Pagina 1 van 1  [ 18 berichten ]
Offline Flierefluiter
Pro
zo 29 jan 2012, 1:58 Bericht 
Hoi allen,

In verband met een strafbaar feit (ja helaas waar.. en ja helaas heb ik met de politie gepraat en bekend en noem maar op) moet ik begin februari voor de pliesierechter verschijnen (zie er erg tegen op, eerste keer)
Rond begin december ben ik toen buiten heterdaad aangehouden en meegenomen, en moest ik een nachtje blijven (aanleiding was een videoopname van een verborgen camera, overigens blijkt dat dit onrechtmatig bewijs is)
Maar goed dat was toen, halverwege december heb ik op basis van art. 30 SV mijn dossier opgevraagd omdat het verhaal van mij botst met het ander.
Stom genoeg heb ik dit bij de Politie in deze regio zelf gedaan :fp: Dus na lange tijd wachten kreeg ik het antwoord dat ik een reden moest geven waarom ik het wou en een kopie ID (laatste was ik vergeten, eerste gaat ze niks aan)
Op advies heb ik het dossier nogmaals opgevraagd maar dan bij het arrondissementsparket van de rechtbank. Dit heb ik middels een aangetekende brief (faxnr. niet bekend, dus weer 7 euro lichter.) eind december gedaan.

Vol spanning heb ik dagen en dagen lopen wachten, ik had inmiddels ook een gesubsidieerde advocaat gekregen (ben ik overigens niet bepaald tevreden over maar goed)
Goed afgelopen vrijdag was mijn geduld op en heb ik het OM maar eens gebeld waar mijn dossier bleef. (pas bij de 3e keer had ik beet, daarvoor was ze steeds met lunchpauze)
"Ja meneer, uw dossier is ook verzonden, maar naar uw advocaat daarom is uw verzoek verder niet in behandeling genomen"
Ik was eigenlijk wel een beetje overdonderd hiervan dat ik niet verder heb doorgevraagd.
Overigens dezelfde dag nog contact opgenomen met die (niet zo fijne) advocaat.. " nee hoor ik heb niks, zodra ik wat heb maken we een afspraak "

Dus nu ben ik wel eens benieuwd wanneer ze dat verzonden hebben (bel ik maandag achteraan)

Maar nu de vraag: Als ze het naar mijn advocaat hebben gestuurd, vervalt het recht dan dat ik het dossier niet meer mag? Of moeten ze dit gewoon toesturen?

En misschien een wat offtopic vraag; Hoe gaat zo'n proces bij de politierechter precies? Ben erg bang voor de uitspraak (en dus mijn toekomst) en bang voor die dag.
Iedere keer als iemand erover begint wil ik er ook weer zo snel mogelijk over zwijgen.
Overigens wel: Ik ben niet trots op wat ik heb gedaan (bang voor meelezers dus ik treed niet in details) en heb er ook enorme spijt van.
Offline shootme
Master
zo 29 jan 2012, 2:59 Bericht 
Flierefluiter schreef:
ik had inmiddels ook een gesubsidieerde advocaat gekregen (ben ik overigens niet bepaald tevreden over maar goed)

Het staat je vrij om een eigen advocaat te nemen.. Als je het geld hebt..

Flierefluiter schreef:
Maar nu de vraag: Als ze het naar mijn advocaat hebben gestuurd, vervalt het recht dan dat ik het dossier niet meer mag? Of moeten ze dit gewoon toesturen?

Wanneer je een advocaat hebt, vertegenwoordigd deze jou.
Lijkt mij de weg OM=>advocaat=>verdachte is, maar ik laat me graag corrigeren door de (semi)juristen hier
Online EotS
Master
zo 29 jan 2012, 8:29 Bericht 
+1 advocaat kan namens jou rechtshandelingen verrichten. De werkwijze is correct.

Waarom gaat het de politie niets aan waarom je het dossier wilt ? Men zal het nooit zonder reden afgeven omdat verstrekkingen onder de WPG vallen. Je mag het hooguit inzien en dan nog geanonimiseerd ... Juiste weg is via het OM inderdaad.

Je schrijft dat je inmiddels een pro deo advocaat hebt. Deze krijg je direct na je aanhouding al (Salduz arrest) of heb je hier direct na je aanhouding vanaf gezien ???
Offline Flierefluiter
Pro
zo 29 jan 2012, 9:42 Bericht 
Dat ik een eigen advocaat kon nemen was bekend. Maar daar zijn de financiƫle omstandigheden helaas niet voor in.
Ik ben wel verzekerd voor rechtsbijstand, maar die zeggen.. Als je verliest moet je ons alsnog alle kosten betalen. En reken maar dat ik ga verliezen (door m'n bekenning)

Nou, het artikel zegt: " 1. Tijdens het gerechtelijk vooronderzoek staat de rechter-commissaris, en overigens tijdens het voorbereidende onderzoek het openbaar ministerie, aan den verdachte op diens verzoek toe van de processtukken kennis te nemen."

Als ik mij identificeer als zijnde verdachte lijkt me dat dan toch voldoende? Waarom wou het OM het niet weten dan? Corrigeer me als ik uit me nek klets hoor.

Ik heb er helaas ook stom genoeg tot 3x aan toe vanaf gezien. :fp: :fp: :fp:
Offline viffer
Master
zo 29 jan 2012, 9:48 Bericht 

Gaat dit om het non-concurrentie verhaal?
Offline Flierefluiter
Pro
zo 29 jan 2012, 9:57 Bericht 
Neen ;) Daar sta ik (naar mijn mening iets sterker in, maar hij laat niks meer horen, ik denk dat hij wacht tot dit voorbij is)
Dit is ervoor gebeurd. ik stuur wel even een PB met hoe en wat.
Offline Hideyoshi
Master
zo 29 jan 2012, 11:54 Bericht 
Enige tijd geleden heeft Cygnum op dit forum aangegeven hoe je dan best kan handelen, moet je even zoeken in zijn posts!
Offline Cygnum
Pro
zo 29 jan 2012, 12:29 Bericht 
En dat is hier te vinden: post2684307.html#p2684307
Offline Flierefluiter
Pro
zo 29 jan 2012, 12:44 Bericht 
Dank.
Ja dat is bij afwijzing.. Zo kwam het niet echt over.
Meer van we hebben het al naar je advocaat gestuurd daarom gingen we er vanuit dat het niet meer nodig was. (ipv dat ze dat even meteen zeggen ipv mij een maand laten wachten)
Offline Cygnum
Pro
zo 29 jan 2012, 20:24 Bericht 
Voor zover ik weet moet het verstrekt worden aan de verdachte en aan de raadsman. Staat ook in die post. Of dat inhoudt dat zending naar je advocaat voldoende is, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zou de reactie van het OM opvatten als een afwijzing en bezwaar aantekenen tegen die afwijzing.
Offline Hideyoshi
Master
zo 29 jan 2012, 20:27 Bericht 
Ik zie zelf geen reden dat het niet ook aan jezelf beschikbaar gesteld zou moeten worden...
Online EotS
Master
zo 29 jan 2012, 22:23 Bericht 
Cygnum schreef:
Voor zover ik weet moet het verstrekt worden aan de verdachte en aan de raadsman. Staat ook in die post. Of dat inhoudt dat zending naar je advocaat voldoende is, durf ik niet met zekerheid te zeggen.

De raadsman wordt als gemachtigde gelijkgesteld met de verdachte ten aanzien van het plegen van rechtshandelingen. De opvatting van het OM is de juiste ... Als je een kopie wilt, kun je het aan je raadsman vragen...
Offline Flierefluiter
Pro
ma 30 jan 2012, 15:54 Bericht 
Hmm.. Dan moet ik dus maar afwachten op mijn advocaat?
Wat als hij het dossier (of als hij zegt) maar niet krijgt???? Zaak is namelijk al volgende week maandag.
Offline Flierefluiter
Pro
do 02 feb 2012, 23:40 Bericht 
Inmiddels eindelijk na heel veel aandringen morgen een afspraak.. Hij wou nog afzeggen ook omdat hij een belangrijke zitting had, maar gelukkig na opnieuw aandringen een ander tijdstip voor elkaar gekregen..
Ligt het aan mij of willen die gefinancierde advocaten helemaal niks voor je doen!? :huh: :(
Offline Hideyoshi
Master
vr 03 feb 2012, 8:20 Bericht 
Flierefluiter schreef:
Ligt het aan mij of willen die gefinancierde advocaten helemaal niks voor je doen!?

Je kunt daarover t.z.t. klagen bij de Orde.
Offline Flierefluiter
Pro
ma 06 feb 2012, 16:56 Bericht 
Zaak inmiddels geweest..
Zijn die OvJs altijd van die mierenneukers???

Straf is helaas veel te hoog, wordt een hoger beroep dus..

Is er een mogelijkheid om een vonnis op te vragen bij een strafzaak??
Offline Gendrikje
Die hard
ma 06 feb 2012, 17:20 Bericht 
De eis van de OvJ ligt over het algemeen inderdaad veel hoger dan wat de rechter zal uitspreken.
In de meeste strafzaken kan ik mij trouwens meer vinden in een eis van de OvJ dan een uitspraak van een rechter.
Offline Hideyoshi
Master
ma 06 feb 2012, 17:23 Bericht 
Vonnis krijg je altijd toegezonden.
 [ 18 berichten ]