Pagina 1 van 1  [ 22 berichten ]
Offline Brave Hendrik
Master
za 04 feb 2012, 13:15 Bericht 
Misschien horen mijn vragen hier niet, dan graag een schop in de goede richting door een mod.

Ik heb een nogal hoog oplopend geschil met een publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie.
Is daar ook daar een WOB-mogelijkheid op van toepassing?
En zo ja, mogen ze een kosten in rekening brengen voor de opgevraagde stukken?
Gelden dezelfde termijnen en sancties m.b.t. het (niet) beantwoorden van mijn verzoek?
En hoe graai ik informatie omtrent de rechten en plichten van een WOB een beetje bij elkaar?
Bvd.

Laatst bijgewerkt door Brave Hendrik op za 04 feb 2012, 13:22, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Hideyoshi
Master
za 04 feb 2012, 13:18 Bericht 
Ik weet totaal niet waar het over gaat, dus een antwoord is zo 1-2-3 niet te geven. Over het algemeen is het zo dat de Wob gewoon van toepassing is op bestuurlijke aangelegenheden, dus ook dergelijke geschillen. Indien nodig kan men zich wel op artikel 10 Wob beroepen.
Offline DWwolf
Pro
za 04 feb 2012, 13:19 Bericht 

Misschien als je alleen de naam van die instantie wilt geven...dat zou al helpen
Offline Brave Hendrik
Master
za 04 feb 2012, 13:19 Bericht 
Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).
Offline Hideyoshi
Master
za 04 feb 2012, 13:22 Bericht 
Is dat een bestuursorgaan?
Offline Brave Hendrik
Master
za 04 feb 2012, 13:26 Bericht 
O.a. volgens Wiki wel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdbedri ... tailhandel
En deelname is voor sommige ondernemers (detaillisten) wettelijk verplicht.
(Nog wel, 2e kamer heeft 20 dec. jl. besloten de zaak een soort te gaan liquideren.)
Offline Hideyoshi
Master
za 04 feb 2012, 13:27 Bericht 
Brave Hendrik schreef:
Is daar ook daar een WOB-mogelijkheid op van toepassing?

Als het een BO is wel, artikel 10 Wob lijkt me niet van toepassing als het een geschil van jezelf betreft.

Brave Hendrik schreef:
En zo ja, mogen ze een kosten in rekening brengen voor de opgevraagde stukken?

Ja, conform het Besluit tarieven openbaarheid van bestuur:

voor minder dan 6 kopieën: gratis;
voor 6 tot 13 kopieën: € 4,50;
voor 14 of meer kopieën: € 0,35 per kopie;
voor andere gegevensdragers de kostprijs.

Brave Hendrik schreef:
Gelden dezelfde termijnen en sancties m.b.t. het (niet) beantwoorden van mijn verzoek?

Ja.

Brave Hendrik schreef:
En hoe graai ik informatie omtrent de rechten en plichten van een WOB een beetje bij elkaar?

Deze vraag begrijp ik niet.
Offline Brave Hendrik
Master
za 04 feb 2012, 13:33 Bericht 
Termijnen en sanctiebedrag bijv. bij niet, of onvoldoende beantwoording.
Offline Hideyoshi
Master
za 04 feb 2012, 13:37 Bericht 
Als het een bestuursorgaan is, dan is gewoon de Awb en de Wob van toepassing. In die wetten zijn de termijnen en is de dwangsom geregeld. Ik heb geen idee aan wat voor verzoek je zit te denken...

Bij niet beslissen -> ingebrekestelling -> dwangsom.
Bij onvoldoende beslissen -> bezwaar.
Offline dna
Master
za 04 feb 2012, 13:40 Bericht 
@Hideyoshi, bij een ander bestuursorgaan werd mij 47 cent in rekening gebracht per kopie. Ik kreeg 14 kopieën.
Dit was conform de legesverorderning burgergerichte dienste gemeente xxxx 2011.

Mogen deze dan hoger zijn dan het Besluit tarieven openbaarheid van bestuur
Offline Hideyoshi
Master
za 04 feb 2012, 13:42 Bericht 
Als er een tarieven verordening is dan mag dat op basis daarvan, er is discussie over de tarieven in de rechtspraak...
Offline Brave Hendrik
Master
za 04 feb 2012, 13:44 Bericht 
Hideyoshi schreef:
Ik heb geen idee aan wat voor verzoek je zit te denken...

O.a. complete dossier tot aan een incassobureau, kopie facturen en overzicht extra kosten e.d.
De wijze (besluitvorming en interpretatie van door k.v.k. verstrekte gegevens) waarop men tot een (vermeende) heffing gekomen is.
Of mijn verweren zijn opgenomen in het dossier.
Graag kom ik ook aan de weet of bijv. de (vermeende) vordering(en) verkocht zijn aan het incassobureau.
En alles wat er verder nog te bedenken is om op te vragen.

Het incassobureau heeft overigens doodleuk inderdaad de verborgen dubbele incassokosten in rekening gebracht, althans wat ik er momenteel van kan terug rekenen.
Zie o.a.: http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50&#c230
Des te meer heb ik dus belang bij een goede en gespecificeerde documentatie onder Wob.

