Postingstijd interval gedetecteerd van 55.9 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 26 berichten ]
Offline jsxe
Nieuwkomer
di 27 sep 2011, 10:46 Bericht 
Goedemorgen allemaal, naar aanleiding van wat mij gisteren is overkomen heb ik mij hier aangemeld.

Het gaat om het volgende verhaal waar ikzelf nogal wat vraagtekens bij heb;

Gisteren reed ik buiten de bebouwde kom op een 60 km weg (dacht dat het een 80km was aangezien het buiten de bebouwde kom was!)
Ik zie in mijn achteruit kijk spiegel dat er gehaast een politie auto naar mij toe komt, maar deze blijft een dikke kilometer lang achter mij aan rijden, ik blijf mooi 80kmpu (afgelezen vanaf GPS) doorrijden.

Naar een dikke kilometer geeft de politie een stop teken, ter hoogte waar een kraan bezig was met sloot onderhoud, ik dacht een controle ofzo dus ik stop.

Er komt een mevrouw en meneer agent naar mij toe, mevrouw wil mijn papieren zien en meneer gaat als een gek mijn banden controleren. Echter had ik voordat ik weg ging net gezien hoe mijn banden waren en deze waren allemaal nog net boven het minimum. Meneer agent zegt naar zijn rondje tegen mevrouw dat ik 3 gladde banden heb, en ik ontkracht dat door te melden dat ik dit gecontroleerd had en het goed was... toen liep meneer weer naar de banden en heb ik niets meer gehoord. Maw de banden waren dus wel goed, en meneer agent had dit niet correct beoordeeld, goed we zijn allemaal mens en maken menselijke foutjes!

Mevrouw vraagt of ik haar gezien had, en zei ja alleen zag net pas dat u het stop teken gaf.

Toen melde mevrouw agent dat ze rond de 100kmpu reed om bij mij te komen en dit een 60kmpu weg was, waarop ik met "oké" antwoord. Ze had toen nog niets gezegd over hoe hard ik nou reed. Ze maakte een bon met mijn gegevens en ze wou mijn telefoon nummer hebben. Die had ze nodig omdat ze mij de hoogte van de bekeuring zou door bellen. Ik vond dit allemaal heel vaag maar dacht dat het wel zou meevallen aangezien ik 80kmpu reed.

Mevrouw agent belt mij een 4 uren later op met de melding dat zei en haar college hebben geconstateerd dat ik 100kmpu reed, en na correctie met een tabel en nog een correctie kwam dat uit op 31kmpu te hard. Ze kon mij de hoogte van de boete niet geven, dit gaat via de rechter. En daar schrok ik van omdat ik wel wist dat ik fout zat (80kmpu ipv 60kmpu) maar dat ik 31km pu na correctie te hard reed is niet terecht. Toen vroeg ik hoe er gemeten is dan, waarop ze antwoordde dat ze dat op de km teller hebben gezien. En dit vond ik vreemd, ik dacht dat dit met een officieel meet instrument of met een filmpje moest, zoals je altijd op de tv ziet. Toen zei ik dat dit niet klopte, aangezien ik 80kmpu op gps reed en hun gemeten hebben op km teller. Met de hoek dat je kijkt naar de teller maakt heel wat uit, vooral in dit geval. Ook melde ik dat haar collega (meneer agent) eerst ook constateerde dat ik onder het minimum met mijn banden profiel zat, wat later wel boven het minimum bleek te zijn, dat het dus ook zou kunnen zijn dat hier een foutieve waarneming is genomen, kan gebeuren! maar voor mij is die ene km wel van belang!

Mevrouw zei dat als ik het hier niet mee eens was, moest ik de brief afwachten, daar staat in hoe ik hier tegen in moet gaan. Ook melde ze dat ik meteen moest betalen en dan pas er tegenin gaan.

Ik ben het hier allemaal totaal niet mee eens, de gang van zaken vind ik zeer vaag gaan, of ligt dit aan mij?
Ik ben fout geweest dat weet ik, ondanks ik het niet met opzet deed maar een inschatting fout heb gemaakt (80 ipv 60), maar dan vind ik het wel redelijk om de normale straf te krijgen en niet op zon manier gestraft te worden.

Nog een paar details, ik had mijn rijbewijs en id niet bij mij, heb dus gewoon mondeling mijn gegevens afgegeven en heb ook niet getekend.
Ik heb dat gele briefje niet gekregen.

En wat zou ik nu kunnen doen?

Bij voorbaat dank voor alle hulp! Groeten Jan
Offline Barbertje
FS Juridisch
di 27 sep 2011, 15:48 Bericht 
jsxe schreef:
Mevrouw zei dat als ik het hier niet mee eens was, moest ik de brief afwachten, daar staat in hoe ik hier tegen in moet gaan. Ook melde ze dat ik meteen moest betalen en dan pas er tegenin gaan.

EN DAT DOE JE DUS NOOIT !!!
Zo beken je schuld en er tegen in gaan heeft dan geen zin meer.

Eerst maar even afwachten wat je van het CJIB gaat krijgen. Een Strafbeschikking of een Transactie.
Als je dat weet gaan we via de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) het onderliggende bewijs opvragen.

Een snelheid constateren via de boordsnelheidsmeter is een correcte meetmethode.
De correcties zoals aangegeven lijken correct.

Kom hier maar terug als je post van het CJIB hebt gehad.
Offline jsxe
Nieuwkomer
di 22 nov 2011, 13:25 Bericht 
Het heeft even geduurd, maar ze hebben mij wel gevonden hoor (helaas)
Afbeelding
Afbeelding

Dit is wat ik tot nu toe gekregen heb, misschien is er iets niet goed?

En wat zou ik nu kunnen doen ivm ik het er niet mee eens ben?

Mijn dank is zeer groot!
Offline jsxe
Nieuwkomer
di 22 nov 2011, 14:01 Bericht 
XXXX XXX
XXXXX X
XXXX XX XXXXXXXXXXXX

Politie XXXX
Postbus XXX
XXXXX

XXXXXXXXXX, dinsdag 22 november 2011

Betreft: kennisgeving van bekeuring, nummer XXXX

Geachte heer/mevrouw

Naar aanleiding van de staande houding op 15-10-2011 verzoek ik u, om op bovenstaand adres, de volgende dossierstukken toe te zenden op een wijze als bedoeld in artikel 6, artikel 7.1a en artikel 7.2 van de Wet Openbaarheid van Bestuur.

- Een kopie van het op ambtseed gemaakte proces verbaal, zoals voorgeschreven in het Wetboek van Strafvordering Artikel 152 en 153;

- het brondocument;

- de akte van aanstelling van de verbalisant;

- de akte van beëdiging van de verbalisant;

- het ijkrapport van de boordsnelheidsmeter van de auto waarmee de meting is verricht;

- Het kenteken van de auto, waar de verbalisant de meting mee heeft uitgevoerd;

De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van vier weken.

Hoogachtend,

Dit is de brief die ik op het forum vind, zo zou ik hem moeten faxen/posten (of beide?) moet er nog meer bij?
Offline Aanhanger
Master
di 22 nov 2011, 14:18 Bericht 
jsxe schreef:
En wat zou ik nu kunnen doen ivm ik het er niet mee eens ben?

Verzet instellen bij de OvJ, niet betalen.
Offline Tismaarvooreffe
Pro
di 22 nov 2011, 20:59 Bericht 
Tegen een strafbeschikking moet je in verzet gaan bij de Officier van Justitie. Let op dat je dit doet binnen 2 weken nadat je de beschikking hebt ontvangen. In jouw geval dus voor 5 december.

Met de brief die je hier hebt geplaatst ga je niet in verzet! Met deze brief vraag je informatie omtrent je overtreding. Prima, want bijvoorbeeld het proces verbaal zou meer info moeten geven over hoe het strafbare feit is geconstateerd. Mogelijk dat daar je inhoudelijke gronden voor verzet kunnen worden gevonden.

Zorg dus voor een andere brief waarin je aangeeft dat je het niet eens bent met de opgelegde strafbeschikking, en dat je in verzet gaat.

Misschien dat iemand anders op het forum even kan helpen met de gronden bij deze eerste brief, of is het voldoende om hier pro-forma in verzet te gaan, en dat je vermeldt dat inhoudelijke gronden later volgen???
Offline Aanhanger
Master
di 22 nov 2011, 21:50 Bericht 
Misschien dat iemand anders op het forum even kan helpen met de gronden bij deze eerste brief, of is het voldoende om hier pro-forma in verzet te gaan, en dat je vermeldt dat inhoudelijke gronden later volgen???

Er hoeft niet te worden aangegeven waarom je verzet instelt, het mag wel.
Offline Barbertje
FS Juridisch
di 22 nov 2011, 23:38 Bericht 
Short & Sharp verzet:

Strafbeschikking LET OP !
Hier MOET je BINNEN 14 DAGEN verzet tegen aantekenen.
Doe je dat niet dan wordt de Strafbeschikking na die 14 dagen onherroepelijk
De OvJ is hier aanklager, rechter en beul :boos: Een rechter komt er niet meer aan te pas.
Bij betaling loop je een strafblad op voor een periode van 5 jaar voor een overtreding. Dit heeft gevolgen
voor eventueel verdere strafrechtelijke overtredingen. (recidive)
Ga je in verzet dan MOET de OvJ de zaak overdragen aan de kantonrechter.
Je krijgt dan over enige tijd een dagvaarding om bij de kantonrechter te verschijnen. Daar kun je je verweren.
In verzet geef je aan: Ik ontken ten stelligste de overtreding begaan te hebben. Het moet hier gaan om een ondeugdelijke meting. Ik wens dit voor te leggen aan de kantonrechter.
GEEF NIET MEER AAN !

De OvJ is straks bij de rechter je tegenstander. Kent hij je argumenten dan zul je het zwaar krijgen.
Maak hem dus niet wijzer !!

Wob in afwachting van de zitting bij de rechter zoveel mogelijk op.

NB. Is de boete niet meer dan 340 euro en niet ouder dan 4 maanden, dan is de verzetstermijn 6 weken.
Is dat bij jou het geval, protesteer dan scherp dat die 6 weken termijn niet is gegeven.
Dit is een ernstige schending van art. 174e Sv.

Zijn er echter zaken dat je kunt bewijzen dat de bekeuring volstrekt onterecht is dan kun je een uitgebreid verzet indienen. De OvJ kan daarop de strafbeschikking seponeren.
Offline Aanhanger
Master
di 22 nov 2011, 23:47 Bericht 
Barbertje schreef:
In verzet geef je aan: Ik ontken ten stelligste de overtreding begaan te hebben. Het moet hier gaan om een ondeugdelijke meting. Ik wens dit voor te leggen aan de kantonrechter.

Volgens mij hoeft dit niet met zoveel woorden, enkel aangeven dat men in verzet gaat zou moeten voldoen volgens lid 4 art. 257e WvS.

Toch?
Offline Barbertje
FS Juridisch
di 22 nov 2011, 23:53 Bericht 
We hebben het hier al eerder over gehad, ik meen met @helmond32 (nu in Japan).
We waren het er over eens dat een argument (grond) moest worden aangegeven.
Offline jsxe
Nieuwkomer
wo 23 nov 2011, 11:15 Bericht 
Bedankt voor de reacties!

Maar de brief die ik had kan ik dus niet sturen. Is er een standaard brief hier op het forum wat ik sturen kan, of iemand weet wat ik kan sturen naar de juiste personen bij de OvJ. Overigens ze hebben zonder mij ID te hebben gezien dit gedaan, is hier nog iets mee te doen? ivm nu iedereen kan zeggen dat die mij is?

Kan je dan beter in je verzet niet wat anders zetten ivm je nu wel stelt dat ik de bestuurder was destijds (nogmaals, ik was het wel, maar ze hebben mij ID nooit gezien)

En mijn bekeuring is onder de 340 euro, maar moet wel binnen 2 weken reageren. Dit is dus een niet correcte eis van de OvJ naar mij toe?

Bedankt!
Offline Flep9
Master
wo 23 nov 2011, 11:41 Bericht 
jsxe schreef:
Is er een standaard brief hier op het forum wat ik sturen kan

Bericht erboven.
Offline Barbertje
FS Juridisch
wo 23 nov 2011, 16:23 Bericht 
ID.Kenteken verwijst naar kentekenhouder en dat ben jij.

Barbertje schreef:
GEEF NIET MEER AAN !

Barbertje schreef:
NB. Is de boete niet meer dan 340 euro en niet ouder dan 4 maanden, dan is de verzetstermijn 6 weken.
Is dat bij jou het geval, protesteer dan scherp dat die 6 weken termijn niet is gegeven.
Offline jsxe
Nieuwkomer
do 24 nov 2011, 8:52 Bericht 
Nee het is een bedrijfsauto (busje) kenteken houder is het bedrijf, waar een 15 man werkzaam zijn.

En wat jij hierboven dus schrijft moet ik opsturen, en dus niet de voorbeeld brief die ik sturen wou? (Ivm verzamelen van informatie)
Offline Aanhanger
Master
do 24 nov 2011, 9:15 Bericht 
Het staat los van elkaar.
Je MOET een verzet sturen, anders wordt de strafbeschikking vanzelf onherroepelijk.
Je mag daarnaast Wobben om de papierwinkel boven tafel te krijgen.
Offline jsxe
Nieuwkomer
di 29 nov 2011, 15:16 Bericht 
Oke bedankt, even voor de duidelijkheid.

Verzet stuur ik aan de OvJ, en daar stuur ik dus het volgende naar toe:

Ik ontken ten stelligste de overtreding begaan te hebben. Het moet hier gaan om een ondeugdelijke meting. Ik wens dit voor te leggen aan de kantonrechter.
Mijn boete is niet meer dan 340 euro en niet ouder dan 4 maanden, dan is de verzetstermijn 6 weken.
In mijn brief heb ik maar 2 weken de tijd gekregen. Ik protesteer hierop dat mij deze 6 weken termijn niet is gegeven.

En deze wob brief stuur ik dus naar de Politie (leeuwarden)

XXXX XXX
XXXXX X
XXXX XX XXXXXXXXXXXX

Politie XXXX
Postbus XXX
XXXXX

XXXXXXXXXX, dinsdag 22 november 2011

Betreft: kennisgeving van bekeuring, nummer XXXX

Geachte heer/mevrouw

Naar aanleiding van de staande houding op 15-10-2011 verzoek ik u, om op bovenstaand adres, de volgende dossierstukken toe te zenden op een wijze als bedoeld in artikel 6, artikel 7.1a en artikel 7.2 van de Wet Openbaarheid van Bestuur.

- Een kopie van het op ambtseed gemaakte proces verbaal, zoals voorgeschreven in het Wetboek van Strafvordering Artikel 152 en 153;

- het brondocument;

- de akte van aanstelling van de verbalisant;

- de akte van beëdiging van de verbalisant;

- het ijkrapport van de boordsnelheidsmeter van de auto waarmee de meting is verricht;

- Het kenteken van de auto, waar de verbalisant de meting mee heeft uitgevoerd;

De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van vier weken.

Hoogachtend,

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bedankt voor het advies, excuses voor de vragen allemaal, het is allemaal nieuw voor mij en heb ik totaal geen doel van!
Offline Barbertje
FS Juridisch
di 29 nov 2011, 15:20 Bericht 
:thumb:
Offline jsxe
Nieuwkomer
di 29 nov 2011, 16:05 Bericht 
Mooi bedankt dat er iemand even meekijkt, ben hier zo slecht in!

Maar ik las ergens iets over faxxen, waar kan dat heen. Omdat ik nergens een fax nummer vind op de strafbeschikking.

En de ovj is dus het CVOM waar ik in verzet moet gaan.
Offline Barbertje
FS Juridisch
di 29 nov 2011, 18:35 Bericht 
Centrale Verwerking Openbaar Ministerie
Afdeling Straf
Postbus 8267
3503 RG UTRECHT
Tel 030 290 38 40
Fax 030 290 38 75
Offline jsxe
Nieuwkomer
wo 30 nov 2011, 10:36 Bericht 
Thanx! Gaat vandaag via de fax weg, is dit dan 100% zeker dat ze hem aankrijgen daar dan? En is het verstandig om hem ook met de post nog te versturen?

En ik lees ook op het forum iets over een proces-verbaalnummer, dit hoeft er bij mij niet op te staan?

Nogmaals bedankt voor alle moeite!
Offline Barbertje
FS Juridisch
wo 30 nov 2011, 14:25 Bericht 
jsxe schreef:
s dit dan 100% zeker dat ze hem aankrijgen daar dan?

:kniktja: Bewaar je verzendbewijs goed.

jsxe schreef:
En is het verstandig om hem ook met de post nog te versturen?

Kun je doen.

jsxe schreef:
En ik lees ook op het forum iets over een proces-verbaalnummer, dit hoeft er bij mij niet op te staan?

Gebruik het CJIB Strafbeschikkingnummer.
Offline jsxe
Nieuwkomer
wo 30 nov 2011, 16:42 Bericht 
Dank u dank u!!

Kan ik bij de brief naar het cvom ook nog de volgende zin gebruiken: De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van vier weken.

Of is dit alleen van toepassing bij het opvragen van de wob.
Offline Barbertje
FS Juridisch
do 01 dec 2011, 21:12 Bericht 
Alleen voor de Wob. Hier niet
Offline jsxe
Nieuwkomer
vr 02 dec 2011, 10:04 Bericht 
Oke, nou heb het zo verzonden, zal vast geen schade toedoen.
Offline jsxe
Nieuwkomer
ma 02 jan 2012, 8:05 Bericht 
Gelukkig nieuwjaar allen!

Het is even stil geweest maar heb nu mijn reactie van het CVOM en de politie.

CVOM heeft een ontvangstbevestiging met het verhaal dat het verzet zo spoedig mogelijk word beoordeeld. Ze rappen overigens totaal niets meer over het verhaal dat ze mij die 6 weken niet gegeven hebben.

De politie(korspchef), die heb ik dus de volgende documenten gevraagd, ambtseed, brondocument, aanstelling en beëdiging akte, ijkrapport en kenteken auto.

Echter krijg ik het volgende verhaal:

Wet openbaarheid van bestuur,

De uitzonderingen en beperkingen voor het verstrekken van informatie bedoeld in de artikelen 10 en 11 van de Wob zijn op uw verzoek niet van toepassing. Daarom BESLUIT IK om aan u de navolgende in mijn korps AANWEZIGE informatie te verstrekken:

-akte van beëdiging van de dienstdoende verbalisant
-akte van aanstelling van de dienstdoende verbalisant
-doorstuurbrief naar CVOM

Wat moet ik hiermee doen? of kan ik hier tegenin gaan dat ik toch alle informatie wil hebben. En wat zijn voor mij de volgende stappen?

Alvast bedankt weer! :thumb:
Offline Smookey
FS medewerker
ma 02 jan 2012, 8:19 Bericht 
jsxe schreef:
in mijn korps AANWEZIGE informatie

Meer hebben ze blijkbaar (voorlopig) niet, vandaar dat ze ook schrijven
jsxe schreef:
-doorstuurbrief naar CVOM

omdat daar verder alles heen is gezonden.

Volgens mij moet er een standaard brief zijn waarin je ze wijst op het feit dat het hun pakkie aan is. Als de ervaren mensen hier hun nieuwjaars-roes kwijt zijn zullen ze je vast weer verder informeren.
 [ 26 berichten ]