Postingstijd interval gedetecteerd van 31.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 30 berichten ]
Offline MRE
FS Weldoener!
za 14 jan 2012, 21:17 Bericht 
Goed, maar even in Techniek ipv Offtopic omdat hij anders "ondersneeuwt"

De situatie is alsvolgt:

Mijn oude woning heb ik onlangs verkocht (volgende week naar notaris om alles af te handelen). De hypotheek die op mijn oude woning zit, wordt dus afgelost. Aan deze hypotheek zit een beleggingsdepot gekoppeld. De bank wil nu weten wat ik met het belegd vermogen in dit belegginsdepot wil doen.

Ik heb de volgende opties:

1. Cashen en dus een leuk bedrag op mijn prive rekening;
2. Beleggingsdepot om zetten in een zgn Zelf Beleggen Pakket;
3. Niks doen - Huidige beleggingsdepot wordt losgekoppeld van de hypotheek, ik houd de beleggingen, maar kan geen orders doorvoeren.

Wat is wijsheid in deze tijd ? Het bedrag in wat in 2007 is ingelegd voor de belggingen is met 18% gedaald. Als ik dus besluit om te gaan cashen, dan krijg ik nog steeds een leuk bedrag, maar minder dan ik destijds heb ingelegd.

Ik heb het geld niet direct nodig, maar het is altijd leuk om wat geld achter de hand te houden. Ik heb het afgelopen half jaar dubbele lasten gehad en heb die uitgaven zeer goed in de hand kunnen houden. Zo af en toe wat van de spaarrekening moeten overschrijven om aan het eind van de maand uit te komen maar dat waren geen toren hoge bedragen.

Als ik optie 2 kies, dus het beleggingsdepot omzet naar een Zelf Beleggen Pakket, dan heb ik alles zelf in de hand en kan ik wachten tot de economie weer wat aantrekt en zo op het initieel ingelegde bedrag uit te komen en daarna cashen. Het kan natuurlijk ook de andere kant opgaan, het bedrag kan minder worden dan het bedrag wat het nu waard is.

Verder heb ik totaal geen ervaring met beleggen en ook niet veel tijd om het bij te houden. Toch moet ik zeggen dat mijn intresse een beetje gewekt is. Dit nadat ik de belegginslijn van de bank had gebeld en de man aan de andere kant van de lijn één en ander had uitgelegd hoe het allemaal werkt. Het is nog steeds abacadabra voor mij, maar goed, ik ben altijd in om wat nieuws te leren.

Kan iemand wat nuttigs zeggen over beleggen ? Hoe is de situatie in beleggingsland momenteel met de economische krisis enzo. Ik houd het zelf allemaal niet zo bij. Ja ik zie op tv af en toe eens dat de Dow Jones weer zoveel punten gezakt is en dat de ASE een diepte record heeft bereikt, maar het boeide me tot op heden niet zoveel.

Ik ga zowieso nog eens praten met mijn financieel adviseur, maar hoor ook graag wat informatie van de beleggings pro's hier op het forum.

Dank (f)
Offline Maserati Teun
FS medewerker
za 14 jan 2012, 21:26 Bericht 
Als je geen verstand van beleggen heeft, moet je niet met je geld gaan gokken. Ik zou voor optie 1 kiezen.
Offline MRE
FS Weldoener!
za 14 jan 2012, 21:40 Bericht 
Teun, dank, maar ik zie het ook niet als een spelletje gokken als ik 100euro op rood zwart. Als ik beslis om optie 2 te doen, dan zal ik zeker niet zomaar wat gaat doen. De beslissingen die ik neem zullen wel overwogen zijn.
Offline ericj
Pro
za 14 jan 2012, 23:24 Bericht 
Als je het geld kunt missen en je bent bereid je in beleggen te verdiepen kun je optie 2 overwegen. Heb je hier toch geen tijd voor of heb je op termijn het geld toch nodig, ga voor cashen. Optie 3 lijkt me geen optie - verplichte buy-and-hold strategie.
Offline obicham
Pro
za 14 jan 2012, 23:48 Bericht 

