Pagina 1 van 2  [ 63 berichten ]
Offline MeneerT
Nieuwkomer
vr 03 feb 2012, 13:52 Bericht 

Hallo mensen!

Een half jaar geleden ben ik met aardig wat te veel op achter het stuur gekropen, ben ik aangehouden door de politie en ben ik m'n rijbewijs kwijt geraakt voor 6 maand. Erg logisch natuurlijk, ik heb de grootste fout van m'n leven gemaakt op dat moment.

Ik ben het hele traject van het CBR ingegaan, eerste psychologische/lichamelijke/bloedtest ben ik niet doorgekomen, de CDT in m'n bloed was net iets te hoog; volgens het CBR ben ik alcoholist. Daarna heb ik weer zo'n €650 euro betaald aan het CBR voor een tweede test, ik ben er namelijk van overtuigd dat ik geen alcoholist ben. Ondertussen zijn we weer 2 maandjes verder, en kwam vanochtend een mevrouw van PostNL aan de deur met een brief voor me. Mijn rijbewijs! Nu heb ik dus m'n rijbewijs al terug gekregen van het OM, maar het CBR heeft nog niets gezegd over de geldigheid van mijn rijbewijs. In de brief staat:

Onderwerp: Einde ontzegging rijbevoegdheid.

Geachte heer *,

Hierbij stel ik u in kennis dat de opgelegde ontzegging van de rijbevoegdheid in bovengenoemde zaak is beëindigd, derhalve treft u hierbij uw rijbewijs aan.
Het rijbewijs met nummer: * is bijgesloten.

Vetrouwend (dikke spelfout) u hiermee naar tevredenheid te hebben geïnformeerd.

De officier van justitie.

Hier staat dus, zwart op wit, dat ik weer mag rijden! Maar ik heb dus nog steeds dat traject bij het CBR lopen.. Mag ik nu wel of niet rijden?

Bij voorbaat dank!

Laatst bijgewerkt door MeneerT op vr 03 feb 2012, 13:59, in totaal 2 keer bewerkt
Offline TuxX
Master
vr 03 feb 2012, 13:53 Bericht 
belletje naar het CBR?
Offline MeneerT
Nieuwkomer
vr 03 feb 2012, 13:55 Bericht 

Ik wil dus liever niet een slapende duivel wakker maken als dit niet hoeft. Het CBR zegt volgens mij tegen iedereen dat ze alcoholist zijn, dus dan willen ze vast dat ik die tweede test alsnog ga doen, waar ik dan vast voor ga zakken (ik heb al een maand of 3 amper alcohol meer gehad) en dan ben ik 'm nog een jaar kwijt. Dat heb ik liever niet.
Offline MeneerT
Nieuwkomer
vr 03 feb 2012, 13:57 Bericht 

En wat gebeurt er als ik nu wel ga rijden en aangehouden word? Of een ongeluk krijg? Ik heb zwart op wit staan dat ik mag rijden, dus ben ik dan wel verzekerd?
Offline Aanhanger
Master
vr 03 feb 2012, 13:59 Bericht 
Kijk de post van het CBR uit het verleden eens na of daar iets staat over een beslissing over je rijbewijs.
Offline MeneerT
Nieuwkomer
vr 03 feb 2012, 14:12 Bericht 

Laatste brief die ik heb gekregen staat in dat ze de betaling voor het tweede onderzoek hebben ontvangen, en dat ik binnenkort een oproep krijg. Dat was begin november. De brief daarvoor staat in dat ik volgens het eerste onderzoek alcoholist ben, en niet door de test ben gekomen en op basis van die resultaten een jaar lang m'n rijbewijs kwijt ben, en ik kon een tweede test aan vragen wat ik dus ook heb gedaan.
Maar toch kreeg ik vanochtend mijn rijbewijs van een aardige mevrouw van PostNL.
Offline KanarieVW
Master
vr 03 feb 2012, 14:18 Bericht 
Staat toch in die brief dat je weer mag rijden? Dan zou ik daar maar van uit gaan hè. Kopie van die brief in de auto bewaren voor als eventueel staande gehouden word ofzo.
Zou zelf ook niet naar t CBR bellen nee. Geen slapende honden wakker maken inderdaad.
Offline Uwe Alzaligheid
Master
vr 03 feb 2012, 14:50 Bericht 
Dan is de vraag: Mocht je, in afwachting van de eerste test, in principe nog rijden?

Je zult, ter beantwoording van jouw vraag, moeten terugzoeken in de correspondentie van het CBR. :roll:

Overigens schrijft de OvJ nergens met zoveel woorden dat jij mag rijden. Hij schrijft alleen dat de (strafrechtelijke) ontzegging van de rijbevoegdheid is geëindigd. Hij zegt niets (hij kan en mag daar ook niet over zeggen) over eventuele schorsing of ongeldighverklaring door het CBR.

Kortom. Als jij, in afwachting van de eerste test, in principe nog mocht rijden dan is het mogelijk dat jij nu volledig rijbevoegd bent. Als jouw rijbevoegdheid door het CBR, in afwachting van de eerste test, geschorst is, dan ben jij nog altijd niet rijbevoegd.

Sterkte ermee.
Offline MeneerT
Nieuwkomer
vr 03 feb 2012, 15:04 Bericht 

Bedankt voor het duidelijke antwoord! Ik heb ze nu toch maar een mailtje gestuurd.. Krijg binnen 2 werkdagen antwoord. Heb verteld dat ik nog in afwachting ben van een tweede onderzoek, en ook dat ik mijn rijbewijs ondertussen teruggekregen heb van het OM, met een vraag er bij of ik mag rijden of niet. Ik zal wel even posten als ik een berichtje terug heb.

Bedankt allen!
Offline ericj
Pro
vr 03 feb 2012, 15:09 Bericht 
MeneerT schreef:
en op basis van die resultaten een jaar lang m'n rijbewijs kwijt ben, en ik kon een tweede test aan vragen wat ik dus ook heb gedaan.

CBR heeft dus het rijbewijs voor een jaar geschorst. Dat is niet opgeheven doordat je je rijbewijs van het OM hebt teruggekregen. Schorsing door het CBR staat los van de (nu afgelopen) ontzegging rijbevoegdheid door de OvJ.
Offline MeneerT
Nieuwkomer
vr 03 feb 2012, 15:15 Bericht 

Maar ben ik nou gek, of klopt daar iets niet? Ik krijg mijn ongeldige rijbewijs terug van het OM in een brief, waar letterlijk in staat dat mijn rijontzegging is beëindigd. Terwijl het niet geldig is.
Offline ericj
Pro
vr 03 feb 2012, 15:31 Bericht 
Het OM communiceert niet met het CBR over wat zij voor acties hebben lopen. Het is verwarrend inderdaad maar volgens mij mag je van het cbr nog steeds niet rijden als ik het zo lees.
Offline Uwe Alzaligheid
Master
vr 03 feb 2012, 18:01 Bericht 
Precies wat EricJ al zegt.

Je moet scherp onderscheid maken tussen strafrechtelijke maatregelen (zoals de OBM, de Ontzegging tot het Besturen van Motorvoertuigen) en bestuursrechtelijke maatregelen (zoals het schorsen en/of ongeldigverklaren van het rijbewijs).

Strafrechtelijke maatregelen behoren bij de rechter en de OvJ, de rechter en de OvJ zijn niet bevoegd tot bestuursrechtelijke maatregelen en kunnen daarover geen uitspraak doen.
Bestuursrechtelijke maatregelen behoren bij het CBR, het CBR kan weer geen uitspraken doen over strafrechtelijke maatregelen.

De strafrechtelijke rij-ontzegging (OBM) is nu ten einde. Je krijgt het rijbewijs dus terug van de OvJ. De OvJ is echter niet bevoegd om te beoordelen of aan jou nog bestuursrechtelijke maatregelen worden opgelegd. Daarover gaat enkel het CBR.
Het CBR heeft (begrijp ik nu) al eerder in de procedure besloten jouw rijbewijs voor (tenminste) een jaar te schorsen. (Jouw rijbewijs is dus geschorst, niet ongeldig, dat is weer heel iets anders. Het komt in de juristerij heel precies op de goede termen aan).

Pas als jouw strafrechtelijke OBM is afgelopen PLUS jouw bestuursrechtelijke schorsing is opgeheven ben jij weer rijbevoegd. Tot zowel de OBM als de schorsing formeel zijn opgeheven is het als bestuurder rijden een misdrijf.

De OvJ heeft dus niets verkeerd gedaan. Hij heeft, zoals hij verplicht is, jouw geschorste rijbewijs aan jou teruggezonden.

Sterkte ermee.
Offline Aanhanger
Master
vr 03 feb 2012, 18:52 Bericht 
MeneerT schreef:
De brief daarvoor staat in dat ik volgens het eerste onderzoek alcoholist ben, en niet door de test ben gekomen en op basis van die resultaten een jaar lang m'n rijbewijs kwijt ben

In welke bewoordingen staat dat "kwijt zijn" van het rijbewijs precies geformuleerd?

Wat uwe alzaligheid zegt klopt allemaal, maar indien het CBR daadwerkelijk je rijbewijs geschorst heeft moet die beslissing wel aan jou zijn medegedeeld.
Offline MeneerT
Nieuwkomer
wo 22 feb 2012, 15:36 Bericht 

Ik heb ondertussen een brief gekregen van het CBR, met een uitnodiging voor een tweede onderzoek.
Mag ik rijden tot aan de uitslag van het onderzoek? Mijn rijontzegging is beëindigd, en ik heb mijn rijbewijs dus ook al weer.
Offline ikkeke
Master
wo 22 feb 2012, 15:41 Bericht 
MeneerT schreef:
Bedankt voor het duidelijke antwoord! Ik heb ze nu toch maar een mailtje gestuurd.. Krijg binnen 2 werkdagen antwoord. Heb verteld dat ik nog in afwachting ben van een tweede onderzoek, en ook dat ik mijn rijbewijs ondertussen teruggekregen heb van het OM, met een vraag er bij of ik mag rijden of niet.
Wat was het antwoord van CBR op je mailtje?
Offline MeneerT
Nieuwkomer
wo 22 feb 2012, 15:51 Bericht 

Geachte heer *,

Hierbij ontvangt u onze reactie.

Uw e-mail hebben wij in behandeling genomen. Vanwege privacyredenen wordt uw vraag per post beantwoord. U ontvangt binnen 7 dagen een reactie.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u hierover nog vragen hebben, stuurt u gerust een e-mail terug.

Met vriendelijke groet,

Nu heb ik na 13 dagen wachten een dus een brief gekregen met een uitnodiging voor het 2e onderzoek.
Offline Tweedledum
Weet de weg
do 23 feb 2012, 15:11 Bericht 
hey ... je krijgt binnenkort melding dat je hem binnenkort moet opsturen naar het CBR en dat je het ASP in gaat .. denk ik !
Offline Uwe Alzaligheid
Master
do 23 feb 2012, 15:39 Bericht 
@Tweedledum,

ASP is zeker niet aan de orde. Het ASP is ingevoerd voor alcoholovertredingen die op of na 1 december 2011 zijn begaan.

Topic-starter zit al langer 'in de molen' en komt derhalve niet voor een ASP in aanmerking.
Offline Tim33
Respect
do 23 feb 2012, 19:00 Bericht 

@MeneerT
Het is zoals Aanhanger al zegt; wat is de EXACTE inhoud van de brief van het CBR. Staat daar expliciet in dat je RBW geschorst is of staat er dat ze voornemens zijn je rijbewijs ongeldig te verklaren. Afhankelijk van de inoud van die brief mag je wel of niet rijden.
Offline MeneerT
Nieuwkomer
wo 29 feb 2012, 14:33 Bericht 

Hallo! Ik heb weer contact gehad met het CBR via de mail, en deze keer ontvang ik dit.

Geachte heer *,

Onze excuses voor het (te) laat beantwoorden van uw vraag. Uw rijbewijs is niet geschorst. U mag gewoon rijden totdat de uitslag van een tweede onderzoek eventueel anders doet uitwijzen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben, stuurt u gerust een e-mail terug.

Met vriendelijke groet,

Ik mag rijden! :woop:
Offline huffie
Die hard
wo 29 feb 2012, 14:42 Bericht 
MeneerT schreef:
Ik mag rijden!

Gefeliciteerd ,hopelijk was het een wijze les.
Offline MeneerT
Nieuwkomer
wo 29 feb 2012, 14:54 Bericht 

Absoluut!
24 maart heb ik dus het tweede onderzoek, ben hier vrijwel zeker van dat ik dit wel ga halen, afgelopen zaterdag voor het eerst in een aantal week tijd weer 2 biertjes gehad, en daarvoor een aantal maand niets. Ik heb nog niks van een EMA cursus gehoord, maar alles gaat zo langzaam bij het CBR dat ik dat ook nog wel aan zie komen.. Maar goed, ik mag weer rijden dus weer een stapje dichterbij om dit alles achter me te laten :).
Offline EJvL
Die hard
wo 29 feb 2012, 15:21 Bericht 
MeneerT schreef:
afgelopen zaterdag voor het eerst in een aantal week tijd weer 2 biertjes gehad

:x Niet slim...
Offline MeneerT
Nieuwkomer
wo 29 feb 2012, 15:54 Bericht 

Ik schat niet in dat de CDT waarde in m'n bloed dusdanig omhoog schiet door 2 biertjes in een paar maand tijd, waardoor ik de bloedtest niet meer haal.
Offline Grande
Master
wo 29 feb 2012, 16:12 Bericht 
MeneerT schreef:
Ik schat niet in dat de CDT waarde in m'n bloed dusdanig omhoog schiet door 2 biertjes in een paar maand tijd, waardoor ik de bloedtest niet meer haal.

Ik schat in dat je dat nog wel eens verkeerd kon inschatten...

Blijf nu gewoon van de alcohol af...kom je niet door de test ben je het bokje...en ga je een traject in waar je eng van wordt.
Offline timleeuw
Die hard
wo 29 feb 2012, 16:32 Bericht 

Nee idd, 2 tot 3 maanden v.t.v. niets drinken kan je helpen. Voortaan :colaatje: dus...
Offline MeneerT
Nieuwkomer
wo 29 feb 2012, 16:50 Bericht 

Vanaf nu was het ook de bedoeling om geen drup meer binnen te krijgen, enige wat ik gehad heb de afgelopen 4 maand was maximaal 1 biertje in de week. Volgens míj ben ik geen alcoholist dus. Uitzondering met oud en nieuw en afgelopen zaterdag dus. Als ze me alsnog als een alcoholist zien wil ik proberen om de mensen bij het CBR zelf ook zo'n test te laten doen, eens kijken hoe ze dan piepen.
Offline Grande
Master
wo 29 feb 2012, 16:52 Bericht 
MeneerT schreef:
Vanaf nu was het ook de bedoeling om geen drup meer binnen te krijgen, enige wat ik gehad heb de afgelopen 4 maand was maximaal 1 biertje in de week. Volgens míj ben ik geen alcoholist dus. Uitzondering met oud en nieuw en afgelopen zaterdag dus. Als ze me alsnog als een alcoholist zien wil ik proberen om de mensen bij het CBR zelf ook zo'n test te laten doen, eens kijken hoe ze dan piepen.

Gaat niet om de hoeveelheid, gaat om de CDT waarden, en die dalen het hardst zonder alcohol.
Of je dan een alcoholist bent of niet doet er niet toe.

Maar als jij je rijbewijs op het spel wil zetten voor 3 maanden een biertje drinken dan lijkt het alsof je minimaal alcohol afhankelijk bent (f)
Offline MeneerT
Nieuwkomer
wo 29 feb 2012, 16:55 Bericht 

Mij is verteld dat die waarden omhoog gaan als je in korte tijd veel drinkt, en dat is dus de afgelopen 6 maanden niet zo geweest, maar het kan zijn dat ik hier dus helemaal fout bij zit en verkeerd geïnformeerd ben? De psychiater bij het eerste onderzoek heeft mij dit verteld.
Offline Grande
Master
wo 29 feb 2012, 16:58 Bericht 
MeneerT schreef:
Mij is verteld dat die waarden omhoog gaan als je in korte tijd veel drinkt, en dat is dus de afgelopen 6 maanden niet zo geweest, maar het kan zijn dat ik hier dus helemaal fout bij zit en verkeerd geïnformeerd ben? De psychiater bij het eerste onderzoek heeft mij dit verteld.

Laat ik het zo zeggen:

Je waarden waren te hoog bij het eerste onderzoek. Je waarden moeten dus omlaag. Snelste en beste manier is gewoon geen druppel alcohol meer drinken.

Onderzoek kan je zomaar een paar duizend euro kosten...misschien dat die kennis je over de streep haalt.
Offline MeneerT
Nieuwkomer
wo 29 feb 2012, 17:57 Bericht 

Ik zal zeker geen alcohol meer nuttigen tot ik het onderzoek gehad heb, dat was ook de bedoeling.
Offline EJvL
Die hard
do 01 maart 2012, 11:47 Bericht 
Ik ken mensen die ook in tussentijd maar zo af en toe een biertje dronken, misschien maar 1 of 2 in de week en die waren gewoon de lul....
Offline Loekieloekie
Die hard
do 01 maart 2012, 12:51 Bericht 
MeneerT schreef:
Als ze me alsnog als een alcoholist zien wil ik proberen om de mensen bij het CBR zelf ook zo'n test te laten doen, eens kijken hoe ze dan piepen.

90% van de nederlanders die er wel een lust gaat niet door de test komen.
Het verschil is dat jij in de molen zit van het CBR.

Beste echt niet meer drinken als je rijbewijs je lief is.
Offline MeneerT
Nieuwkomer
do 01 maart 2012, 15:56 Bericht 

Even voor de duidelijkheid: dit jaar heb ik in totaal zo'n 6 biertjes gehad en één glaasje champagne (oud en nieuw!). Dit verdeeld over 2 avonden, en sinds dit weekend drink ik niets meer.
Offline viffer
Master
do 01 maart 2012, 18:07 Bericht 

EJvL schreef:
Ik ken mensen die ook in tussentijd maar zo af en toe een biertje dronken, misschien maar 1 of 2 in de week en die waren gewoon de lul....

Ik weet van iemand die tot een anderhalve maand voor het (eerste herhalings-) onderzoek gewoon door dronk en de laatste anderhalve maand over ging op alcoholarm bier. Zonder problemen overigens.
Offline Aanhanger
Master
do 01 maart 2012, 18:11 Bericht 
GertJan schreef:
..en de laatste anderhalve maand over ging op alcoholarm bier. Zonder problemen overigens.

Het is maar wat je lekker vind natuurlijk.
Offline viffer
Master
do 01 maart 2012, 18:14 Bericht 

Inderdaad, ik zou dan liever ook geen alcohol hebben gedronken, maar goed, feit is dat ook zonder 3 maanden geheelonthouding het onderzoek een positieve uitslag kan hebben.
Offline Aanhanger
Master
do 01 maart 2012, 18:19 Bericht 
Wikipedia geeft een halfwaardetijd voor CDT aan van 10 dagen, met een volledige normalisatie na gemiddeld een maand geheelonthouding.
Ik weet niet of ze ook op andere markers testen.
Offline Tim33
Respect
do 01 maart 2012, 18:48 Bericht 

Aanhanger schreef:
Ik weet niet of ze ook op andere markers testen.

Oh ja, zeker. ALAT, ASAT, ALAT/ASAT verhouding, gamma GT, CDT, MCV

Dit natuurlijk nog buiten de overige lichamelijke en psychische testen om.
Offline c350cdi
Eendagsvlieg
do 01 maart 2012, 18:49 Bericht 
Waarom heb je je 2e test aangevraagd als je gewoon mag rijden en je rijbewijs niet is geschorst? :huh:
Offline Tim33
Respect
do 01 maart 2012, 18:52 Bericht 

@c350cdi
De reden hiervan is dat TS aangeeft:
MeneerT schreef:
Ik ben het hele traject van het CBR ingegaan, eerste psychologische/lichamelijke/bloedtest ben ik niet doorgekomen, de CDT in m'n bloed was net iets te hoog; volgens het CBR ben ik alcoholist.

Had hij het 2e onderzoek niet aangevraagd dan was zijn rijbewijs ongeldig verklaard voor een jaar. Dat gaat waarschijnlijk alsnog gebeuren alleen hij heeft het nu wat uitgesteld.
Offline viffer
Master
do 01 maart 2012, 19:04 Bericht 

En zal de periode dat het rijbewijs ongeldig verklaard is korter zijn aangezien de recidief vrije periode al wel loopt.
Offline c350cdi
Eendagsvlieg
do 01 maart 2012, 19:10 Bericht 
Tim33 schreef:
Had hij het 2e onderzoek niet aangevraagd dan was zijn rijbewijs ongeldig verklaard voor een jaar. Dat gaat waarschijnlijk alsnog gebeuren alleen hij heeft het nu wat uitgesteld.

Dat vind ik nou juist raar, als hij volgens de CBR 'nog' een alcoholist is, mag hij nu eigenlijk ook niet rijden? Maar nee, als je je 2e onderzoek al hebt betaald, maar nog niet gehaald hebt, mag je gewoon rijden.. Logica klopt gewoon niet..

Een en al geldklopperij van de CBR :schudnee:
Offline Grande
Master
do 01 maart 2012, 19:11 Bericht 
c350cdi schreef:
Tim33 schreef:

Dat vind ik nou juist raar, als hij volgens de CBR 'nog' een alcoholist is, mag hij nu eigenlijk ook niet rijden? Maar nee, als je je 2e onderzoek al hebt betaald, maar nog niet gehaald hebt, mag je gewoon rijden.. Logica klopt gewoon niet..

Een en al geldklopperij van de CBR

Is gewoon een contra expertise, nadat je deze ook niet gehaald hebt ben je pas echt "gezakt".
Tot die tijd nog "onschuldig"
Offline MeneerT
Nieuwkomer
do 01 maart 2012, 19:45 Bericht 

Ik heb nog even weer in de papieren gekeken, en mijn %CDT was 2,0 en dat moest <1.6 zijn. Zo heel veel zat ik er dus ook niet boven.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
do 01 maart 2012, 19:57 Bericht 
MeneerT schreef:
Ik heb nog even weer in de papieren gekeken, en mijn %CDT was 2,0 en dat moest <1.6 zijn. Zo heel veel zat ik er dus ook niet boven.

25% hoger dan de toegestane waarde vind ik behoorlijk en valt bij mij niet onder "Zo heel veel zat ik er dus niet boven". Eens kijken als je baas morgen zegt dat je loon met 25% verlaagd wordt en hoe je dan reageert. :fp: :fp:
Offline MeneerT
Nieuwkomer
do 01 maart 2012, 20:01 Bericht 

Meeste artikelen wat ik hier over lees gaat het over mensen die op 2,5-3.0 zitten, daarop baseerde ik dat.
Offline Tim33
Respect
do 01 maart 2012, 20:24 Bericht 

MeneerT schreef:
Ik heb nog even weer in de papieren gekeken, en mijn %CDT was 2,0 en dat moest <1.6 zijn.

Dat komt mij heel vreemd over. <= 2,1 is goed bij de meeste tests (afkappunt dat er met 95% zekerheid gezegd kan worden dat de CDT test uitslag niet meer hoort bij een groep "normale" mensen) Welke testmethode is toegepast bij jou?

Meer info:

http://www.uwbloedserieus.nl/cdt.php

(zie onderaan)
Offline Tim33
Respect
do 01 maart 2012, 20:34 Bericht 

@MeneerT
Waren al je overige waarden wel binnen de marges? Werd in de eindconclusie alleen verwezen naar een te hoge CDT waarde? Of staan er nog andere aanwijzingen vermeld die leiden tot de conclusie dat je alcoholmisbruiker of afhankelijke bent?
 [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende