Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]
Offline Vogel33
Nieuwkomer
ma 30 jan 2012, 21:23 Bericht 

Ik heb een vraag: Ik ben de afgelopen maand twee keer geflitst met een snelheid van ongeveer 50 km te hard. Ik heb hiervoor alleen mulder overtredingen. Ik heb nog geen kruisje achter mijn naam. Klopt het dat ik niet onder de recidiveregeleing val? En wat kan ik derhalve verwachten. Krijg ik twee keer een T formulier, of moet ik voorkomen? En welke sanctie kan ik dan verwachten?
Offline Toolman30
Master
ma 30 jan 2012, 21:29 Bericht 
Ongeveer 50 km te hard, beetje vaag.

Het verschil zit hem vooral in boven of onder de 50 km te hard.
Als het daarboven is, al is het maar één van de twee dan kun je in ieder geval twee maanden gaan fietsen.
Offline Vogel33
Nieuwkomer
ma 30 jan 2012, 21:31 Bericht 

Maar de eerste keer wordt toch ook bij 50> per transactie afgedaan volgens de tabel. Pas bij de tweede keer staat er dat je een ontzegging kan krijgen? Het gaat om de snelweg overigens.
Offline viffer
Master
ma 30 jan 2012, 21:33 Bericht 

Bij de eerste keer >50 te snel is 2 maanden fietsen tegenwoordig. Belangrijk is om te weten wat de exacte snelheden zijn geweest.
Offline Vogel33
Nieuwkomer
ma 30 jan 2012, 21:35 Bericht 

Ik reed op de teller 160 op een 100 km weg.
Offline Toolman30
Master
ma 30 jan 2012, 21:35 Bericht 
Sinds 1 juni vorig jaar is bij een snelheidsovertreding van >50km/u 2 maanden onvoorwaardelijk je auto laten staan.
Offline Vogel33
Nieuwkomer
ma 30 jan 2012, 21:36 Bericht 

En als je dus twee keer in een maand geflitst bent, maar nog niet onder recidiveregeling valt?
Offline Sherlock
Master
ma 30 jan 2012, 21:36 Bericht 
Niet staandegehouden dus?

Nu blijft het gissen.
Offline Vogel33
Nieuwkomer
ma 30 jan 2012, 21:37 Bericht 

Nee geflitst, beide zaken nog niet afgedaan.
Offline Toolman30
Master
ma 30 jan 2012, 21:40 Bericht 
160km/u op de teller, min de wettelijke correctie gaat waarschijnlijk een grensgeval worden.
Het gaat er nu om hangen hoeveel je teller afwijkt.
Offline Vogel33
Nieuwkomer
ma 30 jan 2012, 21:42 Bericht 

Ja, dat denk ik ook. Maar ik snap nog steeds niet hoe het werkt als je dus twee keer bent geflitst, maar niet als recidive wordt gezien, omdat het niet is gebeurd na afdoening van de eerste zaak.
Offline Toolman30
Master
ma 30 jan 2012, 21:45 Bericht 
Die vraag laat ik even aan de anderen over.
Offline Vogel33
Nieuwkomer
ma 30 jan 2012, 21:57 Bericht 

Dit staat op de site van het OM. Weet je zeker dat het altijd tot een onvoorwaardelijke rijontzegging leidt? Dat is niet wat hier staat.

Kreeg u eerder een boete voor een snelheidsovertreding van 30 kilometer per uur of meer (op autosnelwegen 40 km/u of meer)? Dan moet u binnen (maximaal) vier maanden voorkomen bij het OM. Of u uw rijbewijs vóór de zitting terugkrijgt, laat het OM u schriftelijk weten (Recidivecriterium).
U krijgt een forse boete. Recidivisten riskeren een (on)voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid.
Offline -Joske-
Master
ma 30 jan 2012, 22:05 Bericht 
Vogel33 schreef:
Kreeg u eerder een boete voor een snelheidsovertreding van 30 kilometer per uur of meer (op autosnelwegen 40 km/u of meer)? Dan moet u binnen (maximaal) vier maanden voorkomen bij het OM.
Volgens mij worden die geregistreerd, en dat blijft dan 2 jaar staan. Mocht je dan ooit 50 + rijden, dan kan dat nog wel eens in je nadeel werken. Je krijgt dadelijk 2 bonnen, en dan is het afwachten hoeveel je te snel hebt gereden. Valt nu nog weinig over te zeggen wat er gaat gebeuren. Als het meer dan 50 te snel is, dan ben je hem wel 2 maanden kwijt. Of je moet de gegevens van iemand anders invullen die gereden heeft.. (opa, oma, ouders etc die wel een rijbewijs hebben, maar niet meer rijden).
Offline Toolman30
Master
ma 30 jan 2012, 22:05 Bericht 
Vogel33 schreef:
Dit staat op de site van het OM. Weet je zeker dat het altijd tot een onvoorwaardelijke rijontzegging leidt? Dat is niet wat hier staat.

