Pagina 1 van 1  [ 10 berichten ]
Offline burpman
Master
zo 24 jun 2007, 14:47 Bericht 
Hallo allemaal,

Ik kreeg weer eens een lading reclamefolders door de brievenbus, toen ik het foldertje van de Blokker zag. Daarin staat een CarTrek 400 navigatiesysteempje voor de prijs van 159 Pleurootjes.

Is dit apparaat de moeite waard voor enkel navigeren? Of zijn er tegenstanders die anders adviseren?

Het enige wat hij moet doen, is mij een route kunnen vertellen van deur tot deur.

Is die 159 Pleurootjes weggegooid geld of niet?

Offline Bouwe
Master
zo 24 jun 2007, 14:56 Bericht 
Heb hier een review van Webwereld over de Cartrek200.

Citaat:
Cartrek 200

De Cartrek 200 wordt in Nederland exclusief verkocht door Blokker. Het apparaat is wat betreft uiterlijk duidelijk geïnspireerd op dat van marktleider Tomtom. Direct bij opstarten valt al een van de belangrijkste nadelen op: het duurt vele minuten voordat ermee gewerkt kan worden.

Veel mogelijkheden biedt de software niet, wat overigens niet per se een nadeel hoeft te zijn. De gebruiker kan precies alle basale zaken doen: het invoeren van favorieten, het thuisadres, het bekijken van recente routes en het bekijken van points of interests. In tegenstelling tot de Olympia snapt iedereen wat de bedoeling is. Wat betreft gebruiksvriendelijkheid scoort het apparaat dan ook goed.

Bij het invoeren van adressen maakt de software gebruik van een qwerty-toetsenbord waarbij er bij het intikken letters worden weggelaten die toch niet kunnen worden gebruikt. Ook geeft het systeem suggesties waardoor het niet nodig is om een compleet adres in te voeren.

Maar dan: het belangrijkste aspect, het navigeren. Kort gezegd: het systeem disfunctioneert. Het grootste probleem is de discrepantie tussen aanwijzingen in beeld en per stem. Diverse malen corresponderen deze twee totaal niet met elkaar. Waar het kaartje de bestuurder bijvoorbeeld rechtdoor stuurt, daar geeft de stem de aanwijzing rechtsaf te slaan. Om vervolgens de suggestie te geven direct weer om te keren.

Andere keren volgen de stemaanwijzingen zich in veel te rap tempo op, waardoor de bestuurder in verwarring achterblijft. Een ander manco is dat aanwijzingen vaak veel te laat worden gegeven: 'sla nu rechtsaf'. Ook wordt de bestuurder geregeld per stem een richting op gestuurd waar helemaal geen weg is. Het installeren van de meegeleverde extra antenne lijkt overigens enige verbetering te geven. Vreemd genoeg wordt het gebruik van deze extra antenne niet nadrukkelijk aangeraden in de boekjes.

Net als bij de Olympia is het verder een nadeel dat er weinig diensten van derden zijn te bekomen. Het downloaden van flitspaalinformatie is sowieso onmogelijk.

Enig pluspunt van het apparaat is de rijke uitrusting. Zo is gratis een kaart van Europa te downloaden en wordt een extra externe gps-antenne meegeleverd. Los in de winkel kost een aparte antenne al snel enkele tientjes. Keerzijde van de medaille is dat de bevestigingshouder erg log is en bovendien niet geheel kan worden vastgedraaid, met als gevolg dat het apparaat langzaam scheef gaat hangen. Al met al is dit apparaat een regelrechte afrader. De consument kan beter wat meer geld neerleggen en bijvoorbeeld een Mio of Tomtom kopen.

Kaartmateriaal: Benelux (op 256 MB sd-kaart), Europa gratis te downloaden.
Scherm: 3,5 inch touchscreen
Prijs: 249 euro (bij Blokker regelmatig in de aanbieding, momenteel tot 29 maart)
Kaartmateriaal: Navteq
Software: Alturion
Meer informatie: http://www.cartrek.info/default.aspx

Plus: prijs; uitrusting
Min: instructies; opstartsnelheid; duidelijkheid kaarten; betrouwbaarheid; Ondeugdelijk bevestigingsmateriaal

Offline burpman
Master
zo 24 jun 2007, 15:30 Bericht 
Ik heb hier ook nog een artikeltje gevonden:

Citaat:
Door Harry Mulder
Als absolute prijsbreker heeft Cartrek sinds de introductie van de Cartrek 200 zijn plaats verworven op de vechtmarkt van de mobiele navigatiesystemen. De winkels van de Blokker-keten werden enkele maanden geleden overspoeld door prijsbewuste automobilisten die wel oren hadden naar een alles-in-één GPS navigatiesysteem voor net 249 euro. Voor dit bedrag kreeg men ook nog eens navigatiesoftware van Navteq met alle steden en straten van West-Europa. Nu is de Cartrek 400 verkrijgbaar en ik kreeg de kans om het allereerste exemplaar te onderwerpen aan een kritische test.
Wat mij als eerste opvalt, is dat de Catrtek 400 er een stuk robuuster uitziet dan zijn voorganger. De vormgeving is duidelijk geïnspireerd door de TomTom-modellen. De 400 wordt geleverd in een keurige doos met alle benodigde accessoires en software.

De Nederlandstalige handleiding is duidelijk en vooral dun. Uit ervaring weet ik inmiddels dat hoe dunner de handleiding, des te eenvoudiger het apparaat in gebruik is. En de Cartrek 400 bevestigt deze stelling.

