Pagina 1 van 2  [ 65 berichten ]
Offline boersma
Master
wo 30 nov 2011, 12:20 Bericht 
Vandaag kreeg ik ineens een brief van de deurwaarder inzake UPC.

Er staat:
--------------

Mijnheer

Inzake uw schuld aan UPC Nederland B.V. doe ik u onderstaand een opgave van het restantverschuldigde, berekend tot 29 november 2011.

Voor hoofdsom: € 153,97
Voor rente: € 13,13
Voor buitengerechtelijke kosten: € 37,00
Voor informatiekosten: € 7,50
Voor overige kosten: € 0,00

Totaal: € 211,60

Laatst genoemde bedrag dient binnen acht dagen na vandaag in mijn bezit te zijn gesteld, bij gebreke waarvan ik tot het nemen van verdere maatregelen tegen u moet overgaan.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben en zie uw betaling tegemoet.

Hoogachtend (naam).
-----------------------------

Het gekke is dat ik helemaal niet bij UPC zit en hier nooit een contract voor heb getekend op dit adres dan wel een verhuisbericht heb gedaan van het oude adres zo'n 4 jaar geleden.
Ik heb dus met de deurwaarder gebeld en gezegd dat het mij volstrekt onduidelijk is waarom ik zou moeten betalen voor iets wat ik niet afneem. Hij adviseerde me een brief te schrijven om daarmee contractgegevens e.d. op te vragen.
De brief moest ik aan hun sturen.

Ik heb een concept gemaakt, wat vinden jullie daarvan?

--------------

Geachte heer / mevrouw,

Hedenmorgen ontving ik van u een opgave met een restantverschuldigde voor een totaalsom van € 211,60 welke u binnen 8 dagen na deze dag in bezit wenst te hebben.

Het is mij volstrekt onduidelijk waarom ik via u aan UPC zou moeten betalen daar ik op dit adres geen enkel contract met hen heb afgesloten en ook niet wens af te sluiten.
Ik verzoek u mij dan ook om binnen 8 dagen na vandaag een rechtsgeldig ondertekend document toe te sturen waaruit onomstotelijk blijkt dat ik op dit adres (zie ondertekening) een contract met UPC heb afgesloten.

U zult begrijpen dat ik het door u vermeende verschuldigde bedrag niet aan u zal overmaken.

Met vriendelijke groet,

--------------------------------

Misschien moet ik nog toevoegen dat ik nog nooit eerder een betalingsverzoek van UPC heb ontvangen of op welke manier dan ook een aanbieding van UPC heb gekregen op dit adres?
Wel raar dat je zo vanuit het niets dit krijgt, wordt er niet zenuwachtig van hoor, ze kunnen me wat maar goed je moet wel altijd reageren bij zoiets.

Laatst bijgewerkt door boersma op wo 30 nov 2011, 12:24, in totaal 1 keer bewerkt
Offline KanarieVW
Master
wo 30 nov 2011, 12:24 Bericht 
Is het niet gewoon fake? Goed opletten dat je niet genaaid wordt met dit soort dingen!
Offline boersma
Master
wo 30 nov 2011, 12:26 Bericht 
Ik heb gebeld met een man waarbij ik het telefoonnummer van de brief heb gebeld.
Dit nummer is hetzelfde nummer als de gerechtsdeurwaarder die hier staat vermeldt onder dossierzaken.
Telefoongesprek heb ik overigens opgenomen.
Offline FocusWagon
Die hard
wo 30 nov 2011, 12:34 Bericht 
Als ik het rentebedrag terugreken (op basis van de wettelijke rente voor consumententransacties), kom je in juni 2009 terecht. Kan dus niets te maken hebben met een vordering wegens geleverde diensten op je vorige adres.

(zie http://www.wettelijkerente.net/renteberekening.aspx voor rente-reken-tool)
Offline Freddy
Master
wo 30 nov 2011, 12:35 Bericht 
heb je wel aanmaningen gehad voorheen?
en was de brief aan jou gericht of aan de vorige bewoner?

