Postingstijd interval gedetecteerd van 40.6 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 21 berichten ]
Offline gijoy
Nieuwkomer
do 19 jan 2012, 15:50 Bericht 

Eind oktober ging ik mijn oud papier wegbrengen naar een ondergrondse papiercontainer in Rotterdam. De papiercontainer zit een paar blokken verderop terwijl er een afvalcontainer voor de deur is. De opening zat echter vol met dozen die erin waren gepropt door anderen en ik kreeg ze er niet uit of in. Ik heb daarom het oud papier naast de container gezet ipv in de gewone huisvuil container te gooien, heb immers niet voor niets mijn afval gescheiden. Nu kreeg ik een week later een rekening van de gemeente Rotterdam van 115.- vanwege het op onjuiste manier aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen.

Hier heb ik een brief op gestuurd dat daar geen sprake van kan zijn, ik laat immers nooit mijn afval achter en de lokatie was ook niet logisch dus ze moeten het maar bewijzen dat ik dat gedaan heb.

Daar heb ik zojuist een reaktie op gehad, waarin staat dat ik een bezwaarschrift heb ingediend en heb aangegeven dat ik dat mondelijk in een hoorzitting toe zou willen lichten (nooit aangegeven maar goed). Die hoorzitting is over 10 dagen. Bij die brief zat ook het bewijsstuk, er zat blijkbaar tussen het oud papier een envelop van de gemeente waar rechtsonderin mijn postcode + huisnr in een 'code' staat.

Ik vraag me af hoe ik het beste mijn verweer kan voeren, bijvoorbeeld door te stellen dat het oud papier was en dat die boete voor huisvuil is. Hier valt oud papier naar mijn idee niet onder, de gemeente stelt dat zelf hier ook: http://www.rotterdam.nl/nieuws:oud_papi ... lijk_afval . Zou dat werken of beken ik dan schuld? Dat die boete zo hoog is, is volgens mij ook vanwege de overlast die er ontstaat met ratten en andere beesten die vuilniszakken opentrekken.

De stukken staan in een album hier: http://imgur.com/a/qmtfY#0 , heb alleen de uitnodiging voor de hoorzitting niet toegevoegd. Daar staat toch niks in. Er staat ook dat de container niet vast of verstopt zat, maar dat slaat waarschijnlijk op de afvalcontainer ipv de papiercontainer.
Offline WNS2.0D
Master
do 19 jan 2012, 16:08 Bericht 
Dat op een stuk papier jouw adres staat zegt niets over wie het daar neergelegd heeft. Het is niet verboden dat jouw adres op een stuk papier staat dus daarvan kunnen ze je niet beschuldigen maar dat is wel het enige dat ze kunnen bewijzen.
Offline 944 guy
Master
do 19 jan 2012, 16:13 Bericht 
gijoy schreef:
waar rechtsonderin mijn postcode + huisnr in een 'code' staat

WOBben naar hoe die code ontcijferd dient te worden :thumb: Hetzelfde eisen bij de zitting. Wie eist bewijst. Laat je niet afschepen.
OT: ik heb echt zo'n schijthekel aan die containers in de stad, ik heb er zelf gelukkig 0,0 mee te maken maar als ik maten van mij hoor die ook zulke boetes hebben omdat de schuif het niet doet, de boel vol zit, of omdat de gemeente verzuimt een werkende pas op te sturen dat ze na 6 weken afval op het balkon bewaren de boel maar voor de container neer donderen.
Waardeloos.
Offline Aanhanger
Master
do 19 jan 2012, 16:14 Bericht 
gijoy schreef:
Zou dat werken of beken ik dan schuld?

Dat gaat inderdaad niet werken en komt neer op een bekentenis.

Ik mis in de stukken nog het bezwaarschrift dat jij hebt verstuurd.
Offline TuxX
Master
do 19 jan 2012, 16:20 Bericht 
Gewoon ontkennen. Je weet niet hoe die enveloppe daarbij komt maar jij hebt niets gedaan.
Offline Aanhanger
Master
do 19 jan 2012, 16:25 Bericht 
Het is geen strafrecht he!
Een vermoeden van rechtmatigheid is genoeg, en achterover leunend gaan beweren dat er niet genoeg bewijs is gaat niet werken.
Offline dikkydik
Master
do 19 jan 2012, 16:27 Bericht 
Het kan nog schunniger in Rotterdam.

Mijn zus had een afvalzak in de container gegooid. Prima, zou je denken, tot het moment dat een of andere onverlaat haar zak eruit trok om hem vervolgens te vervangen door zijn zak (I know what you're thinking :D ).

Ontcijferen van de code:
http://nl.wikipedia.org/wiki/KIX-code

Of staat er gewoon in het zwart je postcode? Zoals in dit voorbeeld:
http://www.google.nl/imgres?q=envelop&u ... TDQ&zoom=1

Deze code staat boven de oranje fluoriserende streepjescode.

Maar er is slechts 1 brief gevonden? Vreemd dat dat alles is, in een zak met oud papier.

