Pagina 1 van 1  [ 27 berichten ]
Offline zoef de dwaas
Nieuwkomer
wo 04 jan 2012, 1:18 Bericht 

Goededag allemaal

ook ik ben lid van de vm050 club geworden. ik heb echter alleen een korte vraag tav mijn bezwaar. ik rij op de a4 thv den haag richting a,dam. ik kijk over mijn rechterschouder en zie dat vanaf de a12, die op dat moment parallel loopt en overgaat in de a4 een onopvallende wagen die gelijk rijdt met mij. direct erna gaat mijn snelheid omlaag. maar helaas.

Is dit een correcte meting zo vanaf een andere rijbaan of niet?
Offline zoef de dwaas
Nieuwkomer
wo 04 jan 2012, 1:24 Bericht 

Even voor de beeldvorming. de foto is de plek waar de videowagen reed. ik reed op de doorgaande A4 links ervan..

Afbeelding
Offline Barbertje
FS Juridisch
wo 18 jan 2012, 23:30 Bericht 
Valt alleen iets zinnig over te zeggen als je weet hoe er gemeten is. Dit staat in het proces-verbaal.
Wob de onderliggende bewijslast op bij de politie.
VM050 is een strafrechtelijke overtreding. Bezwaar niet mogelijk.
Dit moet een Transactie zijn of een Strafbeschikking.
Wat is het ??
Offline Vroeg op
Master
wo 18 jan 2012, 23:32 Bericht 
Ik vermoed dat ze je kenteken nooit hebben kunnen zien.
Online Sixty9
Master
do 19 jan 2012, 9:56 Bericht 
Staande gehouden?
Verklaring afgelegd?

Als tijdens de meting, dan wel tussen de meting en staande houding, het muurtje en/of dat viaduct heeft gezeten kan het zijn dat:

Jouw kenteken niet zichtbaar is geweest en ten tijde van het viaduct er verwisseling met een andere auto heeft plaatsgevonden (zelfde "model" en kleur). Je bent dan nl. even uit zicht geweest.

Z.S.M. het PV wobben en verzet aantekenen (louter ontkennen de vermeende overtreding begaan te hebben) zodra de post van het CJIB binnenkomt.
Offline Smookey
FS medewerker
do 19 jan 2012, 10:01 Bericht 
zoef de dwaas schreef:
een onopvallende wagen die gelijk rijdt met mij. direct erna gaat mijn snelheid omlaag. maar helaas

Staande gehouden dus (duurde wel een paar km's neem ik aan, kan pas veilig bij de N206) en meting op de teller van de VROS.

Vraag het papierwerk maar op en zorg dat je binnen de termijnen blijft qua ontkenningen etc.
Offline zoef de dwaas
Nieuwkomer
za 28 jan 2012, 17:51 Bericht 

ok ik heb hem gisteren binnen gekregen. 530 euro S-feit :fp: Ik ben inderdaad staande gehouden en de meting is ook op video. IVM haast heb ik afgezien van het bekijken van de beelden. Ik heb dit echter niet medegedeeld en gewoon gezegd dat ik haast had. LET OP: Ik heb GEEN formele verklaring afgelegd nadat mij de cautie is medegedeeld en een verklaring is gevraagd.

Maar nu, ik kan wel gaan ontkennen, maar op grond waarvan? De video staat op zich lijkt me. Wobben ga ik sowieso maar denk dat als dat in orde is ik toch maar moet dokken. Ik zou persoonlijk geen goede reden weten namelijk. Er waren vrijwel geen auto's op de weg en als ik het voor laat komen heb ik geen zin in een hogere boete namelijk. Iemand een beter idee?

graag zsm antwoord! Het is mijn eerste keer. :(

BTW dat opname in JDS is volgens mij geen strafblad maar een aantekening die een tal jaar blijft. Het blijft immers een overtreding en geen misdrijf. Je krijgt dan VOLGENS MIJ geen zichtbare strafbare feiten bij bevragingen tijdens staandehoudingen oid.
Offline Cygnum
Pro
za 28 jan 2012, 17:55 Bericht 
Strafbeschikking: binnen 14 dagen in verzet bij de officier van justitie. Geef daarbij aan dat je het niet eens bent met de beschikking en dat je de zaak aan de rechter wil voorleggen. Doe je het niet binnen 14 dagen, wordt de beschikking onherroepelijk en ben je 'veroordeeld' (het komt namelijk in je strafrechtelijk dossier). Daarnaast Wob-verzoek indienen. Over de exacte inhoud zullen anderen je informeren.
Offline Smookey
FS medewerker
ma 30 jan 2012, 8:19 Bericht 
Maar goed dat je die video niet hebt bekeken, mij smeerden ze bij het bekijken daarvan nog een keer 'onvoldoende afstandhouden' aan, op zich logisch want ik liep steeds in op de overige weggebruikers.

