Pagina 1 van 1  [ 32 berichten ]
Offline niyoo
Eendagsvlieg
di 29 nov 2011, 20:43 Bericht 

Hoi,

Ik had een vraagje

Mag je in Nederland in een wagen rijden met buitenlandse kenteken?
De auto is van me zus die op bezoek isin nederland

Graag U reactie's

Gr

Niyoo

Offline Robin2
Master
di 29 nov 2011, 20:45 Bericht 

Ik zou me er geen zorgen om maken. Het mag niet, in verband met de afdracht van BPM, maar in de praktijk zul je altijd eerst een waarschuwing krijgen. Je kunt wel een vrijstelling krijgen voor 2 weken, dat geldt voor jou en je gezin. Geen idee hoeveel moeite dat is.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ebben.html

Offline pevo
Master
di 29 nov 2011, 20:47 Bericht 
Als je zus erbij in de auto zit, en zich als eigenaar kan legitimeren en aangeeft dat ze hier op vakantie is, zit je volgens mij wel goed.

Offline umpire
FS medewerker
di 29 nov 2011, 20:59 Bericht 
mwj schreef:
Als je zus erbij in de auto zit, en zich als eigenaar kan legitimeren en aangeeft dat ze hier op vakantie is, zit je volgens mij wel goed.

Geen goed plan :schudnee: :schudnee:

Tsjek de link van Robin_v_G of zoek op de site van de Belastingdienst voor de enig juiste antwoorden :kniktja: :kniktja:

Offline Raaf
Master
di 29 nov 2011, 21:00 Bericht 

Melding doen dat je gebruik maakt van het voertuig is genoeg.
Kan je gewoon online doen, mag voor een paar weken.

Offline pevo
Master
di 29 nov 2011, 21:04 Bericht 
umpire schreef:
Geen goed plan

dus wel. !!!

Als de eigenaar/kentekenhouder van de buitenlandse auto in de auto aanwezig is en zich als zodanig kan legitimeren, en aangeeft dat hij/zij toestemming geeft om de persoon die rijdt ook te laten rijden is er niks aan de hand. Heb ik vorig jaar zelf meegemaakt en is voor de douane geen probleem

Offline umpire
FS medewerker
di 29 nov 2011, 21:17 Bericht 
mwj schreef:

dus wel. !!!

Als de eigenaar/kentekenhouder van de buitenlandse auto in de auto aanwezig is en zich als zodanig kan legitimeren, en aangeeft dat hij/zij toestemming geeft om de persoon die rijdt ook te laten rijden is er niks aan de hand. Heb ik vorig jaar zelf meegemaakt en is voor de douane geen probleem

Waarschijnlijk heb je gewoon mazzel gehad.

Als je de link van Robin_v_G volgt en leest, als je op de site van de Belastingdienst zoekt en de relevante artikelen leest, weet je hoe het in elkaar zit.

Bij een "Ochtend Gloren" kom je er in ieder geval niet zo makkelijk mee weg, weet ik uit eigen ervaring :wink:

Offline pevo
Master
di 29 nov 2011, 21:26 Bericht 
umpire schreef:
Waarschijnlijk heb je gewoon mazzel gehad.

Als je de link van Robin_v_G volgt en leest, als je op de site van de Belastingdienst zoekt en de relevante artikelen leest, weet je hoe het in elkaar zit.

Bij een "Ochtend Gloren" kom je er in ieder geval niet zo makkelijk mee weg, weet ik uit eigen ervaring

Denk het niet, in alle voorbeelden op de site van de Belastingdienst wordt er vanuit gegaan, dat je als Nederlandse ingezetene alleen in een auto met een buitenlands kenteken rijdt. Als de rechtmatige buitenlandse eigenaar erbij is, is het anders. Ik heb het nu in totaal 3 keer meegemaakt in 4 jaar. Ik woon in de buurt van de Duitse grens en er komen regelmatig Duitsers bij ons langs.

