Pagina 1 van 1  [ 17 berichten ]
Offline ikinks
Master
do 24 nov 2005, 22:00 Bericht 
De 40 GB harde schijf die nu in de pc zit raakt vol, en niet zo'n klein beetje ook. Daarom wil ik er een 2e HD (als slave) bij in hangen (heb geen zin om de hele Windows meuk over te zetten) die gebruikt wordt voor muziek, film, games en dat soort dingen. Windows, Office en andere programma's wil ik gewoon op de kleine HD (als master) laten draaien, en eventueel beveiligen zodat er geen nieuwe/onbekende data kan worden bijgeschreven (kan dat wel??)

Voor een zacht prijsje kan ik aan een 250 GB harddisk komen, maar hoe zit het nu precies in elkaar? Ik heb al eens eerder een tweede HD bijgeplaatst (vorige pc die keihard gecrashed is), maar ik weet niet of er in de tussentijd nieuwe 'ontwikkelingen' zijn geweest. Wat ik er van herinner is dat de HD eerst in de BIOS herkent moet worden, daarna NTFS partities laten maken, en dan nog wat (dacht ik).

Everest Home Edition zegt het volgende over de huidige HD (sorry voor de vage uitlijning :wink: ):

Code:
Veld   Waarde
Apparaateigenschappen   
Soort Besturingssoftware   MAXTOR 6L040J2
Datum Besturingssoftware   1-7-2001
Versie Besturingssoftware   5.1.2535.0
Leverancier Besturingssoftware   Microsoft
INF-Bestand   disk.inf

Teschnische Informatie harde schijven   
Fabrikant   Maxtor
Harde Schijf Familie   DiamondMax Plus D740X
Groottefactor(Form Factor)   3.5"
Capaciteit Geformatteerd   40 GB
Schijven   1
Opnameopervlaktes   2
Fysieke Afmetingen   147 x 102.1 x 26.1 mm
Totaal Gewicht   580 g
Gemiddelde Rotatie Toegangssnelheid   4.2 ms
Rotatiesnelheid   7200 RPM
Maximale Interne Datadoorvoersnelheid   433.6 Mbit/s
Gemiddelde toegangstijd   8.5 ms
Spoor naar Spoor Toegangstijd   0.8 ms
Volle Toegangstijd   17.8 ms
Interface   Ultra-ATA/133
Buffer naar Host Datadoorvoersnelheid   133 MB/s
Buffergrootte   2 MB
Opstarttijd   15 sec

Apparaatfabrikant   
Firmanaam   Maxtor Corporation
Productinformatie   http://www.maxtor.com/en/products/

Dus: aan welke andere specs moet de nieuwe harddisk voldoen (minimaal 250 GB), en is er ergens een handleiding: "harddisks installeren voor dummies" te vinden?
Offline Bramdaman
Master
do 24 nov 2005, 22:14 Bericht 
volgens mij is het erg eenvoudig,

op je 2e hd het jumpertje op slave zetten als de 1e op master staat

hd in je pc monteren in een hd slot

de kabel waar hd 1 op zit heeft nog een stekker in het midden, controleer waar de inkeeping zit en aansluiten

stroom aansluiten, 4 polig plaat stekkertje, kan er ook maar op 1 manier in

nu booten, in het start scherm van je pc, meestal zwart/wit, kan je zien of hij nu naast een primary master een primary slave vindt, druk eventueel op pause op je toetsenbord, enter om te vervolgen, als ie hem herkent zal windows hem ook herkennen.

omdat je spreekt over 'mijn huidige pc heeft 40gb(=oud) en die is vol' heb je kans dat je moederbord geen grote schijven ondersteunt. Dit kan je controleren in het boekje van je moederbord of op internet

suc5
Offline Dave
FS Webmaster
do 24 nov 2005, 22:22 Bericht 
Precies, tis maar te hopen dat ie de volle 250 Gb ziet. Oudere systemen ondersteunen grote harddisken helemaal niet en zie je maar 80 Gig ofzo.

Maarreh, 2de schijf op dezelfde kabel als slave jumperen. BIOS opnieuw de schijven laten zoeken. Theoretisch zou XP dan al een nieuwe schijf moeten zien en kan je die zelfs partitioneren en formatteren in Control Panel -> Admin tools -> Computer Management -> Storage / Disk Management.