En welke deurwaarder is het? Is het wel een deurwaarder, of gewoon een faker met een poging mensen te laten betalen?

Ik heb ook wel eens deurwaarder brieven gehad totaan dwangbevelen toe, op naam van vorige bewoner.
Eerste paar keer retour afzender gedaan met "bewoner verhuisd" daarna enveloppen linea recta weggegooid.
Nooit meer wat van gehoord.
Offline boersma
Master
wo 30 nov 2011, 12:37 Bericht 
Nee zou periode 2008 - 2009 moeten zijn.
Maar als ik nooit getekend heb ergens voor en ze leveren bijv. wel signaal, moet ik dan betalen?
Er zit hier wel zo'n ding aan de muur van de kabel maar ik heb gewoon glasvezel via een ander bedrijf.
Offline Hideyoshi
Master
wo 30 nov 2011, 12:38 Bericht 
Je briefje is op zich goed, laat ze eerst even een onderbouwing sturen. Vraag daar naar.

Vermelden dat je nooit eerder een aanmaning hebt ontvangen ofzo moet je niet doen.

beter aangeven: tussen mij en uw cliente is nimmer een rechtsgeldige koop- dan wel leveringsovereenkomst gesloten op grond waarvan ik tot betaling van enigerlei bedrag verplicht zou kunnen worden. Uw vordering treft dientengevolge geen enkele rechtsgrond.

Als je wilt, dan wil ik wel een briefje typen, kan je dan even de exacte (anonieme) ontvangen brief hier plaatsen of naar mij sturen via pb?
Offline KanarieVW
Master
wo 30 nov 2011, 12:39 Bericht 
Ja dat zegt niet zoveel. Die gasten kunnen het professioneel aanpakken hoor. Als ze op de gok ik een UPC regio 20.000 van die brieven sturen en de helft hapt blind.... Moet jij eens kijken!
Richt je even een telefoonnummer in om mensen die onraad ruiken of met klachten alsnog te overtuigen en klaar.
Offline boersma
Master
wo 30 nov 2011, 13:43 Bericht 
@helmond32: je hebt pb.
Offline Barbertje
FS Juridisch
wo 30 nov 2011, 14:21 Bericht 
Oh, doen ze nou via De Jong.
Ze hadden eerst een andere deurwaarder in Amsterdam.

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt.
Aangetekend briefje teruggestuurd dat ik schriftelijk en per email het abonnement had opgezegd.
Kopieën daarvan bijgesloten.
Regel daarbij dat indien ze de vordering door wilden zetten ik de zaak voor de rechter zou gooien.

We zijn nu 10 jaar later. Nooit meer iets van gehoord.
Offline boersma
Master
wo 30 nov 2011, 14:37 Bericht 
@Barbertje: indien je een abonnement hebt moet je het opzeggen, maar ik ben van mening dat ik die helemaal niet bij ze heb!
Helmond32 heeft een concept voor me gemaakt die ik morgen maar eens op de fax ga gooien.
Offline Rover
Master
wo 30 nov 2011, 14:56 Bericht 
boersma schreef:
Maar als ik nooit getekend heb ergens voor en ze leveren bijv. wel signaal, moet ik dan betalen?

Nee

De meeste kabelbedrijven laten wel nog een tijd signaal op de kabel staan op het moment dat er een nieuwe bewoner komt. Vaak wordt er dan een briefje verstuurd met de vraag of deze zic wil aanmelden. Wanneer dat niet gebeurd is het zaak voor UPC het signaal af te sluiten. De reden dat ze dit in eerste instantie niet doen, is dat de meeste mensen wel een abonnement willen hebben, en hun dat de kosten van 2x de aannemer langssturen scheelt. Terwijl ze wel de aansluitkosten kunnen berekenen uiteraard.