Optie 2 mits je je wilt verdiepen in dit spel.
Waarby er ook altyd leuke koopjes zyn op de markt. Nadeel is dat je op voorhand byna nooit de beweging van de markt kunt voorspellen. Leuk spel om mee te beginnen is ing sprinter spel. Google t maar eens.
Offline WNS2.0D
Master
zo 15 jan 2012, 0:01 Bericht 
Cashen en aandelen shell kopen. Aandelen zijn nu relatief goedkoop en shell doet het altijd goed. Ben je het er niet mee eens, dan weet je het beter en moet je niet naar mij luisteren. (ik heb aandelen in 6 bedrijven en alleen op shell en aegon maak ik winst, aegon doordat ik die in 2009 zeer goedkoop gekocht heb, heb echter vorig jaar ook klm gekocht..... :fp: dus veel van mijn advies moet je je niet aantrekken.)
Offline Black_Magic
Respect
zo 15 jan 2012, 0:25 Bericht 
Ik zou stoppen met beleggen en het geld op een spaarrekening zetten met een leuk rente percentage voor enkele jaren. Of het geld gebruiken voor een andere woning als je deze natuurlijk gaat kopen dan.
Offline NooitTeSnel
Master
zo 15 jan 2012, 0:45 Bericht 
Als je optie 2 neemt, vul dan 1 dag na het omzetten het formulier in om je hele portefeuille over te boeken naar Alex of Binck, anders betaal je de hoofdprijs aan allemaal vage kosten die je bank in rekening brengt.
Offline 944 guy
Master
zo 15 jan 2012, 10:25 Bericht 
Je kan ook edelmetaal overwegen. Zilver piekte een half jaar geleden en is nu een derde gedaald (maar dat is heel onstuimig en moet je niet teveel vd dagelijkse koersen aantrekken). Goud hikt al tijden tegen een record van een half jaar geleden aan en staat slechts een paar procent lager dan toen. Had je echter 8 jaar geleden bij één van beiden ingestapt dan had je nu het vijfvoudige gehad, kun je nooit weten natuurlijk.
Deze dingen zijn leuker voor den ouden dag: koop het ergens zonder medeweten vd NL overheid (als dat kan) en je hebt een appeltje voor de dorst over 30 jaar waar je geen cent belasting over betaald. Daarnaast gaan deze grof gezegd mee met de inflatie en heb je in elk geval geen verlies. Goud / zilver vergaat niet, bedrijven kunnen failliet gaan. Winst hangt er vanaf wanneer je koopt/verkoopt en of dat nu goed is weet je pas over 10 jaar.
1 tip: ga echter voor fysiek in eigen bezit. Je edelmetaal beleggingen (itt fysiek bezit) zijn alleen wat waard als je niet achter het net vist want die zijn zwaar teveel gekocht. Er is bij lange na niet voldoende Ag of Au om die fondsen te dekken en als dat uitkomt dan zijn de houders daarvan de sjaak.
Offline DWwolf
Pro
zo 15 jan 2012, 14:45 Bericht 

Hou er rekening dat fysiek zilver geen beleggings status heeft in NL, je moet er dus BTW over betalen.
Offline Walker
Master
zo 15 jan 2012, 15:29 Bericht 
Geld idd vastzetten voor langere tijd of.....

Vraag een onafhankelijk financieel planner voor advies. Op basis van je wensen voor de toekomst en het risico dat je hierbij wilt lopen zul je een goed persoonlijk maatplan krijgen. Dit kost in het begin wel geld, maar dan weet je ook waar je aan toe bent.
Offline obicham
Pro
zo 15 jan 2012, 17:00 Bericht 

zilver is nou niet iets waar je in wilt stappen. De verwachting is dat die daalt. http://www.finanzen.net/rohstoffe/silberpreis
Ga dan voor: goud , platina ,koper , aluminium , zink , palladium etc.
een gratis nieuwsbrief die ik volg is deze http://aandelen.com/ondergang/.
Offline Sietse
Die hard
zo 15 jan 2012, 19:26 Bericht 
MRE schreef:
Als ik optie 2 kies, dus het beleggingsdepot omzet naar een Zelf Beleggen Pakket, dan heb ik alles zelf in de hand en kan ik wachten tot de economie weer wat aantrekt en zo op het initieel ingelegde bedrag uit te komen en daarna cashen. Het kan natuurlijk ook de andere kant opgaan, het bedrag kan minder worden dan het bedrag wat het nu waard is.

Optie 3 valt in elk geval af, vanwege inperking van jouw vrijheden. Keuze tussen optie 1 en 2 is helemaal afhankelijk van de hoeveelheid risico die jij wilt lopen. Als jouw doelstelling is om het geld te beleggen tot het initieel ingelegde bedrag weer terug is, zodat je dan kunt cashen, dan moet je of een hoop geduld hebben of grotere risico's gaan nemen. Bedenk voor jezelf of je nog lekker slaapt als jouw pakket aandelen in 2012 nog eens 10 of 20% minder waard wordt.