Sorry, Engelse versie O:)

Enne het moet dan wel een IDE schijf zijn en geen S-ATA anders kan je em er nog niet bijprikken ;).
Offline Dennis
FS medewerker
do 24 nov 2005, 22:28 Bericht 
volg de kabels wel even goed... dat je niet 2 slaven hebt straks.
Ik heb het al meegemaakt bij de buren van me met de 2e DVD-rom
de 1e en 2e waren slave dan ziet ie geen 1 van 2 meer.

persoonlijk houd ik ervan om de cd/dvd-rom naar slave te zetten en de 2e HDD op master (voor de cd/dvd)
dan leest ie alles net iets sneller/makkelijker

en betreft soort HDD ... de maxtor zijn goede dingetjes :thumb:
Offline ikinks
Master
do 24 nov 2005, 22:30 Bericht 
De hardware aansluiten is normaal niet het probleem, omdat dat vaak maar op één manier kan: en da's de goede.

Het zit hem meer in het software verhaal, het herkennen van de HD, het indelen, dat soort zaken. Ik kan me herinneren dat dat bij de vorige pc met Windows 98 2nd edition echt niet vanzelf ging, maar dat ik een halve dag lag te knoeien tot ik hem eindelijk aan de praat had.

Maar goed, de pc is medio 2001 gekocht (bij Vobis, en dat was gelijk de laatste keer) voor zover ik kan herinneren, maar heeft onderhuids nogal wat upgrades ondergaan; in feite zijn alleen de verschillende drives en de processor hetzelfde, voor de rest is alles al een keer verandert, dus ook het mainboard, een Asus P4S8X-X die er in 2003 ingezet is wegens een paar problemen met het vorige board:

Code:
Veld   Waarde
Moederbordeigenschappen   
Moederbord ID    08/13/2003-SiS648/SIS963/W697-P4S8X-X
Moederbordnaam   Asus P4S8X-X

Front Side Bus Eigenschappen   
Bus Type   Intel NetBurst
Bus Breedte   64 bit
Werkelijke kloksnelheid   100 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid   400 Mhz
Bandbreedte   3200 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen   
Bus Type   DDR SDRAM
Bus Breedte   64 bit
Werkelijke kloksnelheid   133 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid   267 Mhz
Bandbreedte   2133 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen   
Bus Type   SiS MuTIOL
Bus Breedte   16 bit

Moederbord Technische Informatie   
CPU Sockets/Slots   1 Socket 478
Expansie Slots   6 PCI, 1 AGP
RAM Slots   3 DDR DIMM
Geïntegreerde apparaten   Audio, LAN
Groottefactor(Form Factor)   ATX
Moederbordafmeting   240 mm x 300 mm
Moederbord Chipset   SiS648
Extra functies   JumperFree, Stepless Freq Selection

Moederbordfabrikant   
Firmanaam   ASUSTeK Computer Inc.
Productinformatie   http://www.asus.com/products1.aspx?l1=3
BIOS Download   http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

Wat ik van de productpage begrijp is dat het mainboard wel S-ATA ondersteunt, maar de harddisk gebruikt U-ATA als interface. Is dat een verschil??
Offline Dave
FS Webmaster
do 24 nov 2005, 22:38 Bericht 
Mooi bordje... S-ATA en IDE (U-ATA) ...

Kan allebei dus. En ja dat is nogal een verschil ;) .. Alleen de aansluiting is al 18x zo klein ofzo =]

Als het een S-ATA aansluiting heeft die nieuwe schijf vergeet dan niet alleen de juiste bekabeling te gebruiken en de juiste stroomvoorziening.

Ken een niet nader te noemen FS'er die z'n S-ATA schijf niet aan de praat kreeg omdat ik geen power had geregeld 8) :D (die aansluiting is ook afwijkend)

Laatst bijgewerkt door Dave op do 24 nov 2005, 22:39, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Dennis
FS medewerker
do 24 nov 2005, 22:38 Bericht 
SATA (S-ATA) en ATA (U-ATA) is het verschil met aansluiten

kijk hieranders even op :D
daar staan ook aansluittips op e.d. :thumb:

suc6
Offline Dave
FS Webmaster
do 24 nov 2005, 22:41 Bericht 
Controllerkabel;

Afbeelding

Powerkabel;

Afbeelding
Offline ikinks
Master
do 24 nov 2005, 22:58 Bericht 
Even een scan uit de handleiding van de Asus: ik zie geen SATA aansluiting (of ik heb er te weinig verstand van).