Ik ken het proces nog uit mijn hoofd uit de tijd dat ik bij Casema/Ziggo werkzaam was.
Offline Hideyoshi
Master
wo 30 nov 2011, 14:59 Bericht 
Beetje tegensputteren is vaak al voldoende om nooit meer iets van die lui te horen.
Offline boersma
Master
wo 30 nov 2011, 15:05 Bericht 
Betreft in mijn geval een nieuwbouwwoning waarbij er geen vorige bewoners zijn.
Wel ooit in het begin een rode kaart van ze ontvangen dat ze het signaal zouden afsluiten als ik niets zou doen.
Daar heb ik niet op gereageerd omdat ik niks van ze wilde afnemen, vond het dus prima dat ze het (ongevraagd geleverde) signaal zouden stopzetten.
Verder nooit facturen of wat dan ook van ze ontvangen, dan had ik tenminste kunnen reageren dat ik geen gebruik van ze wilde maken of welke manier dan ook.
Offline Rover
Master
wo 30 nov 2011, 15:20 Bericht 
Bij een nieuwbouwwoning gaat het in principe hetzelfde. Bij het opleveren va n het kabelnetwerk wordt iedereen automatisch aangesloten.

Er zit wel een catch bij, het kan zijn dat er bij de bouw hiervoor ook is getekend dat de eerste kopers de aansluiting moeten betalen. Dit zal je moeten nagaan in de papieren.
De kosten van € 153,97 kloppen wel ongeveer met de kosten die een particulier moet betalen voor oplevering van een nieuw aop (aanlsuitpunt). Het precieze tarief weet ik even niet meer, maar dat is wettelijk vastgelegd. (Wettelijk is vastgelegd dat de kabelmaatschappijen voor een aansluiting moeten zorgen, er is een maximale vergoeding vastgesteld (van rond de 150 euro) die de eigenaar van de woning dient te betalen, de rest van de kosten voor de aanleg zijn voor de kabelaars.)
Offline Hideyoshi
Master
wo 30 nov 2011, 15:23 Bericht 
Bij mijn nieuwbouw was dat niet zo. Nooit iets te maken gehad met een ander dan die ik zelf had gekozen.

Maar goed, dan nog kan je de betreffende onderbouwing van de vordering opvragen. Men moet een vordering ergens op baseren.
Offline boersma
Master
wo 30 nov 2011, 15:28 Bericht 
Wat is een catch? en ik heb bij mijn weten alleen voor de woning getekend.
Voor water, electrisch en telefonie heb ik uiteraard wel getekend, maar niet voor upc.
Maar ik hou jullie op de hoogte... als ik er nog wat van hoor.
Opzich vind ik dit wel grappig hoor, zijn geen duizenden euro's en maar eens zien hoe dit afloopt.

Op de site van UPC staat dit:

Radio en televisie meteen beschikbaar
UPC levert uw nieuwbouwwoning in de meeste gevallen direct op met een tijdelijk werkend televisie- en radiosignaal. Daarop kunt u meerdere toestellen aansluiten waarvoor u géén extra abonnement nodig heeft. Heerlijk om tijdens het klussen in huis radio te luisteren en ’s avonds voldaan met een puntje pizza tv te kijken. Om onbezorgd radio te luisteren en televisie te kunnen blijven kijken, dient u natuurlijk wel abonnee te worden. Meldt u zich tussen alle verhuisactiviteiten door even bij ons aan?
Bron: http://www.upc.nl/nieuwbouw/

Vraagje: kunnen ze eigenlijk peilen of je gebruik hebt gemaakt van het signaal?
Dus als ik tijdens het klussen de radio aangehad heb?
Offline Hideyoshi
Master
wo 30 nov 2011, 15:39 Bericht 
boersma schreef:

Geen idee, maar dat maakt niet dat jij direct een overeenkomst hebt gesloten met UPC. Zie het als een gratis (ongevraagde) levering.

Bovendien: jij had toch dat stukje tekst van de site van UPC ontvangen? Je hebt ervoor gekozen om je tussen alle verhuisactiviteiten niet even aan te melden, prima toch?!