Citaat:
Wanneer kan een rijbewijs worden ingevorderd?
De situaties waarin de politie het rijbewijs invordert zijn omschreven in artikel 164 van de Wegenverkeerswet. Deze situaties zijn:
- Bij een alcoholpromillage van meer dan 1,3‰ bij ervaren bestuurders en van meer dan 0,8‰ bij beginnende bestuurders;  
- Bij een snelheidsoverschrijding van 50 kilometer (of meer);
- Bij een weigering aan een alcoholonderzoek.

Bron
Offline Vogel33
Nieuwkomer
ma 30 jan 2012, 22:08 Bericht 

Ja er staat "kan" maar dat betekent toch niet dat het ook per se gebeurt?
Offline Guppenklup
Master
ma 30 jan 2012, 22:19 Bericht 
Ik denk dat je een briefje van de OvJ gaat krijgen.
Offline viffer
Master
ma 30 jan 2012, 22:20 Bericht 

Toolman30 schreef:
Wanneer kan een rijbewijs worden ingevorderd?
De situaties waarin de politie het rijbewijs invordert zijn omschreven in artikel 164 van de Wegenverkeerswet. Deze situaties zijn:
- Bij een alcoholpromillage van meer dan 1,3‰ bij ervaren bestuurders en van meer dan 0,8‰ bij beginnende bestuurders;
- Bij een snelheidsoverschrijding van 50 kilometer (of meer);
- Bij een weigering aan een alcoholonderzoek.

Invorderen gebeurt alleen bij staande houding. Dat is hier niet van toepassing

Zoals in dit topic al een paar keer staat; bij >50 te snel is de standaardeis 2 maanden rijontzegging onvoorwaardelijk. Dat is zonder recidive. Het is nu afwachten welke overtreding wanneer verwerkt wordt. Als je geluk hebt kruist de ene de andere en vallen beide buiten de recidive. Je staat dan de komende jaren wel "op scherp" en bent dan waarschijnlijk al de Sjaak bij >30 te snel (40 op de snelwegen)
Offline Vogel33
Nieuwkomer
ma 30 jan 2012, 22:29 Bericht 

Dank. Beide moeten buiten de recidive vallen omdat beide feiten gepleegd zijn voor afdoening en niet erna. Daarvoor heb ik nog geen gedocumenteerde overtredingen. Ik begrijp dat de OVJ 2 maanden kan eisen, maar neemt de rechter dat ook altijd over? En worden beide zaken nu als eerste overtredingen behandeld omdat ze niet kunnen vallen onder recidive?
Offline Guppenklup
Master
ma 30 jan 2012, 23:29 Bericht 
Vogel33 schreef:
En worden beide zaken nu als eerste overtredingen behandeld omdat ze niet kunnen vallen onder recidive?

In principe worden alle strafrechtelijke vergrijpen bij het OM aangemeld. Jouw beide overtredingen kunnen door verschillende klerken behandeld worden, en dan kom je er waarschijnlijk met twee beschikkingen vanaf. Zodra ze echter herkend worden als van hetzelfde kenteken kan het anders lopen en zal de OvJ willen weten wie de bestuurder was.
Offline Vogel33
Nieuwkomer
ma 30 jan 2012, 23:32 Bericht 

Dank, nu begrijp ik het geloof ik.
Offline Johnt64
Nieuwkomer
za 25 feb 2012, 1:12 Bericht 

160 km/u op jow teller. Hoeveel afwijking heeft jouw teller? Wordt inderdaad een randgevalletje.
Recidive lijkt mij aanvechtbaar omdat de overtredingen op dezelfde dag begaan zijn en je niet staande gehouden bent.Dus je was je nog van geen kwaad bewust :fp:
Volgende keer toch beter op je snelheid letten en onder de grens blijven.
Offline viffer
Master
za 25 feb 2012, 1:43 Bericht 

Johnt64 schreef:
Recidive lijkt mij aanvechtbaar omdat de overtredingen op dezelfde dag begaan zijn en je niet staande gehouden bent

Praat alsjeblieft geen onzin. Leuke stelling, maar kun je deze wel even onderbouwen met uitspraken uit rechtzittingen?
 [ 23 berichten ]