Het zou kunnen wat jij aangeeft, maar drie keer zoveel mazzel, terwijl ze anders BPM kunnen heffen, gaat er bij mij niet in :wink:

Offline umpire
FS medewerker
di 29 nov 2011, 21:32 Bericht 
mwj schreef:
Denk het niet, in alle voorbeelden op de site van de Belastingdienst wordt er vanuit gegaan, dat je als Nederlandse ingezetene alleen in een auto met een buitenlands kenteken rijdt. Als de rechtmatige buitenlandse eigenaar erbij is, is het anders. Ik heb het nu in totaal 3 keer meegemaakt in 4 jaar. Ik woon in de buurt van de Duitse grens en er komen regelmatig Duitsers bij ons langs.

Toch denk ik dat ze wat moeilijker gaan doen als je wekelijks dit soort "grappen" gaat uithalen en er ook op word gecontroleerd :wink:

Nu is het slechts 3x in 4 jaar geweest. Kleine kans dat het elke keer dezelfde ambtenaren zijn geweest

Offline pevo
Master
di 29 nov 2011, 21:35 Bericht 
umpire schreef:
Toch denk ik dat ze wat moeilijker gaan doen als je wekelijks dit soort "grappen" uithaalt en er ook op word gecontroleerd

In deze gevallen ging het 2x maal om een bevriend stel uit Duitsland, en 1x een collega uit Duitsland.

Waarschijnlijk wordt het een ander verhaal als ze vermoeden dat er fraude in het spel is (f)

Offline umpire
FS medewerker
di 29 nov 2011, 21:39 Bericht 
mwj schreef:
Waarschijnlijk wordt het een ander verhaal als ze vermoeden dat er fraude in het spel is (f)

Wat wij fraude noemen en wat ze bij de Douane fraude noemen, ligt ook nogeens mijlenver uit elkaar :wink:

Offline pevo
Master
di 29 nov 2011, 21:42 Bericht 
umpire schreef:
Nu is het slechts 3x in 4 jaar geweest. Kleine kans dat het elke keer dezelfde ambtenaren zijn geweest

Weet niet meer precies, ik dacht dat 3x andere ambtenaren waren. Nou moet ik zeggen dat ik er zo onderhand hier in de streek wel een hoop ken :P

Mijn vriendin werkt namelijk voor een Duitse firma, en heeft daarom ook een auto met Duits kenteken en die gebruiken we ook nog eens prive. Ik denk dat we in de afgelopen 4 jaar wel 20x zijn aangehouden voor controle voor BPM en rijbevoegdheid. Dan valt wel ook dat het maar een klein clubbie ambtenaren is.

Offline saabist
Pro
di 29 nov 2011, 21:42 Bericht 
Er zijn duidelijke regels voor, maar er wordt niet of nauwelijks op gecontroleerd. Ik zie al vele maanden dezelfde Poolse kentekens in de buurt, terwijl de eigenaars van de auto's hier kennelijk wonen. Roemeense en Bulgaarse kentekens zie ik meestal minder lang, maar dat is waarschijnlijk omdat die wagens door oplettende agenten van de weg worden gehaald wegens in de verste verte niet APK-waardig.

Offline pevo
Master
di 29 nov 2011, 21:43 Bericht 
umpire schreef:
Wat wij fraude noemen en wat ze bij de Douane fraude noemen, ligt ook nogeens mijlenver uit elkaar

Ga daar maar wel vanuit jah :P

Offline NooitTeSnel
Master
di 29 nov 2011, 21:46 Bericht 
saabist schreef:
Ik zie al vele maanden dezelfde Poolse kentekens in de buurt, terwijl de eigenaars van de auto's hier kennelijk wonen.

Een Pool mag ook gewoon in een auto met een Pools kenteken rijden, ook als hij hier woont.