Tot zo ver bedankt voor de antwoorden.
Offline ruitenheer
Die hard
za 04 feb 2012, 14:01 Bericht 

dna schreef:
@Hideyoshi, bij een ander bestuursorgaan werd mij 47 cent in rekening gebracht per kopie. Ik kreeg 14 kopieën.Dit was conform de legesverorderning burgergerichte dienste gemeente xxxx 2011.Mogen deze dan hoger zijn dan het Besluit tarieven openbaarheid van bestuur

Het genoemde besluit geldt alleen voor de centrale overheid, niet voor de decentrale overheden.
Offline Brave Hendrik
Master
za 04 feb 2012, 16:08 Bericht 
Nog een vraag.
Was Tukker_Pat niet erg bedreven in Wob en er een bureau voor opgericht?
Ik meen er een aankondiging van gelezen te hebben.
Wie helpt mij aan die link, of webadres van TP?
Offline mwj
Master
za 04 feb 2012, 16:46 Bericht 
Barbertje is daar volgens mij mee begonnen, stuur hem even anders pb'tje :thumb:
Offline Barbertje
FS Juridisch
zo 05 feb 2012, 1:27 Bericht 
Heb inmiddels zijn PB ontvangen.
Een bedrijfschap is een PBO (Publiekrechtelijke Bedrijfs- Organisatie) en is dus volgens mij geen bestuursorgaan in de zin van de Awb.
Volgens mij is een bedrijfschap of een productschap niet te wobben. :(
Iemand die van het tegendeel weet ??
Offline Bredero
Pro
zo 05 feb 2012, 1:43 Bericht 
quote van

Citaat:
Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) is in 1956, op verzoek van de ondernemers- en werknemersorganisaties, ingesteld als een publiekrechtelijk samenwerkingsverband van ondernemers- en werknemersorganisaties in de detailhandel.

De taken en bevoegdheden van product- en bedrijfschappen zijn vastgelegd in de Wet op de Bedrijfsorganisatie. In het Instellingsbesluit Hoofdbedrijfschap Detailhandel zijn deze taken en bevoegdheden specifiek voor het HBD uitgewerkt.

De publiekrechtelijke organisaties (zoals het Hoofdbedrijfschap Detailhandel) hebben geen leden. Als men een bedrijf uitoefent in een sector waarvoor een publiekrechtelijk orgaan bestaat, valt men automatisch onder de regels van die instelling. Overigens niet zonder zeggenschap; de bestuursleden worden benoemd door de werkgevers- en werknemersorganisaties uit de betreffende sector.

bron: http://www.hbd.nl/pages/86/Over-HBD/De- ... recht.html

publiekrechtelijk samenwerkingsverband dus volgens eigen zeggen.

succes
Offline Brave Hendrik
Master
zo 05 feb 2012, 2:00 Bericht 
Kan dit nog iets betekenen m.b.t. de vraag?
http://www.hbd.nl/pages/136/Over-HBD/Be ... eling.html
Offline Flierefluiter
Pro
zo 05 feb 2012, 2:24 Bericht 
Hele vervelende organisatie dat HBD.. Ik heb een hele kleine webshop als bijdienst van mn hoofdactiviteit. En ik kreeg tot mijn stomme verbazing ook vanuit het niets een flinke rekening. Direct even activiteit uit het register gehaald en bezwaar aangetekend.
Vervolgens hoor je er niks meer van.. Bel je ze op.. Weten ze van niks :fp:
Offline mwj
Master
zo 05 feb 2012, 12:19 Bericht 
Is dit misschien van toepassing:

In het geval van een persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed moet er sprake zijn van 'openbaar gezag'. Er is sprake van openbaar gezag indien de persoon of college eenzijdig de rechten en plichten van burgers kan wijzigen en deze bevoegdheid ontleent aan een publiekrechtelijke basis. Is hiervan sprake, dan spreekt men over een b-orgaan. Een voorbeeld hiervan is de APK-keurder. De keurder is op grond van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd tot het keuren van auto's. Een b-orgaan is enkel ten aanzien van het nemen van besluiten in de zin van de Awb gebonden aan de Awb.

Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestuursorgaan
Offline Brave Hendrik
Master
zo 12 feb 2012, 15:22 Bericht 
Barbertje van de aardbodem verdwenen of gewoon te druk?
Ik ben benieuwd naar de uitslag.
Ook Wobben neemt nog de nodige tijd en ik krijg niet het gevoel dat het incassobureau zich koest gaat houden.
(Die hebben een kat in de zak opgekocht.)
Als ik dan voor de rechter moet, kom ik wel graag beslagen ten ijs.
Offline Brave Hendrik
Master
do 08 maart 2012, 15:09 Bericht 
Inmiddels bericht ontvangen van Barbertje.
Hij bevestigde dat de link in mijn posting van 5 febr. inderdaad aangeeft dat het conform Awb is.
Helaas heeft hij momenteel verder geen tijd mij met deze Wob te begeleiden.
Echter heb ik daar wel enige begeleiding bij nodig.
Daarom vraag ik hier of iemand met gedegen kennis van zaken bereid is -liefst in persoonlijke contacten per mail- mij daar in te willen begeleiden.
Bij een goed resultaat hoeft dat wat mij betreft niet geheel gratis te zijn.
 [ 22 berichten ]