Tip: Laat je niet gek maken door vrienden/collega's die beweren fantastische rendementen te halen op de beurs. Er zijn er een hoop die fantastische verhalen vertellen maar in werkelijkheid nog nooit een transactie hebben gedaan. Daarnaast zijn er genoeg die wel eens een leuke transactie hebben gedaan, maar hun mond houden over de gevallen waar ze geld verloren hebben.

MRE schreef:
Ik ga zowieso nog eens praten met mijn financieel adviseur, maar hoor ook graag wat informatie van de beleggings pro's hier op het forum.

Advies inwinnen kan nooit kwaad, maar vergeet niet dat een financieel adviseur aan het einde van de maand ook salaris wil hebben. Voor niks gaat de zon op.

MRE schreef:
Wat is wijsheid in deze tijd ? Het bedrag in wat in 2007 is ingelegd voor de belggingen is met 18% gedaald. Als ik dus besluit om te gaan cashen, dan krijg ik nog steeds een leuk bedrag, maar minder dan ik destijds heb ingelegd.

Even voor het begrip, je bent nu 18% kwijt. Stel je begon in 2007 met 10.000 dan heb je nu dus nog 8.200.
Had je dit bedrag 4 jaar tegen 4% rente op een deposito weggezet, dan had je nu 11.700 gehad. Ten opzichte van sparen heb je dus een verlies van 30%...
Offline Forza
Laat zich horen
wo 15 feb 2012, 23:31 Bericht 

Optie 1 als het bedrag kleiner is dan 100K, zet het op een spaarrekening en snuffel wat rond naar participaties met een relatief kleine inleg.

Optie 2 als het bedrag groter is dan 100K, zelf beleggen zonder gedegen kennis en ervaring is vragen om problemen. Het beste is dan om met een beleggingsadviseur om tafel te gaan zitten en het doel en spreiding van het geld bepalen. Ik heb 2 maanden geleden mijn WFT-beleggen certificaat behaald, en ik kan je vertellen dat het niet veel voorstelt, dus vertrouw niet blindelings op zo'n adviseur. Mijn advies is om aandelen te kopen voor de lange termijn en die af te dekken met een paar opties, het dividend kun je weer gebruiken om een deel van de optiepremie te betalen. Best complex maar mocht je je hierin verdiepen stuur mij dan een PM.

Optie 3 vraag naar de beleggingsstructuur van fonds, afhankelijk van die beleggingen kun je een oordeel vellen. Optie 3 heeft ook te maken met terugkerende kosten die op het rendement drukken.
Offline RucphenNB
Master
wo 15 feb 2012, 23:47 Bericht 
Ik beleg niet, rente op een goede buitenlandse rekening is voldoende om van te leven. :wink:
Het enige wat ik nog wel doe is wat kantoorpanden verhuren met langere termijn contracten.
Offline 18vti
Master
do 16 feb 2012, 0:59 Bericht 
RucphenNB schreef:
voldoende om van te leven

Oehh, met jou hoeven we dus ook geen "medelijden" te hebben (f)

On topic: Cash gaan, netto verlies nemen dus, en wachten op een crash en dan relatief laag iets dat je zint kopen en afwachten of het stijgt om zo rustig het verlies terug te verdienen is 1 optie....heb je "slechts" enkele duizenden euro's verlies dan kan je ook kiezen dit te accepteren in de trend van "gegokt en verloren"....op spaarrekening zetten en zo het verlies in 10 jaar terug krijgen.

Ik beleg wel, en niet alleen broodjes, en kan je vertellen dat je het op zijn minst je humeur kan kosten als het niet zo gaat als je wilt...en das vaker dan je denkt O:)
Zal mijn persoonlijke verhalen wel achterwege laten...kan er wel een boek over schrijven inmiddels :roll:
Offline Grande
Master
do 16 feb 2012, 1:31 Bericht 
Zou de waarde die je over houdt in je depot niet als "winst" gezien worden en in Box I vallen? *ik ben geen expert in particuliere financieringen (doe zakelijk) maar heb wel meegemaakt dat hypotheekgerelateerde producten met een overwaarde in Box I afgerekend worden.

Puur om je te informeren overigens, misschien dat het depot dusdanig lager uitvalt dat er een optie zou verdwijnen.
Offline Dave
FS Webmaster
do 16 feb 2012, 10:43 Bericht 
MRE schreef:
Kan iemand wat nuttigs zeggen over beleggen ? Hoe is de situatie in beleggingsland momenteel met de economische krisis enzo.

Komende 5 tot 10 jaar alleen maar stilstand of ellende. Uiterst risicovol. Alleen grondstoffen (bv. olie) zijn aan te raden, rest moet je echt niet je vingers aan gaan branden.

Of, als je echt ingewikkeld wil doen.. Australische dollar; http://www.exfin.com/historical-forex-aud

Waarom AUD? Zeer sterk land. Lage schuld, maar 20% van GDP aan schuldopbouw. Self supporting, rijk aan grondstoffen. Wereldmunt op de valutamarkten.

Nogmaals; voor de rest is het alleen maar zeer riskant in beleggingsland. Zie de 18% verlies (vind het nog meevallen eerlijk gezegd).

MRE schreef:
Ja ik zie op tv af en toe eens dat de Dow Jones weer zoveel punten gezakt

Die stijgt de laatste tijd alleen maar. Maar men heeft niet door dat de Amerikaanse regering de laatste jaren zich te pletter leent en 60% meer uitgeeft dan er binnenkomt. 60% ? 60% ja. :o

Dat is echt een ramp in de making daar. Griekenland is er niets bij.
Offline Kiwi45
Master
do 16 feb 2012, 10:51 Bericht 
Sparen: als je heel veel geluk hebt houdt je, na inflatiecorrectie, hetzelfde bedrag over. En met een beetje pech klapt je bank in de komende jaren, en heb je niks.
De eenvoudigste methode is fysiek gouden en zilveren munten / baren aanschaffen. Waardevast, en in tijden van de echte crisis die nog gaat komen is het iets dat je gewoon bezit en niet kan verdwijnen. En....geen SP-er of andere linkse malloot die er belasting over kan heffen zolang niet bekend is dat je het in huis hebt.
Offline MRE
FS Weldoener!
do 16 feb 2012, 10:53 Bericht 
Ok bedankt voor de adviezen. Ik heb er goed over nagedacht en besloten om het bedrag te cashen en weg te zetten op een rekening en kijken wat de economie doet over een aantal jaar. Het verlies is overigens 15% geworden.
Offline Fulcrum
Die hard
do 16 feb 2012, 10:57 Bericht 
Ik weet niet wanneer je het geld nodig hebt, maar je tijdshorizon is de belangrijkste faktor voor het bepalen van je asset allocatie (Aandelen, Obligaties, Sparen).
Je moet ook niet in risico volle assets gaan beleggen met geld dat je misschien nodig hebt. (Je moet dan misschien laag verkopen)
Zelf je aandelen portefeuille samenstellen zou ik je alleen aanraden als je ECHT verstand van (aandelen) beleggen hebt. Verder is ook totale waarde van je portefeuille belangrijk. Ik durf te stellen dat je met bedragen < 100.000,-- niet in individuele aandelen moet (kunt) gaan beleggen, omdat de kosten te hoog worden. Beleggen in een slecht gespreide portefeuille staat gelijk aan gokken. (Alleen olie las ik hier...... NOOIT doen) Je kunt je portefeuille natuurlijk wel iets overwegen in de categorien waarvan je denkt dat ze gaan over-performen. (Spreiding is essentieel voor risico beperking)
Misschien is banksparen een goed idee, indien je niet "echt" wilt gaan beleggen. (Lage kosten, redelijk rendement/risico verhouding, onder voorwaarden fiscaal aantrekkelijk)
Offline Kiwi45
Master
do 16 feb 2012, 11:10 Bericht 
MRE schreef:
Ok bedankt voor de adviezen. Ik heb er goed over nagedacht en besloten om het bedrag te cashen en weg te zetten op een rekening en kijken wat de economie doet over een aantal jaar. Het verlies is overigens 15% geworden.

Een heel andere beleggingstip: investeer eens in jezelf. Je hebt een leuke spaarpot, wellicht kun je daar eens een deel van gebruiken om te investeren in een opleiding. Kan best duur zijn, maar is wel een investering voor altijd. En met de juiste opleiding kan het rendement erg hoog uitvallen.
Offline Dave
FS Webmaster
do 16 feb 2012, 11:10 Bericht 
Fulcrum schreef:
Alleen olie las ik hier...... NOOIT doen

Bij een wereldwijde economische recessie valt dat ver terug mja. Dat is ook zo :x
Offline MRE
FS Weldoener!
do 16 feb 2012, 12:08 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Een heel andere beleggingstip: investeer eens in jezelf. Je hebt een leuke spaarpot, wellicht kun je daar eens een deel van gebruiken om te investeren in een opleiding. Kan best duur zijn, maar is wel een investering voor altijd. En met de juiste opleiding kan het rendement erg hoog uitvallen

:thumb: Heb ik 12 jaar geleden al gedaan. Na een afgeronde HBO opleiding waarin eigenlijk genoeg werk te vinden was, me om laten scholen met alle kosten van dien. In 2007 de arbeidsmarkt opnieuw opgegaan en had de banen voor het uitkiezen. Sindsdien een prima salaris en sinds september 2011 een nieuwe woning met inrichting zoals ik die wil (en mevr MRE) die ik anders nooit had kunnen betalen. Alles is naar wens en de drang om te beleggen met het overgebleven geld....tja die is wat weggebt. De drang naar meer, meer en nog meer daarbij ook. Hebzucht houd ik niet zo van. Leuk om wat over te hebben en iets nieuws te kunnen kopen, maar wel met beide benen op de grond blijven staan. Vandaar dus mijn beslissing om het geld maar eens weg te zetten en te bewaren voor als het echt nodig mocht zijn. Ik kan voorlopig prima vooruit.
Offline mr. mcduc
Die hard
do 16 feb 2012, 12:58 Bericht 
Interessant, die vraag krijg ik ook over een maand.
Ik denk dat ik gewoon m'n pakket hou, de tijden zijn er niet naar om nu te cashen
Offline RucphenNB
Master
do 16 feb 2012, 13:18 Bericht 
Het is nog altijd zoals mijn opa ooit mooi kon zeggen:

Geld hebben is niet moeilijk, geld houden is pas moeilijk!
Offline 944 guy
Master
do 16 feb 2012, 16:08 Bericht 
DWwolf schreef:
Hou er rekening dat fysiek zilver geen beleggings status heeft in NL, je moet er dus BTW over betalen.

Hangt er vanaf hoe je eraan komt ;) BTW vrij is goed mogelijk. Als je dat voor elkaar krijgt kun je het ook direct op marktplaats gooien en 10% winst incasseren :lol:
obicham schreef:
zilver is nou niet iets waar je in wilt stappen. De verwachting is dat die daalt

Tsja, iedereen roept wat. Feit is dat zowel goud als zilver enorm overbought zijn. Er is meer in goud/zilver aandelen en BTW vrije beleggingen (dus in de kluis bij de bank maar zogenaamd van jouw, dream on) dan dat er daadwerkelijk beschikbaar is. Als die bubbel klapt dan lachen diegenen met fysiek bezit zich slap. Goud is net zo hard gestegen als zilver dus de één afwijzen is de ander afwijzen. Een kleine voorraad is wel handig, net als kiwi zegt: dit is iets waar geen politicus of bank aan kan komen als jij het buiten hun weten om thuis hebt liggen. Of koop op marktplaats wat partijen zilveren/gouden muntjes. In een flinke crisis zal blijken: edelmetaal is edelmetaal, in welke vorm of hoe versleten dan ook.

Mcduc schreef:
Ik denk dat ik gewoon m'n pakket hou, de tijden zijn er niet naar om nu te cashen

Nou was ik laatst naar een lezing over de eurocrisis en hoe particulieren zijn geraakt. Eén van zijn punten: kleine beleggers durven nooit verlies te incasseren en blijven vasthouden aan aandelen in de hoop dat ze weer stijgen ;)
Bij 10% verlies denken ze 'ahhh dat trekt nog wel bij', en bij 10% winst trekken ze graag snel het geld terug voor de winst. Erg grappig.
Offline Ascension
Master
do 16 feb 2012, 18:43 Bericht 
Als je het geld voorlopig niet nodig hebt en er geen omkijken naar wilt hebben kan je het ook in een deposito zetten.

Bij frieslandbank krijg je bijv. 5.5% als je het 5 jaar vast zet. Met zelf beleggen is het nog best lastig om een dergelijk rendement te halen, zeker gezien de onzekere situatie op de markten.
Offline enerby
Master
vr 17 feb 2012, 23:25 Bericht 
Wil je save en ben je het geld de komende tijd niet nodig kan je een spaardeposito overwegen, rendement +/- 5%
Wil je save en weet je niet of je de komende tijd je geld ergens voor nodig bent kan je het beste kiezen voor een spaarrekening +/- 3%
Wil je beleggen in goud zilver aandelen oid.. zorg dan eerst dat je kennis op doet, je rendement zal hoger en saver zijn dan dat je dit door een derde laat doen.
Ps Beleggen is echt geen gokken!
Offline ericj
Pro
za 18 feb 2012, 12:03 Bericht 
Ascension schreef:
Bij frieslandbank krijg je bijv. 5.5% als je het 5 jaar vast zet.

:schudnee: Dat is een KLIMspaarrekening, alleen het laatste jaar 5,5%. Gemiddeld 3,7%.
 [ 30 berichten ]