Pagina 1 van 1  [ 9 berichten ]
Offline Kubusje
Nieuwkomer
vr 20 jan 2012, 13:38 Bericht 

Vannacht ben ik geflitst op een N-weg waar de toegestane snelheid 80 km/u was. Ik reed op het moment v/d flits 140-145 km/u op mijn teller. Teller wijkt ongeveer 5 km af plus correctie blijf ik over met een geflitste snelheid van ~130-135 km/u. Heel stom natuurlijk maar goed het is nu al gebeurd.

Aanvullende informatie:
Auto staat op naam van m'n vader, die al 5+ jaar GEEN forse overtreding op zijn naam heeft gehad. Hooguit een paar kleine boetes onder de 100 euro.

Ik heb een groot aantal topics doorgelezen maar deze verschillen nogal per uitkomst, dus hierbij een paar vragen waar iemand hopelijk antwoord op heeft!

1. Is er een kans dat er een transactievoorstel binnenkomt MET acceptgiro? Want ik lees ook dingen over een ''T'' zonder accept giro, alleen met een bestuurdersverklaring bijgevoegd. Of moet ik of iemand anders sowieso voorkomen? Hier ben ik namelijk bang voor.
2. Hoe groot is de kans dat ik mijn rijbewijs kwijt ben, en zo ja, voor hoe lang? Als ik het goed begreep is de regeling hiervoor veranderd.
3. Flitst een flitspaal ook als het rolletje vol zit? Ben er redelijk van overtuigd dat dit een nogal oude flitspaal is.

Alvast bedankt voor alle reacties!
Offline viffer
Master
vr 20 jan 2012, 13:48 Bericht 

Ga er maar vanuit dat hier geen transactievoorstel van komt maar een bestuurdersverklaring. Bij 50+ te snel is de standaard eis tegenwoordig 2 maanden OBM ov. Als het nog een analoge flitspaal is dan is de kans dat het rolletje vol is niet zo groot, ik heb mij laten vertellen dat die 30 meter zijn.
Offline shootme
Master
vr 20 jan 2012, 13:59 Bericht 
Kubusje schreef:
3. Flitst een flitspaal ook als het rolletje vol zit? Ben er redelijk van overtuigd dat dit een nogal oude flitspaal is.

Van horen/zeggen is de kans dat tegenwoordig de rol vol is kleiner geworden. Dit ivm meer digitale flitspalen waardoor de oudere palen sneller een nieuw rolletje krijgen.
Ook is er een doelstelling (heb daar geen bron voor) om de tijd tussen overtreding en de bon op de mat zo kort mogelijk te maken. Iets met leer moment, sneller straffen etc.

Dus laat je niet afleiden dat het een oud beestje is en dat je safe zit..

Even afwachten tot je post krijgt.

Sterkte!
Offline Kubusje
Nieuwkomer
vr 20 jan 2012, 14:01 Bericht 

Helpt het misschien dat m'n vader op dit moment in het buitenland zit(is aan te tonen) en geen idee heeft wie die nacht in zijn auto reed? Ik neem aan dat de schuld dan bij de kentekenhouder gaat liggen dus is hij z'n rijbewijs kwijt ook al kan hij aantonen dat hij die bewuste nacht niet in de auto heeft gereden?
Er gaat dus sowieso iemand(waarschijnlijk ik) zijn rijbewijs verliezen?

EDIT:
Dit gaat dus niet meer op?
Citaat:
Geflitst >50 te hard. Geen Wet Mulder? En mijn rijbewijs?
Waarschijnlijk ligt er voor je een Transactievoorstel voor een snelheidsovertreding van meer dan 50 km/u te hard, en ben je hier gekomen voor wat uitleg. Zo goed als zeker zit er tevens een bestuurdersverklaring bij, waarop je kunt aangeven wie de bestuurder was ten tijde van de overtreding. Anders dan een kleine snelheidsovertreding die word afgedaan met administratief recht vallen snelheidsovertredingen van meer dan 50 km/u te hard, niet meer onder het administratief recht (de Wet Mulder) maar onder het strafrecht.

De bestuurderverklaring is bijgevoegd omdat de Officier van Justitie graag wil weten wie er bestuurder was ten tijde van de overtreding. Indien je een bestuurdersverklaring bij het transactievoorstel hebt gekregen, of alleen een bestuurdersverklaring hebt gekregen, lees dan dit eens goed door.

Mocht je een transactievoorstel hebben ontvangen, dan begint deze met een tekst die zal luiden; "U word verdacht van een strafbaar feit........". Er zijn een aantal zaken die samenhangen met een transactievoorstel waar je geen weet van hebt. Zoals de tekst op het transactievoorstel duidelijk aangeeft voorkom je verdere strafvervolging door het bedrag op de acceptgiro voor de vervaldatum te betalen. Velen zullen gehoorzaam betalen, niet wetende dat er nog meer aan de hand is. Door het betalen van het bedrag beken je in feite schuld aan de gedraging. Daarmee val je onder een tweetal richtlijnen die de wetgever erop na houd om je te bestempelen als "verkeerscrimineel".
Offline shootme
Master
vr 20 jan 2012, 14:30 Bericht 
Kubusje schreef:
en geen idee heeft wie die nacht in zijn auto reed?

Helaas heb je als voertuigeigenaar de verantwoordelijkheid te weten wie er in je auto rijdt of gereden heeft.
Gaat dus niet op :schudnee:
Offline Sjaaky
Master
vr 20 jan 2012, 14:31 Bericht 
Nog een reden om motor te rijden dan doe je dit voor je plezier. Alhoewel vanochtend :schudnee:
Offline viffer
Master
vr 20 jan 2012, 15:02 Bericht 

Kubusje schreef:
Dit gaat dus niet meer op?

Waar heb je dat vandaan? Dat lijkt mij ruim een half jaar "over datum"
Offline Kubusje
Nieuwkomer
vr 20 jan 2012, 19:07 Bericht 

GertJan schreef:

Waar heb je dat vandaan? Dat lijkt mij ruim een half jaar "over datum"

Ehh op de site van flitsservice zelf! Maar dacht zelf ook al dat dit oude data is..

Maar er is dus geen kans op alleen een boete? Dan ga ik me daar maar op voorbereiden...
Offline viffer
Master
vr 20 jan 2012, 22:01 Bericht 

Ah oké, er staan hier en daar wat verouderde gegevens.

Je kunt het op een zitting aan laten komen en daar verzoeken om geen OBM. Als jij zwaar wegende redenen hebt (werk, zorg voor partner/ouders) heb je kans dat je geen OBM krijgt maar wellicht en hogere geldstraf. Maar dat is koffiedik kijken en je zult echt met een goed verhaal moeten verschijnen voor de rechter.
 [ 9 berichten ]