Pagina 1 van 1  [ 12 berichten ]
Offline The Driver
Master
ma 16 jan 2012, 19:51 Bericht 

Vraagje

Is het mogelijk om via een E mail trace programma, de oorsprong IP adres bijvoorbeeld te achterhalen als je verschillende mailadressen op een server hebt aangemaakt.
Dus dat de ontvanger kan zien, dat de verschillende mailadressen van dezelfde aansluiting af komen ???
Offline Rens
Die hard
ma 16 jan 2012, 20:01 Bericht 

Ja, tenzij je actief voorkomt dat je IP meegestuurd wordt in de headers van de e-mail.
Offline The Driver
Master
ma 16 jan 2012, 21:52 Bericht 

ook bij : hotmail.com en live.nl adressen ?
Offline WimLex
Master
ma 16 jan 2012, 21:56 Bericht 
The Driver schreef:
E mail trace programma

daar heb je geen programma voor nodig, staat gewoon in de full header info (f)

The Driver schreef:
ook bij : hotmail.com en live.nl adressen ?

Aangezien dat ook email is, ja daar staat het ook in :kniktja:

Gezien je vraag begin ik nu vraagtekens te krijgen bij je bedoeling en ga uit van slechte bijbedoelingen O:) O:) O:)
Offline renkie
Master
ma 16 jan 2012, 21:59 Bericht 

Overigens haalt G-Mail wel het adres vd client er uit.
Offline The Driver
Master
ma 16 jan 2012, 22:26 Bericht 

Nee hoor geen kwade bedoelingen, wil alleen weten als ik een mailtje stuur naar iemand vanuit 2 verschillende mailadressen , of ze dan kunnen zien, dat het van dezelfde afzender / IP adres is.
Offline Tweebel
Master
ma 16 jan 2012, 22:52 Bericht 
The Driver schreef:
Nee hoor geen kwade bedoelingen, wil alleen weten als ik een mailtje stuur naar iemand vanuit 2 verschillende mailadressen , of ze dan kunnen zien, dat het van dezelfde afzender / IP adres is.

als je in een grote organisatie werkt en met z'n allen achter 1 firewall/proxy zit is er ook een grote kans dat alles van hetzelfde ip lijkt te komen, dus is ook helemaal niet ongebruikelijk
Offline NooitTeSnel
Master
ma 16 jan 2012, 22:55 Bericht 
The Driver schreef:

Dat kan heel simpel, check even de headers van de mail en je ziet zoiets:
Code:
Received: from web122.prolocation.net (web122.prolocation.net. [94.228.131.243])
        by mx.google.com with ESMTPS id k27si10587260eek.137.2012.01.16.13.40.09
        (version=TLSv1/SSLv3 cipher=OTHER);
        Mon, 16 Jan 2012 13:40:09 -0800 (PST)

De onderste van alle "received" headers is de oorsprong, het IP-adres wat op de eerste regel daarvan staat is dus de client. In dit geval "94.228.131.243", de webserver waar Flitsservice op draait.

Overigens is het onder spammers ook nog wel een sport om gewoon een paar extra Received-headers toe te voegen, dus in die gevallen je moet ff van boven naar beneden terug tellen van je eigen provider naar de werkelijke afzender.
Online Ownedbylag
Die hard
ma 16 jan 2012, 23:57 Bericht 
The Driver schreef:

dezelfde afzender? Alleen als de twee e-mail adressen allebei naar dezelfde e-mail box verwijzen en je kan alleen e-mailen vanuit de primaire SMTP, dus het antwoord is nee.

IP-adres is verschillend per provider/bedrijf. Als je, zoals eerder aangegeven, in een midden of groot bedrijf zit, heb je best kans dat je een proxy gebruikt, die jouw externe e-mails neutraliseert en je IP-adres "maskeert". Sommige e-mail providers laten geen IP-adres zien of laten alleen de IP-adres zien van de provider zelf en niet het WAN IP waarvan je het verstuurd hebt.
Offline RucphenNB
Master
di 17 jan 2012, 1:51 Bericht 
Euhm, de meeste emailservers in een groot bedrijf hebben 1 outside ipadres. Het word anders als je via verschillende domeinen gaat mailen dus bijvoorbeeld vanaf @flitsservice.nl en @flitsservice.com. Ieder domein heeft een eigen ip adres. Als de mailserver goed geconfigureerd is achter een proxy, zal dat ip adres behoren bij bijvoorbeeld mail.flitsservice.nl
Offline NooitTeSnel
Master
di 17 jan 2012, 1:58 Bericht 
RucphenNB schreef:
Ieder domein heeft een eigen ip adres.

:huh: nee hoor, de mailserver heeft een IP-adres, maar tientallen of zelfs honderden domeinen per mailserver is geen enkel probleem. Domein - IP is dus zeker geen 1op1 mapping.

RucphenNB schreef:
Als de mailserver goed geconfigureerd is achter een proxy, zal dat ip adres behoren bij bijvoorbeeld mail.flitsservice.nl

Mailserver zit vrijwel nooit achter een proxy.
Offline RucphenNB
Master
di 17 jan 2012, 2:05 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
nee hoor, de mailserver heeft een IP-adres, maar tientallen of zelfs honderden domeinen per mailserver is geen enkel probleem. Domein - IP is dus zeker geen 1op1 mapping.

Doe mij eens een paar voorbeelden, zal ik trace aanzetten.
NooitTeSnel schreef:
Mailserver zit vrijwel nooit achter een proxy.

Ligt eraan hoe je constructie is en wat voor firewall er op je proxy draait. De middelgrote en grote omgevingen die op basis van mijn projectplannen zijn aangelegd was een proxyserver aanwezig in de DMZ die gerouteerd werd naar de mailserver buiten de DMZ, de mailserver had dus alleen een intern ip.
 [ 12 berichten ]