Pagina 1 van 1  [ 49 berichten ]
Offline SANEX^
Eendagsvlieg
di 31 jan 2012, 13:42 Bericht 

Vanmiddag in de pauze met collega's even lekker een broodje gaan halen. Kom ik terug: parkeerboete van 85 euro: "Parkeren in strijd met parkeerverbod/parkeerverbodszone(bord E1)" op de Houtlaan te Drachten. Dat het betaald parkeren was wist ik, maar dat het in een parkeerverbodszone was niet.

Ik stond tegen de stoep geparkeerd bij de Bruidsmode-winkel (http://g.co/maps/7e7nu):
Afbeelding

Het parkeersverbodszone-bord (E1) is mij volledig ontgaan. Deze staat al véél eerder: http://g.co/maps/v6mbp (dat over het hoofd zien overkomt me nu natuurlijk geen tweede keer).

Ik vraag me nu af of het P-bord mij nog kan redden in deze. Ik was (oprecht) in de veronderstelling dat ik daar mocht parkeren. Als je de weg (en dus de pijl onder het P-bord) volgt kom je uiteindelijk wel bij een parkeerplaats terecht (http://g.co/maps/8hndf).

Kortom: is de boete van 85 euro terecht of mag ik daar vanwege het P-bord (of andere reden) wel parkeren?
Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 13:45 Bericht 

SANEX^ schreef:
is de boete van 85 euro terecht

Afgaande op de borden is dit een terecht boete....
Offline geelhoed
Master
di 31 jan 2012, 13:48 Bericht 
Zo te lezen krijg je veel grotere problemen dan de parkeerboete.
SANEX^ schreef:
Bruidsmode-winkel

Het bord is gedraaid ten opzichte van de streetview foto, hij wijst naar de parkeerplaats aan de overzijde van de weg.
Offline renkie
Master
di 31 jan 2012, 13:56 Bericht 

Klopt. Dat bord staat @ streetview dus linksom te wijzen en is op dit moment 90 graden gedraait waardoor het er sterk op lijkt alsof je daar (voor de bruidsmode winkel) mag parkeren.
Offline SANEX^
Eendagsvlieg
di 31 jan 2012, 14:18 Bericht 

Op Google maps zie je inderdaad dat het P-bord 90 graden gedraaid is. De huidige situatie is dus anders op Google Maps zichtbaar is. Op http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/v ... 2#Bijlage1 vind ik bij bord E4 "Parkeergelegenheid", maar een duidelijke omschrijving ontbreekt voor mij helaas.
Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 14:22 Bericht 

Bij bord E4 mag alleen worden geparkeerd in de daartoe bestemde vakken
Offline Aanhanger
Master
di 31 jan 2012, 14:24 Bericht 
Gianluca schreef:

Dat is onjuist.
Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 14:25 Bericht 

Wat moet het dan wel zijn ?
Offline shootme
Master
di 31 jan 2012, 14:25 Bericht 
SANEX^ schreef:
Kortom: is de boete van 85 euro terecht of mag ik daar vanwege het P-bord (of andere reden) wel parkeren?

Door wie is de boete uitgedeeld? Stadswacht of politie?

Indien politie, Wobben.
Stadswacht of gemeente-ambtenaren even niet wobben.

Als het stadswacht of gemeente-ambtenaren zijn geweest bellen en hopen op coulance ivm onduidelijke of verwarrende verkeersborden.
Offline SANEX^
Eendagsvlieg
di 31 jan 2012, 14:40 Bericht 

shootme schreef:

Het is een 'Aankondiging van beschikking', waarbij alleen staat "Ik, ambtenaar, zag/hoorde dat op genoemde datum, tijdstip en plaats door de ... "
Offline Aanhanger
Master
di 31 jan 2012, 14:45 Bericht 
Wachten tot je de beschikking thuiskrijgt en dan bezwaar aantekenen.
Wordt vermoedelijk afgewezen, dan moet je in beroep bij de kantonrechter.
Bewaar die foto goed, je staat daar sterk mee.
Het P bord betekent dat er daar ter plekke een parkeergelegenheid is, men kan het in mijn ogen niet op deze manier gebruiken om een parkeergelegenheid die nota bene een straat verder om de hoek gelegen is aan te kondigen.
Offline SANEX^
Eendagsvlieg
di 31 jan 2012, 14:55 Bericht 

Ga ik doen! Ben benieuwd.
Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 15:09 Bericht 

Aanhanger schreef:
Het P bord betekent dat er daar ter plekke een parkeergelegenheid is, men kan het in mijn ogen niet op deze manier gebruiken om een parkeergelegenheid die nota bene een straat verder om de hoek gelegen is aan te kondigen

Volgens mij kan dat dus wel....
Offline BLikent
Master
di 31 jan 2012, 16:50 Bericht 
Volgens mij mag je links van het bord gewoon parkeren, rechts niet.

