Pagina 1 van 1  [ 37 berichten ]
Offline Speedy J
Master
do 19 jan 2012, 13:14 Bericht 
Beste mensen,

Ik verneem zojuist dat de harde schijf in mijn laptop een onregelmatig krakend Geigenteller-achtig geluid maakt.

Betekent dit dat het einde van de HD in zicht is en dat ik als de gesmeerde bliksem een nieuwe moet bestellen en de data van mijn HD moet gaan veiligstellen?

Voor de goede orde: heb dat krakende geluid nog niet eerder gehoord.

Betreft een HP Pavilion dv6000.
Offline blightzor
Die hard
do 19 jan 2012, 13:15 Bericht 

Hoe zit het met je temp en geheugen etc van je computer (als je control alt delete drukt)?
Offline Speedy J
Master
do 19 jan 2012, 13:18 Bericht 
Uhm zit in Windows Taakbeheer maar hoe kan ik dat zien?
Offline blightzor
Die hard
do 19 jan 2012, 13:22 Bericht 

Bij mij staat dat onderaan bij windows taakbeheer.

onthoud wel dat je schijf waarschijnlijk in zn eerste ´´doodgaan´´ fase zit (is vaak bij krakende geluiden), backupje zou handig zijn.
Het kan jaren goed blijven gaan maar het kan ook morgen over zijn...
Offline Speedy J
Master
do 19 jan 2012, 13:24 Bericht 
Mja dat wil ik niet weer meemaken.

CPU-gebruik 20%, Fysiek geheugen 40%

Bij een beetje FS-en :wink:
Offline blightzor
Die hard
do 19 jan 2012, 13:26 Bericht 

mijn CPU zit op 0 - 1 % bij FSen en mailen op zelfde tijd.

Heb je je computer recentelijk nog schoongemaakt of laat je er altijd alles op staan?
Offline Speedy J
Master
do 19 jan 2012, 13:28 Bericht 
Niet schoongemaakt. Wel vorige week de stofzuiger er tegenaan gehangen omdat het gedeelte waar de ventilator zit én het gedeelte waar de HD zit wel heel erg heet werden. Temperatuur ligt nu een stuk lager.
Offline WimLex
Master
do 19 jan 2012, 13:30 Bericht 
hoe weet je zo zeker dat je de HDD hoort en niet een FAN of je audio ?
Offline Tweebel
Master
do 19 jan 2012, 13:31 Bericht 
Speedy J schreef:
Niet schoongemaakt. Wel vorige week de stofzuiger er tegenaan gehangen omdat het gedeelte waar de ventilator zit én het gedeelte waar de HD zit wel heel erg heet werden. Temperatuur ligt nu een stuk lager.

In dat geval, weet je zeker dat het om de HD gaat? Voor fans is het niet goed als die met een stofzuiger enorm op toeren worden gejaagd.

btw, backup lijkt me hoe dan ook een strak plan
Offline Speedy J
Master
do 19 jan 2012, 13:48 Bericht 
Het gekraak komt op de plek waar de HD zit en verneem ik alleen wanneer het HD-ledje knippert. Ventilator is stil. Dus ik vermoed dat het de HD is.
Offline blightzor
Die hard
do 19 jan 2012, 13:50 Bericht 

Dan zou ik backuppen en hopen op elke dag dat hij nog bij je is... wellicht kun je al een nieuwe ergens kopen als je niet om de paar dagen/weken wil backuppen.
Offline Speedy J
Master
do 19 jan 2012, 13:52 Bericht 
Ja heb al gezien dat een passende HD 250 GB (is zat) 80 euries is of zo, ga ik maar bestellen.

Aansluitend nog een domme vraag: ik wil een programma hebben dat voor mij de backup maakt (anders doe ik kopieer alles van C naar externe HD en dat lijkt me wat noobish). Hebben jullie en tip hoe ik da het best kan doen.

Ik heb geen verstand van computers, zoveel mag duidelijk zijn :oops:
Offline blightzor
Die hard
do 19 jan 2012, 13:56 Bericht 

http://www.gratissoftware.nu/gratis-backup-software.php
misschien staat daar iets voor je bij qua programmas
Offline Speedy J
Master
do 19 jan 2012, 14:17 Bericht 
Ah thx (f)
Offline Ownedbylag
Die hard
do 19 jan 2012, 14:21 Bericht 
gewoon alles kopiëren.

Backup software vraagt meestal om dezelfde grootte (note: niet partitie) van de harde schijf. Als dat niet zo is, dan zal de backup niet teruggezet worden.

Stom, maar waar.
Offline Gaiajohan
Pro
do 19 jan 2012, 14:26 Bericht 

Dat kan gewoon goedkoper met meer ruimte:
http://www.redcoon.nl/B166654-Western-D ... 0GB_Tot-25
Offline Guppenklup
Master
do 19 jan 2012, 14:56 Bericht 
HP Pavillion en harde schijf, niet een heel beste combi :x

Idd alles veilig wegschrijven naar een ext HD en dan met de systeemherstel DVD's (die heb je hopelijk toch wel?) de boel opnieuw installeren.

Als je iets meer wilt uitgeven, zet er dan een SSD schijf in. Iets minder capaciteit, maar veel robuuster, stiller en mega-sneller :thumb: Data kan je beter op een ext HD zetten
Offline Gaiajohan
Pro
do 19 jan 2012, 14:59 Bericht 

Alleen laten heel veel mensen een externe HDD nogal eens vallen. En dan maar huilen dat al hun data weg is, omdat ze niks backuppen.

Verder vraag ik me af wat er mis is met HP pavilion en een harde schijf. Zover ik weet zit er gewoon een sata controller aan het moederbord en krijgt ie wat stroom vanuit de accu of voeding.

De enige reden waarom een hdd in een HP pavilion stuk zou gaan lijkt me óf te hoge voltages, of hitte. /Óf dat iemand zijn laptop laat vallen.
Echter is hitte niet meer een erg groot probleem, en mogen laptop hdd's prima 50-60 graden worden.

Te hoge voltages zouden dan bij meer moeten voorkomen en een probleem van HP zijn. Dit moet dan wel aan te tonen zijn.
Hitte kan aan de serie liggen, maar ik vaak slecht onderhoud/gebruik van de gebruiker.
Offline PvdH
Laat zich horen
do 19 jan 2012, 15:01 Bericht 
Idd back-up draaien en alvast een nieuwe gaan zoeken: http://tweakers.net/pricewatch/cat/336/ ... VX3DpQSvkA
Offline Speedy J
Master
do 19 jan 2012, 15:24 Bericht 
Ownedbylag schreef:
gewoon alles kopiëren.

Dus:
C aanklikken, kopiëren, naar E en dan plakken :huh:
Guppenklup schreef:
systeemherstel DVD's (die heb je hopelijk toch wel?)

Uhm.. nee maar die kan ik toch nog maken? HD doet t nog...
Offline Gaiajohan
Pro
do 19 jan 2012, 15:33 Bericht 

De hele schijf aanklikken heeft weinig nut. Veel bestanden zijn installatiebestanden specifiek voor programma's op díe Windows installatie.

je moet gewoon kijken wat jij zelf aan bestanden en documenten wilt houden. De programma's moet je later maar weer opnieuw installaren.
Meest voor de hand liggend:
Documenten, cv en boekhouding bijvoorbeeld
Foto's
Films

Overigens moet de E-schijf wel een aparte schijf zijn, en geen partitie van diegene in je laptop.

Systeemherstel zit tegenwoordig op een onzichtbare partitie van de harde schijf. Dusja, even uitzoeken hoe je dat gaat doen als je de harde schijf eruit haalt.
Een schijf maken daarvoor van je huidige Windows installatie:
http://windows.microsoft.com/nl-NL/wind ... epair-disc
Offline 944 guy
Master
do 19 jan 2012, 16:16 Bericht 
Speedy J schreef:
Dus:
C aanklikken, kopiëren, naar E en dan plakken

Beslist niet doen. Alle potentiele spyware, virussen, cookies, en heel veel troep gaat mee. Selectief backuppen, alle internetbestanden laten zitten (behalve misschien favorieten of zo), en een verse installatie op de nieuwe schijf. Dan draait de boel meteen weer een stuk sneller :thumb:
Offline Speedy J
Master
do 19 jan 2012, 18:41 Bericht 
Okay ga er eens induiken :/

Bedankt (f)
Offline Sietse
Die hard
do 19 jan 2012, 20:04 Bericht 
blightzor schreef:
onthoud wel dat je schijf waarschijnlijk in zn eerste ´´doodgaan´´ fase zit (is vaak bij krakende geluiden), backupje zou handig zijn.
Het kan jaren goed blijven gaan maar het kan ook morgen over zijn...