Offline Rover
Master
di 29 nov 2011, 21:46 Bericht 
Voor max 2 weken per jaar geen probleem, gewoon ff aanmelden op de site van de Belastingdienst.

Offline pevo
Master
di 29 nov 2011, 21:47 Bericht 
saabist schreef:
Er zijn duidelijke regels voor, maar er wordt niet of nauwelijks op gecontroleerd. Ik zie al vele maanden dezelfde Poolse kentekens in de buurt, terwijl de eigenaars van de auto's hier kennelijk wonen. Roemeense en Bulgaarse kentekens zie ik meestal minder lang, maar dat is waarschijnlijk omdat die wagens door oplettende agenten van de weg worden gehaald wegens in de verste verte niet APK-waardig.

Krijg steeds meer het idee dat ze niet zoveel aan die poolse bakken doen.

Offline saabist
Pro
di 29 nov 2011, 22:38 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Een Pool mag ook gewoon in een auto met een Pools kenteken rijden, ook als hij hier woont.

Ik had het idee dat een auto die langer dan een paar weken gebruikt wordt in Nederland ingevoerd moet worden, maar als ik de link van Robin erop nalees hoeft dat niet. Weer iets geleerd.

Offline TuxX
Master
wo 30 nov 2011, 8:42 Bericht 
Het mag niet. Mijn ex mocht ook niet met mijn auto op pad. Zelf heb ik Belgie een speciaal document nodig om met mijn eigen leaseslet met NL kenteken te mogen rondrijden ook.

Nu ja, wij deden het gewoon en nooit aangehouden.

Offline Wimpster
Master
wo 30 nov 2011, 8:49 Bericht 

Mooi he, "open Europa"

Offline nicotdi
Die hard
wo 30 nov 2011, 10:11 Bericht 
umpire schreef:
Bij een "Ochtend Gloren" kom je er in ieder geval niet zo makkelijk mee weg, weet ik uit eigen ervaring

Klopt helemaal, het mag gewoon niet. Er kan een naheffing bpm en mrb opgelegd worden. Geloof dat NL ook het enige land is in Europa waar dit zo voor geldt.
Kennis van mij heeft een garagebedrijf met veel klanten uit DE en BE. Hij werd bij een soort "avond gloren" aangehouden toen hij een proefrit maakte met een auto van een Belgische klant.
Heel gezeur om uit te leggen wat er aan de hand was, maar hij is er wel mee weg gekomen. (Auto stond op naam van een Belgie Bvba, niet alle papieren compleet, etc, etc)
Vervolgens gebeld met Douane en belastingdienst waar men geen antwoord had op de vraag hoe hij met deze situatie het beste kon omgaan. Vervolgens briefje gestuurd naar beide instanties, waarbij we tot op heden nog op antwoord wachten....

edit: om hier de vraag maar even neer te leggen; kwam er zonet achter dat het inmiddels al wel drie maand (!) geleden is dat we de brief naar BD en Douane gestuurd hebben. Is er een manier om een reactie af te dwingen? Men heeft geen antwoord, dat weten we allang, maar ze kunnen op z'n minst reageren....

Offline ibizaking
Master
wo 30 nov 2011, 11:44 Bericht 

slapende honden :zzz:

Offline Raymond
FS medewerker
wo 30 nov 2011, 11:47 Bericht 
Nee, het mag niet. En het gaat bijna altijd goed. Totdat je toevallig een politiefuik op de snelweg inrijdt waar ook Douane, RDW, Belastingdienst etc. aanwezig zijn. Dan mag je direct de BPM afrekenen.

Offline Cweepz
Master
wo 30 nov 2011, 12:02 Bericht 
Ik weet nog wel dat ik 7 jaar geleden bij Easyway een formuliertje / officiele verklaring moest ondertekenen om met een auto op Frans kenteken te mogen rijden.

Offline ibizaking
Master
wo 30 nov 2011, 12:16 Bericht 

wat een belachelijk regelarij weer. :fp: dus je rijdt in de auto van je Franse vriendin met haar als passagier, die hier toevallig op bezoek is, een fuik in, ben je dus zwaar de klos? begrijp ik dat goed? letter en geest van de wet staan hier mijlenver uit elkaar :schudnee:

Offline rogierg
Nieuwkomer
wo 30 nov 2011, 13:23 Bericht 

NooitTeSnel schreef:

Niet waar, als een pool ingeschreven staat in een gemeente in Nederland mag hij/zij geen Poolse auto meer besturen. Er moet gewoon belasting worden betaald volgens de regels waar je op dat moment woont (ingeschreven staat)

Offline The Driver
Master
wo 30 nov 2011, 14:47 Bericht 

Daarom zorgen die polen er bijna allemaal voor, dat ze ( tenminste op papier ) minimaal 6 maanden en één dag in Polen verblijven. En wie controleert dat : juist niemand

Offline Rover
Master
wo 30 nov 2011, 15:00 Bericht 
The Driver schreef:
Daarom zorgen die polen er bijna allemaal voor, dat ze ( tenminste op papier ) minimaal 6 maanden en één dag in Polen verblijven. En wie controleert dat : juist niemand

Die tip heb ik dan ook gegeven aan mijn Bulgaarse klasgenoten. Ze vroegen mij of ze de auto het beste konden invoeren. Nadat ik de BPM voor hun auto had berekend en had verteld wat de wegenbelasting zou bedragen en hoe ze eronderuit konden komen, hebben ze besloten de auto Bulgaars te laten. Scheelde hun het eerste jaar ongeveer € 9000,--

Offline fb
Master
wo 30 nov 2011, 15:27 Bericht 
ibizaking schreef:
wat een belachelijk regelarij weer.
Als die belachelijke regelarij er niet was geweest reed heel Oost- en Zuid-Nederland met een wit kenteken ....

Maar aan de andere kant, als we toch zo nodig Europees willen zijn mag van mij de BPM er echt wel af ....

Offline pevo
Master
wo 30 nov 2011, 15:29 Bericht 
nicotdi schreef:
Klopt helemaal, het mag gewoon niet. Er kan een naheffing bpm en mrb opgelegd worden. Geloof dat NL ook het enige land is in Europa waar dit zo voor geldt.
Kennis van mij heeft een garagebedrijf met veel klanten uit DE en BE. Hij werd bij een soort "avond gloren" aangehouden toen hij een proefrit maakte met een auto van een Belgische klant.
Heel gezeur om uit te leggen wat er aan de hand was, maar hij is er wel mee weg gekomen. (Auto stond op naam van een Belgie Bvba, niet alle papieren compleet, etc, etc)
Vervolgens gebeld met Douane en belastingdienst waar men geen antwoord had op de vraag hoe hij met deze situatie het beste kon omgaan. Vervolgens briefje gestuurd naar beide instanties, waarbij we tot op heden nog op antwoord wachten....

waar staat dit beschreven dan ??

Offline Brakefire
FS Getrouwd
wo 30 nov 2011, 17:56 Bericht 
Rover schreef:
Die tip heb ik dan ook gegeven aan mijn Bulgaarse klasgenoten. Ze vroegen mij of ze de auto het beste konden invoeren. Nadat ik de BPM voor hun auto had berekend en had verteld wat de wegenbelasting zou bedragen en hoe ze eronderuit konden komen, hebben ze besloten de auto Bulgaars te laten. Scheelde hun het eerste jaar ongeveer € 9000,--

Als je een auto in het buitenland een jaar op naam hebt mag je hem daarna gratis als huisraad meenemen, zonder bpm te betalen. Je moet hem dan nog wel 6 of 12 maanden op naam houden.

Offline Havank
Pro
wo 30 nov 2011, 19:27 Bericht 
Zie http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... jstelling/

[ 32 berichten ]