Pagina 1 van 1  [ 33 berichten ]
Offline Holtie
Eendagsvlieg
ma 06 feb 2012, 20:36 Bericht 

Ik heb vandaag een transactievoorstel gekregen voor een artikel 5 gepleegd op 23 december 2010.

Het staat vast nog wel duidelijk in het geheugen in december 2010 was het weerbeeld vergelijkbaar met het huidige weerbeeld, het vroor stevig, maar het belangrijkste was dat het flink sneeuwde. Tijdens de dag had het weer aardig gesneeuwd en de wegen waren nog niet allemaal schoon na de voorgaande dagen sneeuw. Ik liep destijds stage bij een horeca bedrijf op ongeveer 15km. fietsafstand. Na een lange woensdag werken vertrok ik om ongeveer 00:15 richting huis op mijn fiets. De eerste kilometers waren goed begaanbaar, het betrof op dat traject een hoofdroute voor fietsers van het ene dorp naar het andere dorp. Hierbij waren zowel de rijbaan als de losse fietspaden schoon van sneeuw en ijs. Dichter bij huis moest ik echter nog +/- 5 kilometer afleggen over een parallelweg die een vergelijkbare route volgt als de provinciale weg. Deze parallelweg is net als de voorgaande fietspaden een hoofdroute voor fietsers maar (blijkbaar) van minder belang. Er lag op het wegdek ongeveer zo'n 5 tot 10 centimeter sneeuw waardoor de weg berijden op de fiets niet mogelijk was. Ik had op dat moment twee opties: te voet verder gaan of over de hoofdrijbaan verder fietsen. Ik besloot voor de tweede optie. Het was immers een doordeweekse nacht waarop ik in totaal 2 andere weggebruikers was tegengekomen. Op dit moment was het helder, onbewolkt weer en mijn fiets had goede verlichting zowel voor als achter. Met nog ongeveer een kilometer te gaan werd ik aan de kant gehaald door 2 niet al te vriendelijke agenten die ondanks mijn medewerking en vriendelijke benadering mij een proces verbaal uitschreven op gronde van artikel 5.

Het voorstel betreft €50,- en dit is ook voor mij geen enorme last, maar ik vind het een onterechte beschuldiging.

Graag zou ik willen weten wat jullie over deze zaak te melden hebben.
Offline geelhoed
Master
ma 06 feb 2012, 20:39 Bericht 
Toeval, dat heb ik zaterdag nog gedaan. Met als redenatie dat er geen verplicht fietspad was.
Offline Hideyoshi
Master
ma 06 feb 2012, 20:40 Bericht 
Bij artikel 5 Wvw moet er sprake zijn van een concrete gevaarzetting. Wat zou volgens de beschikking de concrete gevaarzetting moeten zijn? Zie je gelegenheid een scan te maken en die te mailen?
Offline Hideyoshi
Master
ma 06 feb 2012, 20:41 Bericht 
Heb je google streetview voor me van de lokatie?
Offline mwj
Master
ma 06 feb 2012, 20:41 Bericht 
Artikel 5 op de fiets :lol: :lol:

Kies je voor veiligheid, goede verlichting en al op de fiets, tref je van de mierenneukers die hun bonnenboekje moeten aanvullen...... :fp:

:schudnee: :schudnee: :schudnee:
Offline Holtie
Eendagsvlieg
ma 06 feb 2012, 20:42 Bericht 

Omschrijving strafbaar feit: Zich zodanig op een weg gedragen dat ge-vaar/hinder ontstaat/ kan ontstaan(best.)

Ik heb helaas geen scanner
Offline Hideyoshi
Master
ma 06 feb 2012, 20:43 Bericht 
Dan is het lastig je te helpen. Er moet sprake zijn van concrete gevaarzetting. Ik zou in dit geval het achterliggend dossier wel willen zien en zou de transactie niet betalen maar ter zitting mezelf verdedigen.

E.e.a. ook afhankelijk van de lokatie dus.

Wat zou de concrete gevaarzetting (zie uitgeschreven bon) zijn?
Offline Gianluca
Master
ma 06 feb 2012, 20:45 Bericht 

Hideyoshi schreef:
Er moet sprake zijn van concrete gevaarzetting

Holtie schreef:
hinder ontstaat/ kan ontstaan
Offline viffer
Master
ma 06 feb 2012, 20:48 Bericht 

Is het niet zo dat artikel 5 alleen gebruikt mag worden als er geen ander artikel mogelijk is?
Offline WimLex
Master
ma 06 feb 2012, 20:49 Bericht 
Holtie schreef:
Omschrijving strafbaar feit: Zich zodanig op een weg gedragen dat ge-vaar/hinder ontstaat/ kan ontstaan(best.)

die zou de wegbeheerder dus moeten hebben :kniktja:

jij bent de gelukkige ontvanger van een LAFje :thumb_d:
Offline Gianluca
Master

GertJan schreef:
Is het niet zo dat artikel 5 alleen gebruikt mag worden als er geen ander artikel mogelijk is?

Nee..
Offline bruintje beer
Master
Holtie schreef:
Ik heb helaas geen scanner
Maar vast wel een camera :wink:
Offline Aanhanger
Master
Heb je een maps/streetview link met lokatie?

Je had een muldertje R308 moeten krijgen van 35 euro indien je niet het verplichte fietspad volgde.
Offline Hideyoshi
Master
GertJan schreef:

Neen.

Wat Gianluca nu stelt is, sorry, onzin. Er moet voor een artikel 5 Wvw overtreding sprake zijn van concreet gevaarzettend gedrag. Dus een bepaalde gedraging moet plaatsvinden die leidt tot gevaarzetting. Of het fietsen over die weg daartoe behoort betwijfel ik.

Rechtspraak heeft ook duidelijk gemaakt dat b.v. veel te hard rijden op zichzelf geen artikel 5 kan opleveren.
Offline Holtie
Eendagsvlieg
ma 06 feb 2012, 20:50 Bericht 

De locatie:

52.366823,6.114412
Offline Gianluca
Master
ma 06 feb 2012, 20:53 Bericht 

Hideyoshi schreef:
Wat Gianluca nu stelt is, sorry, onzin. Er moet voor een artikel 5 Wvw overtreding sprake zijn van concreet gevaarzettend gedrag.

Met alle respect: jij verkondigt nu onzin..

Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd
Offline Scaniafan
Master
ma 06 feb 2012, 20:56 Bericht 

Ik zou er ook met sneeuw op de parallelweg niet graag fietsen :x

Maar had er niet hiervoor geschreven moeten worden:

?

Zou dan volgens mij een m R 556 - Handelen in strijd met geslotenverklaring ruiter, vee, wagen, motorvoertuig niet harder dan 25 km/h, brommobiel, (brom)fiets en gehandicaptenvoertuig (C9), wat voor een fiets € 25,- gekost zou hebben in 2011.

Of lees ik het feitenboekje dan verkeerd?
Offline frankram
Master
ma 06 feb 2012, 20:56 Bericht 
Gianluca schreef:
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd

En dat is zo ruim omschreven dat je iedereen er wel voor kan bekeuren. :kniktja: :kniktja: :fp: :fp:
Offline Aanhanger
Master
ma 06 feb 2012, 21:00 Bericht 
Holtie schreef:
De locatie:

52.366823,6.114412

In welke richting reed je?
Offline Hideyoshi
Master
ma 06 feb 2012, 21:01 Bericht 
Ga dan nog maar eens de boeken in:

HR 21 april 1953, NJ 1953, 487

Of: Hoofdwegen door het verkeersrecht, J. Remmeling, 5e druk, blz 46.
Offline Holtie
Eendagsvlieg
ma 06 feb 2012, 21:02 Bericht 

ik reed in zuidelijke richting, misschien een detail maar de begroeiing naast de weg was inmiddels totaal weggesnoeid;)
Offline Gianluca
Master
ma 06 feb 2012, 21:03 Bericht 

Hideyoshi schreef:
Ga dan nog maar eens de boeken in:

HR 21 april 1953, NJ 1953, 487

Of: Hoofdwegen door het verkeersrecht, J. Remmeling, 5e druk, blz 46.

Is niet nodig. Ik ben op de hoogte van de relevante wetgeving / jurisprudentie..

Vandaar mijn uitspraken.. O:)
Offline Hideyoshi
Master
ma 06 feb 2012, 21:06 Bericht 
Ik merk het! Bij jou mag de concrete gevaarzetting ontbreken om tot een bewezenverklaring artikel 5 te komen. Geef mijn portie dan maar aan fikkie.

Advies: niet betalen, laten voorkomen. Ontvang je na niet-betalen een Strafbeschikking, dan verzet instellen en laten voorkomen.

Ik zie niet per definitie de gevaarzetting en zou gaarne het dossier willen zien.

De transactie van 50,- euro raakt ook kant nog wal. Zulke lage bedragen bij een T heb ik nog niet gezien. Dit had met een Mulder moeten worden afgedaan.
Offline geelhoed
Master
ma 06 feb 2012, 21:09 Bericht 
Gianluca schreef:
Ik ben op de hoogte van de relevante wetgeving / jurisprudentie..

Nee, je zit er naast dit keer.
Offline Aanhanger
Master
ma 06 feb 2012, 21:13 Bericht 
Je bent waarschijnlijk hier de weg opgereden?

Dat ronde bord is een D4 lijkt me:
Afbeelding
In dat geval zou het een muldertje R576 moeten zijn a 20 euro.

Maar als je dit aan wilt vechten moet je het door hideyoshi geschetste scenario volgen.
Uit het proces verbaal zal moeten blijken of er sprake was van concrete gevaarzetting.
Zo nee dan is dit transactievoorstel onzin.
Offline Gianluca
Master
ma 06 feb 2012, 21:13 Bericht 

Er is ook een uitspraak van een boer die hout aan het opstoken was. Hierdoor hing er een rookgordijn over de weg. Dit werd afgedaan middels artikel 5 Wvw, hinder op de weg veroorzaken.
Offline geelhoed
Master
ma 06 feb 2012, 21:15 Bericht 
Het was geen weggebruiker, tja en op welke manier is dit relevant voor de discussie of er concrete gevaarzetting moet zijn?
Offline Gianluca
Master
ma 06 feb 2012, 21:17 Bericht 

Hideyoshi schreef:
Er moet voor een artikel 5 Wvw overtreding sprake zijn van concreet gevaarzettend gedrag.
Offline Holtie
Eendagsvlieg
ma 06 feb 2012, 21:22 Bericht 

Dank voor het advies, denk niet dat ze het zo ver laten komen maar ik wacht bericht af. Betwijfel of de agenten het zich überhaupt nog kunnen herinneren ruim een jaar na dato.
Offline Aanhanger
Master
ma 06 feb 2012, 21:23 Bericht 
Gianluca schreef:
Er is ook een uitspraak van een boer die hout aan het opstoken was. Hierdoor hing er een rookgordijn over de weg. Dit werd afgedaan middels artikel 5 Wvw, hinder op de weg veroorzaken.

Als je nu even duidelijk opschrijft wat je punt is kunnen we reageren.
Offline RucphenNB
Master
ma 06 feb 2012, 22:11 Bericht 
Gianluca schreef:

Dat klopt dus precies met wat ik al vaker ontvangen heb als ik weer eens een rotonde iets te dwars nam. :lol: :lol:
Na de 7de werden de agenten in de regio iets vriendelijker, gelukkig blijft het tegenwoordig bij een goed gesprek onder het genot van een bakkie koffie bij de benzinepomp, wel op mijn kosten. :oops:
Offline viffer
Master
ma 06 feb 2012, 22:22 Bericht 

RucphenNB schreef:
een bakkie koffie bij de benzinepomp, wel op mijn kosten.

Vast goedkoper dan de koffie bij de rechter :wink:
Offline RucphenNB
Master
ma 06 feb 2012, 22:32 Bericht 
GertJan schreef:
Vast goedkoper dan de koffie bij de rechter

Nou, ze lusten anders best graag koffie hier in de regio. :lol: :lol: :lol:
 [ 33 berichten ]