:thumb: Ik heb dit ook eens gehad bij een HP/Compaq zakelijke laptop. Direct aan het backuppen geslagen. Na 2 weken was het defitief over met de harde schijf.
Offline Forza!
Master
do 19 jan 2012, 21:28 Bericht 
backuppen moet je af en toe doen. gewoon een extra schijf daarvoor in je pc zetten of een externe (als het ff kan met usb3)

documenten excel etc kun je ook gewoomn op een stick zetten of zo.

Norton Ghost is wel goed.

(ik draai vanaf SSD, dan MOET je backuppen omdat die dingen maar beperkt meegaan)
Offline Kwibus
Master
do 19 jan 2012, 21:55 Bericht 
Tweebel schreef:
btw, backup lijkt me hoe dan ook een strak plan

Backup is altijd een goed plan. Wat iedereen leert nadat-ie voor het eerst data is kwijtgeraakt :kniktja:

Tikken van de HDD kan ook komen omdat de laptop iets te warm is geworden. Is niet per definitie een ramp. Vorige laptop deed dat ook wel eens en die draaide na 4 jaar nog als een zonnetje. En nee, niet alsnog stuk, moest gewoon worden ingeleverd :lol:
Offline Guppenklup
Master
do 19 jan 2012, 22:18 Bericht 
Gaiajohan schreef:
Alleen laten heel veel mensen een externe HDD nogal eens vallen. En dan maar huilen dat al hun data weg is, omdat ze niks backuppen.

Ik heb 3TB aan schijfruimte op mijn NAS die op een plaats staat die per ongeluk laten vallen uitsluit (f)

En ja, regelmatig wordt de boel gebackupd :thumb:
Offline Speedy J
Master
do 19 jan 2012, 22:19 Bericht 
Ik backup mijn belangrijke data ook wel maar dat zijn inderdaad foto's en dergelijke.

Alleen ik zit er niet op te wachten om vanuit niets een nieuwe HD weer vol te zetten met alles wat ik aan programma's heb dus dat wil ik voor zijn.
Offline Kwibus
Master
do 19 jan 2012, 22:21 Bericht 
Acronis True Image / Disk Director :thumb:
Offline frankram
Master
do 19 jan 2012, 22:25 Bericht 
Kwibus schreef:
Acronis True Image

:thumb: :thumb: :thumb:
Offline BenSnel
Die hard
do 19 jan 2012, 22:57 Bericht 
Norton ghost.. exacte kopie maken van de hdd, als ie dan crashed draai je windhoos vanaf die 2e hdd.. ik zeg: Hiren's boot cd!!
Offline Kwibus
Master
vr 20 jan 2012, 0:10 Bericht 
BenSnel schreef:
Hiren's boot cd!!
Die ook :respect: Maar, die is niet voor iedereen weggelegd
Offline lobotm
Master
vr 20 jan 2012, 1:49 Bericht 
met hulp van speedfan of speccy de s.m.a.r.t. status uitlezen levert een hoop nuttige info op over de staat van je hd. (werkt niet voor raid configuraties). hd afkeuren bij bad sectors of pending sectors..
Offline Dennis_on_the_road
Master
vr 20 jan 2012, 5:02 Bericht 
944 guy schreef:
Beslist niet doen.

Kan niet eens, ja hij beginnen maar ongetwijfeld komt ie op bestanden uit die niet gekopieerd kunnen worden omdat ze in gebruik zijn door het OS.

Kwibus schreef:
Acronis True Image

Wat een draak van een programma is dat geworden, eerste versies waren gewoon lekker simpel en snel :x
Snelheid over het netwerk is om te huilen.

BenSnel schreef:
Hiren's boot cd!!

Vanaf USB helemaal ideaal, moet mijne alleen ff updaten aangezien die niet lekker werkt met mn laptop.
Offline Sandeman
FS medewerker
vr 20 jan 2012, 7:38 Bericht 
Zou inderdaad het begin van het einde kunnen zijn. Zorg in ieder geval asap voor een goede backup.
Offline Kwibus
Master
vr 20 jan 2012, 15:37 Bericht 
Wat een draak van een programma is dat geworden, eerste versies waren gewoon lekker simpel en snel :x

Versie 2012 schijnt inderdaad een afrader te zijn, zoals meestal met programma's die elk jaar met een upgrade komen. Maar vooralsnog doet versie 2011 wat-ie moet doen...
Offline frankram
Master
vr 20 jan 2012, 15:40 Bericht 

Ik gebruik alleen de rescue cd. :kniktja: :kniktja: Hij moet ook nog Linux mee backuppen. :kniktja: :kniktja:
 [ 37 berichten ]