Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]
Offline Anton5
Nieuwkomer
wo 28 dec 2011, 19:50 Bericht 

Beste forum lezers,

17 december om 22.30 ben ik gelaserd en staande gehouden vanwege een snelheidsovertreding. 130 waar je 50 mag op een vierbaansweg. Ik weet het stom.

Maar ik heb een vraag. Ik heb in de 10 dagen termijn na 4 dagen dagelijks gebeld en de namen en tijdstippen genoteerd. Telkens niets bekend. Ook heb ik 2 maal een fax verstuurd waarin ik uitleg dat ik mijn rijbewijs echt voor mij werk nodig heb. Op de 10e dag heb ik niet gebeld. Vandaag de 11e dag echter wel. Het antwoord was dat de brief met de beslissing van de OVJ vannochtend de deur uit is gegaan.

Dit lijkt mij te laat. Zij hadden echter te vermelden dat de beslissing gisteravond op de 10e dag genomen was. Op de vraag naar het tijdstip van de beslissing konden zij geen enkel antwoord geven.

Mijn vraag betreft dan ook: Kan ik dit tegen hun gebruiken aangezien ze kennelijk geen enkel bewijs hebben dat de beslissing op de 10e dag genomen is?

Vriendelijke groeten,

Anton5
Offline Gianluca
Master
wo 28 dec 2011, 19:51 Bericht 

Anton5 schreef:
Kan ik dit tegen hun gebruiken aangezien ze kennelijk geen enkel bewijs hebben dat de beslissing op de 10e dag genomen is?

Kun jij bewijzen dat het anders is ?
Offline viffer
Master
wo 28 dec 2011, 19:52 Bericht 

Termijn gaat in op de dag ná invordering. Nu viel die op een zondag en daardoor ging de termijn pas op maandag in. Keurig binnen de termijn dus.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
wo 28 dec 2011, 20:11 Bericht 
@GertJan, telt maandag (2e Kerstdag) ook nog mee als een "extra" dag voor het OM?
Offline Anton5
Nieuwkomer
wo 28 dec 2011, 20:17 Bericht 

Ik heb in het artikel gelezen dat dit 10 dagen betreft er staat nergens iets vermeld over werkdagen feestdagen of iets dergelijks. Het lijkt mij dus dat dit gewoon op zondag de 18e inging? En buiten het de notities van het telefoongesprek kan ik niets bewijzen.
Offline viffer
Master
wo 28 dec 2011, 20:19 Bericht 

Niet in dit geval lijkt mij. Een "normale" zondag telt ook niet als extra dag.
Offline Gianluca
Master
wo 28 dec 2011, 20:19 Bericht 

Teun:

Artikel 1
1.Een in een wet gestelde termijn die op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag eindigt, wordt verlengd tot en met de eerstvolgende dag die niet een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag is.
2.Het vorige lid geldt niet voor termijnen, bepaald door terugrekening vanaf een tijdstip of een gebeurtenis

Artikel 3
1.Algemeen erkende feestdagen in de zin van deze wet zijn: de Nieuwjaarsdag, de Christelijke tweede Paas- en Pinksterdag, de beide Kerstdagen, de Hemelvaartsdag, de dag waarop de verjaardag van de Koning wordt gevierd en de vijfde mei.
2.Voor de toepassing van deze wet wordt de Goede Vrijdag met de in het vorige lid genoemde dagen gelijkgesteld.
3.Wij kunnen bepaalde dagen voor de toepassing van deze wet met de in het eerste lid genoemde gelijkstellen. Ons besluit wordt in de Nederlandse Staatscourant openbaar gemaakt
Offline viffer
Master
wo 28 dec 2011, 20:24 Bericht 

Anton5 schreef:
Ik heb in het artikel gelezen dat dit 10 dagen betreft er staat nergens iets vermeld over werkdagen feestdagen of iets dergelijks.

Heb je een linkje naar dat artikel? De tekst van Gianluca is uit de algemene termijnenwet die hier van toepassing is.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002448/g ... 23-12-2011
Offline umpire
FS medewerker
wo 28 dec 2011, 20:45 Bericht 
Anton5 schreef:
Ik heb in het artikel gelezen dat dit 10 dagen betreft er staat nergens iets vermeld over werkdagen feestdagen of iets dergelijks. Het lijkt mij dus dat dit gewoon op zondag de 18e inging? En buiten het de notities van het telefoongesprek kan ik niets bewijzen.

Dag van invordering is zaterdag de 17e, 1e dag is zondag de 18e, 10e dag is dinsdag de 27ste. De OvJ beslist en de volgende morgen gaat de brief de deur uit. Ik zie het probleem niet zo :nah: :nah:

Maarreh overschrijding VMax BiBeKo +80........

Pfff, mijn vermoeden is dat de brief niet gunstig voor je rijbewijs zal zijn en dat het ingevorderd blijft minimaal tot aan de zitting met een minimum van 4 of misschien zelfs wel 6 maanden
Misschien komt het CBR ook nog wel om de hoek kijken met een EMG. :[

Wacht eerst die brief van de OvJ maar eens af. Dat zal je meer duidelijkheid geven....
Begin sowieso maar alvast met sparen, goedkoop zal het zeker niet zijn :wink:
Offline viffer
Master
wo 28 dec 2011, 20:52 Bericht 

umpire schreef:
1e dag is zondag de 18e

:nono: Lees de termijnenwet nog eens?

Ik gok op 4 maanden inhouding. EMG zit er ook aan te komen.
Offline Gianluca
Master
wo 28 dec 2011, 20:54 Bericht 

Wat klopt er dan niet aan de redenatie van Umpire ?
Offline viffer
Master
wo 28 dec 2011, 21:00 Bericht 

Een termijn start toch ook niet op zondag?

edit: ben zelf abuis :oops:
Offline umpire
FS medewerker
wo 28 dec 2011, 21:02 Bericht 
GertJan schreef:

:nono: Lees de termijnenwet nog eens?

De termijnenwet heeft het slechts over
Gianluca schreef:
Een in een wet gestelde termijn die op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag eindigt

Staat nergens vermeld dat dit ook geldt voor de aanvang van een termijn, of ik moet er overheen lezen (f)
Offline Gianluca
Master
wo 28 dec 2011, 21:03 Bericht 

In de termijnenwet word alleen gesproken over het eindigen, niet over het begin.

Artikel 164 Wegenverkeerswet stelt:

"Indien de officier van justitie binnen tien dagen na de dag van invordering niet gebruik maakt.........

Invordering was de 17e, dus is de eerste dag de 18e.
Offline Anton5
Nieuwkomer
do 29 dec 2011, 19:09 Bericht 

@ Umpire,

Het is nu al 12 dagen geleden en nog steeds geen enkele brief in de bus. Weten jullie of die brieven gefrankeert worden? Anders kan ik gemakkelijk stellen dat hun geen enkel bewijs hebben dat de beslissing binnen 10 dagen genomen is.
Offline viffer
Master
do 29 dec 2011, 19:14 Bericht 

Er is alleen beschreven hoe lang een OvJ er over mag doen om een beslissing te nemen, niet hoe lang het mag duren dat deze bij betrokkene in de bus ligt. Maar je hebt toch gebeld? Niet even gevraagd wat de beslissing is?
Offline Gianluca
Master
do 29 dec 2011, 20:28 Bericht 

Anton5 schreef:
Anders kan ik gemakkelijk stellen dat hun geen enkel bewijs hebben dat de beslissing binnen 10 dagen genomen is

Jij hebt geen enkel bewijs dat het anders is. 8)
Offline umpire
FS medewerker
do 29 dec 2011, 20:52 Bericht 
Gianluca schreef:
Anton5 schreef:
Anders kan ik gemakkelijk stellen dat hun geen enkel bewijs hebben dat de beslissing binnen 10 dagen genomen is.
Jij hebt geen enkel bewijs dat het anders is. 8)

Anders gezegd, heb jij, Anton5, wettig en overtuigend bewijs(materiaal) dat de OvJ NIET in 10 dagen een beslissing genomen heeft en zo ja, waar bestaat dat bewijsmateriaal dan uit :roll: :[
Offline fl
Master
do 29 dec 2011, 20:55 Bericht 

De dag van invordering telt in iedergeval niet mee.
Offline Anton5
Nieuwkomer
vr 30 dec 2011, 12:18 Bericht 

Brief vandaag op de 30ste ontvangen met dagtekeing van de 28ste. De dagtekening toont dus een dag te laat aan. Ik heb net gebeld en te horen gekregen dat zij stempels plaatsen op de dossiers. Die dagstempel is van de 27ste en de documenten hiervan worden naar mij toeverstuurd.

Mijn vraag: Wat is hier nu volgens de wet leidend? Of kan ik als leidend in mijn voordeel gebruiken? De dagtekening van de brief, wat gelijk staat aan de bekendmaking? Of de dagstempel? Is er iemand die hier op wettelijk gebied verstand van heeft.
Offline TuxX
Master
vr 30 dec 2011, 12:41 Bericht 
Ik ben bezig met een dergelijke zaak. Helaas nog geen uitspraak. Ik vecht ook aan op basis van de stempel. Beslissing is de 11de genomen, datumstempel ( op de brief ) is de 14e.
Offline Anton5
Nieuwkomer
vr 30 dec 2011, 13:18 Bericht 

@ TuxX
Ik ben redelijk benieuwd wat voor stempel dat mag wezen. Dat moet er sowieso een zijn waar je de datum van kan instellen en is dus fraude gevoelig. Dan kan ik ook wel zeggen als officier dat de beslissing gisteravond genomen is en heeft het hele artikel 164 lid 6 geen zin meer. Weet jij hier meer over?
Offline TuxX
Master
vr 30 dec 2011, 13:20 Bericht 
Nee, ik zit nu in het bezwaartraject. Ook omdat het voor mijn gevoel verkeerd is. Men beweerde bij mij dat de beslissing op de 11de genomen was en dan zie ik een datumstempel van de 14de. Das 3 dagen extra dwangsom die ik zou mislopen dus ik heb bezwaar aangetekend.

Alles is natuurlijk fraudegevoelig. Dat kan je nooit helemaal uitsluiten. Nu ja, bij jou zit er minder tijd tussen natuurlijk maar bij mijn zaak heb ik het idee dat ze zeggend at de beslissing de 11de genomen is puur om de dwangsom lager te houden. Het gaat weliswaar maar om 40 tegenover 80 euro maar het is het principe wat telt.

Ik kan die brief wel ff posten als je wil.
Offline Anton5
Nieuwkomer
vr 30 dec 2011, 15:02 Bericht 

@TuxX

Ja dat zou mij ideaal lijken, wie weet heb ik er wat aan.
Offline umpire
FS medewerker
vr 30 dec 2011, 15:23 Bericht 
Anton5 schreef:
De dagtekening toont dus een dag te laat aan.

De dagtekening toont aan wanneer de brief is opgemaakt en toont dus HELEMAAL NIET aan wanneer de beslissing genomen is... :roll: :roll:

Overigens, wat had de OvJ in al zijn/haar wijsheid beslist op de invordering :huh: :huh:
Offline Anton5
Nieuwkomer
vr 30 dec 2011, 18:40 Bericht 

Enkel een invordering van 4 maanden, waar ik overigens tegenin zal gaan. Bovendien is de hele brief niet eens ondertekend door een Officier van Justitie. Allemaal erg merkwaardig. Krijg eerder het idee dat dit opgesteld is door iemand totaal anders.
Offline fl
Master
vr 30 dec 2011, 20:41 Bericht 

Kort geding misschien iets?
Offline Anton5
Nieuwkomer
za 31 dec 2011, 14:44 Bericht 

Vandaag de stukken uit het dossier opgestuurd gekregen. Opeens staat er wel een handtekening onder met vermelding van de naam van de OVJ. Iets wat absoluut nergens op de orginele brief waar de ''bekendmaking van de beslissing op stond'' te vinden was.

Plus een stempel met vermelding van 27 december (een draaistempel waar zelf de datum ingesteld kan worden). Dit is dus een duidelijk geval van knoeien met gegevens. Eerste mensen die ik gebeld had konden mij niks vertellen over het tijdstip of de datum van beslissing.

Als dit met fraudegevoelige stempels gebeurd kan je net zo goed het hele artikel 164 lid 6 in de prullebak gooien. Dit zou namelijk direct een indicatie kunnen zijn dat de wet in de praktijk niet zo nou genomen hoeft te worden.
Offline viffer
Master
za 31 dec 2011, 14:58 Bericht 

Ik zie nog niet in waar er geknoeid is met de gegevens. OvJ beslist op de 27e en stuurt dit naar een administratieve afdeling. Deze pakt dit op de 28e op en maakt hier een mooie brief van. Deze gaat niet meer terug naar de OvJ en wordt ongetekend verzonden. De 30e ligt deze bij jou in de bus, niet vreemd gezien de kerst/oudjaar drukte bij de posterijen.

Stel dat je in je gelijk wordt gesteld over het overschrijden van de 10 dagen termijn, wat denk je daar mee te bereiken? Er zal hoe dan ook 4 maanden OBM geëist worden en ik verwacht bij 80 te snel bibeko weinig coulance van de rechter.
Offline umpire
FS medewerker
za 31 dec 2011, 15:07 Bericht 
GertJan schreef:
Deze gaat niet meer terug naar de OvJ en wordt ongetekend verzonden.

"Deze brief is in een geautomatiseerd proces aangemaakt en derhalve niet ondertekend" :wink: :wink:

Anton5 schreef:
Plus een stempel met vermelding van 27 december (een draaistempel waar zelf de datum ingesteld kan worden). Dit is dus een duidelijk geval van knoeien met gegevens.

En nu aan jou de eer om dat ook daadwerkelijk aan te tonen. Voor de rest zou ik zeggen: Maak er vooral werk van en laat ons weten hoe het afgelopen is..... :[
Offline Lmax
Respect
ma 02 jan 2012, 10:51 Bericht 

@Anton5: Volgens mij kan je beter gaan WOB'en en hopen dat je daar nog wat mee kan.

Telefonisch is medegedeeld dat de beslissing op tijd is genomen. Dat is later bevestigd door documenten met stempels. Hoe had je dit betrouwbaarder willen zien? Voor elke dag een aparte stempel, 365 stempels in de kast. Dan pakken ze ook de stempel van de dag ervoor. Verder wat betreft de termijn, het gaat om het moment van beslissen, niet om het moment dat jij er kennis van neemt. Tijdstip is ook niet van belang. Als het op de 10e dag is om 23.59u is het nog op tijd. Dergelijk tijdstip zou wel wat zeggen over de toewijding van de OvJ.
Je hebt nu zelfs nog trouwens redelijk snel het bericht ontvangen. Dit lees je ook wel anders. Je hebt nu in ieder geval nummers waarmee je een WOB traject kan starten. Dat is je beste optie denk ik.
 [ 31 berichten ]