Pagina 1 van 1  [ 4 berichten ]
Offline fa2man
Eendagsvlieg
di 27 dec 2011, 23:26 Bericht 

hallo,

Ik ben zojuist aangehouden door de snelwegpolitie(volvo), ikzelf reed op mijn motorfiets op een weg waar je maximaal 50km/u mag rijden. De agent beweert dat ik 100km/u reed en dat daar een correctie vanaf gaat en dat ik dan uitkom op 42km/u te hard gereden. de agent gaf ook aan dat de officier van justitie de hoogte van de boete bepaalt.

Ik heb de agent gevraagd hoe hij dit heeft gemeten en of hij dit dan heeft opgenomen of met een meetapparaat heeft gemeten. hij gaf aan dat hij dit zelf heeft geconstateerd door op zijn eigen km teller te kijken. Ik gaf hem direct aan dat ik het daar niet mee eens ben en dat hij dus geen bewijs heeft.

De agent wilde niet verder in discussie gaan en heeft al mijn gegevens genoteerd en vroeg mij om een verklaring hierop gaf ik antwoord: ik reed niet te hard en er is geen meting.

De agent heeft dit allemaal genoteerd maar heeft mij geen bon meegegeven. ik vroeg nadrukkelijk om een geeltje maar hij gaf aan dat ik deze thuis krijg gestuurd.

Mijn vraag is kan een agent mij zomaar bekeuren zonder dat hij een meting heeft en kan een agent mij een boete geven zonder dat ik een bon krijg als ik om het geeltje vraag?
Offline viffer
Master
di 27 dec 2011, 23:36 Bericht 

Ja, dat mag zomaar. De agent mag jouw snelheid van zijn teller aflezen. Daar gaat dan een dubbele correctie af en daar mag hij een verbaal voor uitschrijven.

Jij mag daarentegen nagaan of de snelheidsmeter van de auto wel geijkt is, of de agent wel aangesteld is, etc. Daarvoor moet je wel even wachten tot je de beruchte post uit Leeuwarden hebt ontvangen aangezien daar je zaaknummer in staat.
Offline fa2man
Eendagsvlieg
di 27 dec 2011, 23:49 Bericht 

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik wacht de beruchte brief af. daarna zal ik weer een post plaatsen zodat ik uitleg kan krijgen hoe ik kan nagaan of de snelheidsmeter van de auto wel geijkt is en of de agent wel aangesteld is.
Offline viffer
Master
di 27 dec 2011, 23:51 Bericht 

:thumb: Beetje vervelend voor nu, maar meer kun je niet doen. Als je je wilt voorbereiden kun je je vast een beetje inlezen in de WOB, zie hiervoor het WOB Helpdesk subforum
 [ 4 berichten ]