Ben benieuwd waar ze mee komen, als ze al ergens mee komen.
Offline FocusWagon
Die hard
wo 30 nov 2011, 15:40 Bericht 
boersma schreef:
Wat is een catch? en ik heb bij mijn weten alleen voor de woning getekend.

Nu ik dit lees, kan ik me inderdaad herinneren dat bij de oplevering van onze nieuwbouwwoning we ook voor deze aansluiting moesten betalen. Kan me alleen niet meer voor de geest halen of dat aan de bouwer of aan de kabelaar (Ziggo in ons geval) moest.

En nee, we hebben nooit opdracht gegeven voor het aansluiten (en de bijbehorende kosten), maar het zal wel een vereiste zijn om de woning op te mogen leveren...
Offline boersma
Master
wo 30 nov 2011, 16:38 Bericht 
Ik weet nu trouwens weer heel zeker dat ik geen verhuizing heb doorgegeven omdat:
de kosten voor verhuizing even duur waren als een nieuwe aansluiting regelen.
Toen dacht ik: laat maar zitten dan, misschien ga ik wel over op een heel andere maatschappij, en dat laatste heb ik dus ook gedaan.
Offline NooitTeSnel
Master
wo 30 nov 2011, 18:01 Bericht 
Je moet ook even die "informatiekosten: € 7,50" afwijzen, want het maakt niet uit hoe ze de kosten noemen, alles valt onder "buitengerechtelijke kosten" en daar zit een maximum op. Dat is al in vele zaken door de rechter bevestigd, maar vrijwel alle incassobureaus proberen alsnog makkelijk geld te verdienen aan dingen als "informatie kosten", "aanmanings kosten", "dossier kosten" of wat voor leuke naam ze dan ook bedenken.

Daarnaast valt het sturen van een aanmaning onder het normale bedrijfsrisico, dus als je moeilijk doet kunnen ze daar ook geen 37,50 voor rekenen.
Offline boersma
Master
wo 30 nov 2011, 18:33 Bericht 
Ja maar als ik kosten ga afwijzen lijkt het alsof ik van plan ben om andere dingen wel te betalen.
In een later stadium kan dat altijd nog toch? Ik neem het in elk geval mee voor het vervolg.

Op hun website staat een contactformulier, via de brontekst zie ik twee emailadressen.
Ik stuur de brief wel als pdf naar die twee emailadressen en vraag om ontvangstbevestiging, is net zo makkelijk.
Offline Koekman
Die hard
wo 30 nov 2011, 18:57 Bericht 

boersma schreef:
Ik weet nu trouwens weer heel zeker dat ik geen verhuizing heb doorgegeven

Is het niet de laatste factuur voor je vorige adres dan? Een beetje deurwaarder gebruikt namelijk gegevens uit een schaduw-gba en komt op die manier zonder enige moeite aan je huidige adres.
Offline Rover
Master
wo 30 nov 2011, 19:06 Bericht 
FocusWagon schreef:
Kan me alleen niet meer voor de geest halen of dat aan de bouwer of aan de kabelaar (Ziggo in ons geval) moest.

Ziggo (99% vd gevallen)

boersma schreef:

Nee
Offline boersma
Master
wo 30 nov 2011, 19:30 Bericht 
Nee het zou gaan om de periode van na mijn verhuizing, dus op het nieuwe adres.
De mail is de deur uit met in bijlage een pdf.
Offline |FZ|
Master
wo 30 nov 2011, 19:49 Bericht 

En wat staat er in die pdf?
Offline boersma
Master
wo 30 nov 2011, 20:05 Bericht 
Dit (met dank aan Helmond32):

Geachte heer/mevrouw,

Heden ontving ik uw schrijven van 29 dezer waarin u aangeeft dat u namens uw cliënte, UPC Nederland B.V., een door mij verschuldigde betaling groot € 211,60 vordert.

Gaarne wens ik aan te geven dat ik nimmer een rechtsgeldige koop- danwel leveringsovereenkomst met uw cliënte heb gesloten op grond waarvan uw cliënte recht zou hebben op betaling van enigerlei bedrag mijnerzijds.

Indien uw cliënte de mening blijft toegedaan een rechtsgeldige vordering op mij te hebben, dan verzoek ik u haar mij nadere onderbouwing van deze vordering te verschaffen.

Hoogachtend,

------------------

Ik heb het ook nog even via hun contactformulier gedaan, kon ik de pdf meezenden.
Offline |FZ|
Master
wo 30 nov 2011, 20:09 Bericht 

Aha, mooi algemeen verhaal. Goed dat je niet meer over 'dit adres' enzo bent begonnen. Laat hen eerst maar eens met een fatsoenlijk verhaal komen.
Offline NooitTeSnel
Master
wo 30 nov 2011, 22:34 Bericht 
Als ze uiteindelijk met een duidelijk verhaal komen en je besluit te betalen, maak dan de hoofdsom over naar UPC en stuur het incassobureau een brief dat je dat gedaan hebt, dat je niet op de hoogte was van de vordering, nooit een aanmaning hebt ontvangen en daarom niet akkoord gaat met de kosten. Als je namelijk het bedrag aan het incassobureau zou betalen, dan trekken ze daar eerst hun kosten vanaf.
Offline Hideyoshi
Master
do 01 dec 2011, 7:36 Bericht 
|FZ| schreef:
Aha, mooi algemeen verhaal. Goed dat je niet meer over 'dit adres' enzo bent begonnen. Laat hen eerst maar eens met een fatsoenlijk verhaal komen.

Precies!
Offline Hideyoshi
Master
do 01 dec 2011, 7:37 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Als ze uiteindelijk met een duidelijk verhaal komen en je besluit te betalen, maak dan de hoofdsom over naar UPC en stuur het incassobureau een brief dat je dat gedaan hebt, dat je niet op de hoogte was van de vordering, nooit een aanmaning hebt ontvangen en daarom niet akkoord gaat met de kosten. Als je namelijk het bedrag aan het incassobureau zou betalen, dan trekken ze daar eerst hun kosten vanaf.

Goed advies.
Offline boersma
Master
za 24 dec 2011, 22:32 Bericht 
Ik heb nog niks vernomen van de heren/dames gerechtsdeurwaarder, dit terwijl ik toch duidelijk om een ontvangstbevestiging heb gevraagd.
Grappig detail deed zich afgelopen week voor:
Ik kreeg een brief van UPC 'aan de bewoner van dit adres' met daarin de tekst:

"Wist u dat er een kabelaansluiting van UPC in uw huis zit? Geactiveerd en wel? Hiermee heeft u de mogelijkheid om via de kabel in het hele huis meer dan 30 tv-zenders en 40 radiozenders in uitstekende kwaliteit te ontvangen.
Voorkom afsluiting en maak vandaag nog gebruik van ons aanbod............bla bla bla........... tot onze spijt staat u niet bij ons geregistreerd als abonnee..........blabla"
En dan helemaal onderaan:
PS: heeft u in de voorafgaande periode televisiegekeken zonder UPC-abonnement, dan rekenen wij daar uiteraard niets voor. Wilt u blijven kijken? Dan verzoeken wij u vanaf nu wel een abonnement af te sluiten."

Deze brief maar goed bewaren ivm de PS die er in staat!!!

Ik weet nu dus zeker dat ik geen ene cent aan ze ga betalen! Geen abonnee en dus gratis kijken, ze zeggen het zelf!
Maar ja... ik zit niet eens bij ze.
Offline Raaf
Master
za 24 dec 2011, 23:00 Bericht 
UPC/@home etc zijn slecht in administratie, en vinden altijd wel een incassobureau dat de rekeningen voor een habbekrats wil overnemen.. Daar krijg je die rommel van
Offline Brave Hendrik
Master
zo 25 dec 2011, 3:35 Bericht 
boersma schreef:
Vandaag kreeg ik ineens een brief van de deurwaarder inzake UPC.

Van het incassokantoor (van de deurwaarder) bedoel je waarschijnlijk.
Dergelijke kantoren maken maar wat graag misbruik van deze verwarring.
De meeste aangesprokenen denken namelijk dat ze al met 2 voeten in de rechtszaal staan.
De politie zou eens naar deze onfrisse praktijken en machtsmisbruik moeten kijken.
Offline boersma
Master
zo 25 dec 2011, 10:37 Bericht 
je hebt gelijk, overigens kom ik vrij vaak in de rechtbank voor mijn werk. Momenteel veel in almelo. Maakt niet veel indruk meer 8)
Offline Hideyoshi
Master
zo 25 dec 2011, 10:39 Bericht 
Nog steeds stil dus vanuit de zijde van UPC? Kans is groot dat je er nooit meer wat van hoort... keep us posted.
Offline boersma
Master
zo 25 dec 2011, 10:43 Bericht 
ja maar ik ga dat bureautje dan wel lastig vallen met vragen ;-) schriftelijk vragen stellen en verzoeken om antwoord. En daarop dan weer een reactie enz... (als ik tijd over heb).
Offline Hideyoshi
Master
zo 25 dec 2011, 10:48 Bericht 
boersma schreef:
ja maar ik ga dat bureautje dan wel lastig vallen met vragen schriftelijk vragen stellen en verzoeken om antwoord. En daarop dan weer een reactie enz... (als ik tijd over heb).

Hm... ik zou denken: zoek het uit... Wobben doe ik wel bij een bestuursorgaan zodat ik nog een kans maak op een dwangsom.
Offline boersma
Master
zo 25 dec 2011, 10:52 Bericht 
Ik hoef nooit te wobben omdat ik nooit bekeuringen krijg O:)
Maar vind wel dat men makkelijk mensen lastig valt met dergelijke brieven, dus daar mogen ze dan ook wel wat voor doen.
Nu heb ik om info gevraagd en daar reageren ze niet eens op, waarschijnlijk is de zaak al in de prullenbak beland, maar wel netjes als ze mij daarvan op de hoogte stellen.
Offline Hideyoshi
Master
zo 25 dec 2011, 11:01 Bericht 
boersma schreef:
Nu heb ik om info gevraagd en daar reageren ze niet eens op, waarschijnlijk is de zaak al in de prullenbak beland, maar wel netjes als ze mij daarvan op de hoogte stellen.

Dat maakt jouw positie alleen maar sterker...
Offline NooitTeSnel
Master
ma 26 dec 2011, 13:05 Bericht 
Stuur voor de grap even een vorderingsbrief?

Je hebt 37 euro dossierkosten gemaakt voor deze zaak, je was van plan deze kosten als tegen-claim bij de rechter neer te leggen na de dagvaardig. Omdat je niets meer van ze vernomen hebt ga je er vanuit dat ze niet van plan zijn te dagvaarden en dat ze dus geen gronden voor hun zaak hebben. Mede daardoor stel je dat ze dus volledig ongegrond een vordering met dreigbrief gestuurd hebben en vorder je een vergoeding van de door jou gemaakte kosten?

(Ik verwacht niet dat je echt iets gaat krijgen, maar als je ze nog even wilt pesten dan lijkt dit me een mooie aanpak :wink:)
Offline ericj
Pro
ma 26 dec 2011, 13:30 Bericht 
boersma schreef:
Maar vind wel dat men makkelijk mensen lastig valt met dergelijke brieven, dus daar mogen ze dan ook wel wat voor doen.