Vervang bord e4 (alleen een P) eens voor E5 t/m E13 (dezelfde P met een doelgroep).
Hoe moet je dat dan interpeteren... Dat er bv een laad en los plaats om de hoek is of direct links van het bord.

P-borden staan bovendien altijd vlak voor/naast/achter de betreffende plaatsen.
Vergelijk het bv met Utrecht... Bord, Pijl en geen vakken

Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 16:55 Bericht 

BLikent schreef:
Volgens mij mag je links van het bord gewoon parkeren, rechts niet.

Volgens mij mag je in de gehele straat niet parkeren (parkeerverbodzone, bord E1). Je mag wel parkeren op een verder op gelegen parkeerplaats. Dat word aangegeven middels het bord E4 en het onderbord..
Offline Aanhanger
Master
di 31 jan 2012, 17:11 Bericht 
Gianluca schreef:
Dat word aangegeven middels het bord E4 en het onderbord..

Nu ben je aan het interpreteren wat degene die de bordjes bedacht heeft vermoedelijk bedoeld heeft.

Dat doet geen recht aan het feit dat men door deze bebording te plaatsen een parkeergelegenheid links van het bord geschapen heeft waar gewoon geparkeerd kan worden.
Een zonaal parkeerverbod heeft geen betrekking op de binnen die zone gelegen parkeervakken en -gelegenheden.
Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 17:13 Bericht 

Aanhanger schreef:
Nu ben je aan het interpreteren wat degene die de bordjes bedacht heeft vermoedelijk bedoeld heeft.

Nee..Ik interpreteer niets..

Aanhanger schreef:
Dat doet geen recht aan het feit dat men door deze bebording te plaatsen een parkeergelegenheid links van het bord geschapen heeft waar gewoon geparkeerd kan worden.

Mijns inziens onjuist..
Offline BLikent
Master
di 31 jan 2012, 19:32 Bericht 
Gianluca schreef:
Je mag wel parkeren op een verder op gelegen parkeerplaats.
Dat mag inderdaad. Dat die daar is staat nergens aangegeven.

Gianluca schreef:
Dat word aangegeven middels het bord E4 en het onderbord..
Niet dus.
P bord betekent Parkeergelegenheid en een [ <--- ] betekent iets van links/aan die kant/die kant op/voeg toe. (Voor een pijlbord is volgens mij geen omschrijving)
Let op dat het een onderbord is, en die kunnen alleen maar het bord erboven uitbreiden of beperken. Zo'n onderbord geeft nooit een rijrichting oid aan, en in dit geval alleen de geldigheidsrichting van het bovenbord.
Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 19:36 Bericht 

BLikent schreef:
en die kunnen alleen maar het bord erboven uitbreiden of beperken

Onjuist..Een onderbord kan nooit een uitbreiding zijn....

BLikent schreef:
Zo'n onderbord geeft nooit een rijrichting oid aan,

Wel dus....
Offline Aanhanger
Master
di 31 jan 2012, 19:50 Bericht 
Je wilt serieus beweren dat de gehandicaptenparkeergelegenheid verderop is?
Offline viffer
Master
di 31 jan 2012, 19:53 Bericht 

BLikent schreef:
Let op dat het een onderbord is, en die kunnen alleen maar het bord erboven uitbreiden of beperken.

Is dat iets nieuws?
Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 19:54 Bericht 

Aanhanger schreef:
Je wilt serieus beweren dat de gehandicaptenparkeerplaats verderop is?

Dat heb ik nergens beweerd. Geen zaken beweren die er niet zijn.. 8)

Het gaat om de combinatie bord E4 en onderbord. Jij komt met bord E6..... :schudnee:

Wil je zo graag gelijk hebben ??
Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 19:57 Bericht 

GertJan schreef:
Is dat iets nieuws?

Gelukkig ben ik niet de enige die dit dacht... :wink:
Offline Aanhanger
Master
di 31 jan 2012, 20:01 Bericht 
GertJan schreef:
Is dat iets nieuws?

Nee.
Een onderbord bij een parkeergelegenheid kan de wijze van parkeren voorschrijven.
Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 20:04 Bericht 

Aanhanger schreef:
Een onderbord bij een parkeergelegenheid kan de wijze van parkeren voorschrijven.

Dat kan..Het kan echter nooit een uitbreiding zijn..
Offline viffer
Master
di 31 jan 2012, 20:04 Bericht 

Dat is niet hetzelfde als de geldigheid van een bord uitbreiden.
Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 20:05 Bericht 

GertJan schreef:

Klopt... :thumb:
Offline Aanhanger
Master
di 31 jan 2012, 20:29 Bericht 
GertJan schreef:

Je maakt een denkfout door de P borden als gebod te zien.
Het komt juist neer op een verbod om op andere wijze, of met een andere voertuigcategorie dan aangegeven te parkeren. Dit verbod kan uitgebreid worden door een onderbord.

Denk bijvoorbeeld ook aan een onderbord met kenteken op een gehandicaptenplek, dat sluit nog meer voertuigen uit dan die van de voertuigcategorie op het P hoofdbord al deed.
Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 20:31 Bericht 

Aanhanger schreef:
Dit verbod kan uitgebreid worden door een onderbord.

Dit kan dus niet...
Offline viffer
Master
di 31 jan 2012, 20:33 Bericht 

Dus een beperking.
Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 20:35 Bericht 

GertJan schreef:
Dus een beperking.

Inderdaad..
Offline Aanhanger
Master
di 31 jan 2012, 21:08 Bericht 
Gianluca schreef:
Dit kan dus niet...

Dat kan wel, artikel 24 voorziet daar specifiek in.
Voorbeeld:
Afbeelding
GertJan schreef:
Dus een beperking.

Dat is semantiek, want wat wordt er beperkt?
Het verbod wordt verder uitgebreid.
Offline Gianluca
Master
di 31 jan 2012, 21:14 Bericht 

Aanhanger schreef:
Dat kan wel, artikel 24 voorziet daar specifiek in.

We blijven in een cirkeltje draaien..Het kan dus niet...

Aanhanger schreef:
Dat is semantiek, want wat wordt er beperkt?
Het verbod wordt verder uitgebreid.

Nee..Het hoofdbord geeft aan dat alle taxi's mogen parkeren. Het onderbod geeft aan dat alleen electrische taxi's mogen parkeren. Dus een beperking...

Met alle respect: je doet erg je best om je gelijk te krijgen, maar je zit er voortdurend helemaal naast..
Offline Aanhanger
Master
di 31 jan 2012, 22:04 Bericht 
Gianluca schreef:
Het onderbod geeft aan dat alleen electrische taxi's mogen parkeren. Dus een beperking...

Het onderbord geeft in tegenstelling tot het hoofdbord aan dat niet-elektrische taxi's er ook niet mogen parkeren.

Het is echt niet zo moeilijk om te zien, doe bijvoorbeeld een gedachtenspelletje waarbij je je voorstelt of een analfabete of buitenlandse bestuurder de mist in zou kunnen gaan.
Volgens een hoofdbord mag hij of zij er parkeren.
Volgens het onderbord, wat de bestuurder niet lezen kan wordt hij of zij echter toch uitgesloten van deze parkeergelegenheid.

De werkingssfeer van het hoofdbord wordt door het onderbord dus verder uitgebreid en niet beperkt.
Offline plop
Master
wo 01 feb 2012, 0:35 Bericht 
Afbeelding
kom ze regelmatig tegen in brabant en zeeland.
Offline geelhoed
Master
wo 01 feb 2012, 6:31 Bericht 
Gianluca schreef:

We blijven in een cirkeltje draaien..Het kan dus niet...

Zal ik het dan maar doorbreken?
Marcje doelt hierop maar vergeet dat het beperken zich tot gebod of verbodsborden beperkt.
Daarnaast zijn er voor parkeerborden specifieke regels gesteld, die in RVV 24 nog eens worden herhaald
Citaat:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004826/g ... 01-02-2012
8.2
Deze onderborden kunnen:
  1. een nadere uitleg van de op de verkeersborden voorkomende aanduiding inhouden;
  2. bij verkeersborden die een gebod of verbod aanduiden, een beperking van de werkingssfeer van die verkeersborden inhouden;
  3. bij bord C7 van bijlage I, behorende bij het RVV 1990, de aanduiding inhouden dat de uit dit verkeersbord voortvloeiende beperking niet geldt voor motorvoertuigen die zijn voorzien van een gezichtsveldverbeterende voorziening;
  4. bij de verkeersborden E4 tot en met E8 en E10 tot en met E13 van bijlage 1, behorende bij het RVV 1990, betrekking hebben op
    1. de voertuigcategorie of groep voertuigen waarvoor de parkeergelegenheid is bestemd en, voor zover het betreft bord E6, tevens op de aanduiding dat de parkeergelegenheid is gereserveerd voor een bepaald voertuig;
    2. de wijze waarop of het doel waarmee het parkeren dient te geschieden;
    3. de dagen of uren waarop het parkeren is verboden of
    4. de dagen of uren waarop een beperking als bedoeld in 1° en 2° geldt en, voor zover:
      1. het verkeersbord E6 betreft, de dagen of uren waarop het in het tweede lid van artikel 26 van het RVV 1990 bedoelde gebruik van de parkeerschijf van toepassing is, en
      2. het verkeersbord E10 betreft, de dagen of uren waarop het in het tweede lid van artikel 25 van het RVV 1990 bedoelde gebruik van de parkeerschijf van toepassing is;
  5. . bij de verkeersborden G7, G9, G11 en G12a van bijlage 1, behorende bij het RVV 1990, een aanduiding inhouden dat de uit het verkeersbord voortvloeiende geboden of verboden niet gelden voor het verkeersgebruik als op het onderbord is aangegeven.

Iemand hier commentaar op? http://g.co/maps/tgg8z
Offline Boralis
Master
wo 01 feb 2012, 9:16 Bericht 

Als er op het E4 bord een pijl staat wordt het gezien als bewegwijzeringsbord. Nu er zo'n pijl onderstaat is het hetzelfde als met andere P borden (vergunningen, invaliden enzovoort). Dit betekend dus dat links van het bord bestempeld wordt als parkeergelegenheid. Verder is artikel 24 lid 4 nog van toepassing:

Citaat:
Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E 4 tot en met E 13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.

Dan hebben we artikel 65, lid 3 nog m.b.t. het bord E1:

Citaat:
1.Ingeval een weg is verdeeld in rijstroken, kan de toepassing van een verkeersbord worden beperkt tot één of meer rijstroken.

2.De verkeersborden E1, E2 en E3 van bijlage I gelden slechts voor de zijde van de weg alwaar zij zijn geplaatst.

3.Het parkeren van een voertuig en het plaatsen van een fiets en van een bromfiets is echter toegestaan op de daartoe bestemde weggedeelten.

Door het bord E4 is dit dus blijkbaar een van de daartoe bestemde weggedeelten en de parkeergelegenheid is niet voorzien van vakken. Je mag hier dus gewoon parkeren.
Offline viffer
Master
wo 01 feb 2012, 9:16 Bericht 

geelhoed schreef:
Iemand hier commentaar op? http://g.co/maps/tgg8z

:kniktja: Dat je dubbelpost (f)
Offline Gianluca
Master
wo 01 feb 2012, 9:21 Bericht 

Het is een interessant en leerzaam topic geworden... (f)
Offline BLikent
Master
wo 01 feb 2012, 11:52 Bericht 
Ik hoop verder dat de topicstarter gewoon in beroep gaat met de argumenten die hier genoemd (bord, onderbord en betekenis daarvan) zijn en zich niet laat afleiden door sommige opmerkingen van GertJan en Gianluca.

Het is heel jammer dat er niet gekeken wordt naar de belangen van de topicstarter. Zeggen dat iets niet zo is, zonder te zeggen hoe het dan wel zit. (of andersom)

Wat zou dan in dit geval dan de beperking zijn...
Zonder onderbord blijft over (e4) parkeergelegenheid, HIER, net na het bord
Wat is dan de betekenis van de pijl?
Offline viffer
Master
wo 01 feb 2012, 12:25 Bericht 

BLikent schreef:
Ik hoop verder dat de topicstarter gewoon in beroep gaat met de argumenten die hier genoemd (bord, onderbord en betekenis daarvan) zijn en zich niet laat afleiden door sommige opmerkingen van GertJan en Gianluca.

Absoluut, de discussie ging over of een onderbord de geldigheid van een bord zou kunnen uitbreiden en dat is hier helemaal niet het geval. Het onderbord in wekt in dit geval de inderdaad de indruk dat links van het bord aangemerkt wordt als parkeerterrein. Daar zou ik zeker mee in bezwaar gaan. Je kunt je afvragen of een E5 als informatiebord mag worden gebruikt.
Offline Aanhanger
Master
wo 01 feb 2012, 12:39 Bericht 
GertJan schreef:
Je kunt je afvragen of een E5 als informatiebord mag worden gebruikt.

De BABW voorziet daar wel in door middel van een afstandsaanduiding.
Bijvoorbeeld een geslotenverklaring "na 500 meter".
Daar is hier echter geen sprake van, de parkeergelegenheid begint hier direct ter linkerzijde van het bord.
Offline geelhoed
Master
wo 01 feb 2012, 12:54 Bericht 
Gianluca schreef:
Het is een interessant en leerzaam topic geworden... (f)

En je bent nog niet uitgeleerd!

Gianluca schreef:

Gianluca schreef:

Aanhanger schreef:
Dat is onjuist.

Wat moet het dan wel zijn ?

Citaat:
RVV24
4. Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E 4 tot en met E 13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.
Offline Kiwi45
Master
wo 01 feb 2012, 13:19 Bericht 
geelhoed schreef:
RVV24
4. Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E 4 tot en met E 13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.

Allemaal leuk en aardig, maar dan nog dient de wegbeheerder zo veel mogelijk duidelijkheid te scheppen.
Volgens de letter van de wet is dit een terechte boete, je kunt echter pleiten dat je hier slachtoffer bent geworden van een door de wegbeheerder veroorzaakte onduidelijke situatie.

Dat bord is duidelijk: je mag hier parkeren. Dat er ergens een lid 4 sub 2 in een RVV staat is leuk, de wegbeheerder zou moeten weten dat dit onduidelijkheid schept. Deze onduidelijkheid was eenvoudig te voorkomen geweest door een duidelijk bord:
Afbeelding
Een beetje rechter met gezond verstand geeft je dan gewoon een schuldigverklaring zonder straf.
Offline geelhoed
Master
wo 01 feb 2012, 13:24 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Deze onduidelijkheid was eenvoudig te voorkomen geweest door een duidelijk bord:

Dat staat er, het is een zone...
Kiwi45 schreef:
Volgens de letter van de wet is dit een terechte boete

Hmmmmm, valt nog te bezien...
Offline Kiwi45
Master
wo 01 feb 2012, 13:26 Bericht 
geelhoed schreef:

Hmmmmm, valt nog te bezien...

Tja, de wet kent veel letters....
Offline Boralis
Master
wo 01 feb 2012, 13:38 Bericht 

Kiwi45 schreef:
Een beetje rechter met gezond verstand geeft je dan gewoon een schuldigverklaring zonder straf.

Een goede rechter geeft geen schuldigverklaring. Door E4 op deze wijze te plaatsen wordt de straat links van dit bord bestempeld als voor parkeren bestemd weggedeelte. Conform artikel 65, lid 3 is het bord E1 dus niet van toepassing op dit weggedeelte. De parkeergelegenheid is niet voorzien van vakken, artikel 24 lid 4 is dus ook niet van toepassing.

Dat de parkeergelegenheid fysiek duidelijk herkenbaar zou moeten zijn, zijn richtlijnen aan de wegbeheerder en volgens mij niet eens bij wet geregeld. Uitsluitend wanneer die vakken wel zijn aangebracht mag je alleen in die vakken parkeren. Anders overal.
Offline TuxX
Master
do 02 feb 2012, 12:39 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Volgens de letter van de wet is dit een terechte boete

Maar in nederland wordt het recht uitgelegd volgens de geest van de wet (f)
Offline Kiwi45
Master
do 02 feb 2012, 12:54 Bericht 
TuxX schreef:

Maar in nederland wordt het recht uitgelegd volgens de geest van de wet (f)

Maar ja, daar heb je dan toch een rechter voor nodig. Zoals ik dus al aangaf.
De OvJ is niet geïnteresseerd in waarheidsvinding (wat zijn taak zou moeten zijn), dus dan maar naar de rechter. En hopen dat die een goede nacht heeft gehad, en niet toevallig ook een goede vriend is van de OvJ van dienst.
 [ 49 berichten ]