Pagina 1 van 1  [ 46 berichten ]
Offline helenas
Nieuwkomer
wo 25 jan 2012, 13:34 Bericht 

goedendag,

In 2005 had ik een bromfietscertificaat en ben in 2008 aangehouden met 620 ugl heb daar een boete voor gead was de 1ste x
In 2009 heb ik me certificaat omgeruild voor rijbewijs
Nu was ik aangehouden met 715 ugl en ben dus me rijbewijs kwijt

enig idee wat de conseqenties zijn?

en krijg ik hem nog terug
Offline Ownedbylag
Die hard
wo 25 jan 2012, 13:39 Bericht 
helenas schreef:
620 ugl

jammer

helenas schreef:
715 ugl

dom. Je bent dus meer gaan drinken. En nog wel in redelijk korte tijd.

Ik zou kijken voor een fiets als je het Alcoholslot niet kan betalen, indien je die krijgt (is niet altijd zeker).

Je krijgt hem wel terug, maar niet snel.
Offline helenas
Nieuwkomer
wo 25 jan 2012, 13:44 Bericht 

ik heb geen rijbewijs b alleen am en ja is syom was ook met een taxi naar huis gegaan en moest met spoed terug maar moet ik een ema doen ?
Offline Aanhanger
Master
wo 25 jan 2012, 13:52 Bericht 
Edit.
Offline viffer
Master
wo 25 jan 2012, 13:54 Bericht 

Na onderzoek volgt tegenwoordig toch het ASP?
Offline Aanhanger
Master
wo 25 jan 2012, 13:56 Bericht 
Edit: ik geef verkeerde informatie, even verder zoeken.
Offline helenas
Nieuwkomer
wo 25 jan 2012, 13:56 Bericht 

kan dat ook op een scooter dan want heb geen rijbewijs b en geeb auto
Offline Aanhanger
Master
wo 25 jan 2012, 14:23 Bericht 
Ik ben heel benieuwd hoe het CBR hiermee om zal gaan in de praktijk.

In theorie kan men je rijbewijs ongeldig verklaren, tot deelname aan het ASP besluiten. En als jij daar niet aan meedoet kun je weer een nieuw rijbewijs AM krijgen. Nogal zinloze route lijkt me.

Ik ben erg benieuwd of en wat je van het CBR te horen krijgt, kun je ons dat later laten weten?
Voor een EMA zou je trouwens wel in aanmerking komen als men de gegevens uit 2008 aan die van nu weet te koppelen.
Offline helenas
Nieuwkomer
wo 25 jan 2012, 17:23 Bericht 

ja maar in 2008 had ik een certificaat en toen hoefde het niet EMA te doen maar vraag me af omdat dit de 1ste x is met rijbewijs telt die andere dan in hoeverre mee
want 700 euro voor EMA is wel veel dan overweeg ik het om het niet te doen voor me AM rijbewijs
dus konden ze ook geen punten aftrekken nu wel dus telt het dan mee word ik dan voor het eerst gestraft of voor beide fijten
Offline viffer
Master
wo 25 jan 2012, 17:31 Bericht 

Volgens mij kom je op basis van art. 18 direct in aanmerking voor een onderzoek. Voor een EMA had je een veel te hoog alcoholgehalte (bij een beginnend bestuurder gaat dat tot 435 ug/l). Wat er na het onderzoek gaat gebeuren is een spannende. Dit alles is zonder recidive, geen idee hoe er wordt omgegaan met je ervaring ten tijde van je certificaat, dit kan verzwarend werken tijdens het onderzoek. In dat geval zul je je waarschijnlijk minimaal een jaar mogen fietsen.
Offline Loekieloekie
Die hard
wo 25 jan 2012, 17:31 Bericht 
Aanhanger schreef:
In theorie kan men je rijbewijs ongeldig verklaren, tot deelname aan het ASP besluiten.

Moet je daarvoor niet een b rijbewijs hebben?
Offline helenas
Nieuwkomer
wo 25 jan 2012, 17:39 Bericht 

ja nou als ik de EMA moet doen voor een am rijbewijs kan ik net zo goed een e-bike kopen gaat 25 km per uur geen rijbewijs voor nodig denk dat dat de goedkoopste oplossing is
Offline umpire
FS medewerker
wo 25 jan 2012, 17:39 Bericht 
Loekieloekie schreef:

Moet je daarvoor niet een b rijbewijs hebben?

:kniktja: :kniktja:

Zonder B geen ASP :wink:
Offline viffer
Master
wo 25 jan 2012, 17:42 Bericht 

helenas schreef:
ja nou als ik de EMA moet doen voor een am rijbewijs kan ik net zo goed een e-bike kopen gaat 25 km per uur geen rijbewijs voor nodig denk dat dat de goedkoopste oplossing is

Die EMA kun je voorlopig wel uit je hoofd zetten, je gaat rechtstreeks naar het onderzoek. En weet je zeker dat je voor een e-bike geen rijbewijs nodig hebt?
Offline helenas
Nieuwkomer
wo 25 jan 2012, 17:45 Bericht 

De wetgever beschouwt enkel de pedelec als een fiets. De motor mag alleen de trappers assisteren en moet door de pedalen bediend worden. Bovendien mag de motor maximaal een vermogen hebben van 250 Watt en mag er slechts trapondersteuning geboden worden tot een snelheid van 25 kilometer per uur. Voldoet de elektrische fiets aan deze drie voorwaarden dan mag hij op de fietspaden, en hebt u geen rijbewijs nodig, ook bestaat er geen leeftijdsgrens, geen helmplicht en geen verzekeringsplicht.

De e-bike wordt gezien als een snorfiets op elektrische stroom. Hiervoor is een verzekering en het dragen van een helm wel verplicht. Het besturen van een e-bike mag slechts vanaf 16 jaar. En bovendien moet een e-bike goedgekeurd worden voor u er de straat mee op mag.

ja en wat houd het onderzoek precies in !
Offline Aanhanger
Master
wo 25 jan 2012, 17:49 Bericht 
GertJan schreef:
je gaat rechtstreeks naar het onderzoek.

Denk je dat met "uitsluitend rijbewijs A" ook bedoeld wordt iemand met alleen AM?
Zou best kunnen ja, in dat geval i.d.d. onderzoek.
Offline helenas
Nieuwkomer
wo 25 jan 2012, 17:52 Bericht 

nou ja finanicieel kan ik die kosten niet betalen dus de nk rijbewijs er uit en e-bike erin maar hoelang duurt het dan dat ik in het heden gelijk voor me B kan gaan en moet ik dan nog steeds onderzoek of EMA doen
Offline viffer
Master
wo 25 jan 2012, 17:55 Bericht 

Daar ga ik maar wel van uit inderdaad. Het zou anders wel raar zijn, met alleen rijbewijs A geen ASP maar onderzoek, zonder rijbewijs wel een ASP (AM niet meegerekend uiteraard, zoals in art. 18). Aan de andere kant, de wegen van het CBR zijn ondoorgrondelijk. De EMA is in elk geval niet van toepassing, dat staat wel vast.
Offline helenas
Nieuwkomer
wo 25 jan 2012, 17:59 Bericht 

nou ja ik hoop meer te weten over 9 dagen hoe of wat krijg ik dan ook te horen wel of niet terug hoe en verder buiten de rechtbank
ik had in 2008 een boete van 250 euro 620 ugl
Offline Aanhanger
Master
wo 25 jan 2012, 17:59 Bericht 
De EMA kan toegepast worden op grond van 2e keer aangehouden voor artikel 8 in 5 jaar, al denk ik niet dat er een beslissing valt tot en een onderzoek en een EMA.

Wegens het goed doorlopen van het onderzoek zou er ook later nog tot een EMA besloten kunnen worden.
Offline viffer
Master
wo 25 jan 2012, 18:04 Bericht 

helenas schreef:
ja en wat houd het onderzoek precies in !

Een psychologisch onderzoek en een bloedonderzoek. Bij het laatste kunnen ze tot 3 maanden terug halen of jij alcohol hebt gebruikt.
Offline helenas
Nieuwkomer
wo 25 jan 2012, 18:24 Bericht 

Rijden onder invloed op brommer en snorfiets
AAG in mg/l BAG in promillage Boete (indicatie) Rijontzegging
235-435 0.54 - 1.00 € 110
436- 785 1.01 - 1.80 € 320
786 en hoger 1.81 en hoger € 410 6 maanden onvoorwaardelijk dit zag ik bij verkeersboetes staan de bedragen zijn anders dan met een auto maak ik nu nog kans om me rijbewijs te behouden
Offline viffer
Master
wo 25 jan 2012, 18:32 Bericht 

Wat de strafmaatregelen momenteel zijn heb ik geen idee van. De maatregel(en) die je door het CBR krijgt opgelegd staan daar geheel los van. Stel dat je geen rijontzegging krijgt kun je alsnog je rijbewijs kwijt raken. Die kans is heel reëel overigens als je het onderzoektraject in gaat. Er is een grote kans dat je na het onderzoek te horen krijgt dat je rijbewijs ongeldig wordt verklaard en dat je over een jaar opnieuw een onderzoek mag laten uitvoeren. Dit alles uiteraard geheel op eigen kosten.
Offline viffer
Master
wo 25 jan 2012, 19:53 Bericht 

Weet iemand trouwens wat de toegepaste correcties zijn? Voor snelheidsmetingen zijn die wel bekend maar voor alcoholmetingen kan ik die niet vinden. Ook als ik kijk in de Regeling ademanalyse zie ik dit:

Citaat:
Artikel 9

1.Bij de bepaling van het alcoholgehalte wordt de in punt 3.9.3 van bijlage 1 bedoelde correctie toegepast.

maar in bijlage 1 staat alleen

Citaat:
Bijlage 1

[Ligt ter inzage op het Ministerie van Justitie te Den Haag.]

Iemand enig idee?
Offline Aanhanger
Master
di 31 jan 2012, 23:27 Bericht 
GertJan schreef:
Het zou anders wel raar zijn, met alleen rijbewijs A geen ASP maar onderzoek

Schopje want het liet me niet helemaal los.

Heb het reglement rijbewijzen er nog eens op nageslagen.
Ik heb niets kunnen vinden dat AM een subcategorie van A is; AM en A worden nadrukkelijk als afzonderlijke rijbewijscategorieen genoemd.

Dat zou betekenen dat er geen onderzoek volgt, maar dat het ASP wel zou kunnen volgen als je alsnog een ander rijbewijs wilt halen.
Offline helenas
Nieuwkomer
di 31 jan 2012, 23:31 Bericht 

nou was niet van plan om me b te gaan halen maar ik denk dat ik wel een ema moet volgen of vervalt dat dan ook
Offline viffer
Master
wo 01 feb 2012, 0:07 Bericht 

Afwachten dus. Houd je ons hier op de hoogte?
Offline helenas
Nieuwkomer
wo 01 feb 2012, 8:49 Bericht 

zodra ik wat weet laat ik het weten krijg ik dit te horen als ik me rijbewijs terug krijg of bij de rechter
Offline helenas
Nieuwkomer
vr 03 feb 2012, 12:10 Bericht 

nou vandaag gebeld is besloten 6 maanden rijontzegging cbr gebeld maar daar was nog niets bekend dus geen idee voor ema e.d krijg wel een zitting en de rechter kan bepalen of ik hem eerder terug kan krijgen
Offline Uwe Alzaligheid
Master
vr 03 feb 2012, 22:02 Bericht 
Ik zou niet teveel telefoontjes naar het CBR doen. :roll:

Dit in het kader van de gezonde nachtrust der slapende honden.

Als het CBR namelijk onverhoopt wakker zou worden is het -a. volstrekt onhelder tot wat ze nou weer gaan 'besluiten' en -b. op geen enkele manier in jouw belang dat ze iets gaan 'besluiten'.

Dus denk vooruit, denk aan de tijd dat jij misschien alsnog een rijbewijs-B wilt gaan halen. Dan wil je niet alsnog met allerlei extra gedroeftoeter geconfronteerd worden. :schudnee:

P.S. And on a personal note: Doe mij een lol. Zorg ervoor dat je (aanmerkelijk) meer grip hebt op jouw alcoholconsumptie voordat je aan het rijbewijs-B begint. Want 620 en 715 ugl is niet bepaald categorie 'twijfelgevalletje' :schudnee: . Alvast mijn hartelijke en welgemeende dank. (f)
Offline fl
Master
za 04 feb 2012, 14:15 Bericht 

GertJan schreef:
Weet iemand trouwens wat de toegepaste correcties zijn? Voor snelheidsmetingen zijn die wel bekend maar voor alcoholmetingen kan ik die niet vinden.

Bij deze:
Indien het rekenkundig gemiddelde (Y) van beide meetresultaten kleiner is dan 500 microgram per liter, is het ademonderzoekresultaat gelijk aan (0,9Y- 30) microgram per liter.

Indien het rekenkundig gemiddelde (Y) van beide meetresultaten gelijk is aan, of groter dan 500 microgram per liter, is het ademonderzoekresultaat gelijk (0,85Y- 5) microgram per liter.
Offline helenas
Nieuwkomer
wo 29 feb 2012, 18:07 Bericht 

15 maart moet ik voor komen bij de rechtbank kan iemand mij vertellen wanneer ik iets hoor van cbr tot nu toe nog niets gehoord en tot wanneer kunnen ze reageren
Offline TuxX
Master
vr 02 maart 2012, 0:53 Bericht 
Uit mijn hoofd: 6 maanden
Offline geelhoed
Master
vr 02 maart 2012, 8:29 Bericht 
WVW artikel 131 zegt vier weken na ontvangen van de melding.
De politie heeft zes maanden de tijd om die melding te doen.
Offline helenas
Nieuwkomer
vr 02 maart 2012, 9:20 Bericht 

oke ik wacht gewoon even af 15 maart ga ik naar de zitting en hoop eigenlijk niets te horen van het cbr ik hou jullie op de hoogte
Offline helenas
Nieuwkomer
do 15 maart 2012, 13:37 Bericht 

vandaag voor geweest boete was 650 euro met een rijontzeging die ik al had voor 6 maanden nu is het geworden 800 euro met een rijontzegging van 4 maanden nu nog niets gehoord van het CBR maar veronderstel dat ik wel wat hoort kunnen ze dan weer me rijbewijs in nemen want als dat zo is had ik beter voor die 650 euro kunnen gaan ik kan nog binnen 2 weken reageren maar ja als het CBR komt na een maand kan ik niet meer vragen of de boete 650 word ik weet het was fout en ga ook netjes betalen en dat voor alleen een AM rijbewijs
Offline helenas
Nieuwkomer
do 15 maart 2012, 14:17 Bericht 

nog een andere vraag hij vroeg ook of ik wat gehoord had van het CBR en daar heb ik nee op gezegd gaat hij er nu een melding van maken of niet wie maakt de melding
Offline Uwe Alzaligheid
Master
do 15 maart 2012, 18:25 Bericht 
Het helpt als je bij jouw posting er voor zorgt dat informatie helder en éénduidig is. Wie bedoel je met 'hij' in de zin:
helenas schreef:
... hij vroeg ook of ik wat gehoord had van het CBR ...

Is 'hij' de rechter of de OvJ of nog iemand anders?

Maar inhoudelijk: Wat Geelhoed al schreef: Meldingen kunnen gedaan worden tot zes maanden na de 'pleegdatum'. Vervolgens heeft het CBR 28 dagen om op basis van de melding een besluit te nemen. Na zeven maanden ben je theoretisch 'buiten gevaar'.

In de praktijk kun je na een maand of twee/drie al wel wat rustiger slapen. In theorie kan -voor zover ik weet- ook de OvJ je nog aanmelden voor een 'onderzoek alcohol', maar in de praktijk doet alleen de politie zulke meldingen. En de politie doet die meldingen eigenlijk altijd op relatief korte termijn, binnen dagen, hooguit weken.

Sterkte ermee.
Offline helenas
Nieuwkomer
do 15 maart 2012, 18:30 Bericht 

sorry het was de OvJ die dat vroeg maar ik mocht kiezen 650 euro met 6 maanden rijontzegging of 800 euro en 4 maanden rijontzeging niets gehoord van CBR maar mocht dat wel zo zijn na 14 dagen heb ik 150 euro teveel betaald als het CBR me rijbewijs inneem of doen ze dat dan niet
Offline Uwe Alzaligheid
Master
do 15 maart 2012, 20:54 Bericht 
Het korte antwoord: Als er een melding naar het CBR uitgaat kan het CBR de geldigheid van jouw rijbewijs schorsen. Indien het CBR in het gunstigste geval besluit tot een EMA, de 'Educatieve Maatregel Alcohol', dan behoud jij het rijbewijs voorlopig, indien het CBR echter besluit tot een 'onderzoek alcohol' dan wordt het rijbewijs geschorst. Jij moet het rijbewijs dan meteen inleveren. Het is mij, vanuit het RMRG (zie hierna), echter niet duidelijk wat er zal gebeuren.

Ik hoop dus voor jou dat er geen melding naar het CBR uitgegaan is of alsnog uitgaat. :schudnee:

Het lange antwoord: De educatieve maatregelen en onderzoeken van het CBR worden gereguleerd door de 'Regeling Maatregelen Rijvaardigheid en Geschiktheid 2011', die van kracht zijn sedert 1 december 2011. De volledige tekst om het zelf na te kunnen lezen: link.

Uit deze RMRG wordt het mij niet direct duidelijk hoe jij, als houder van enkel het rijbewijs AM, beoordeeld gaat worden. Uit eerdere postings blijkt dat ook Aanhanger en GertJan hier voorlopig niet uitkomen. Vandaar hun vraag om ons vooral op de hoogte te houden.
Artikel 5 k regelt de vordering tot overgifte van het rijbewijs van een beginnend bestuurder met meer dan 435 ugl. achter de kiezen. Artikel 6 stelt dat het rijbewijs in dit geval geschorst wordt, tenzij er een 'educatieve maatregel' wordt opgelegd. Jij hebt echter ruim boven de norm voor een 'educatieve maatregel' geblazen. Als jij in het bezit was geweest van een rijbewijs-B, dan had jij jezelf gekwalificeerd voor het ASP, het AlcoholSlotProgramma. Als jij het bezit was geweest van een rijbewijs-A, dan had jij jezelf gekwalificeerd voor een 'onderzoek alcohol'. Maar met enkel het rijbewijs AM is mij dit onhelder. :roll: (Ook in artikel 130 van de WegenVerkeersWet 1994 vind ik geen aanwijzingen hoe ik dit moet beoordelen). Daarom kan ik ook niet met zekerheid zeggen of jouw rijbewijs geschorst zal worden en/of waartoe het CBR zal besluiten.

Overigens zul jij, volgens de criteria van het CBR, bij een eventueel 'onderzoek alcohol' vrijwel zeker als alcoholafhankelijk worden beoordeeld. (Het CBR heeft eigen criteria om iemand als alcoholafhankelijk te beoordelen, deze criteria zijn veel strikter dan de criteria die jouw huisarts hanteert om alcoholisme te signaleren). Jouw rijbewijs zal daarmee vrijwel zeker, na het onderzoek, ongeldig verklaard worden. Op termijn (en welke termijn dat precies is weet ik niet) zul je opnieuw een 'Eigen Verklaring' kunnen indienen om opnieuw een rijbewijs te behalen.

Vanwege de onzekerheid over de beoordeling van het rijbewijs AM stel ik opnieuw de vraag: Houd ons alsjeblieft op de hoogte als jij, voor jou onverhoopt, toch post krijgt van het CBR. Dan kunnen wij, met jouw ervaringen, misschien later andere mensen aan informatie helpen.

Sterkte ermee.
Offline Tim33
Respect
do 15 maart 2012, 21:00 Bericht 

Overigens zul jij, volgens de criteria van het CBR, bij een eventueel 'onderzoek alcohol' vrijwel zeker als alcoholafhankelijk worden beoordeeld.

Dat hoeft niet. Het is wel zo dat 95% van de mensen beoordeeld worden als alcohol afhankelijke danwel alcohol misbruiker. Resultante is inderdaad hetzelfde (behalve als ASP van toepassing is want daar mag je als misbruiker aan deelnemen maar als afhankelijke niet). Een misbruiker is echter wat anders dan een alcohol afhankelijke. Overigens stelt de psychiater vast of je misbruiker in ruime zin of afhankelijke bent, niet het CBR.
Offline helenas
Nieuwkomer
do 15 maart 2012, 21:13 Bericht 

daarom vroeg ik me af omdat me boete hoger is geworden omdat ik me rijbewijs dan 2 maanden eerder terug heb en het cbr het misschien kan intrekken kan ik niet meer een brief schrijven (moet binnen 14 dagen) naar OvJ dat me rijbewijs ingetrokken is bij het CBR dan zal ik een hogere boete betaald hebben wat dan niet nodig had geweest moet ik nu toch een brief schrijven naar OvJ van als het CBR toch besluit tot inname dat de boete dan lager kan worden zie boven

en tuurlijk hou ik jullie op de hoogte
Offline viffer
Master
do 15 maart 2012, 21:42 Bericht 

Jouw boete staat helemaal los van wat het CBR eventueel nog gaat besluiten. Andersom kun je wel eens een gelukje hebben, bv als jij vraagt om geen OBM ov vanwege deelname aan het ASP.

Mocht het CBR trouwens jouw rijbewijs schorsen loopt de OBM volgens mij niet door. Immers een rijbevoegdheid die er niet is kun je ook niet ontzeggen. Maar hier ben ik niet zeker van.
Offline helenas
Nieuwkomer
do 15 maart 2012, 22:05 Bericht 

nou kwam ik het volgende tegen mijn boete werd opgelegd voor 650 euro met 6 maanden rijontzegging maar nu zie ik hier andere tarieven en heb gekozen voor 800 euro met 4 maanden rijontzegging
zal ik er toch nog tegen in gaan ivm wat als CBR toch me rijbewijs inneem
ik heb maar 2 weken om in bezwaar te gaan
gaat om een AM rijbewijs en geen B rijbewijs

ASP is niet mogelijk op brommer of scooter lijk me

http://www.boetes.nl/tarieven_alcohol.html
Offline Ch1nnY
Master
do 15 maart 2012, 22:38 Bericht 
CBR is doorgaans vele malen rapper dan justitie. Zal waarschijnlijk overwaaien. Maar dan moet je ze ook niet meer bellen!
Offline helenas
Nieuwkomer
do 15 maart 2012, 22:41 Bericht 

nee doe ik ook niet maar is die 800 euro terecht volgens die link van de boetes die er staan moet ik hier tegen in gaan
 [ 46 berichten ]