Afbeelding
Offline Marcel
FS medewerker
do 24 nov 2005, 23:14 Bericht 
:o 40 Gieg? :D

Man dat is bij mij alleen al MacGyver seizoen 1 t/m 7.
Offline ikinks
Master
do 24 nov 2005, 23:18 Bericht 
Fortuynlijk schreef:
:o 40 Gieg? :D

Man dat is bij mij alleen al MacGyver seizoen 1 t/m 7.

Blijf jij maar lekker in het café hangen, McGuyver zal me een worst wezen. :wink:
Offline egeltjes
Master
do 24 nov 2005, 23:19 Bericht 
Is dit alles?

Nix met FDISK en partities aanmaken en dan formateren?
Of herkent Windows dat allemaal (tegenwoordig) en regelt het dan allemaal zelf???

... Ik weet het, Windows 98 is ouderwets, maar voorlopig draait het nog steeds ...
Offline Dave
FS Webmaster
do 24 nov 2005, 23:20 Bericht 
Op die foto en zelfs op die scan zie ik ze wel zitten maar er staat geen nummer bij. Bizar.

Wacht ff die scan en die foto van de productpage komen niet overeen met elkaar.

Kijk maar naar de plek van de batterij. De S-ATA aansluitingen zitten er vlak naast (links) op die foto. En op die scan 'lijkt' er wat te zitten tussen de batterij en de IDE aansluitingen :huh:

*Ow wacht.. full version.. zijn sjips...

Maarre scan zegt onderaan; P4S8X-X .. Niet hetzelfde bord dus als die productlink naar de ASUS site :nono:
Offline ikinks
Master
do 24 nov 2005, 23:56 Bericht 
Dave schreef:
Op die foto en zelfs op die scan zie ik ze wel zitten maar er staat geen nummer bij. Bizar.

Wacht ff die scan en die foto van de productpage komen niet overeen met elkaar.

Kijk maar naar de plek van de batterij. De S-ATA aansluitingen zitten er vlak naast (links) op die foto. En op die scan 'lijkt' er wat te zitten tussen de batterij en de IDE aansluitingen :huh:

*Ow wacht.. full version.. zijn sjips...

Maarre scan zegt onderaan; P4S8X-X .. Niet hetzelfde bord dus als die productlink naar de ASUS site :nono:

Probleem al gevonden... De link die ik gaf was naar de P4S8X-MX

Maakt de keuze dus weer wat makkelijker, gewoon een 250 gig IDE HDtje. Toch bedankt voor de hulp. :thumb:
Offline Dave
FS Webmaster
vr 25 nov 2005, 0:11 Bericht 
Dacht dat je geen keuze had en een schijf van een kennis ofzo op het oog had maar OK 8)
Offline ikinks
Master
vr 25 nov 2005, 0:21 Bericht 
Dave schreef:
Dacht dat je geen keuze had en een schijf van een kennis ofzo op het oog had maar OK 8)

2e hands hardware vertrouw ik op de één of andere manier niet. Ik hou het liever bij nieuw beproefd spul.
Online Cweepz
Master
vr 25 nov 2005, 1:07 Bericht 
Als je windows XP draait, je alles hebt aangesloten etc.
windows zegt "nieuwe hardware is geinstalleerd en klaar voor gebruik"
en je denkt :huh: waar issie dan!?!

doe dan rechtermuisknop op "deze computer" ga naar "beheren" ( of manage als je engels hebt )

Hier zie je schijfbeheer/disk management
Hier zie je je nieuwe schijf bij staan ( waarschijnlijk Schijf 1 ) deze moet je eerst initialiseren ( dubbelklikken op het harde schijf icoontje ) en vervolgens een partitie erop maken.
In het rechterveld zie je "ongepartitioniseerde ruimte" staan ( leuk woord voor galgje toch? ) rechter muis --> partitie maken en paar keer op enter drukken :)

job done!!
 [ 17 berichten ]