Ga WOBben om in ieder geval zeker te zijn dat alles administratief klopt. Daarnaast tijdig verzet aantekenen en afhankelijk van de status van de administratie kun je een verweer in elkaar zetten.

Heb je alleen op dat stukje daar wat te vlot gereden maar was je kenteken niet/slecht waarneembaar dan zou je kun aanvoeren dat er een vergelijkbare auto je voorbij kwam bijvoorbeeld, maar zo ver ben je nog niet, eerst die WOB asap eruit.
Offline zoef de dwaas
Nieuwkomer
ma 30 jan 2012, 20:36 Bericht 

maar als de administratie nu goed is? Dan kom ik voor en heb ik geen poot om op te staan...Sta ik daar... :nono: Wat ga ik dan vertellen tegen die OvJ?

En dan is nog de vraag of ik dan veroordeelde ben of nog steeds bestrafte?
Online Sixty9
Master
ma 30 jan 2012, 21:30 Bericht 
zoef de dwaas schreef:
Wat ga ik dan vertellen tegen die OvJ?

Zou gewoon tegen de rechter praten...... :wink:

Vertel gewoon een goed verhaal, geen aan te tonen leugens, en de straf zal niet hoger worden.

Nee heb je, ja kun je krijgen..........
Offline bx gek
Master
ma 30 jan 2012, 21:43 Bericht 
zoef de dwaas schreef:
En dan is nog de vraag of ik dan veroordeelde ben of nog steeds bestrafte?

Je bent dan een veroordeelde.
Online Sixty9
Master
ma 30 jan 2012, 23:27 Bericht 
Tot aan de uitspraak ben je gewoon verdachte, daarna veroordeelde of "vrij man" :wink:
Offline zoef de dwaas
Nieuwkomer
di 31 jan 2012, 8:08 Bericht 

ok bedankt. Denk dat ik het gewoon maar betaal. Geen zin om voor te komen namelijk en een of ander vaag verhaal op te gaan hangen :schudnee: iets met billen en blaren... Mocht ik voor die verzettermijn de WOB binnen hebben doe ik deze alsnog posten
Online Sixty9
Master
di 31 jan 2012, 8:41 Bericht 
Als het bv. het ijkingsrapport van het meetmiddel niet klopt of verlopen is bespaar jij je €530

Zo makkelijk kan het zijn O:)
Offline zoef de dwaas
Nieuwkomer
di 31 jan 2012, 9:19 Bericht 

ik ga deze brief sturen naar de politieregio: Gelijk een vraag, KAN je wel een video opvragen?? En zo niet, is deze wel door een rechter te bekijken tijdens een zitting? Als er geen beelden beschikbaar zijn denk ik een verweer te hebben

N.A.W.

Politie
Onderdeel
Postbus
pc wp

plaats datum

Betreft: kennisgeving van bekeuring, nummer

Geachte heer/mevrouw

Naar aanleiding van de door mij ontvangen strafbeschikking met CJIB-nummer ,
overweeg ik een rechtsgang. Om mij op mijn verdediging voor te bereiden verzoek ik u
ingevolge de Wet Openbaarheid van Bestuur artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, mij mijn
dossier toe te sturen. Dit dossier dient tenminste te bevatten:

- Het brondocument;
- Een op ambtseed opgemaakt en op een proces-verbaal gelijkend document, waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen;
- De akte van beëdiging van de dienstdoende verbalisant;
- De akte van aanstelling van de dienstdoende verbalisant;
- Een certificaat waaruit blijkt dat diegene die de meting heeft verricht ten tijde van de meting bevoegd was om gebruikte meetapparatuur te bedienen;
- Het complete ijkrapport van de apparatuur waarmee de vermeende overtreding is geconstateerd, en dat op dat moment geldig was;
- De video van de genoemde overtreding, voorzien van datum en tijdstip. Hierop moeten duidelijk het voertuig en kenteken te zien zijn en dient een direct verband te worden gelegd met het geldende ijkrapport. Deze zou moeten waargenomen zijn met de auto, type, voorzien van kenteken

De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van vier weken.

Hoogachtend,
Online Sixty9
Master
di 31 jan 2012, 9:34 Bericht 
zoef de dwaas schreef:
Naar aanleiding van de door mij ontvangen strafbeschikking met CJIB-nummer ,
overweeg ik een rechtsgang. Om mij op mijn verdediging voor te bereiden verzoek ik u
ingevolge de Wet Openbaarheid van Bestuur artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, mij mijn
dossier toe te sturen. Dit dossier dient tenminste te bevatten:

Bovenstaand stukje vervangen door:

Ik verzoek u mij ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, toe te sturen: alle op CJIB nummer: xxxx xxxx xxxx xxxx betrekking hebbende documenten. Met tenminste hierin begrepen kopieën van:

Meer hoef je ze niet te vertellen....... O:)

Video opvragen kan altijd.

Zou dit: Hierop moeten duidelijk het voertuig en kenteken te zien zijn en dient een direct verband te worden gelegd met het geldende ijkrapport. weglaten.

Je wil juist dat dit niet klopt en dus niet om gaan vragen.

Niet vergeten binnen 2 weken na ontvangst beschikking CJIB verzet aan te tekenen

Suc6
Offline ikkeke
Master
di 31 jan 2012, 10:14 Bericht 
Vragen kan altijd. Dan moeten ze beslissen op je aanvraag, waarschijnlijk is deze reeds verwijderd, want deze wordt na x weken verwijderd.Misschien heb je geluk dat ze deze nog voor je hebben, maar waarschijnlijk ben je te laat.

Ik ben in ik dacht 2009 ook door een vros aan de kant gezet (+43), toen ik video opvroeg was deze al niet meer beschikbaar...

Echter, er was ook eens iemand (weet niet meer wie..) die de video had opgevraagd en gewoon als filmpje op youtube ofzo had gezet en het hier toonde met een verzoek om meer info, dus het kán wel (f)
Offline Kiwi45
Master
di 31 jan 2012, 10:54 Bericht 
ikkeke schreef:

Ik ben in ik dacht 2009 ook door een vros aan de kant gezet (+43), toen ik video opvroeg was deze al niet meer beschikbaar...

Vraag ik me nog steeds af: bewuste vernietiging van bewijsmateriaal in een strafproces, mag de politie dat doen?

'Mijnheer de rechter, uit de video blijkt duidelijk dat ik deze overtreding niet heb begaan. Helaas, de politie heeft deze video vernietigd, ik neem aan dat u zelf de conclusie kunt trekken.....'
Offline zoef de dwaas
Nieuwkomer
di 31 jan 2012, 11:55 Bericht 

oke bedankt allen! Zonder filmpje kan ik niet aantonen dat ik het feit heb gedaan. Mede door het argument wat ik dan wil aanvoeren hoop ik dat ik verder kom. Jullie horen van me.

Ikkeke, hoe is het bij jou verlopen verder zonder video?
Online Sixty9
Master
di 31 jan 2012, 12:02 Bericht 
zoef de dwaas schreef:
Zonder filmpje kan ik niet aantonen dat ik het feit heb gedaan

Volgens mij wil je dit ook niet, anders kun je net zo goed betalen :schudnee:

De politie moet het wettelijke en overtuigende bewijs leveren dat jij het wel hebt gedaan.
Offline ikkeke
Master
di 31 jan 2012, 12:04 Bericht 
Dat was nog in het pre-strafbeschikking tijdperk, toen je gewoon een T ontving na 1½ maand en dan 2 mnd de tijd had om te betalen of niet (= naar rechter). Via wob alle relevante info opgevraagd en deze ook keurig op tijd ontvangen van KLPD en Arrondisementsparket (via cjib) Vervolgens eigenlijk geen fouten kunnen ontdekken, de meting was correct uitgevoerd, ijking was ok, pv was correct dus ik had geen argumenten om er tegenin te gaan. Toen heb ik maar betaald...

@Kiwi45: tja het verhaal is dat het pv dat de verbalisant maakt leidend is en de video slechts ondersteunend is in deze. Het wissen heb ik ook wel mijn twijfels bij, maar wat de verbalisant opschrijft is de waarheid en niets dan de waarheid, video doet er dan niet meer toe :[
Als je van mening bent dat de meting niet correct is moet je z.s.m. de video opvragen en eisen dat deze niet vernietigd wordt (liefst al bij de staande houding!)
Offline Kiwi45
Master
di 31 jan 2012, 12:45 Bericht 
ikkeke schreef:
Het wissen heb ik ook wel mijn twijfels bij, maar wat de verbalisant opschrijft is de waarheid en niets dan de waarheid, video doet er dan niet meer toe :[

Een iets andere zaak, maar de rechter denkt daar toch héél anders over:

Citaat:
In de eerste plaats bepaalt artikel 6, eerste lid van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM) dat bij de vaststelling van de gegrondheid van een tegen hem ingestelde vervolging, een ieder recht heeft op een eerlijke behandeling van zijn zaak. Artikel 6, de rde lid onder b EVRM bepaalt dat moet kunnen worden beschikt over faciliteiten om de verdediging voor te bereiden. In verband met deze bepalingen beschouwt de politierechter het wissen van de beelden door de politie mede in het licht van het arrest van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens van 31 maart 2009, Appl. No. 21022/04 in de zaak van Natunen tegen Finland, waar het gaat om het door de opsporingsautoriteiten wissen van door hen opgenomen materiaal, waarop de verdediging zich in ontlastende zin en dus vergeefs wil beroepen. Het is een fundamenteel onderdeel van het recht op een eerlijk proces dat strafrechtspleging, inclusief de onderdelen die betrekking hebben op de procedure, tegensprekelijk (‘adversarial’) is en dat de vervolgende instantie en de verdediging gelijkelijk mogelijkheden hebben hun punt te maken (‘equality of arms’). De beschuldigde moet zijn verdediging op een passende manier kunnen voorbereiden en zonder voorbehoud alle relevante argumenten bij de rechter naar voren kunnen brengen om zo de uitkomst van de procedure te kunnen beïnvloeden.

En de uitsmijter:
Citaat:
Waren die beelden er nog geweest, dan zou verdachte deze ter zitting hebben kunnen tonen of kunnen laten beschrijven en aan het dossier laten toevoegen, en zo zijn standpunt dat hij niets verkeerds heeft gedaan, hebben kunnen proberen te onderbouwen. Gelet op de zonet genoemde bepaling en de praktische toepassing daarvan zou dat in dit geval de enige reële mogelijkheid zijn geweest voor verdachte om zijn onschuld voor de rechter aan te tonen. De verbalisanten hebben hem die mogelijkheid ontnomen door de beelden zonder verdachtes toestemming te wissen. Dit is in strijd met artikel 6 EVRM.

Bron: http://jure.nl/BN1275
Online Sixty9
Master
di 31 jan 2012, 13:22 Bericht 
Toegevoegd aan "bookmarks".

:thumb: :thumb: :thumb:

(hoop niet dat er in de tussentijd (2004) wat gewijzigd is in de wetgeving hieromtrent)
Offline Kiwi45
Master
di 31 jan 2012, 13:45 Bericht 
Het is een uitspraak van de politierechter, dus nou niet echt HR-materiaal, maar volgens mij is het toch best leuke jurisprudentie voor VROS-gevalletjes :)
Offline zoef de dwaas
Nieuwkomer
di 31 jan 2012, 17:21 Bericht 

zo, WOB is aangetekend eruit! Nu maar afwachten
Offline Boralis
Master
wo 01 feb 2012, 9:29 Bericht 

Kiwi45 schreef:
Het is een uitspraak van de politierechter, dus nou niet echt HR-materiaal, maar volgens mij is het toch best leuke jurisprudentie voor VROS-gevalletjes

HR zal er wel weer iets van maken als: "Er is wel sprake van overtreding EVRM, maar er is geen grond om te twijfelen aan de constatering van verbalisanten. E.e.a. hoeft dus niet te lijden tot vrijspraak."
 [ 27 berichten ]