Pagina 1 van 1  [ 8 berichten ]
Offline nieuwsflits
Eendagsvlieg
di 17 jan 2012, 16:17 Bericht 

Beste Raadgevers,

In dec 2011 is mijn auto geflitst met 154 km waar je 100 mocht (A2). Dus 54 km te hard. Ik ben nooit eerder bij een niet-Mulderovertreding betrokken geweest. Ik heb een Kennisgeving ontvangen met daarin de vraag of ik daadwerkelijk de bestuurder was of niet. De zaak komt niet voor een transactie in aanmerking. Als ik niet aannemelijk maak dat ik niet de bestuurder was, gaat de zaak naar de rechter voor een terechtzitting.

Ik heb het een en ander gelezen op dit forum maar de meningen lijken wat verdeeld. Ik ben vooral op zoek naar waar iemand zijn antwoord vandaan haalt. Ik ben heb dus geen record of aantekening. De een zegt dat het dan wel mee valt, en ik er met een boete vanaf kom, de ander beweert dat ik zeker mijn rijbewijs kwijt ben.

Mij rest dus nog een aantal vragen:
1. Stel, ik laat in het midden wie de bestuurder was, omdat ik het niet weet:
a. kan de Officier dan mijn rijbewijs vorderen?
b. wordt de boete dan hoger dan wanneer ik de schuld op me zou nemen?
2. Stel, ik beken schuld.
a. hoe hoog wordt de boete?
b. hoe zeker is het dat mijn rijbewijs wordt ingenomen?
c. hoeveel maanden zou dat dan zijn?
3. Stel, iemand anders (in het buitenland wonend) heeft in de auto gereden en is bereid hiervoor de schuld te nemen:
a. welk bewijs heeft de Officier nodig om te erkennen dat hij die persoon daadwerkelijk gereden heeft? (behalve een aangetekende en ondertekende brief)
b. valt de boete hoger uit als deze persoon vanwege de afstand niet ter zitting kan komen?
c. kan de Officier het rijbewijs van deze persoon vorderen?
d. zo ja, volstaat het dan dat de rijontzegging in Nederland in het buitenland uitgezeten wordt?

Ik ga sowieso de hele papierwinkel opvragen. Om te zien of het idd mijn auto was die geflitst is en of dat dan op een rechtmatige wijze is gebeurd. Heeft iemand toevallig een zipfile met alle benodigde docs? Ik kan me zo voorstellen dat dit standaard werk is, ongeacht de hoogte van de snelheid.

Ik hoop dat spoedig iemand tijd vindt om mij hierin de weg te wijzen.

Alvast dank!

Vriendelijk groetend

nieuwsflits FLITS!
Offline timleeuw
Die hard
di 17 jan 2012, 16:43 Bericht 

1a: Als je kentekenhouder bent wel
2b: Normaal gesproken moet je een tijdje fietsen
2c: 2 maanden
3: Als ze die persoon niet kunnen vinden komen ze weer bij jou uit.

Hoop dat ik het goed heb, wacht nog even dan komen er mensen die er meer verstand van hebben.
Offline Ownedbylag
Die hard
di 17 jan 2012, 17:58 Bericht 
1b: in principe niet.
2a: afhankelijk in wat voor bui de OvJ is. Als hij net een zoontje/dochter heeft en net terug gekeerd is, is heel wat beter dan wanneer hij gisteravond zijn schoonmoeder liet koken, om het zo even te zeggen. "fijn mens heur, maar koken, lamaar."
2b: zeer zeker, tenzij er grove fouten zijn gemaakt
3a: schuldbekentenis onder eed en aanwezigheid bij de rechtszaak
3b: ja, voor jou.
3c: verschilt per land, in de meeste gevallen wordt het dan verder gerechtigd bij het betreffende land
3d: ja, dat volstaat

zelfde als timleeuw, wacht op de true experts. iig alvast je snelle vragen.
Offline nieuwsflits
Eendagsvlieg
wo 18 jan 2012, 9:56 Bericht 

Thanks, ik kijk het even aan idd.
Offline nieuwsflits
Eendagsvlieg
vr 20 jan 2012, 11:36 Bericht 

Mag ik, met het oog op planning (en zonder ongeduldig te zijn :wink: ), voorzichtig vragen hoe lang het normaliter duurt voordat deze experts hun wijsheid delen?

Overigens ben ik ook erg benieuwd wat het slimste moment is om te beginnen met de papierwinkel. Ik heb alleen nog maar een kennisgeving (inclusief verzoek om bestuurdersverklaring). Op die kennisgeving staan wel de gegevens van de gemeten overtreding.

Moet ik op basis daarvan alvast de zaken op gaan vragen (en zijn die procedures (en dus bijbehorende brieven) anders dan voor Mulder-zaken?
Offline Walker
Master
vr 20 jan 2012, 12:27 Bericht 
1a: NEE! Alleen kan de OvJ bij de rechter wel een OBM eisen. Maar dat is heel wat anders!

De OvJ ruikt wel bloed, anders had hij wel een Strafbeschikking gestuurd. Nu gaat hij via de rechter voor een boete en een OBM.
Offline viffer
Master
vr 20 jan 2012, 13:14 Bericht 

Walker schreef:
1a: NEE! Alleen kan de OvJ bij de rechter wel een OBM eisen. Maar dat is heel wat anders!

Als er geen bestuurder bekend gemaakt wordt kan er wel degelijk een OBM aan de kentekenhouder worden opgelegd.
Offline nieuwsflits
Eendagsvlieg
vr 20 jan 2012, 16:10 Bericht 

Walker schreef:

wat is precies het verschil tussen een transactievoorstel en een strafbeschikking? komt er niet sowieso nog een strafbeschikking na deze kennisgeving?

Het rare vind ik, dat er wel een transactienummer op de kennisgeving staat. Betekent dit dat ze alvast een transactienummer hebben aangemaakt, omdat er sowieso een boete gaat komen?
 [ 8 berichten ]