Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]
Offline scooby!!
Master
wo 08 feb 2012, 20:36 Bericht 
Voor mijn werk hebben ze de werkkostenregeling ingevoerd, dat is door de belastingdienst bepaald.

oude situatie:

per dag dat ik naar buiten gaat (ben monteur) krijg ik een bepaald bedrag van 9 euro voor lunch, koffie onderweg en donuts .
verder hotelkosten, ontbijt en avondeten, tolkosten werden 100% vergoed.
verder niks

Nieuwe situatie:
Een vast bedrag per maand 100 euro.
Zelf betalen hotelavondeten, lunch ,tolkosten, en eten als je laat thuis bent door overwerk

discussie is nu dat de lunch , koffie onderweg van de vaste vergoeding gaat, logisch.
het avondetenen overwerketen en tolkosten vallen dus volgens mijn baas onder de vergoeding, wat volgens mij niet zo hoort.

Op de site van de belastingdienst kan ik het ook niet in normale bewoording vinden

Weet iemand hoe dit zit?
Offline Raaf
Master
wo 08 feb 2012, 20:41 Bericht 
Werkkosten regeling heb ik ook. Dat zijn de onverwachte dingetjes zoals koffie onderweg, hapje eten als het na 19 uur wordt, lunch als je ergens moet wachten etc.

Tolkosten zijn daar imho geen onderdeel van. Zou net zoiets zijn als brandstof zelf betalen?
Over Hotel avondeten durf ik niets te zeggen, maar als het vaker dan eens per maand is dan ga je niet ver komen met 100 euro :fp:
Offline shootme
Master
wo 08 feb 2012, 20:54 Bericht 
scooby!! schreef:
per dag dat ik naar buiten gaat (ben monteur) krijg ik een bepaald bedrag van 9 euro voor lunch, koffie onderweg en donuts .

scooby!! schreef:
Nieuwe situatie:
Een vast bedrag per maand 100 euro.
Zelf betalen hotelavondeten, lunch ,tolkosten, en eten als je laat thuis bent door overwerk

Een maand heeft +/- 20 werkdagen. (soms meer, soms minder)
Dus als je 10 dagen buiten moet werken, zit je op 90 euro lunch!

Lijkt mij dat je er zwaar op achteruit gaat.

Aan de andere kant, je werkgever hoeft niet je lunch te betalen. (tenzij vastgelegd in een contract)
Offline peterd
Pro
wo 08 feb 2012, 21:24 Bericht 

Ik vraag me af waar de verandering in deze regeling opeens vandaan komt?

Bij mij is de regeling nog steeds 9 euro (als je 8 uur werkt), bij overwerk stijgt de vergoeding tot max. 23 euro per dag. Exclusief hotelvergoeding van 85 euro per nacht (daarnaast wordt het hotel ook nog betaald). Na 20 (totaal per jaar) overnachtingen gaat dit zelfs naar 100 euro per nacht. Ben benieuwd of deze regeling dan ook gaat veranderen.

Tolkosten zijn mijn inziens volledig declarabel, net als bijvoorbeeld benzine, etc. en geen onderdeel van jouw persoonlijke vergoeding. In vervolg maar omrijden dus om deze kosten te omzeilen ;)
Offline Laguna
Master
wo 08 feb 2012, 21:29 Bericht 

je baas voorstellen alles op declaratiebasis te doen?....is mij ooit gelukt en werkte prima....eerlijk voor beide partijen.
Offline ScottUsa
Nieuwkomer
wo 08 feb 2012, 21:43 Bericht 

Heb ik ook. Vast bedrag voor elke overnachting (buitenland meer als NL) en verder gewoon bonnetjes inleveren (of factuur direct naar de zaak) voor hotel, avond eten, biertje aan de bar, tol. Zolang het maar normaal blijft (geen kaviaar en 30 bier op een avond), dan wordt dat netjes afgehandeld.
Een vast bedrag per maand lijkt mij ook alleen maar reeel wanneer er ook vast ligt hoe vaak je buiten de deur bent per maand (of al een heel goed basis salaris hebt misschien).
Offline Laguna
Master
wo 08 feb 2012, 21:48 Bericht 

geen kaviaar..tssss :lol:
Bij mij was het omdat men vond dat parkeerkosten ook uit dat vaste bedrag moesten komen, en dat kon niet uit...verder was er niks flauws aan de regeling (4**** hotels etc)
Offline scooby!!
Master
wo 08 feb 2012, 21:49 Bericht 
ik heb de baas nu gevraagd om een duidelijke omschijving te geven.
Maar alles schuiven ze al op de belastingdienst, en een omschijving kan ik dus niet vinden.
"vrij invulbaar "
Antwoord krijg ik nog van ze

probleem is dat ze ons onder de vertegenwoordigers schuiven, terwijl de kosten die wij maken, hotelkosten, ontbijt, avondeten en tolkosten verhalen op de klant.

In principe ga ik er niet op achteruit, want als ik een maand niet buiten ben, krijg ik toch de vergoeding. en de vergoeding zou volgens de oude declaratieregels wel voldoende zijn.

Declaratiebasis zou kunnen, alleen een koffieautomaat geeft geen bonnetje.

Brandstofkosten heb ik niet, busje is van de zaak, en afgekocht voor de belastingdienst, dus geen kilometerregistratie O:)
Offline red devil1
Master
wo 08 feb 2012, 21:50 Bericht 
Bij ons zijn ze ook aan het ouwehoeren geweest. Sommige dingen ziet belastingdienst als loon in natura, waar zij geld van wil vangen :x Daar zit het probleem.
Voor mij zelf maakt het niet uit. Ik krijg toch niks vergoedt als ik buiten de deur koffie drink. Enkel als ik een keer zou moeten overnachten.
Offline Laguna
Master
wo 08 feb 2012, 22:28 Bericht 

voorzover ik weet is de belastingdienst OK met een vergoeding per dag, ik werd ook onder de reps geschaard maar was toch effe meer en langer op pad....alleen de parkeerkosten waren meestentijds al meer dan de dagvergoeding :thumb_d:
Offline RF900RS2
Die hard
do 09 feb 2012, 8:15 Bericht 
Kan altijd nog erger als je voor mijn werkgever komt werken, die leest het hele CAO boekje en vergeet alles te lezen wat gunstig is voor de werknemer.

Als wij overwerken gaan ze heel hard lachen als je over geld begint. En diner zit er al helemaal niet in.
Als ik meer dan een uur reistijd heb is dat werk volgens CAO maar als je daarover begint kijken ze je aan met van die :huh: oogjes.

Ik ben ook monteur (field service engineer klinkt wel stoerder)
Offline viffer
Master
do 09 feb 2012, 8:34 Bericht 

RF900RS2 schreef:
Als wij overwerken gaan ze heel hard lachen als je over geld begint. En diner zit er al helemaal niet in.

Dan zou ik een keer heel hard gaan lachen als er over overwerk wordt gesproken.
Offline The Driver
Master
do 09 feb 2012, 8:42 Bericht 

@ RF900RS2

Daar is een heel gemakkelijke oplossing voor : elk uur dat er overgewerkt moet worden, kom je de volgende morgen later.
Offline djee
Master
do 09 feb 2012, 8:51 Bericht 
GertJan schreef:
Zou niet gaan lachen, maar gewoon naar huis gaan als de werkdag voorbij is (krijg ook geen overwerk uitbetaald, doe het daarom ook niet zoveel en zo ja doe ik dat tijd voor tijd, uurtje eerder weg, later op t werk, vrije dag door schrijven)
Offline Ogre
Master
do 09 feb 2012, 8:59 Bericht 
scooby!! schreef:
dat is door de belastingdienst bepaald.

Mmm, nee, dat is door je baas bepaald. Ten eerste heeft je baas dit en volgend jaar nog de keuze om al dan niet met de werkkostenregeling te werken, ten tweede geldt er een gerichte vrijstelling wat inhoudt dat de maaltijden waar jij het over hebt zowel onder de oude regeling als onder de nieuwe werkkostenregeling op dezelfde manier onbelast vergoed kunnen worden.
Handboek Loonheffingen 2012- gerichte vrijstellingen schreef:
kosten voor tijdelijk verblijf in het kader van de dienstbetrekking
Het gaat hierbij om maaltijden, overnachtingen en dergelijke tijdens dienstreizen. Bij maaltijden gaat het om maaltijden met een meer dan bijkomstig karakter, bijvoorbeeld maaltijden aan boord van zeeschepen of in gezinsvervangende tehuizen. Of als een werknemer door zijn werk wel gebruik moet maken van de maaltijd – zoals bij werk op niet-permanente locaties, aan boord van vliegtuigen, schepen of boorplatforms, of bij therapeutisch mee-eten – of als hij niet thuis kan eten, bijvoorbeeld bij overwerk. Zie voor meer informatie over de voorwaarden en waarderingen paragraaf 19.21 en 19.27.

Bij de uitleg van de werkkostenregeling staat inderdaad dat er ook een vaste vergoeding gegeven mag worden voor deze kosten, maar dat is dan iets dat m.i. tussen werkgever en werknemer overeengekomen moet worden en niet zonder meer door de werkgever onder het mom van 'het moet van de fiscus' ingevoerd kan worden. Want het moet niet van de fiscus, het mag ook...

Eea is te vinden in het Handboek Loonheffingen. Voor wat betreft de werkkostenregeling op pagina 154, de oude regeling op pagina 179.
Offline The Driver
Master
do 09 feb 2012, 9:16 Bericht 

Daar heb ik zo'n hekel aan : werkgevers die denken slimmer te zijn dan ik.

Ik had eens een werkgever die de regel had uitgevonden dat het eerste half uur overwerk niet uitbetaald zou worden. De normale werktijd 's-middags liep van 13.30 uur tot 18.00 uur. Overwerk zou dan dus pas ingaan om 18.30 uur.
Goed zei ik geen probleem hoor. Bestellen wij bij de bezorgchinees om 17.30 uur onze maaltijden. Komt die chinees : Baas even betalen aan die jongen hé wij werken voor jou over. Dan even pauze tot 18.30 uur en dan gaan wij verder met werken. Heel vaak hadden wij echter maar werk, als wij door zouden werken tot 18.15 uur. Uiteindelijk bond hij toch maar in. Hahahahaha
Offline scooby!!
Master
do 09 feb 2012, 10:30 Bericht 
overwerk is hier ook een discussie op het moment.
Werk ik voor een klant dan is het geen probleem.
Maar vergaderingen beginnen altijd om 15.15 of 16.00 , aangezien onze werktijd om16.30 eindigd , zitten wij bijna altijd een kwartier of langer te vergaderen.
Heb van de week weer een half uur overwerk daarvoor ingediend, is afgewezen, want dat moet maar in je eigen tijd, ook tijd voor tijd doen ze niet

Ben daar nog niet klaar mee :boos:
Offline djee
Master
do 09 feb 2012, 10:34 Bericht 
scooby!! schreef:
ook tijd voor tijd doen ze niet
Nee, maar jij toch wel?
Offline The Driver
Master
do 09 feb 2012, 11:03 Bericht 

Ik heb eens een baas gehad, die riep : ik heb er zo'n hekel aan dat iedereen hier om 18.00 uur met zijn jas aan klaar staat om weg te gaan ! !

Wij met z'n allen : dan moet je je eigen gezicht eens zien als wij 's-morgens 5 minuten te laat binnenkomen ! !

Hahahahaha
Offline RF900RS2
Die hard
do 09 feb 2012, 15:38 Bericht 
GertJan schreef:

Daar denk ik niet eens aan. Geen haar op mijn hoofd denkt daar zelfs aan. :lol:

Ze probeerde bij ons een keer een meeting aan het eind vd dag maar dat hebben ze nadat 90% ging klagen toch maar niet gedaan. (meeting ging ook helemaal nergens over)

En we moesten laatst ook in de avond komen voor training toen kwam er met pijn en moeite eten. We zaten met een man of 15 en er werd chinees gehaald. Nog minder dan wat ik haal als wij met 8 man eten. Er was ook net aan een bordje voor iedereen.
Dat had ik al gehoord van collega's die eerder op de training waren geweest, dus ik was goed gevuld met een KFC menu naar de training gekomen en heb bedankt voor de chinees (maar goed ook want als ik ook had meegegeten was er minder voor de rest)

Ze noemen ons ook wel de overige medewerkers (serieus echt waar geen geintje)
Offline The Driver
Master
do 09 feb 2012, 16:04 Bericht 

Je hoeft ook niet te denken, gewoon lachend de deur uit gaan.

Als er chinees gehaald wordt, dan nemen ze toch bij iedereen de bestelling op ?
Niet ? Alsnog lachend de deur uitgaan,

Ben een keer nachtchauffeur bij DHL geweest en zou op Schiphol een warme maaltijd krijgen. Kwamen ze aanzetten met zo'n kale bak nasi van de Aldi voor de magnetron en helemaal niets erbij. Heb die bak nasi gelijk in de kliko gepleurd
Offline RF900RS2
Die hard
do 09 feb 2012, 21:40 Bericht 
The Driver schreef:
dan nemen ze toch bij iedereen de bestelling op ?
Niet ?

Niet, daarom had ik mijn keuze al gemaakt. probleem is altijd dat als je collega's spreekt ze allemaal blaffen maar als het puntje bij het paaltje komt ze braaf gaan zitten.
Offline The Driver
Master
do 09 feb 2012, 22:51 Bericht 

watjes, daar bij jullie
Offline WNS2.0D
Master
za 11 feb 2012, 23:28 Bericht 
shootme schreef:
Aan de andere kant, je werkgever hoeft niet je lunch te betalen. (tenzij vastgelegd in een contract)

Dan zul je er weer belasting over moeten betalen. Als je baas je voert krijg je een forfaitaire bijtelling. Gebruikelijk is dat de lunch voor rekening van de werknemer is.
Laguna schreef:
je baas voorstellen alles op declaratiebasis te doen?

Een vaste vergoeding geeft de baas vaak om zijn administratieve kosten te drukken. Het is voor het bedrijf voordeliger om een relatief ruime vergoeding te geven en dan niet voor elke scheet een declaratie te hoeven verwerken. Meestal wordt die vergoeding zo ruim mogelijk gezet, de werkgever gunt de werknemer vaak die paar euro netto voordeel ook wel.
Offline InsecureThreat
Master
zo 12 feb 2012, 1:28 Bericht 
Gelukkig krijg ik gewoon volgens de CAO betaald. Daar zit overwerk bij. Ook eten bij doorwerken na 1800 zit daar bij inbegrepen. In de CAO staat ook keurig wat er betaald moet worden als er overnacht word. De slaapplaats neem je dan meestal zelf mee. Overnachten is voor ons alleen nooit van toepassing. We zitten toch nooit meer dan 60km van de zaak af, dan is een taxi terug goedkoper als de wagen niet meer rijd (met z'n tweeën op de vrachtwagen).
Offline scooby!!
Master
zo 12 feb 2012, 8:30 Bericht 
De regeling is onlangs al aangepast, maar klopt gewoon nog niet helemaal.
Eerst was bij een diner de eerste 25 euro voor jezelf, dus eet je voor 20 euro krijg je niks, eet je voor 30 euro krijg je 5 euro vergoed, dit ging per gelegenheid, dus 3 keer in de maand in een hotel,3 keer de 25 euro.
Dit is aangepast naar 1 keer per maand 25 euro zelf betalen, ongeacht hoeveel je overnacht

antwoord op mijn gestelde vragen heb ik nog niet gekregen van p&o
Offline scooby!!
Master
wo 22 feb 2012, 21:53 Bericht 
beetje antwoord gekregen van de baas.

in overleg met de belastingdienst??

-bij overnachting (lunch, ontbijt ,diner) moet je de eerste 25 euro zelf betalen.
-parkeerkosten zelf betalen
-tolgeld word wel vergoed.
-met een collega op pad moet de moet degene met de hoogste vergoeding alles voorschieten en daar gaat 25 euro van af???

:duh:
Offline Walker
Master
wo 22 feb 2012, 21:57 Bericht 
Bij ons een daggeld vergoeding obv aantal uren buiten de deur, met een staffel tot max Eur 25,- per dag. Daarnaast zijn lunches, etentjes en uitjes met klanten volledig declarabel. Echter dan wel vermindering van het daggeld.

Dus overnachtingen in het buitenland gaan zoveel mogelijk samen met klanten. :[
Offline Sietse
Die hard
wo 22 feb 2012, 22:32 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Als je baas je voert krijg je een forfaitaire bijtelling. Gebruikelijk is dat de lunch voor rekening van de werknemer is.

Als ik een hele week voor de zaak in een hotel zit, dan is het niet erg smakelijk om de broodjes al een week in het voren van huis mee te nemen. Bonnetjes van de lunch gaan dan ook zonder problemen naar de baas.
Offline fb
Master
do 23 feb 2012, 14:28 Bericht 
Sietse schreef:
Als ik een hele week voor de zaak in een hotel zit, dan is het niet erg smakelijk om de broodjes al een week in het voren van huis mee te nemen.
En als je thuis zit dan? Komen diezelfde broodjes dan automatisch aanvliegen of moet je ze ook gewoon dagelijks bij de bakker halen?
Offline Sietse
Die hard
do 23 feb 2012, 15:29 Bericht 
fb schreef:
En als je thuis zit dan? Komen diezelfde broodjes dan automatisch aanvliegen of moet je ze ook gewoon dagelijks bij de bakker halen?

Als ik mijn vriendin lief aankijk wel :D
Maar er bestaan ook nog vriezers om de trip naar de bakker te beperken tot 1x in de week.
 [ 31 berichten ]