Prima, maar de echte bad guy is toch UPC die dat bureautje op je afstuurt. Ik snap ook even niet waarom je die niet hebt gevraagd waar de factuur op gebaseerd is; zij zullen dat direct kunnen vertellen en de zaak, hopelijk, vlot rechtzetten als er inderdaad geen overeenkomst is.
Offline plop
Master
ma 26 dec 2011, 13:45 Bericht 
boersma schreef:

ze kunnen vanuit de wijkcentrale alleen meten of er op dat moment een radio/tv zit aangesloten, niet of die daadwerkelijk in bedrijf is of was.

los daarvan is het mogelijk het signaal te gebruiken zonder daadwerkelijk aangesloten te zijn.
hou de stekker maar eens heel dicht bij het contact. :lol:
op de kabel staat een radio signaal en daarom is de kabel afgeschermt.
Offline Brave Hendrik
Master
di 10 jan 2012, 12:17 Bericht 
ericj schreef:
Prima, maar de echte bad guy is toch UPC die dat bureautje op je afstuurt.

Nee, het kantoor dat de vorderingen blindelings in bulk heeft opgekocht met het doel (vaak onterecht) af te gaan persen.

Soortgelijks aan de hand gehad.
Gevraagd waar ik de rekening naar toe kon sturen van mijn uren die ik niet aan mijn bedrijf heb kunnen besteden.
Flink uurtarief genoemd.
In plaats van een verweerbrief te moeten sturen aan mijn belager (tegen weer de nodige $$$) zouden ze er plotseling zelf wel achteraan gaan.
Schriftelijke bevestiging gevraagd, nooit gekregen.
Maar ook geen dagvaarding tot nu toe.
(Naam gesprekspartner genoteerd en gespecificeerde telefoonrekening bewaard.)
Offline S60
Master
di 10 jan 2012, 14:01 Bericht 
plop schreef:
ze kunnen vanuit de wijkcentrale alleen meten of er op dat moment een radio/tv zit aangesloten, niet of die daadwerkelijk in bedrijf is of was.

los daarvan is het mogelijk het signaal te gebruiken zonder daadwerkelijk aangesloten te zijn.
hou de stekker maar eens heel dicht bij het contact. :lol:

Dit bestrijd ik. Theoretisch is dit wellicht mogelijk, maar door allerlei 'kabelfouten' kun je dit soort metingen niet gebruiken voor het "aantonen van". Als een Kabelbedrijf geen contract heeft met een 'huis' dan dienen ze zelf te zorgen voor afsluiting van het signaal. Een opmerking van "we hebben gemeten dat u er stiekem een TeeVee op hebt aangesloten houdt geen stand"...

Fred :glaasje:
Offline Brave Hendrik
Master
di 10 jan 2012, 14:25 Bericht 
Heb je wel eens een wijkverdelerkast van binnen gezien?
Daarin trekt men indien nodig -heel ouderwets- gewoon een plugje eruit van de kabel die naar het pand van de abonnee loopt.
Vanaf een wijk- (of blok-)verdeelkast loopt namelijk naar ieder afzonderlijk een coax-kabel.
Kortom, aftappen zonder op de verdeelkast aangesloten te zijn is m.i. grote lariekoek.
Offline plop
Master
di 10 jan 2012, 19:11 Bericht 
S60 schreef:

Dit bestrijd ik. Theoretisch is dit wellicht mogelijk, maar door allerlei 'kabelfouten' kun je dit soort metingen niet gebruiken voor het "aantonen van". Als een Kabelbedrijf geen contract heeft met een 'huis' dan dienen ze zelf te zorgen voor afsluiting van het signaal. Een opmerking van "we hebben gemeten dat u er stiekem een TeeVee op hebt aangesloten houdt geen stand"...

3 jaar lang kabel gehad en opeens een brief dat ik moest gaan betalen omdat ik illegaal keek.
ze boden wel een abonnement aan met korting, maar daar ben ik niet op in gegaan.
heb nu digitene. :D

Brave Hendrik schreef:
Heb je wel eens een wijkverdelerkast van binnen gezien?
Daarin trekt men indien nodig -heel ouderwets- gewoon een plugje eruit van de kabel die naar het pand van de abonnee loopt.
Vanaf een wijk- (of blok-)verdeelkast loopt namelijk naar ieder afzonderlijk een coax-kabel.
Kortom, aftappen zonder op de verdeelkast aangesloten te zijn is m.i. grote lariekoek.

yep, meerdere keren.
probleem is dat ze vaak het plugje wat je noemt niet los halen.
en daarop is mijn verhaal gebaseerd, onmeetbaar aftappen van het signaal in je huis.
hoe wou je anders de stekker bij het contact houden, heb niets gezegt over het openbreken van de wijkcentrale.
en let op we hebben het over het ouderwetse analoge signaal.
Offline Mark640
Die hard
di 10 jan 2012, 19:34 Bericht 
Even voor de goede orde, een 'kast' waar klanten op zijn aangesloten, heet een EindVersterker, in vakjargon een EV of EA :P

En nee, je kabelmaatschappij kan niet zien of je wel of geen apparatuur aangesloten hebt op de kabel... Echt niet... ;)

Het enige wat ze kunnen zien is of de kabel inderdaad nog aangesloten zit, en als de betreffende klant geen abonnement heeft zijn ze in 99% van de gevallen gewoon vergeten de klant af te sluiten en/of dat moet nog gebeuren. Dat doen ze namelijk niet meteen de dag nadat jou abo stopt, daar kan rustig een aantal maanden tussenzitten. Het aan en afsluiten van klanten is namelijk nogal een arbeidsintensief klusje, en het kan ook zo maar dat ze gewoon afwachten tot er een stuk of 3 a 4 kabels los moeten, en die doen ze dan in 1 keer...

Uiteraard heb je ook figuren die inderdaad wel een kast openbreken en zichzelf weer aansluiten zonder te betalen... Maargoed, daar hebben kabelmaatschappijen hele mooie oplossingen voor...
plop schreef:
hou de stekker maar eens heel dicht bij het contact.

Als je in de kast los ligt, heb je echt 0, noppes, nada signaal in je woning hoor... Op het moment dat jij radio-ontvangst krijgt als je je kabel dicht bij het contact houd, is omdat die kabel dan als hele lange antenne gaat werken, en je dus gewoon de radiozenders uit de ether plukt... ;)
Offline plop
Master
di 10 jan 2012, 21:35 Bericht 
Mark640 schreef:
Als je in de kast los ligt, heb je echt 0, noppes, nada signaal in je woning hoor...

zucht, voor de 3de keer, we hebben het over het geval dat dat kabel nog zit aangesloten.

Mark640 schreef:
Op het moment dat jij radio-ontvangst krijgt als je je kabel dicht bij het contact houd, is omdat die kabel dan als hele lange antenne gaat werken, en je dus gewoon de radiozenders uit de ether plukt...

nederland 1, 2, 3 rtl enz. heb het getest door simpel weg de kabel uit de contact doos te halen terwijl de tv aan stond, en we bleven beeld houden.
het werd wel waziger maar dat was snel opgelost door er een video recorder tussen te hangen (zit een antenne versterker in).
en denk eens terug in de tijd van toen er op elk huis een antenne stond, was die alleen voor de radio?
je weet wel dat doosje waar alleen geluid uit komt, of waren die dingen er ook voor die doos waar beeld op word geprojecteerd en geluid uit komt.
wifi is ook een radio golf, net als bluetooth etc.... het verschil, de frequentie gebieden die worden gebruikt (als draaggolf).

Mark640 schreef:
Dat doen ze namelijk niet meteen de dag nadat jou abo stopt, daar kan rustig een aantal maanden tussenzitten. Het aan en afsluiten van klanten is namelijk nogal een arbeidsintensief klusje, en het kan ook zo maar dat ze gewoon afwachten tot er een stuk of 3 a 4 kabels los moeten, en die doen ze dan in 1 keer...

duurde 3 jaar voor ik de brief kreeg, en al die tijd gebruikten we hem.
Offline viffer
Master
di 10 jan 2012, 21:43 Bericht 

plop schreef:
maar dat was snel opgelost door er een video recorder tussen te hangen

Dat is het voordeel van "niets" aansluiten toch alweer verdwenen?
 [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende