Pagina 1 van 1  [ 26 berichten ]
Offline kimm
Eendagsvlieg
do 26 jan 2012, 21:20 Bericht 

Hallo,

Ik ben nu nog een zogeheten beginnend bestuurder, in april dit jaar heb ik mijn rijbewijs 5 jaar. Nu ben ik in januari geflitst met 180 op de snelweg waar je 120 mag. Ik heb verder nog nooit een overtreding begaan.

De auto staat op naam van mijn vriend. Ik heb nu een brief ingevuld dat ik de bestuurder geweest ben.

Nu vraag ik me af wat voor gevolgen dit voor mij heeft, omdat ik beginnend bestuurder ben. Mijn vrienden hebben de wildste verhalen, dus ik vraag me nu af wat ik kan verwachten.

Kan het zijn dat ik nu alsnog moet voorkomen om te getuigen dat mijn vriend het niet geweest is? Kan het zijn dat ik een of andere cursus verplicht opgelegd krijg? Ik kan zo toch niet mijn rijbewijs kwijt raken? Of kost me dit een punt? Dat is toch allemaal niet bij een eerste (grove) overtreding?

Krijg ik niet gewoon een dikke boete opgelegd? En een vermelding achter mijn naam, natuurlijk. Ik zal het komende jaar zeker geen gekke dingen meer moeten doen, denk ik zo?

Ik hoop dat iemand me hier van informatie kan voorzien, want we kunnen het zo 1,2,3 niet vinden.

Alvast bedankt!
Offline viffer
Master
do 26 jan 2012, 21:31 Bericht 

kimm schreef:
Kan het zijn dat ik nu alsnog moet voorkomen om te getuigen dat mijn vriend het niet geweest is?

Niet om te getuigen, wel voorkomen om je eigen strafbepaling te horen.

kimm schreef:
Kan het zijn dat ik een of andere cursus verplicht opgelegd krijg?

Nee, daarvoor moet er zijn staande gehouden

kimm schreef:
Dat is toch allemaal niet bij een eerste (grove) overtreding?

Staat daar los van. Een cursus kun je op elk moment krijgen als je het maar gek genoeg maakt. Maar niet voor alleen te snel rijden buiten de bebouwde kom.

kimm schreef:
Krijg ik niet gewoon een dikke boete opgelegd?

Nee, reken ook maar op 2 maanden rijontzegging.

kimm schreef:
Ik zal het komende jaar zeker geen gekke dingen meer moeten doen, denk ik zo?

Daar kun je beter nog wat langer mee wachten

edit:

kimm schreef:
Ik heb nu een brief ingevuld dat ik de bestuurder geweest ben.

Ik neem tenminste aan dat je deze ook al hebt opgestuurd. Anders kun je je lot wellicht nog keren.
Offline TuxX
Master
do 26 jan 2012, 21:32 Bericht 
Dikke boete
Punt van je rijbewijs
2 maanden fietsen
Kruisje achter je naam gedurende de komende 5 jaar

That's it :)
Offline viffer
Master
do 26 jan 2012, 21:34 Bericht 

TuxX schreef:
Punt van je rijbewijs

:nono: Daarvoor moet zijn staande gehouden
Offline Maserati Teun
FS medewerker
do 26 jan 2012, 21:34 Bericht 
@TuxX, geen punt op rijbewijs; niet staande gehouden.
Offline Uwe Alzaligheid
Master
do 26 jan 2012, 21:43 Bericht 
Vraagje: Heb je de bestuurdersverklaring al ingezonden?

Dan antwoorden op de verschillende vragen: Je bent beginnend bestuurder, deze overtreding kost je dus een punt ALS en enkel ALS jij verklaart bestuurder te zijn geweest. (Als jij dat namelijk niet verklaart, dan gaat jouw vriend voor het gaas.)
De OvJ zal ook zeker aan jouw rijbewijs gaan trekken. Bij snelheidsoverschrijdingen van 50 km/u wordt standaard 2 maanden rij-ontzegging geeist, meen ik. Of de rechter dat dan ook oplegt is een tweede.
Aangezien de snelheidsovertreding niet binnen de bebouwde kom plaatsvond zul jij niet op de 'huftercursus' (EMG) gestuurd worden.

Hoe het proces verder gaat verlopen kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik denk dat de OvJ zal proberen jou de rij-ontzegging plus een boete bij strafbeschikking op te leggen. In zijn algemeenheid wordt afgeraden om hierop in te gaan. De OvJ is namelijk bij een strafbeschikking aanklager en beul tegelijk.
Het is aan te raden om niet naar de hoorzitting voor een strafbeschikking te gaan en de OvJ te laten weten dat je de zaak voor de rechter wilt brengen.
Het is ook mogelijk dat de OvJ niet eerst een Strafbeschikking wil uitvaardigen, maar dat jij meteen een dagvaarding ter terechtzitting ontvangt.

Jij beschouwt dit als een 'eerste overtreding', maar justitie kan niet echt lachen om 180@120, dus die zullen jou een gevoelige tik op de vingers willen uitdelen. Het preciese boetebedrag kan ik (door omstandigheden) nu even niet vinden. Mogelijk later.

Overigens geldt voor het vervolg: Je zult tot twee jaar na het betalen van het boetebedrag (dus niet na pleegdatum) onder de recidive-regeling vallen (tegen draaideurcriminaliteit) en je zult gedurende vijf jaar een 'kruisje achter de naam' hebben bij eventuele nieuwe (snelheids-) overtredingen.

Sterkte ermee.
Offline kimm
Eendagsvlieg
do 26 jan 2012, 23:05 Bericht 

Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee. Het is hoe dan ook klote dus.
Offline viffer
Master
do 26 jan 2012, 23:10 Bericht 

kimm schreef:

Ik heb intussen even rondgebeld. Een kennis van me is ook weleens geflitst met >50km/u op de snelweg en hij zegt dat hij alleen een acceptgiro heeft gekregen met een flink bedrag, omdat ie nog nooit eerdere overtredingen begaan heeft :huh:

Hoe lang is dat geleden?

kimm schreef:
Krijg ik nou een rijontzegging van 2mnd omdat ik beginnend bestuurder ben of is die regelgeving intussen veranderd? Vind het wel gek dat hij alleen een flinke acceptgiro heeft gekregen namelijk :/.

De 2 maanden is de eis sinds 1 juni 2011. Als je een heel goed verhaal hebt (waarom je niet zonder rijbewijs kunt) kun je daar best onderuit komen maar dan riskeer je wel een hogere boete. Maar dan moet je het wel tot de rechter laten komen en niet bij de OvJ op visite gaan.
Offline kimm
Eendagsvlieg
do 26 jan 2012, 23:13 Bericht 

Ik heb even rondgebeld en een kennis van me is weleens staande gehouden met over de 50km/u op de snelweg. Zij moest haar rijbewijs meteen inleveren natuurlijk, maar na 10 dagen kon ze het weer ophalen en kreeg ze een dikke boete.

Waar zit dat verschil in? Ofwel: is er een kans dat de 2 maanden rijontzegging niet wordt opgelegd?
Offline viffer
Master
do 26 jan 2012, 23:20 Bericht 

Bij staande houding was het al langer inleveren. Nogmaals; wanneer heeft zich dat afgespeeld. Sinds 1 juni 2011 zijn de zaken veranderd. Als je niets doet is de kans dat de 2 maanden rijontzegging niet wordt opgelegd nihil.

Maar iets anders:

Vraagje: Heb je de bestuurdersverklaring al ingezonden?

Vragen stellen is prima, maar lees ook even of er vragen aan jou gesteld worden om het beeld helder te krijgen (f)
Offline kimm
Eendagsvlieg
do 26 jan 2012, 23:27 Bericht 

Thanks. Ik heb de brief nog niet opgestuurd, eerst even uitzoeken hoe of wat de gevolgen zijn ;).

Die staandehouding is in 2010 geweest, dus idd voor die regelgeving. Shit :P.
Offline viffer
Master
do 26 jan 2012, 23:31 Bericht 

kimm schreef:
Die staandehouding is in 2010 geweest, dus idd voor die regelgeving. Shit :P.

Dat verklaart een hoop.

kimm schreef:
Thanks. Ik heb de brief nog niet opgestuurd, eerst even uitzoeken hoe of wat de gevolgen zijn ;).

Hoe is jullie relatie? Als die niet zo goed is kun je natuurlijk de verklaring niet opsturen :wink:
Offline kimm
Eendagsvlieg
do 26 jan 2012, 23:40 Bericht 

GertJan schreef:
Hoe is jullie relatie? Als die niet zo goed is kun je natuurlijk de verklaring niet opsturen

De relatie zit wel goed, jammer haha ;). Daarbij heeft mijn vriend al een verleden. Als deze overtreding op zijn naam blijft staan, heeft hij sowieso een langere rijontzegging en hogere boete te pakken.

Nu lijkt het net alsof wij twee racemonsters zijn, maar dat is niet zo. Allebei dachten we voor één keer op een verlaten stuk weg het volle vermogen van de auto wel even te kunnen benutten. Allebei heel veel pech gehad dat we gepakt zijn. Terecht natuurlijk, want te hard rijden is niet goed te praten.

GertJan schreef:
Maar het belangrijkste dat je nu moet doen is alle gegevens opvragen middels een WOB-verzoek.

Wat is dat, waar dient het voor en waar kan ik het voor gebruiken? :)
Offline viffer
Master
do 26 jan 2012, 23:48 Bericht 

kimm schreef:
Allebei dachten we voor één keer op een verlaten stuk weg het volle vermogen van de auto wel even te kunnen benutten.

kimm schreef:
Terecht natuurlijk, want te hard rijden is niet goed te praten.

Daar verschillen de meningen over.

Via de WOB kun je controleren of de meting wel juist en volgens de regels is uitgevoerd. Hierbij vraag je bv de foto van de meting op, de ijkrapporten, de aanstellingscertificaten etc. Kijk hiervoor maar eens in het WOB helpdesk subforum. Daar staan ook voorbeeldbrieven die je kunt aanpassen naar jouw situatie. Plaats die hier en dan kunnen we kijken of je de juiste verzoeken indient.
Offline Rover
Master
vr 27 jan 2012, 0:42 Bericht 
kimm schreef:
Terecht natuurlijk, want te hard rijden is niet goed te praten.

Té hard niet nee, boven de VMAX daarintegen O:)

// sorry voor off-topic...
Offline geelhoed
Master
vr 27 jan 2012, 7:31 Bericht 
Maserati Teun schreef:
@TuxX, geen punt op rijbewijs; niet staande gehouden.

Is dat wel zo?

http://wetten.overheid.nl/BWBR0030613/g ... 2_Artikel5
Citaat:
Artikel 5

Een vordering tot overgifte van het rijbewijs, bedoeld in artikel 130, tweede lid, van de wet geschiedt in de volgende gevallen:
n. betrokkene heeft drie maal als beginnende bestuurder een of meer van de in bijlage 1, onderdeel IV, opgenomen feiten begaan en voor deze feiten is hij tijdens of na de in artikel 1, onder beginnende bestuurder, genoemde termijn onherroepelijk veroordeeld, dan wel is voor deze feiten tijdens of na die termijn ten aanzien van hem een onherroepelijke strafbeschikking uitgevaardigd;
Offline viffer
Master
vr 27 jan 2012, 17:28 Bericht 

Het OM geeft dit aan op haar eigen site:

Citaat:
Wat telt mee als punt voor het beginnersrijbewijs?

Niet alle overtredingen worden meegeteld in de maatregel Beginnend Bestuurder. Het betreft alleen overtredingen waarvoor de bestuurder is staande gehouden. Flitsboetes tellen dus niet mee. Ook overtredingen die in het buitenland zijn begaan, tellen niet mee.

http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/ve ... rijbewijs/
Offline denniz
Weet de weg
vr 27 jan 2012, 21:44 Bericht 

Ik krijg vanaf het begin een raar gevoel... "ze kan wel eens d'r vriendje dekken die al een verleden heeft..." Als dat het geval is zou ik idd. mijn relatie even goed op de weegschaal leggen en dan een wijze beslissing nemen...

excuses als ik helemaal fout zit
Offline viffer
Master
vr 27 jan 2012, 22:24 Bericht 

denniz schreef:
Ik krijg vanaf het begin een raar gevoel... "ze kan wel eens d'r vriendje dekken die al een verleden heeft..." Als dat het geval is zou ik idd. mijn relatie even goed op de weegschaal leggen en dan een wijze beslissing nemen...

Als jij het gevoel hebt dat een verhaal niet klopt ga je gewoon naar een ander topic en onthoud je je hier van adviezen en meedenken. Maar dat soort reacties zonder onderbouwing kun je ook gewoon achterwege laten.
Offline Kimono
Pro
za 28 jan 2012, 14:20 Bericht 
GertJan schreef:
...puntenrbw verhaal...

Hoe zit dat met die punten, behoor je hiervan bericht te krijgen nadat je bijvoorbeeld een transactie voorstel hebt betaald?
Offline Brave Hendrik
Master
za 28 jan 2012, 14:45 Bericht 
GertJan schreef:
Als jij het gevoel hebt dat een verhaal niet klopt ga je gewoon naar een ander topic en onthoud je je hier van adviezen en meedenken. Maar dat soort reacties zonder onderbouwing kun je ook gewoon achterwege laten.

GertJan schreef:
Hoe is jullie relatie? Als die niet zo goed is kun je natuurlijk de verklaring niet opsturen :wink:

Pardon!? :o
Ik snap het verschil even niet.
Het gevoel van denniz bekroop mij namelijk ook.
Graag uitleg, dan weet ik voortaan wat wel of niet geschreven mag worden.
Offline viffer
Master
za 28 jan 2012, 14:51 Bericht 

Lijkt mij een wezenlijk verschil, mocht de relatie op knappen staan zou dit een reden kunnen zijn om niet de verantwoording te nemen. Daarbij kom ik niet koud een topic binnen zeilen met nietszeggende opmerkingen.
Offline Brave Hendrik
Master
za 28 jan 2012, 14:53 Bericht 
Uh, het zal wel hogere wiskunde zijn.
We zullen dit onderwerp maar niet verder off-topic trekken.
Maar ik blijf het een beetje vreemd vinden.
Offline denniz
Weet de weg
za 28 jan 2012, 23:25 Bericht 

ook ik sla dit topic even verder over... Ik wens de TS veel succes
Offline Uwe Alzaligheid
Master
zo 29 jan 2012, 14:26 Bericht 
180@120 conform gedragsregel is feitcode VL065 = strafeis van 850 euro plus twee maanden rijontzegging onvoorwaardelijk. (Tarieven voor feiten, gepleegd vanaf 01-01-2012).

(Terzijde: Mogelijk is feitcode VL060 van toepassing, deze loopt 'tot' 60 km/u overschrijding, dus niet 'tot en met'. Ik meen dan ook dat feitcode VL065 van toepassing is, snelheidsoverschrijding van 60 km/u tot 65 km/u).

Bron: Tekstenbundel 2012 van het OM, link: klik - PDF alert.
Recidiveregeling Snelheidsovertredingen: klik.
Offline geelhoed
Master
ma 30 jan 2012, 6:48 Bericht 
GertJan schreef:
Het OM geeft dit aan op haar eigen site:

Ja dat weet ik, ik kan dat echter nergens terugvinden, en in de regeling die hierover gaat staat het, zoals je kunt zien, anders.
 [ 26 berichten ]