Oeeee!
Interessante juriprudentie:

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=AU9834

Citaat:
2.5. Naar vaste jurisprudentie is overtreder degene die het te handhaven voorschrift daadwerkelijk schendt. Zoals de Afdeling eerder heeft overwogen in de uitspraak van 1 juni 2005 in zaak no. 200501068/1 (AB 2005, 247), zal in de regel mogen worden aangenomen dat de persoon tot wie de aangetroffen afvalstoffen kunnen worden herleid, ook de overtreder is. Dit geldt echter niet voor personen voor wie het op grond van door hen geleverd tegenbewijs niet aannemelijk is dat zij het te handhaven voorschrift daadwerkelijk hebben geschonden.

Gelet op het door appellante aangevoerde dat niet appellante, maar [appellantes moeder] de desbetreffende vuilniszak heeft aangeboden, hetgeen verweerder niet of onvoldoende heeft weerlegd, is naar het oordeel van de Afdeling onvoldoende vast komen te staan dat de betrokken huisvuilzak door appellante naast de container is gedeponeerd. Verweerder heeft dan ook appellante ten onrechte als overtreder van de desbetreffende bepalingen van de APV aangemerkt en derhalve ten onrechte de kosten van de toepassing van de bestuursdwang op haar verhaald. Het bestreden besluit is in strijd met artikel 5:25, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

Citaat:
2.6. Het beroep is gegrond. De bestreden beslissing op bezwaar dient te worden vernietigd. Het primaire besluit van 21 december 2004 moet worden herroepen. De Afdeling zal bepalen dat deze uitspraak in de plaats treedt van het vernietigde besluit.

Is er alleen een adres of een brief gericht aan een persoon gevonden?

Je kunt de boete dus winnen wanneer je bovenstaande zaak goed doorneemt.

Nog zo'n schitterende zaak;
http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/z ... asr5vIU%3D

Citaat:
Ten aanzien van het uitgangspunt van verweerder dat, indien in het huishoudelijk afval naam- en adresgegevens worden aangetroffen van een niet (meer) op het adres ingeschreven persoon, degene die volgens de GBA het langst op het adres staat ingeschreven als overtreder wordt aangemerkt, overweegt de Afdeling dat zij geen grond ziet voor de aanname dat de langst ingeschreven bewoner in de regel degene is die het te handhaven voorschrift daadwerkelijk heeft geschonden. Dit uitgangspunt verdraagt zich dan ook evenmin met de bewoordingen en strekking van artikel 5:25, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Offline WNS2.0D
Master
do 19 jan 2012, 16:38 Bericht 
Aanhanger schreef:
en achterover leunend gaan beweren dat er niet genoeg bewijs is gaat niet werken.

Niet genoeg? Helemaal geen zul je bedoelen.
Offline Aanhanger
Master
do 19 jan 2012, 16:57 Bericht 
dikkydik schreef:
Mijn zus had een afvalzak in de container gegooid. Prima, zou je denken, tot het moment dat een of andere onverlaat haar zak eruit trok om hem vervolgens te vervangen door zijn zak

Kijk, daar hebben we nu een goed verhaal.

Vergeet niet dat als je bezwaar wordt afgewezen je ook nog griffierechten op mag hoesten om het voor te laten komen.
Dus je moet gewoon met een goed verhaal op die hoorzitting komen.
De gemeente heeft een vermoeden van rechtmatigheid en je zal dit zelf moeten weerleggen.

Maar het is van belang te weten wat TS nu in dat bezwaarschrift geschreven heeft.
Offline Outback
Die hard
do 19 jan 2012, 16:59 Bericht 

Brief, brief, welke brief? Het komt wel vaker voor dat post op het verkeerde adres door de bus wordt gegooid en daarna spoorloos verdwijnt. Ik heb al vaker gemerkt dat poststukken niet aankomen in flatwijken. Zal wel of verkeerd bezorgd zijn of uit de brievenbus gehengeld zijn. En dat allemaal op basis van 1 stukje papier in een zak.
Offline Aanhanger
Master
do 19 jan 2012, 17:13 Bericht 
Outback schreef:
En dat allemaal op basis van 1 stukje papier in een zak.

Klopt, het is aan jou om aan te tonen dat het niet zo is.
Offline gijoy
Nieuwkomer
do 19 jan 2012, 19:04 Bericht 

Dit heb ik ze gestuurd:

Citaat:
College van B&W
t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie
postbus 1011
3000 BA Rotterdam

[mijn persoonlijke gegevens]

Betreft: bezwaarschrift bestuursdwangbesluit afvalstoffen

Rotterdam, 1 november 2011

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij maak ik bezwaar tegen vorderingsnummer XXXXXX. Er wordt gesteld dat ik op XX oktober 2011 op onjuiste manier mijn afvalstoffen zou hebben aangeboden. Dit moet echter op een misverstand berusten, aangezien ik nooit mijn afvalstoffen op een onjuiste manier aanbiedt. Ook is de locatie niet logisch aangezien er meerdere afvalcontainers dichter bij mijn huis zijn.

Ik verzoek u dan ook om deze factuur kwijt te schelden dan wel aan te tonen dat ik me schuldig heb gemaakt aan bovenstaand feit.

Hoogachtend,

XXXXX

Bijlage: Kopie factuur bestuursdwangbesluit

Het is geen KIX-code of iets dergelijks, maar gewoon een simpele reeks met de adressering en dergelijke. Het bewijsstuk van de gemeente, hele envelop staat in het eerste bericht. Dit is de zoom in. Heb alleen even laatste letter postcode en begin huis nummer weggehaald. Vind het huisnummer wel erg slecht leesbaar ook.
Afbeelding

Citaat:
Vergeet niet dat als je bezwaar wordt afgewezen je ook nog griffierechten op mag hoesten om het voor te laten komen.
Dus je moet gewoon met een goed verhaal op die hoorzitting komen.
De gemeente heeft een vermoeden van rechtmatigheid en je zal dit zelf moeten weerleggen.

Volgens mij hoef ik hier geen griffiekosten voor te betalen, het is niet bij de rechtbank maar bij de gemeente zelf in deze fase.

Dit is de brief van vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Offline viffer
Master
do 19 jan 2012, 19:20 Bericht 

gijoy schreef:
Heb alleen even laatste letter postcode en begin huis nummer weggehaald. Vind het huisnummer wel erg slecht leesbaar ook.

Heel slim, dat het aan de B...weg is staat namelijk al gewoon in je andere scans.
Offline Gendrikje
Die hard
do 19 jan 2012, 20:08 Bericht 
Aanhanger schreef:

Griffierecht bij bezwaar? Dat is toch alles van toepassing bij beroep bij de rechtbank? :huh:
Offline Aanhanger
Master
do 19 jan 2012, 20:22 Bericht 
Lees nou eens goed wat ik schrijf in die quote.
Offline Hideyoshi
Master
do 19 jan 2012, 20:27 Bericht 
Lees ik dat nou goed, wordt die hoorzitting gehouden door mevrouw shawarma?

Afbeelding
Offline gijoy
Nieuwkomer
do 19 jan 2012, 21:53 Bericht 

GertJan schreef:

Hmm inderdaad, zijn per ongeluk een aantal onbewerkte images tussengekomen :oops:

Nu ik er nog eens over nadenk, ik heb het afval in de container gegooid toen. Denk dat iemand die zak eruit heeft getrokken. Dat gaat vrij gemakkelijk bij die containers.
Offline dikkydik
Master
do 19 jan 2012, 22:35 Bericht 
gijoy schreef:
Nu ik er nog eens over nadenk, ik heb het afval in de container gegooid toen. Denk dat iemand die zak eruit heeft getrokken. Dat gaat vrij gemakkelijk bij die containers.

Uit het rapport van stadstoezicht is op te maken dat de container NIET vol was en functioneerde. Ik wijs je er alleen maar op, om aan te geven waar je je tegen moet verzetten.

Is het adres alleen slecht leesbaar of voor discussie vatbaar?

Er is slechts 1 geopende envelop aangetroffen. In een zak met oud papier vind ik dat wel heel erg weinig. Vraag eens of er nog verder gezocht is naar bewijs dat jou had kunnen vrijpleiten (adresgegevens).

Heb je de jurisprudentie doorgelezen? Wanneer de boete op jouw naam uitgeschreven is en jij vervolgens kunt aantonen dat jij de zak nooit daar achtergelaten KUNT hebben, dan wordt je beroep gegrond verklaard.

Art 5:25 lid 1 Awb:
Art. 5:25. [Kosten toepassing bestuursdwang] (5.2.5) [Geschiedenis: MvT + bis; Stb. 1996, 333; versie 1 januari 1998 Stb. 2009, 264]
-1. De toepassing van bestuursdwang geschiedt op kosten van de overtreder, tenzij deze kosten redelijkerwijze niet of niet geheel te zijnen laste behoren te komen.

Is jouw naam J.P. H....?
Dan zou ik nog maar wat gegevens in je album gaan wissen, mocht je liever niet willen dat heel Nederland weet over wie het gaat.
Offline gijoy
Nieuwkomer
wo 29 feb 2012, 14:08 Bericht 

Bedankt voor alle hulp! Ik heb een paar weken geleden de hoorzitting gehad en van de week een brief terug van de gemeente. Ze hebben me in het gelijk gesteld aangezien ik aan heb kunnen tonen dat de postbezorging bij ons beroerd is. Had toevallig net weer eens een poststuk verkeerd gehad die week dus kon het daarmee aantonen.
Offline Walker
Master
wo 29 feb 2012, 14:14 Bericht 
:thumb:
Offline Maserati Teun
FS medewerker
wo 29 feb 2012, 19:02 Bericht 
:thumb: :thumb: Gefeliciteerd. :thumb: :thumb:
 [ 21 berichten ]