesteld hier, vanwaar deze herhaling? Typisch dat ineens zoveel ondernemers uit Duitsland zich tot ons forum wenden...

Ik kan mij helaas niet aan de indruk onttrekken dat hier van uw kant een cynische ondertoon klinkt.

Als u er een probleem mee heeft dat er zoveel ondernemers uit Duitsland tot uw forum wenden sluit dit topic maar en ik meld mij wel af.
Offline red devil1
Master
za 14 jan 2012, 13:22 Bericht 
uuh kan het bedrijf geen auto op naam hebben???
Offline Josla
Nieuwkomer
za 14 jan 2012, 13:39 Bericht 

Dat is net de vraag, volgens mijn boekhouder kan dat als eenmanszaak niet omdat in een eenmanszaak alles via de rechtspersoon gaat, in dit geval ben ik dat, en ik woon in Duitsland, en kan geen Nederlands kenteken op naam hebben. Erg lastig dus. :fp:

Maar misschien weet wel iemand een oplossing, want ik gebruik de auto in principe niet, die is bedoeld als huur/leen auto (en onderdelen halen) ik heb een eigen auto met Duits kenteken.
Het gaat me dus ook niet om belastingvoordeel or what ever, puur dat ik een auto aan de klant kan meegeven, dit is erg belangrijk vind ik, toch? :thumb:
Offline Hideyoshi
Master
za 14 jan 2012, 13:48 Bericht 
Bij een eenmanszaak is per definitie geen sprake van een rechtspersoon.
Offline Josla
Nieuwkomer
za 14 jan 2012, 13:57 Bericht 

helmond32 schreef:
Bij een eenmanszaak is per definitie geen sprake van een rechtspersoon

Bron: http://www.inzakengaan.nl/stap/rechtsvorm.html

Quote: De eenmanszaak is in feite geen rechtsvorm omdat voor de wet de eigenaar en zijn bedrijf als één rechtspersoon worden gezien.

Is en blijft toch het feit dat ik de rechtspersoon ben, ik ben aansprakelijk te stellen.
Offline Lowry
Pro
za 14 jan 2012, 14:03 Bericht 

Wel eens een belg gehad die mijn auto kocht met kvk uitreksel (heeft in nl een eigen bedrijf, woont in belgie ) dus ik weet niet of dit iets voor je is ?
Offline Brave Hendrik
Master
za 14 jan 2012, 14:05 Bericht 
Een poll én vraag.
Niet echt handig gedaan.

Op je vraag of Europa één te merken is?
Daar kan ik pas ja op zeggen, als ik bijv. ook onbelemmerd in het buitenland mag bankieren of een hypotheek kan vestigen.

M.b.t. de auto: dan maak je er toch een B.V.-tje voor.
Een B.V. oprichten is tegenwoordig ietsje makkelijker dan vroeger.
O.a. het in te brengen kapitaal (de auto?) meen ik.
Offline Hideyoshi
Master
za 14 jan 2012, 14:40 Bericht 
Josla schreef:
Is en blijft toch het feit dat ik de rechtspersoon ben, ik ben aansprakelijk te stellen.

Bedankt voor deze wijze les, maar je bent en blijft toch echt een natuurlijk persoon en geen rechtspersoon. Na vier jaren van opleiding kan ik dat onderscheid toch echt wel maken.

Succes met je vraag!
Offline AudiFahrer
Master
za 14 jan 2012, 15:25 Bericht 
helmond32 schreef:
Succes met je vraag
Wat een felheid :huh:
Offline Hideyoshi
Master
za 14 jan 2012, 15:53 Bericht 
Nee hoor, ik geef alleen tips waar topic starter het in kan zoeken en waar niet, maar topic starter lijkt het beter te weten. In dat geval heb ik niets toe te voegen en wens ik hem oprecht succes.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
za 14 jan 2012, 15:54 Bericht 
Brave Hendrik schreef:

Binnenkort wordt de oprichting van een BV nog veel eenvoudiger. Geen minimum kapitaaleis meer. Dat wordt de Flex-BV.
Offline Josla
Nieuwkomer
za 14 jan 2012, 16:45 Bericht 

Brave Hendrik schreef:
Op je vraag of Europa één te merken is?
Daar kan ik pas ja op zeggen, als ik bijv. ook onbelemmerd in het buitenland mag bankieren of een hypotheek kan vestigen.

Het grootste deel van mijn leven heb ik in Nederland gewerkt, en gewoond. Sinds 5 jaar woon ik in Duitsland. Of dit mij goed bevalt laat ik even in het midden :[

Met een ondernemingsplan en een flink eigen kapitaal ben ik naar de vermeende zakelijke banken gegaan, de grote banken die reclame maken over "wereldwijd flexibiliteit en investeringen"
Zodra ze hoorden dat ik nét over de Nederlandse grens in Duitsland woonde werden de gesprekken direct afgebroken, Nee nee nee en nog eens nee. :x

Citaat:
M.b.t. de auto: dan maak je er toch een B.V.-tje voor.

Dat zou misschien inderdaad een mogelijkheid zijn, zal me eens doorlezen wat de mogelijkheden zijn, bedankt! :thumb:
Offline Brave Hendrik
Master
za 14 jan 2012, 16:48 Bericht 
@Maserati Teun
Ja dat bedoelde ik inderdaad.
Misschien liep ik al ietsje voor de muziek uit, door te stellen dat het nu al zo is.

Nog meer goed nieuws is dat de contributie van de K.v.K (jaarlijks terugkerende ergernis) dit jaar verlaagd is en ik meen het jaar daarop zal verdwijnen.
Voor een l*llige BV zonder veel activiteiten al snel zo'n 150 euro jaarlijks, incl. bedreigingen m.b.t. publicatie van de jaarcijfers.
Laat het feest maar beginnen.
Offline AudiFahrer
Master
za 14 jan 2012, 16:54 Bericht 
helmond32 schreef:
Nee hoor
Oh, you could have fooled me. (f)
Offline Josla
Nieuwkomer
za 14 jan 2012, 17:11 Bericht 

helmond32 schreef:
Nee hoor, ik geef alleen tips waar topic starter het in kan zoeken en waar niet, maar topic starter lijkt het beter te weten

Vanaf dat ik gewoon een belangrijke vraag stel lig je me al mijn nek te hijgen. Als "master" vind ik dit verre van bekwaam. De "tips" die je geeft kan ik trouwens ook niet vinden.

Jouw opmerkingen en verwijtingen hebben totaal geen toegevoegde waarde in dit topic, dus geef dan liever geen commentaar. Bedankt voor de "wijze"lessen.
Offline Hideyoshi
Master
za 14 jan 2012, 17:18 Bericht 
Brave Hendrik schreef:
Nog meer goed nieuws is dat de contributie van de K.v.K (jaarlijks terugkerende ergernis) dit jaar verlaagd is en ik meen het jaar daarop zal verdwijnen.

Dat is nieuw voor mij, heb je daar een bron van of verwijzing? Hierover wordt al lang gesproken maar ik heb niet het laatste nieuws op rij.
Offline Hideyoshi
Master
za 14 jan 2012, 17:21 Bericht 
Josla schreef:
Jouw opmerkingen en verwijtingen hebben totaal geen toegevoegde waarde in dit topic, dus geef dan liever geen commentaar. Bedankt voor de "wijze"lessen.

Als je op je p*k getrapt bent, dan lees je maar tussen de regels door. Ik heb zelf in België gewoond, heb twee bedrijven die ik al jaren met succes run, ben niet alleen 'Master' maar ook meester en nog wel in het vennootschapsrecht en fiscaal recht. Dus kom bij mij niet aanzetten dat je een rechtspersoon bent.

Voor je fiscale vragen wend je je nu maar tot een van mijn collegae a raison van EUR 300,- per uur. Gezien de adviezen die je boekhouder geeft lijkt me dat geen overbodige luxe.
Offline Brave Hendrik
Master
za 14 jan 2012, 17:22 Bericht 
Citaat:
Jaarlijkse bijdrage ook in 2012 verplicht

Onlangs heeft het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie het voornemen geuit om vanaf 2013 de jaarlijkse bijdrage af te schaffen. Zover is het alleen nog niet. Ook in 2012 zal u de factuur nog moeten betalen.

http://www.kvk.nl/over-de-kvk/factuur-k ... stgesteld/
O.a. bij de bron dus.
Bij "bereken uw bijdrage" is m.i. die verlaging 2012 al verwerkt.
B.V. was iets van 147 euro.
2012: ongeveer 127 euro.

Waar ik gelezen heb over de definitieve afschaffing 2013, heb ik nog niet naar gezocht.
Offline Hideyoshi
Master
za 14 jan 2012, 17:23 Bericht 
De verplichting tot deponering van de jrr komt overigens niet te vervallen, die zit hartstikke in BW2 vast.
Offline Josla
Nieuwkomer
za 14 jan 2012, 17:44 Bericht 

helmond32 schreef:
Als je op je p*k getrapt bent, dan lees je maar tussen de regels door. Ik heb zelf in België gewoond, heb twee bedrijven die ik al jaren met succes run, ben niet alleen 'Master' maar ook meester en nog wel in het vennootschapsrecht en fiscaal recht. Dus kom bij mij niet aanzetten dat je een rechtspersoon bent.

Voor je fiscale vragen wend je je nu maar tot een van mijn collegae a raison van EUR 300,- per uur. Gezien de adviezen die je boekhouder geeft lijkt me dat geen overbodige luxe.

Ten eerste ben ik niet op mijn p*k getrapt, maar vind ik jou gewoon een arrogante meester l*l die mij in de nek ligt te hijgen. :kniktja:
Ten tweede geloof ik dat je een narcist bent want je begint er elke keer weer over hoe belangrijk en hoe goed je bent. :woop:

Ik ga nu lekker uit eten :honger: en laat dit forum voor wat het is :roflol: :slotje:
Offline Brave Hendrik
Master
za 14 jan 2012, 17:44 Bericht 
@helmond32
Daarom schreef ik ook niet dat ie kwam te vervallen.
Ik schreef alleen dat men naast contributie betaling er altijd gratis de bedreigingen bij kreeg.
En natuurlijk een levendige handel van je personalia. :thumb_d:
Om tegen het laatste wat te doen is zoekwoord "Non-mailing" en brengt enigszins verlichting.
Mits ..... je niet in het verkeerde hokje gestopt bent door K.v.K.
Dan heb je alsnog o.a. SENA, reprorecht, BUMA, branchevereniging MKB en andere rovers aan je benen hangen.
Ik heb er een dossiermap "gezeur" voor gemaakt en verder helemaal niets.
Offline Hideyoshi
Master
za 14 jan 2012, 17:53 Bericht 
Josla schreef:
geloof ik dat je een narcist bent

Heb je nog roots in de psychiatrie dan? Ben je arts?
Offline AudiFahrer
Master
za 14 jan 2012, 18:06 Bericht 
helmond32 schreef:
Heb je nog roots in de psychiatrie dan? Ben je arts?
Neuh. Idd. niet geirriteerd O:)
Offline NoCashCow
Master
za 14 jan 2012, 18:53 Bericht 

Brave Hendrik schreef:
Waar ik gelezen heb over de definitieve afschaffing 2013, heb ik nog niet naar gezocht.

Staat op de pagina die je zelf aandraagt :-)

"Onlangs heeft het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie het voornemen geuit om vanaf 2013 de jaarlijkse bijdrage af te schaffen. Zover is het alleen nog niet. Ook in 2012 zal u de factuur nog moeten betalen."
Offline Hideyoshi
Master
za 14 jan 2012, 19:13 Bericht 
Ben trouwens benieuwd wie de KvK dan gaat bekostigen?
Offline ericj
Pro
za 14 jan 2012, 22:59 Bericht 
helmond32 schreef:

We dwalen enigszins af van de vraag van TS is mijn indruk...

@TS: Je kunt ook een Duits gekentekende auto inzetten voor je klanten, maar dan moet je wel telkens voor een klant een vrijstelling aanvragen. Hoe ingewikkeld dat is weet ik niet, zou je moeten uitzoeken.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-26.html

Citaat:
Als u in Nederland met een auto rijdt, moet u voor die auto bpm en motorrijtuigenbelasting betalen. Het is in principe niet toegestaan als inwoner van Nederland met een auto met een buitenlands kenteken te rijden in Nederland.

Hierop is een uitzondering. Het gaat dan om kort tijdelijk gebruik, bijvoorbeeld als u in het buitenland een auto hebt gehuurd om naar huis te rijden, omdat u bent gestrand op een buitenlands vliegveld. Voor dit tijdelijk gebruik is er de zogenoemde veertiendagenvrijstelling. Dit betekent dat u 1 keer per jaar voor 1 kenteken een vrijstelling kunt krijgen. U kunt deze vrijstelling digitaal aanvragen. Buitenlandse verhuurbedrijven doen dat vaak al voor u.
Offline red devil1
Master
za 14 jan 2012, 23:12 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Binnenkort wordt de oprichting van een BV nog veel eenvoudiger. Geen minimum kapitaaleis meer. Dat wordt de Flex-BV.

dat heb ik een tijdje geleden ook gehoord. Die hou ik wel in de gaten. Als het nog eens handig wordt om een autoverhuur bv tje op te richten 8) Puur bedrijfsbakken dan, voor het geval mn werkgever verzint dat we geen bedrijfauto meer krijgen, maar onze eigen auto's moeten gaan gebruiken voor locatiebezoeken :x .
Offline Maserati Teun
FS medewerker
za 14 jan 2012, 23:13 Bericht 
helmond32 schreef:

Jaren geleden was de "contributie" gerelateerd aan het gestorte aandelenkapitaal en kon oplopen tot NLG 5,000. De verlaging naar de huidige tarieven hebben ze ook overleefd. Ik vermoed dat het raadplegen van de gegevens meer gaat kosten.
Offline Brave Hendrik
Master
za 14 jan 2012, 23:50 Bericht 
NoCashCow schreef:
Staat op de pagina die je zelf aandraagt :-)

Nou, ik las het als: het is nog niet 100% rond.
Maar ja, de K.v.K. zelf heeft nog nooit van duidelijkheid overgelopen.

Verder, ik meen vernomen te hebben dat er plannen waren het Handelsregister in de toekomst neer te leggen bij de Belastingdienst ofzo.
Ach ja, waarom ook niet.
Offline raspatat
Respect
zo 15 jan 2012, 2:03 Bericht 
Ken je niet een auto leasen uit NL?
Offline Josla
Nieuwkomer
zo 15 jan 2012, 8:51 Bericht 

ericj schreef:
@TS: Je kunt ook een Duits gekentekende auto inzetten voor je klanten, maar dan moet je wel telkens voor een klant een vrijstelling aanvragen. Hoe ingewikkeld dat is weet ik niet, zou je moeten uitzoeken.

Dit is zeker geen optie, als er schade gereden word krijg ik het met de Duitse verzekering die op desbetreffende auto zit te doen. Dat geeft problemen, ze doen hier in Duitsland er alles aan om niet te hoeven betalen, zelf de kleinste onbenulligheden worden door de verzekeringsmaatschappijen tot de bodem uitgezocht. Slapeloze nachten zou ik daar van krijgen! :duh:
Offline Josla
Nieuwkomer
zo 15 jan 2012, 9:10 Bericht 

raspatat schreef:
Ken je niet een auto leasen uit NL?

Dat zou misschien wel een mogelijkheid zijn, maar alleen als ik een leaseauto permanent in kan zetten. Word al snel onrendabel, vandaar dat ik een eigen leenauto inzet, die is betaald en kost dus niets buiten wegenbelasting en verzekering :)
Offline Suomi
Respect
ma 16 jan 2012, 21:54 Bericht 
Ik zie ook als enige geschikte mogelijkheid de auto onder te brengen in een BV.

Naast de oprichting brengt dit helaas wel werk, en kosten, met zich mee (administratie voeren, btw en vpb aangiften)...
Offline PTPT
Die hard
ma 16 jan 2012, 23:59 Bericht 
Een BV opzetten brengt veel meer gezeur met zich mee dan een eenmanszaak.
Je heb bepaalde plichten en extra kosten t.o.v. een eenmanszaak. (notaris, jaarcijfers, loonverwerking etc...)
Je kan deze vraag het beste neerleggen bij een accountant die hier ervaring mee heeft.
Ook een flex-BV zal niet altijd gunstig zijn.

Tot in hoeverre zou het kunnen om de auto's onder te brengen in een "eenmanszaak" in DE? qua kosten en omzet zou het geen probleem moeten zijn. Echter wat zegt de belastingdienst in DE over zo'n werkwijze ;) 1 klant (jezelf in NL) en bedrijf in DE die geen winst maakt..

Er is overigens genoeg mogelijk, de meer inkomsten je bedrijf heeft in NL, des te gunstiger de mogelijkheden zijn.

Heb je genoeg vermogen, omzet en winst... dan kan je altijd nog gaan kijken naar een BV of zelfs (meerdere BV's) met een "holding" (en die dan nog in Zwitserland vestigen) ;)
Offline Hideyoshi
Master
di 17 jan 2012, 7:03 Bericht 
PTPT schreef:
een accountant

Meneer had toch al 'goed' advies van zijn boekhouder?
Offline PTPT
Die hard
di 17 jan 2012, 21:30 Bericht 
helmond32 schreef:

Meneer had toch al 'goed' advies van zijn boekhouder?

Aah... ik lees nu pas waarop ik gereageerd heb :lol:
Offline Suomi
Respect
di 17 jan 2012, 21:57 Bericht 
PTPT schreef:
Een BV opzetten brengt veel meer gezeur met zich mee dan een eenmanszaak.

Jaarlijks jaarcijfers publiceren bij de KVK, jaarlijks vpb aangifte, je zou jezelf zelfs een gebruikelijk DGA-loon moeten toekennen (ruim 40k), dus ook salarisadministratie, btw aangifte(s), oprichten doet een notaris tegenwoordig al vanaf ongeveer EUR 500,-, en je moet EUR 18k hebben om te storten, je jaarlijks KVK contributie niet te vergeten... van zo'n 140 euro als ik me niet vergis.

Leuke boekhouder die je vertelt dat een eenmanszaak een rechtspersoon is trouwens. :fp:
Offline Ownedbylag
Die hard
di 17 jan 2012, 22:34 Bericht 
zo, we hebben er weer eentje afgeschrikt :thumb:

ik zeg het maar effe voordat men hier verder mee doorgaat, want ik betwijfel of TS nog terugkomt bij ons.
Offline Brave Hendrik
Master
vr 20 jan 2012, 16:13 Bericht 
Brave Hendrik schreef:

Permitteer mij het uitstapje, ik ben zo verheugd dat een aantal wensen m.b.t. tot allerlei meevreters verhoord worden, dat ik het graag nog even kwijt wil.
Ook de opheffing van Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) is aanstaande.
Althans, de weg naar een definitieve opheffing is geplaveid.
http://twinklemagazine.nl/nieuws/2011/1 ... /index.xml
Offline ddgroningen
Laat zich horen
vr 20 jan 2012, 22:00 Bericht 
Ik lees nu al paar keer dat een BV zoveel extra kost en meer werk, in basis klopt het is extra werk en kost meer. Dan de grote maar je bent ook af van aansprakelijkheid en loopt prive geen risico! Vroeger zelf ook met eenmanszaak begonnen maar zou iedereen indien mogelijk een BV adviseren ondanks de extra kosten. :thumb:

Leenauto zou ik zeker nooit op mijn eigen naam willen hebben, loop je altijd risico mee. Ik vergeet nooit weer de auto die een arts in opleiding aanreed, helaas dekt de verzekering max. 1 miljoen. Dit is te weinig voor de arts en dan maar kijken wie gaat betalen.... :aai:
Offline Schep
Master
vr 20 jan 2012, 22:37 Bericht 
ddgroningen schreef:
Dan de grote maar je bent ook af van aansprakelijkheid en loopt prive geen risico!

Sorry?
Welke jurist heeft jou geholpen?

Bij onbehoorlijk bestuur kun je alsnog gewoon het bokje zijn, hoor.
Een BV is geen volledige uitsluiting van de aansprakelijkheid.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
vr 20 jan 2012, 22:44 Bericht 
Schep schreef:
Bij onbehoorlijk bestuur kun je alsnog gewoon het bokje zijn, hoor.

Klopt.

Het simpel niet deponeren van de jaarrekening is al een reden voor kennelijk onbehoorlijk bestuur.
Offline ddgroningen
Laat zich horen
vr 20 jan 2012, 23:04 Bericht 
@schep @massarati: Tuurlijk moet je je aan de regels houden en moet je bestuurlijk alles voor elkaar hebben. Maar heel eerlijk zo ingewikkeld is het niet op het niveau van een eenmanszaak. Wanneer je praat over grote ondernemingen is het natuurlijk heel wat anders.

BV zie het als een ongeluk met airbag, eenmanszaak ongeluk zonder airbag :lol:
Offline Hideyoshi
Master
za 21 jan 2012, 8:26 Bericht 
ddgroningen schreef:
Tuurlijk moet je je aan de regels houden en moet je bestuurlijk alles voor elkaar hebben.

Uiteraard, maar je hebt er geen idee van hoe vreselijk veel fouten hier gemaakt worden. T.a.v. deponering, intrekking, wijziging... heb je dan nog gedeponeerd of niet? Op die vraag kon zelfs een groep van bijna 100 master studenten geen antwoord geven. En niet alleen bij grote bedrijven (die overigens bijna altijd onder het structuurregime vallen). Het vennootschapsrecht is vreselijk lastig.
Offline PTPT
Die hard
za 21 jan 2012, 10:10 Bericht 
Gewoon geen fouten maken, en al maak je ze, los het goed op.
Je kan je wel verschuilen achter een BV, maar dan kom je er niet.
Offline Josla
Nieuwkomer
za 21 jan 2012, 10:13 Bericht 

Laten we dat van rechtspersoon maar vergeten, mijn fout. Ik interpreteerde rechtspersoon als natuurlijk persoon die in geval van problemen de persoon is die ook aansprakelijk is.
Heeft dus niets met de boekhouder te maken O:)

Optie om er een bv of andere constructie is voor mij nog niet te doen.

Als ik het zo allemaal lees is er dus in mijn geval geen mogelijkheid om een auto op de zaak te zetten :huh:
 [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende