Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]
Offline MVI
Die hard
wo 08 feb 2012, 18:30 Bericht 
Stel ik heb een sollicitatiegesprek bij een potentiële nieuwe werkgever en heb een lease auto van mijn huidige werkgever waar ik niet privé in rijd. Weet iemand of ik deze kilometers mag wegschrijven als zakelijke kilometers? Of toch maar met de eigen auto erheen gaan?
Offline TuxX
Master
wo 08 feb 2012, 18:44 Bericht 
Dat mag niet.
Offline GGeek
Pro
wo 08 feb 2012, 19:06 Bericht 

Privé, kilometers zijn niet voor je huidige werkgever of bedoeld om je werk te komen waarvoor de auto aan je is toegekend.
Offline mwj
Master
wo 08 feb 2012, 19:10 Bericht 
:roll: :roll:

:fp: :fp:
Offline Outback
Die hard
do 09 feb 2012, 9:45 Bericht 

Tenzij je in een outplacementtraject zit, je huidige werkgever er mee bekend is en je daarvoor vrij heeft gegeven. In dat geval niet als sollicitatie schrijven, maar als outplacement.
Offline Smookey
FS medewerker
do 09 feb 2012, 9:47 Bericht 
Als ik naar een potentieel nieuwe klant/werkomgeving moet doe ik dat in opdracht van mijn werkgever en zijn het gewoon werk-kms hoor, anders bel je voor de zekerheid de belasting-telefoon, die weten het niet maar dan wordt je wel teruggebeld door de vestiging in Winterswijk.
Offline Sandeman
FS medewerker
do 09 feb 2012, 9:49 Bericht 
Meestal kan je de kilometers "gewoon" bij de potentiële nieuwe werkgever declareren.
Ik zou me in zo'n geval als potentiële nieuwe werkgever wel even achter de oren krabben, maar dat terzijde..
Offline MissRis
Pro
do 09 feb 2012, 9:53 Bericht 

En je mag toch 500 km per jaar onbelast privé rijden? Kom je vast wel mee bij je afspraak aan.
Offline Walker
Master
do 09 feb 2012, 9:55 Bericht 
Niet als je nieuwe werkgever in Zell am See zit. :[
Offline Speedy J
Master
do 09 feb 2012, 10:28 Bericht 
In dat geval betaalde ik die kilometers met liefde zelf. Setje ski's huren t.p. en gaan :honger:

Maar in dit geval zijn dat toch zakelijke kilometers, het betreft een zakelijke afspraak.
Offline Kwibus
Master
do 09 feb 2012, 22:07 Bericht 
Los van de kilometers, je loopt altijd het risico dat je gepakt wordt op snelheid, parkeren of wat dan ook. En ga die bekeuring dan maar uitleggen...

Ik zou de privé-auto gebruiken.
Offline Schep
Master
do 09 feb 2012, 22:29 Bericht 
Walker schreef:
Niet als je nieuwe werkgever in Zell am See zit.

Mijn oude werkgever zat in Zell am See.
Als je daar gaat werken zou ik een leaseauto van mijn wensenlijstje af halen.
Skileraren verdienen nou niet bijzonder veel :lol:

Lijken mij prive kilometers, overigens.
Offline Arno
FS Meldingen
do 09 feb 2012, 22:45 Bericht 
MissRis schreef:
En je mag toch 500 km per jaar onbelast privé rijden? Kom je vast wel mee bij je afspraak aan.

+1
Offline Smookey
FS medewerker
vr 10 feb 2012, 8:04 Bericht 
Kwibus schreef:
En ga die bekeuring dan maar uitleggen

Je bedoelt aan de belastingdienst waarschijnlijk?
Het was gewoon een rit voor je werk, staat in je agenda en in de km-registratie.
Offline MVI
Die hard
wo 15 feb 2012, 6:35 Bericht 
Bedankt voor de reacties. Ik heb de kilometers inmiddels als privé weggeschreven. In april begin ik bij mijn nieuwe werkgever en mag met de huidige lease auto dus 500/12 x 3= 125km privé rijden.
Bij de nieuwe baan geen lease auto maar zit op fietsafstand dus hoeft van mij ook niet.
Offline geelhoed
Master
wo 15 feb 2012, 6:37 Bericht 
MVI schreef:
maar zit op fietsafstand

Wat was dan het probleem? :huh: :roll:
Offline MVI
Die hard
wo 15 feb 2012, 6:43 Bericht 
Ik had meerdere sollicitaties lopen en ook meerdere gesprekken. Degene die het uiteindelijk is geworden zit dichtbij bij huis.
Offline djee
Master
wo 15 feb 2012, 8:39 Bericht 
MVI schreef:
Degene die het uiteindelijk is geworden zit dichtbij bij huis.

:thumb: gefeliciteerd en succes bij je nieuwe baan!
Offline Smookey
FS medewerker
do 16 feb 2012, 12:51 Bericht 
Gefeliciteerd

MVI schreef:
In april begin ik bij mijn nieuwe werkgever en mag met de huidige lease auto dus 500/12 x 3= 125km privé rijden.

:huh: Als ik in januari die 500 bijna vol stamp en verder geen prive-ritten rij en ik lever daarna de leasebak in medio het jaar dan heb ik nog steeds < 500 gereden en voldoe aan de eis < 500/jaar.
Offline ericj
Pro
do 16 feb 2012, 13:02 Bericht 
Nee, de 500 km geldt voor een heel jaar, gebruik je de auto minder dan een vol jaar dan is de grens naar rato minder. Zie bv. http://www.belasting-update.net/2011/bijtelling-privegebruik-auto-en-de-500-km-grens/
Offline Smookey
FS medewerker
do 16 feb 2012, 13:08 Bericht 
Duidelijk, nah, ik reed toch nauwelijks prive want heb een eigen auto voor de deur staan.

Kalenderjaarbasis, wie verzint het :thumb_d:
Offline getiem
Pro
do 16 feb 2012, 17:17 Bericht 
Smookey schreef:

Zoals je leest betaal je zelfs de bijtelling over het hele jaar, als je besluit de eerste 8 maanden dat je geen prive wilt maken (en dus geen bijtelling) en daarna in augustus bedenkt dat het toch handiger is om wel prive ( en dus bijtelling ) te doen. Switchen doe je dus bij voorkeur in januari. Dus daar zit die rato ook aan de verkeerde kant (betalen dus voor het hele jaar!).....

geld ... geld.....
Offline Klyde
Eendagsvlieg
do 23 feb 2012, 22:31 Bericht 

Van harte met je nieuwe job. Fietsend naar je werk is beter dan in de files staan.

Pas iig op met die 500 KM grens. die 500 KM is echt op jaarbasis. Stel je rijdt een in de eerste maand al een keer naar Brussel prive en 3/4 van de 500 is benut en je doe de leaseauto in juni van de hand dan kan je eigenlijk al een probleem hebben. Dit zijn vrij handige voorbeelden om het na te gaan of je wel of geen bijtelling :boos: hebt
http://leasedeals.nl/artikelen/leaseauto-en-fiscus/bijtelling-berekenen
 [ 23 berichten ]