Pagina 1 van 1  [ 9 berichten ]
Offline rhijs
Eendagsvlieg
za 21 jan 2012, 15:48 Bericht 

Hallo.

Ik ben vorig jaar in Duitsland staande gehouden en heb een boete gekregen van 630,-. Dit is het verhaal: Ik rij naar huis vanuit mijn werk in Utrecht. Het is mistig in Nederland, maar zicht is ruim meer als 50 meter. Ik rij Duitsland in, daar is het ook mistig maar minder als in Nederland. Ik doe echter wel mijn mistachterlicht aan omdat er geen straatverlichting is en tevens rijen ze in Duitsland altijd harder. Het is 02:00 uur in de nacht. Ik kom 3 vrachtwagens tegen die 90km/h rijden en 1 personenauto die 110 rijd. Ik rijd 130/140. Ik haal een politiewagen in die 120km/h rijd. Ik krijg stopteken en vervolgens dus een boete van 630,-(waarvan 460,- in 1 keer aftikken). In Duitsland mag je met zicht van <50M maar 50 km/h rijden.

Hierop ben ik in beklag gegaan. Ik kreeg eind December het bussgeldbescheid thuis en heb daarna meteen mijn bezwaarschrift gestuurd met de volgende redenen:

- Zicht was mee dan 50M. Ik heb 80 KM in Nederland gereden en daar was het mistiger als in Duitsland. Ik heb een zichtkaart van buienradar wat laat zien dat de zich in Nederland 95M was. Heb gebeld met Duitse weerstations maar die hadden die informatie niet. Tevens heb ik een mobiele foto na de bekeuring waar totaal geen mist op te zien is( 1 kilometer na de bekeuring was er al geen mist meer).
- Ik wist deze regelgeving niet en kon het ook niet weten, tevens reed alles wat ik tegenkwam incl politie hun normale snelheid. Ik weet dat de politie harder mag rijden echter 70 km/h te hard is mijn inzien zonder reden ook zwaar overdreven). Als ik 50 zou rijden was het pas gevaarlijk geweest, vrachtwagen reden namelijk gewoon 90. De politie moet tevens de vrachtwagens gepasseerd zijn en blijkbaar is 90km/h rijden wel OK.
- Een bekeuring voor het onjuist voeren van mijn verlichting was de juiste bekeruing, omdat het zicht meer was als 50M en ik mijn mistachterlicht aan had.

Dit was in het kort mijn bezwaar nu heb ik in December gebeld of het bezwaar in de Engelse taal geschreven mocht worden en volgens de vrouw die ik aan de telefoon kreeg mocht dit. Op de bekeuring stond echter dat het in Duits moest. Nu heb ik mijn eerste bezwaar ingedient in het Engels, dit werd mij namelijk medegedeeld dat dit mocht. Het 1e bezwaar is op 3-1 in behandeling genomen. Ik krijg vandaag te horen dat het bezwaar toch in het Duits moet, omdat de rechtbank bezwaren in Engels niet aanneemt.

Nu is mijn vraag is dit wel zo? Nog andere tips om dit tot een goed einde te brengen?
Offline shootme
Master
za 21 jan 2012, 15:52 Bericht 
rhijs schreef:
Ik wist deze regelgeving niet en kon het ook niet weten,

Dat gaat niet op.
Wanneer je je in het buitenland bevindt, dien je de wet te kennen.

rhijs schreef:
InDuitsland mag je met zicht van 50M maar 50 km/h rijden.

vs
rhijs schreef:
Een bekeuring voor het onjuist voeren van mijn verlichting was de juiste bekeruing, omdat het zicht meer was als 50M en ik mijn mistachterlicht aan had.

Maak je een kans denk ik.
Offline rhijs
Eendagsvlieg
za 21 jan 2012, 16:05 Bericht 

Ik snap dat die ene reden eigenlijk geen reden is. Echter heb ik dit in het bezwaar gezet met de reden dat niemand 50km/h reed. Als nou iedereen zachter reed was ik vanuit mijn logica ook 50km/h gaan rijden.

Tevens zie ik nu dat de eerste officiele brief ook een brief in het Nederlands was. Ik heb hierna nog een brief gekregen dat mijn bezwaar is ontvangen en nu dus de brief dat mijn bezwaar in het Duits moet. Beide brieven zijn in het Duits zonder andere taal. Kan dit?
Offline TuxX
Master
zo 22 jan 2012, 12:04 Bericht 
Het is een bezwaar toch? Dan mag jij gewoon in het Nederlands antwoorden. Onder Europese wetgeving moeten zij jou in de taal van jou land aanschrijven.
Offline GerbenT
Master
zo 22 jan 2012, 16:47 Bericht 
TuxX schreef:
Het is een bezwaar toch? Dan mag jij gewoon in het Nederlands antwoorden. Onder Europese wetgeving moeten zij jou in de taal van jou land aanschrijven.

....en dan vooral 50m schrijven als vijftig meter, en als het in je voordeel (bv vrachtwagen reed 90km) het gewoon laten staan :woop: kijken of ze het begrijpen :lol:

(of hebben de Duitser geen humor ? :fp: )
Offline rhijs
Eendagsvlieg
zo 22 jan 2012, 17:13 Bericht 

Ik ga morgen voor de zekerheid met de jurofoon bellen, maar volgens mij en al vele andere mag ik gewoon in het Nederlands antwoorden.

Tevens vraag ik mij nu af, destijds moest ik meteen 460,- betalen(nu proceskosten erbij 630,-). Had dit wel gemoeten? Ik heb gewoon een adres in Nederland en volgens mij kent Duitsland geen wet mulder en ik ben zowiezo verdachte in dit verhaal.
Offline Gerald
Die hard
zo 22 jan 2012, 20:01 Bericht 
Ochjee... weet nu al wat voor figuur je bent...

" Ik rijd 130/140 "

&

"Ik doe echter wel mijn mistachterlicht aan omdat er geen straatverlichting is en tevens rijen ze in Duitsland altijd harder"

Je motivatie om dat mistlicht te voeren is om te janken! Je hebt trouwens überhaupt niks te zoeken op de meest linkse baan met die snelheid.

Wat mij betreft is die boete terecht.
Offline shootme
Master
zo 22 jan 2012, 20:43 Bericht 
rhijs schreef:
destijds moest ik meteen 460,- betalen(nu proceskosten erbij 630,-). Had dit wel gemoeten?

Moeten Duitsers, Fransen, Belgen, Polen etc. ook als ze in nederland een overtreding begaan
Offline onewheeldrive
Master
zo 22 jan 2012, 21:00 Bericht 
Het verhaal rammelt wel wat, want is verre van compleet; desondanks zal ik proberen wat opheldering te geven:

Gezien je boetebedrag heb je een proces verbaal (Bußgeldverfahren) gekregen voor ergens tussen 70 en 80 km te hard (buiten bebouwde kom), hetgeen klopt met je verhaal: 'ik reed 130-140'. Volgens de Polizei was het dus zo mistig dat JIJ (hoe hard zij rijden doet niet ter zake) maximaal 50 kmh had mogen rijden, ref. 50 m zicht.

Wat je niet helpt is dat je je NSL aanhad, waarmee je impliciet te kennen gaf te weten dat het zicht <50m is en je had moeten weten dat de vigerende Vmax dan 50 kmh is.

In DL is het strafvervolginstraject in 3 delen opgeknipt: afhandeling door de Polizei, afhandeling door de Verwaltungsbehörde en als laatste afhandeling door de Staatsanwalt en rechtbank. Een boete, ook als die gelijk voldaan wordt aan de politie, wordt altijd nog beoordeeld door de Verwaltungsbehörde. Die komt met een definitieve schikking die hoger kan zijn óf uitgebreider is dan de initiele boete. In jouw geval zou je nog 3 maanden rijontzegging krijgen en 4 punten in Flensburg.
Bij bezwaar van jouw kant zal de Staatsanwalt (de Duitse Off. van Justitie) de zaak voorgelegd krijgen en e.e.a. onder de rechter brengen.

Als jij in DL woont krijg je nog last van die rijontzegging van 3 maanden. Heb je een Nederlands of Duits rijbewijs?
De Amtssprache is Duits. Zeker als jij een Duits adres hebt opgegegeven, ga je daar niet onderuit komen.
 [ 9 berichten ]