Gebruiksklaar
Mijn Cartrek 400 is bovendien direct gebruiksklaar. Het apparaat wordt geleverd met Navteq software met daarop alle straten van West Europa. Omdat ik het liefst rij zonder kabels over mijn dashboard laad ik de 400 eerst een paar uur op. Ik neem geen oplader mee en ben benieuwd hoe lang de accu van de 400 het volhoud.

Prettig vind ik de zeer stevige bevestigbeugel van de 400 die ik met één simpele beweging aan de vooruit plak. De 400 is daarna simpel in alle standen te zetten zodat zowel de berijder als de medepassagier het apparaat kan bedienen.

Navigeren
De Cartrek 400 heeft beduidend minder last van een koude start dan zijn voorganger. Binnen no-time heeft het apparaat zijn satellieten gevonden en is de 400 ‘ready to go’. De Cartrek 400 is een navigatiesysteem pur sang. Geen onnodige toepassingen die veel systemen onnodig gecompliceerd en daardoor duur maken. Met de 400 kan je alleen maar navigeren. Prima toch!

Door het ontbreken van allerlei zaken die toch alleen maar afleiden van het navigeren is de Cartrek 400 kinderlijk eenvoudig te bedienen. Binnen enkele seconden en met een minimum aan handelingen ga ik door het menu. Een menu dat is opgebouwd uit flink uit de kluit gewassen symbolen. Het toetsenboord waarop ik de bestemming intik, werkt ook prima. Volgens de fabrikant is zowel de sofware als de gps-antenne verbeterd ten opzichte van de 200. Een verbetering die ik direct opmerk is de helderheid van het forse beeldscherm.

Software
De software applicatie waarop de Cartrek 400 draait is een product van het Nederlandse bedrijf CosmicNavigation. Dit bedrijf timmert flink aan de weg met het ontwikkelen van complete navigatieproducten tegen uiterst scherpe prijzen. Volgens een woordvoerder van CosmicNavigation komt men binnenkort met een complete reeks van navigatieproducten voor op de fiets, motor en de wandelaar. Ik ben benieuwd naar deze reeks producten.

De Catrek 400 werkt zonder enige problemen. Simpel en afdoende. Het ‘qwertytoetsenbord’ vult razendsnel het gedeelte van de bestemming aan die ik heb ingetoetst. Ik kan de 400 via het optiemenu aanpassen aan mijn persoonlijke voorkeuren. Alle opties die veel duurdere systemen hebben, bezit deze prijsbreker ook. Na een drukke dag op de weg met veel afspraken werkt de accu nog prima. Wat mij wel opvalt is de aanwijzingen op het scherm niet altijd gelijk lopen met die van de gesproken aanwijzingen. Mijn ervaring is dat het verstandiger is om dan de stembegeleiding te volgen. Een verbeterpunt.

Conclusie
Conclusie is dat deze Cartrek 400 een stuk verbeterd is ten opzichte van zijn voorganger. De 400 is een recht-door-zee-apparaat zonder toeters en bellen die doet waarvoor je hem aanschaft: navigeren.

Voor mij was het apparaat een verademing om mee te werken door het ontbreken van allerlei nutteloze toepassingen. Ook de helpdesk van Cartrek is prima te bereiken en duidelijk in zijn antwoorden bij eventuele problemen. De Cartrek 400 is een ideaal navigatieapparaat voor prijsbewuste automobilisten die geen prijs stellen op technische hoogstandjes.

De exacte prijs van de Cartrek 400 was nog niet bekend, maar volgens de importeur zal deze ruim onder de 300 euro liggen. De Cartrek 400 is binnenkort ondermeer verkrijgbaar bij de Blokkerwinkels.

Bron:Planet.nl

http://www.planet.nl/planet/show/id=2389520/contentid=728317/sc=7d4c3a

Maar ja, ik zou best wel de meningen willen polsen van de deskundigen op het FS forum :wink:

Offline -Joske-
Master
zo 24 jun 2007, 15:43 Bericht 
> Techniek

Offline Bouwe
Master
zo 24 jun 2007, 15:54 Bericht 
Tja, verder kan ik je ook niet veel vertellen. Ben zelf altijd iemand geweest met de mening 'prijs lager dan 200 pleuros en te koop bij de Blokker' = niet doen.

Offline Peter R 307CC
Master
zo 24 jun 2007, 15:57 Bericht 
Haha prijs hoger dan 200 pleuros en te koop bij Blokker = ook niet doen :wink:

Offline Lokale Gast
Die hard
zo 24 jun 2007, 16:15 Bericht 
Ik heb een tijdje terug ergens gelezen (binaries) dat je op een cartrek ook TomTom kon zetten!
Maar of de 400 het ook kan weet ik niet :huh:
Zal wel ergens een gebruikers board zijn op het www :wink:

:dag:

Offline Opa TRP
Master
zo 24 jun 2007, 18:05 Bericht 

Ik zag die aanbieding ook. Ben even gaan speuren op kieskeurig, ding komt er belabberd vanaf bij de reviews. :dag:

Offline burpman
Master
zo 24 jun 2007, 18:23 Bericht 
Ik heb ook eens verder gekeken, en ik zie wisselende reacties. De een loopt er mee weg en de ander fakkelt hem af.

Tsja.......wat zal ik doen?

Keuze's, keuze's en nog eens keuze's :wink:

Ik denk dat ik het maar vergeet. In ieder geval bedankt voor het meedenken CQ meekijken.

Offline flitspaal.nu
Die hard
zo 24 jun 2007, 18:45 Bericht 

Voor zover ik weet is flitspaal info van mijn site op deze machines nog steeds niet mogelijk.

Mijn mening. Koop liever een apparaat van Tomtom of Garmin.

[ 10 berichten ]