Pagina 3 van 3  [ 147 berichten ]
Offline NooitTeSnel
Master
zo 22 jan 2012, 18:34 Bericht 
Nee, dat kan niet. Je moet gepakt worden bij het besturen van een motorvoertuig.
Offline viffer
Master
zo 22 jan 2012, 19:37 Bericht 

Alleen als het niet je eerste overtreding voor artikel 8 is zou er een theoretische mogelijkheid zijn. Wel kun je een boete en een rijverbod krijgen. Een rijverbod dat je krijgt als je met een motorvoertuig gepakt wordt geldt trouwens ook op de fiets.
Offline shootme
Master
zo 22 jan 2012, 20:32 Bericht 
GertJan schreef:
Nee, Alcoholsloten worden alleen in personenvoertuigen ingebouwd. Je eventuele overige behaalde rijbewijzen zijn in de periode dat je met een alcoholslot moet rijden ook niet geldig (met uitzondering van AM).

Dus als je alleen motor hebt en je krijgt het ASP aan de broek.. MOET je een auto aanschaffen? :fp:
Offline shootme
Master
zo 22 jan 2012, 20:33 Bericht 
Gaiajohan schreef:
Stel ik ga op de fiets naar een feest, kom terug en wordt gepakt met een hoeveelheid die ASP waard is.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... litie.html

Citaat:
De politie kan uw rijbewijs niet invorderen als u dronken op de fiets wordt aangehouden. U kunt wel voor enkele uren een rijverbod krijgen.
Alcohollimiet fietsers

U mag niet fietsen als u onder invloed bent van alcohol, drugs of medicijnen. Dit kan leiden tot gevaarlijk rijgedrag. Het alcoholgehalte van uw bloed mag niet hoger zijn dan 0,5 promille.
Gevaarlijk rijgedrag en veroordeling fietsers

Volgens artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) kunt u veroordeeld worden als u zich als fietser zo gedraagt dat:

gevaar op de weg ontstaat of kan ontstaan;
het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd;
door uw schuld een verkeersongeval plaatsvindt waardoor iemand overlijdt of zwaar lichamelijk gewond raakt.

je kunt dus wel artikel 5 krijgen :o

Middagje binnenstad Groningen bijvoorbeeld kan heel wat 5-jes opleveren :fp:
Offline NooitTeSnel
Master
zo 22 jan 2012, 21:00 Bericht 
shootme schreef:
je kunt dus wel artikel 5 krijgen

Ja, maar dat kan niet puur op het feit dat je gedronken hebt, je moet dan ook concreet ergens gevaar veroorzaken. Een beetje slingeren om 4 uur 's ochtends op een verlaten fietspad lijkt me dus niet voldoende.
Offline shootme
Master
zo 22 jan 2012, 22:34 Bericht 
Als je ziet hoe sommige fietsers snijden, rijbaan wisselen... Is makkelijk 5-jes verzamelen!
Offline Aanhanger
Master
zo 22 jan 2012, 22:54 Bericht 
GertJan schreef:
Een rijverbod dat je krijgt als je met een motorvoertuig gepakt wordt geldt trouwens ook op de fiets.
Andersom ook.

Suomi schreef:
Kunnen ze eigenlijk ook op een motor een alcoholslot bouwen? Lijkt me niet, of wel?
Dat kan prima en dat gebeurt ook (in andere landen).
In Nederland laat de huidige regelgeving het niet toe.

shootme schreef:
Je kunt dus wel artikel 5 krijgen
Dat niet zozeer, het is gewoon artikel 8.
Offline umpire
FS medewerker
ma 23 jan 2012, 12:31 Bericht 
shootme schreef:
Dus als je alleen motor hebt en je krijgt het ASP aan de broek.. MOET je een auto aanschaffen?

Dat hangt er vanaf. Voor het ASP is de rijbewijscategorie B vereist.

Heb je bijvoorbeeld een rijbewijs met uitsluitend de categorien Am+A, dan kan je geen ASP opgelegd krijgen.

Een ander voorbeeld:
Je bent een bijstandstrekker, je kunt je geen auto permiteren, maar je hebt wel een snorfiets. In het verleden heb je wel de categorie B behaald.
Je wordt 'voldoende' dronken op je snorfiets aangehouden. Omdat je de categorie B op je rijbewijs hebt, KAN het CBR besluiten je deelname aan het ASP op te leggen, met alle bijkomende kosten en gevolgen van dien. Dat je geen auto hebt, doet voor het CBR niet terzake. Je hebt de categorie B, punt uit!
Offline shootme
Master
ma 23 jan 2012, 14:26 Bericht 
umpire schreef:
Een ander voorbeeld:

Dat was inderdaad de situatie zoals die ook in mijn hoofd zat, je hebt het alleen veel beter verwoord :thumb:
Offline Aanhanger
Master
ma 23 jan 2012, 15:53 Bericht 
umpire schreef:
Heb je bijvoorbeeld een rijbewijs met uitsluitend de categorien Am+A, dan kan je geen ASP opgelegd krijgen.

Volgens artikel 18e kom je dan i.d.d. niet in aanmerking voor het ASP.
Volgens artikel 23 eerste lid onder d krijg je dan een onderzoek.
Als dit onderzoek goed doorstaan is kom je uit bij artikel 17g en moet je alsnog het ASP in. :lol:

Of zou dit nu juist zijn waarvoor de uitzonderingsgrond in geval van "een bijzondere omstandigheid" is opgenomen in dat laatste artikel. :huh:
Offline fl
Master
ma 23 jan 2012, 19:40 Bericht 

umpire schreef:
Je hebt de categorie B, punt uit!

Bij geen deelname kan hij gewoon een nieuw AM rijbewijs aanvragen.
Offline NooitTeSnel
Master
di 24 jan 2012, 12:30 Bericht 
umpire schreef:
Je bent een bijstandstrekker, je kunt je geen auto permiteren, maar je hebt wel een snorfiets. In het verleden heb je wel de categorie B behaald.
Je wordt 'voldoende' dronken op je snorfiets aangehouden. Omdat je de categorie B op je rijbewijs hebt, KAN het CBR besluiten je deelname aan het ASP op te leggen, met alle bijkomende kosten en gevolgen van dien. Dat je geen auto hebt, doet voor het CBR niet terzake. Je hebt de categorie B, punt uit!

Die deelname kan je vervolgens weigeren. Daarna wordt je rijbewijs (categorie A t/m DE) ongeldig verklaard en mag je dus niet meer autorijden. Je kan echter gewoon op je snorfiets blijven rijden of voor een bromfiets een nieuwe AM aanvragen, dus praktisch heeft deze groep weinig last van het hele ASP. Waar je wel last van zult krijgen is een stevige boete voor artikel 8, los van het hele CBR traject.

Nu heb je natuurlijk een groep die 1. geen geld heeft en 2. een rijbewijs B, C of D nodig heeft voor z'n werk. Dat is een vervelende situatie, want die groep wordt zeer zwaar gestraft (rijbewijs kwijt, baan kwijt). Aan de andere kant is er ook wel iets te zeggen voor het argument dat je zelf ook weet dat je je rijbewijs nodig hebt voor je werk en dus gewoon niet dronken moet gaan rijden. Iets met "Don't do the crime, if you can't do the time"

Mijn standpunt blijft wel dat dit soort verstrekkende maatregelen (waaronder ook het onderzoek en de CBR-cursussen) gewoon opgenomen hadden moeten worden in het strafrecht, zodat de rechter op basis van alle feiten en omstandigheden een passende straf kan opleggen.
Offline Aristonos
Weet de weg
di 24 jan 2012, 17:28 Bericht 

Ik zie dagelijks verkeershufters de gekste en gevaarlijkste capriolen uithalen,en gewoon vlak voor de IJ tunnel met gemak pakweg 100 rijden waar men 50 mag en wens ze dan inderdaad een EMG cursus toe en hoop dat ze dan ook inzien dat ze zonder leasebak en rijbewijs nergens meer zijn en kunnen gaan fietsen met hun WW,tje of nog erger hun bijstandje.
Offline Aristonos
Weet de weg
di 24 jan 2012, 17:38 Bericht 

Ik zou dan m,n B categorie vrijwillig van m,n rijbewijs afhalen.Immers..het is hypocriet om iemand aan te vallen op z,n B rijbewijs terijl ie daar geen gebruik van maakte.En ja...ik vind ook dat een onafhankelijke rechter dit soort beslissingen moet nemen en niet het CBR zelf.De slager keurt zijn eigen vlees.
Offline viffer
Master
di 24 jan 2012, 17:53 Bericht 

Het CBR beslist in feite niets. De overheid heeft regeltjes opgesteld wanneer iemand welke maatregel krijgt opgelegd. Het CBR kijkt aan de hand van het PV of iemand voor een maatregel in aanmerking komt. Voor alcohol gerelateerde maatregelen zijn deze vrij subjectief. Je blaast een bepaalde hoeveelheid ug/l en in een tabelletje staat de juiste maatregel. Voor de EMG etc is dat een stuk minder subjectief, daar gaat het om een waarneming van een politieagent en hoe deze verwoord wordt in het PV. Maar ja, hier hebben "we met zijn allen" voor gekozen.

Overigens vind ik het voor de alcohol maatregelen prima dat er vrijwel geen ruimte is voor uitzonderingen. Ben je beroepschauffeur en hangt je werk aan een zijden draadje? Dan ben je in mijn ogen heel erg dom geweest. Met alcohol op achter het stuur gebeurt niet per ongeluk en is ook niet iets wat je over het hoofd ziet.
Offline Aristonos
Weet de weg
di 24 jan 2012, 18:00 Bericht 

Als beroepschauffeur heb je een cursus CCVB (chauffeursdiploma)gehad en in die cursus is ook alcohol en verkeer aan de orde geweest en misschien op het examen vragen over gesteld.Dus niet janken als je na drank achter het stuur thuis zit en misschien in de bijstand komt.
Offline umpire
FS medewerker
di 24 jan 2012, 18:07 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Die deelname kan je vervolgens weigeren. Daarna wordt je rijbewijs (categorie A t/m DE) ongeldig verklaard en mag je dus niet meer autorijden. Je kan echter gewoon op je snorfiets blijven rijden of voor een bromfiets een nieuwe AM aanvragen, dus praktisch heeft deze groep weinig last van het hele ASP. Waar je wel last van zult krijgen is een stevige boete voor artikel 8, los van het hele CBR traject.

Het word alleen "ietsjes lastiger" als je in die situatie de baan van je dromen tegenkomt, waarbij de voorwaarde een rijbewijs B is :[ :[
Offline NooitTeSnel
Master
di 24 jan 2012, 19:32 Bericht 
Aristonos schreef:
Ik zie dagelijks verkeershufters de gekste en gevaarlijkste capriolen uithalen,en gewoon vlak voor de IJ tunnel met gemak pakweg 100 rijden waar men 50 mag en wens ze dan inderdaad een EMG cursus toe en hoop dat ze dan ook inzien dat ze zonder leasebak en rijbewijs nergens meer zijn en kunnen gaan fietsen met hun WW,tje of nog erger hun bijstandje.

Oh dus jij bent dat? Die ene bestuurder die daar echt 50 rijdt en zelfs door de bus ingehaald moet worden? :devil:

Je bent je er van bewust dat je daar eerst 100 mocht, dat het een autoweg met gescheiden rijbanen is en dat er werkelijk in de verste verte geen wegwerkers op de weg staan terwijl die 50 daar officieel voor is?

Ik ken twee mensne die op dat punt een EMG opgelopen hebben met 102 en met 104 in de eerste paar weken dat die 50 bordjes er stonden. Volstrekt belachelijke limiet op een autoweg in combinatie met een straf die al helemaal nergens meer over gaat. Wat mij betreft één van de voorbeelden van wat er zo mis is het met verkeersbeleid in Nederland.
Offline Aanhanger
Master
di 24 jan 2012, 19:40 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Ik ken twee mensne die op dat punt een EMG opgelopen hebben met 102 en met 104 in de eerste paar weken dat die 50 bordjes er stonden.
Op basis waarvan dan?
Het is daar bubeko.
Offline NooitTeSnel
Master
di 24 jan 2012, 19:45 Bericht 
S116 is op het stukje voor de Ijtunnel al vrij lang bibeko hoor?
Offline Aanhanger
Master
di 24 jan 2012, 19:52 Bericht 
Klopt, ik verwarde de Ijtunnel met de Piet Heintunnel, heb ik wel vaker last van.
Dacht dat het over dat stuk bij Kriterion ging.
Offline NooitTeSnel
Master
di 24 jan 2012, 19:56 Bericht 
Daar inderdaad niet, maar daar mag je ook 70 toch?
Offline viffer
Master
di 24 jan 2012, 20:01 Bericht 

Aanhanger schreef:
Klopt, ik verwarde de Ijtunnel met de Piet Heintunnel, heb ik wel vaker last van.

Ik hoop toch dat je je in andere situaties niet in dicht bij elkaar liggende tunnels vergist.
Offline TuxX
Master
di 24 jan 2012, 20:06 Bericht 
De 50 bij de Ijtunnel en het stuk ervoor is by far de meest belachelijke limiet die ik ooit heb gezien. Kan ik die hier ergens nomineren?
Offline Aanhanger
Master
di 24 jan 2012, 21:48 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Daar inderdaad niet, maar daar mag je ook 70 toch?

:schudnee: is alweer best een tijd geleden dat dit is afgewaardeerd van 70 naar 50.
Niet dat dat kan bubeko volgens de BABW maar de gemeente pleurt die borden gewoon neer en de politie zet er een kassa bij.
Holterbergweg zelfde verhaal.
GertJan schreef:
Ik hoop toch dat je je in andere situaties niet in dicht bij elkaar liggende tunnels vergist.
Regelmatig. :kniktja:
Offline NooitTeSnel
Master
di 24 jan 2012, 22:18 Bericht 
Aanhanger schreef:
is alweer best een tijd geleden dat dit is afgewaardeerd van 70 naar 50.

Ik kom niet zo vaak aan die kant van de stad. Het is wel bizar dat ik net eigenlijk wilde posten: "let maar op, daar maken ze ook nog wel 50 van als goede kassa-locatie" en dat ze dat dan ook al gedaan blijken te hebben :fp:

Ik voorspel dat die "werkzaamheden" aan de S116 nog heel lang gaan duren en dat ze direct daarna een normaal bordje 50 naast de autoweg zetten. Overigens is 50 zonder werkzaamheden volgens mij ook geen geldige snelheid voor een autoweg?
Offline Aanhanger
Master
di 24 jan 2012, 22:33 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Overigens is 50 zonder werkzaamheden volgens mij ook geen geldige snelheid voor een autoweg?

Kan wel zolang het bibeko is, bubeko zou dat niet kunnen nee.
Offline Aristonos
Weet de weg
wo 25 jan 2012, 4:32 Bericht 

Het was vanaf de bouw IJtunnel altijd 70 km/u.Nu zijn ze al lang niet meer met de weg bezig...maar dat bord blijft en zelfs vlak voor de tunnel zelfs verlicht.Heel soms zijn ze nog met de weg bezig maar dan wordt het afgezet met pionnen.Soms gebeurt er maanden niks.Het is moeilijk om op dat lange stuk 50 te rijden terwijl die weg gewoon geschikt is voor 70 of 80.Al is het biboko.

Oh dus jij bent dat? Die ene bestuurder die daar echt 50 rijdt en zelfs door de bus ingehaald moet worden?

Ik rij daar meestal 70...met het overige verkeer mee.Maar dan zijn er nog die je met ongeveer 100 inhalen..en dat zijn ze ...die ik bedoel..die solliciteren zelf naar een EMG..die vallen op..

Je bent je er van bewust dat je daar eerst 100 mocht, dat het een autoweg met gescheiden rijbanen is en dat er werkelijk in de verste verte geen wegwerkers op de weg staan terwijl die 50 daar officieel voor is?

Het is daar tot 2005 altijd 70 km/u geweest.
Offline Suomi
Respect
do 26 jan 2012, 13:16 Bericht 
Aanhanger schreef:
Dat kan prima en dat gebeurt ook (in andere landen).
In Nederland laat de huidige regelgeving het niet toe.

Dat is knap vervelend dan, want als je een alcoholslot ingebouwd krijgt in je auto, die je eigenlijk zelden gebruikt, wordt je gedwongen de auto voor woon-werkverkeer te gebruiken ipv de motor. Sta je toch nog in de file.
Offline umpire
FS medewerker
do 26 jan 2012, 13:43 Bericht 
TuxX schreef:
De 50 bij de Ijtunnel en het stuk ervoor is by far de meest belachelijke limiet die ik ooit heb gezien. Kan ik die hier ergens nomineren?

Is een tijd lang dagelijks melkkoe geweest van Amsterdam-Amstelland :x :x
Offline umpire
FS medewerker
do 26 jan 2012, 13:47 Bericht 
Suomi schreef:

Dat is knap vervelend dan, want als je een alcoholslot ingebouwd krijgt in je auto, die je eigenlijk zelden gebruikt, wordt je gedwongen de auto voor woon-werkverkeer te gebruiken ipv de motor. Sta je toch nog in de file.

Of een snorfiets of brommer, zolang je maar binnen de categorie "Am" blijft 8)
Offline viffer
Master
do 26 jan 2012, 19:37 Bericht 

Suomi schreef:
Sta je toch nog in de file.

Is zo'n situatie is dat denk ik wel de minst grote van je problemen.
Offline tulp
Eendagsvlieg
di 31 jan 2012, 20:45 Bericht 

Nog even ter info;
het opleggen van het alcoholslotprogramma kost je €300,- Je bent verplicht om dit te betalen, of je mee doet of niet.
Doe je mee, dan moet je de deelname aan het alcoholslotprogramma betalen. Verspreid over 2 jaar moet je vier termijnen betalen, de eerste termijn kost je € 370,-
Vervolgens moet je op eigen kosten het alcoholslot laten plaatsen (en dus kopen/huren!).
Als je dat hebt gedaan kun je je inschrijven voor het programma ( je krijgt dan gedurende 3 dagdelen een groepsessie). Pas dan kun je ongeldig verklaarde rijbewijs inleveren (je moet dus wachten tot je het terug krijgt van de officieer v. justitie) om een rijbewijs aanvragen waarmee je alleen in een auto met alcoholslot mag rijden gedurende 2 jaar.
Waarschijnlijk krijg je óók nog een boete voor het rijden onder invloed.

Het is natuurlijk stom om te rijden onder invloed maar ik vindt persoonlijk dat je voor heel veel kosten komt te staan. En dat naast de rijontzegging die je al krijgt via justitie.

Dus: als je weinig financiele middelen hebt dan kun je niet meedoen, ook al zou je dat willen!
Offline viffer
Master
di 31 jan 2012, 21:06 Bericht 

tulp schreef:
Waarschijnlijk krijg je óók nog een boete voor het rijden onder invloed.

Laat dat waarschijnlijk maar achterwege. Dit zal ook geen klein bedrag zijn.
Offline NooitTeSnel
Master
wo 01 feb 2012, 8:43 Bericht 
Dus de kosten zijn:
~400 euro boete
300 euro voor het opleggen
1480 euro voor deelname (in 4 termijnen)
~2000 euro voor het slot zelf

Bij elkaar ben je dus 4180 euro armer? :o
Offline viffer
Master
wo 01 feb 2012, 9:03 Bericht 

NooitTeSnel schreef:
Bij elkaar ben je dus 4180 euro armer? :o

Daarmee ben je er nog niet. Je zult ook 2 keer een nieuw rijbewijs moeten aanschaffen. Of je er met 3480 euro bent om alle kosten voor het alcoholslot te dekken betwijfel ik ook. Je hebt te maken met het in- en uitbouwen, huur/lease van het apparaat, kosten voor het uitlezen en het begeleidingsprogramma.
Offline NooitTeSnel
Master
wo 01 feb 2012, 10:17 Bericht 
Het begeleidingsprogramma kost 1480 toch? 4x 370? Maar inderdaad 2000 euro voor in- en uitbouwen en het apparaat zelf is nog redelijk voorzichtig geschat. Ik hoop dat TS een overzichtje maakt van alles wat er bij kwam kijken.
Offline shootme
Master
wo 01 feb 2012, 10:23 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Bij elkaar ben je dus 4180 euro armer?

Tering en dat terwijl ik in een auto rij van 1650,- Euro :thumb_d:

Kan bijna 3 van deze auto's kopen voor dat bedrag...
Offline TuxX
Master
wo 01 feb 2012, 12:43 Bericht 
Wat zou het kopen van zo'n alcoholslot kosten?

Wat zou het kopen van zo'n alcoholslot kosten?

Ik moet zeggen: ik ben zoooooo blij met mijn BE rijbewijs. Als ik gepakt wordt met teveel alcohol (Das uiteraard hypothetisch) kan ik alleen een boete krijgen.

Ik wil het CBR mijn BE rijbewijs nog wel eens ongeldig zien verklaren als ik geen alcoholslot inbouw :P
Offline swiftjee
Nieuwkomer
wo 01 feb 2012, 19:22 Bericht 

En als je een alcoholslot hebt ingebouwd en je rijdt op je werk in een andere auto en je word aangehouden wat dan??
Offline Aanhanger
Master
wo 01 feb 2012, 19:27 Bericht 
Dan wordt je uit het ASP gezet; de consequenties daarvan kun je wel raden.
Offline viffer
Master
wo 01 feb 2012, 19:27 Bericht 

Dan ben je zwaar de sjaak. Je rijdt dan zonder geldig rijbewijs (aangenomen dat het betreffende voertuig niet voorzien is van een alcoholslot op jouw naam). Je begaat dan dus (opnieuw) een misdrijf.
Offline Gianluca
Master
wo 01 feb 2012, 19:30 Bericht 

swiftjee schreef:
En als je een alcoholslot hebt ingebouwd en je rijdt op je werk in een andere auto en je word aangehouden wat dan??

"wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie"
Offline NooitTeSnel
Master
wo 01 feb 2012, 19:50 Bericht 
TuxX schreef:
Ik wil het CBR mijn BE rijbewijs nog wel eens ongeldig zien verklaren als ik geen alcoholslot inbouw

Jij komt uberhaupt niet in aanmerking voor een EMG / EMA / ASP. Behalve dat je eigenlijk een Nederlands rijbewijs zou moeten aanvragen na maximaal 10 jaar hier wonen toch?
Offline TuxX
Master
do 02 feb 2012, 9:51 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Jij komt uberhaupt niet in aanmerking voor een EMG / EMA / ASP. Behalve dat je eigenlijk een Nederlands rijbewijs zou moeten aanvragen na maximaal 10 jaar hier wonen toch?

Ik schrijf me nog liever een week uit in NL, schrijf me in bij m'n ouders en ga mijn rijbewijs vernieuwen. Zolang dat CBR hier de macht heeft om mensen zonder enige vorm van proces te veroordelen lever ik mijn BE rijbewijs NO WAY in.

Mee alle chinezen ma ni mee den dezen!
Offline Walker
Master
vr 02 maart 2012, 8:33 Bericht 
De aanleiding was blijkbaar dat het voertuig geregistreerd stond zonder WAM. Of het is by far de beste smoes die de agenten ooit gebruikt hebben. Maar daar heb je niets meer aan, je bent nu in handen gevallen van het CBR...
Offline viffer
Master
vr 02 maart 2012, 16:50 Bericht 

@Walker :huh:
 [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3