Pagina 1 van 1  [ 25 berichten ]
Offline iets te hard
Nieuwkomer
wo 11 aug 2010, 12:49 Bericht 

Goedemiddag,

Ik zou graag mijn mp3speler willen aansluiten op mijn radio uit 2002. Mijn auto komt uit dat jaar en ik wil geen nieuwe autoradio aanschaffen. Vaak zie je een wat ouder interieur met zo'n ontzettend nieuwe radio en dat ziet er voor geen porem uit :thumb_d: .

Maar goed, ik heb een beetje gegoogled op dit onderwerp en kom verschillende opties tegen maar niks echt consequent. Ik heb een 'simpele' autoradio met cd-speler en radio functie. Om te kunnen switchen van functie (radio of cd) druk ik gewoon op het knopje "CD" of "FM". Er is dus geen optie voor "AUX" o.i.d. De misschien mogelijke opties zijn:
optie 1: antennesplitter (is mij niet duidelijk hoe dit werkt icm FM radio)
optie 2: een 3.5mm aansluiting maken aan de achterkant van de radio en met een snoertje onder het dashboard naar buiten laten komen

Wat ik zelf een ideale optie zou vinden is het signaal combineren van de mp3 speler en de cd-speler. Zo krijgt de radio als het ware 2 signalen tegelijkertijd binnen. De CD zou ik dan in principe op pause kunnen zetten zodat daar geen geluid uit komt en het signaal van de mp3 speler alleen over blijft waardoor je de mp3 hoort spelen over de radio...

Heeft iemand hier ervaring mee?

BVD!
Offline WimLex
Master
wo 11 aug 2010, 12:54 Bericht 
geef eens wat specs van je radio ?
(merk en type zijn vooral handig) :kniktja:
Offline peterd
Pro
wo 11 aug 2010, 12:54 Bericht 

Er zijn toch ook van die apparaatjes met een 3,5mm jack plug die een FM signaal uitzenden die je dan met je radio op kunt vangen? Op die manier kun je makkelijk je signaal omzetten.

Ik ken echter hier de kwaliteit niet van. Wellicht dat anderen daar meer ervaring mee hebben, of een betere oplossing zien.

edit: zoek maar eens op fm transmitter, dan komen er genoeg resultaten boven.
Offline getiem
Die hard
wo 11 aug 2010, 13:07 Bericht 
FM transmitter van Dealextreme halen. Staan er genoeg op die site. Heb zelf ook eentje gehaald (even kijken naar de reviews voor een goede)
De mijne is zo sterk, dat radio1 of radio 3 genoeg overstemt wordt. Heeft een bereik van ongeveer 10 meter..

De in nederland verkrijgbare zijn wat zwakker en hebben te maken met ruis. Vaak heb je dan problemen om het signaal uit de auto te krijgen naar je antenne (die op t dak zit....)

Bij dealextreme heb je ze met ingebouwde mp3 speler, maar ook als los apparaat:

Lekker sterk en goed signaal:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.625

Alles in 1:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9131

Etc.. vele opties meer: handsfree voor telefoon etc. zoek daar maar.
Offline iets te hard
Nieuwkomer
wo 11 aug 2010, 13:11 Bericht 

Ik heb inderdaad al een fm transmitter gekocht. eerst een legale in NL (vd Mediamarkt) maar dat was zo slecht dat ik via via een spaanse versie heb gekocht. Deze is een stuk krachtiger (bereik is 15m geloof ik) maar die werkt op 4 batterijen en gaan niet ontzettend lang mee. Op die manier loop je leeg op batterijen...

Radio is een J&P Audioconcept JP675. Ben op internet niet veel info hier over tegen gekomen. Ik ga zo even proberen om wat foto's + info up te loaden..
Offline iets te hard
Nieuwkomer
wo 11 aug 2010, 13:17 Bericht 

@ getiem: die 2e link ziet er heel netjes uit. incl de 12V-voeding. Even kijken of het bereik een beetje ok is. Mijn antenne zit helemaal achter op mijn auto..

toch ben ik zeer benieuwd of er iemand is met een oplossing voor een 'vaste' oplossing :)
Offline Superkoerier!
Master
wo 11 aug 2010, 13:29 Bericht 
2002 is toch niet zo gek oud? Gewoon een nieuwe radio kopen dus waar je je MP3 speler op kan aansluiten. Stop de houtje touwtje oplossingen.
Offline basgitaar
Master
wo 11 aug 2010, 13:30 Bericht 
Een prachtige 'vaste' oplossing is toch een andere radio kopen. Ben je dat gedoe met losse accessoires kwijt.

Zelf vind ik het trouwens niet zo leuk als in de file mijn radio-ontvangst wordt weggedrukt door de mp3-zender van de auto voor of achter mij.
Offline iets te hard
Nieuwkomer
wo 11 aug 2010, 13:37 Bericht 

@ basgitaar: OVer het algemeen zitten de fm transmitters of freq 107.X - 108.X of 88.X. Meestal zitten er hier geen radiofrequenties. Maar de autoradio's met mp3 toepassingen zijn over het algemeen zo glimmend en flashy (is dat correct geschreven??) waardoor dit totaal niet combineert met de rest van het dashboard. Het is een Daewoo Lanos met een vrij saai donkergrijs plastic dashboard..
Offline Herco M.
Laat zich horen
wo 11 aug 2010, 13:40 Bericht 
Weet niet wat je er voor over hebt, maar Becker maakt erg goede en origineel uitziende autoradio's. Met mp3 en evt. navi :thumb:

http://www.mybecker.com/nlNL/Automotive ... +7950.html

http://www.mybecker.com/nlNL/Automotive ... +7990.html
Offline iets te hard
Nieuwkomer
wo 11 aug 2010, 13:47 Bericht 

Herco M. schreef:
Weet niet wat je er voor over hebt, maar Becker maakt erg goede en origineel uitziende autoradio's. Met mp3 en evt. navi :thumb:

ziet er erg netjes uit! ook voor in een nieuwe auto! Maar inderdaad, de standaard radio zonder navigatie is al minimaal €300+. Beetje boven mijn budget ;)
Offline basgitaar
Master
wo 11 aug 2010, 13:48 Bericht 
Ik luister regelmatig naar Radio 2, op 88.0 MHz. Lokale omroepen (met al vaak een zwak signaal) zitten tussen 105 en 108.

En inderdaad, ik heb een paar jaar geleden nog een autoradio gekocht en het was wat zoeken om er één te vinden zonder kerstboom uiterlijk, maar ze zijn er wel.

Misschien ligt het aan mij, maar ik kan me haast niet voorstellen dat iemand het een probleem vindt dat het zwart van een radio niet helemaal kleurt bij het grijs van het dashboard, terwijl het dan weer geen probleem is om een mp3-zender ergens te plaatsen met alle snoertjes en lelijkheden van dien.

Het is maar mijn mening, voel je niet aangevallen.

Uit interesse, wat is dan het probleem? Voor wie is het lelijk? Voor jouzelf? Passagiers? Medeweggebruikers? Of ben je bang dat inbrekers de radio leuk vinden?
Offline iets te hard
Nieuwkomer
wo 11 aug 2010, 13:54 Bericht 

basgitaar schreef:
Uit interesse, wat is dan het probleem? Voor wie is het lelijk?

Ik vindt het zo ontzettend lelijk wanneer er een ontzettend nieuwe radio in een wat ouder dashboard zit. In vindt het een beetje als met witte nike air maxjes onder een maatpak rond lopen.. Het is een kwestie van smaak en het is idd de makkelijkste oplossing en zeker niet zo dure oplossing om een nieuwe radio te kopen, maar wil de auto een beetje in originele staat houden.
Offline Freddy
Master
wo 11 aug 2010, 14:40 Bericht 
je hebt ook fm transmitters die dmv een tussenstukje direct op de antennekabel worden aangesloten.
Hierdoor heb je zo goed als nul kans op ruis.
Zijn wel iets duurder, volgens mij van JVC.
Mijn vader had er 1 gekocht & in laten bouwen bij de Halfords.
Offline JeV
Die hard
wo 11 aug 2010, 14:44 Bericht 
Superkoerier! schreef:
Stop de houtje touwtje oplossingen

Ik spreek misschien voor mezelf, maar ik snap wel dat men voor een alternatieve oplossing zoeken in plaats van simpelweg nieuw kopen.
Er is ook nog zoiets als de "omdat het kan" factor. Met een beetje technisch inzicht en hulp van derden moet het mogelijk zijn om zo'n aansluiting te realiseren. Het is leuk als het lukt en veelal een stuk goedkoper.
Offline iets te hard
Nieuwkomer
wo 11 aug 2010, 14:53 Bericht 

Freddy schreef:
je hebt ook fm transmitters die dmv een tussenstukje direct op de antennekabel worden aangesloten.
vertel vertel... :D klinkt interessant. Nog niet tegen gekomen op internet..

JeV schreef:
Er is ook nog zoiets als de "omdat het kan" factor.
en idd sla je de spijker op z'n kop.. is op zich ook wel weer leuk als je zelf wat te realiseren in je autoradio..
Offline Freddy
Master
wo 11 aug 2010, 14:58 Bericht 
asjeblieft :thumb:
http://auto-diversen.marktplaats.nl/acc ... -ipod.html

of bij "echte"winkels:
- http://www.navishop.nl/product_info.php ... ts_id/2267
- http://www.powercarhifi.nl/webshop/inde ... a092065f3d

meer info (IF200 ipv 300)
Offline egeltjes
Master
wo 11 aug 2010, 15:28 Bericht 
Ik was wel gecharmeerd van deze: JVC KD-R801. CD; FM; AM; 2xUSB (front & rear); Aux (front); BT.

1 nadeel: is een JVC. En die schijnen wel enkele breidt-de-asfalt-uit plannen te steunen.
Offline iets te hard
Nieuwkomer
wo 11 aug 2010, 15:42 Bericht 

Freddy schreef:
asjeblieft :thumb:
http://auto-diversen.marktplaats.nl/acc ... -ipod.html

of bij "echte"winkels:
- http://www.navishop.nl/product_info.php ... ts_id/2267
- http://www.powercarhifi.nl/webshop/inde ... a092065f3d

meer info (IF200 ipv 300)

Dit is gewoon super!!! :thumb: :thumb: Perfect het gene wat ik zoek. Ik ga vanavond even mijn radio er uit trekken (met behulp van sateprikkers aangezien de originele beugels voor het verwijderen van de radio natuurlijk weg zijn :roll: ) en kijken of de connectors van antenne ed ook matchen. Ook maar even een manual zoeken mbt the power supply. Ben behoorlijk nieuw op het autotechniek/electronica vak maar wel technisch inzicht dus moet wel goed komen..

en Egeltje, idd mooie autoradio, maar zoals Basgitaar ook al zei, te veel een kerstboom voor mijn auto ;)
Offline FocusWagon
Master
wo 11 aug 2010, 15:45 Bericht 
egeltjes schreef:
Ik was wel gecharmeerd van deze: JVC KD-R801. CD; FM; AM; 2xUSB (front & rear); Aux (front); BT

Goeie keuze!
Heb ik in mijn 2e auto hangen, met een externe harddisk aangesloten op de rear-USB (via draadje in dsahboardkast). Relatief makkelijk te bedienen (voor zover ik daar de kans voor krijg, meestal jat mijn vriendin die auto...) en de mogelijkheid om 2 verschillende mobieltjes op de handsfree-kit aan te sluiten.

De vorige radio in die auto was ook een JVC, maar na een kleine 10 jaar heeft die de geest gegeven (nog met een cassettedeck in het frontje :))

EDIT: En de kleur is gelukkig goed aan te passen aan het retro-groen van de rest van het dashboard :-) (maar ook naar tig andere kleuren, 't is maar waar je voor kiest :[ )
Offline Freddy
Master
wo 11 aug 2010, 15:49 Bericht 
iets te hard schreef:
ok maar even een manual zoeken mbt the power supply.

http://a248.e.akamai.net/pix.crutchfiel ... SIF200.PDF

Maar die connectoren zijn het probleem niet hoor, mochten ze toevallig niet passen heb je er weer verloop stukjes voor.
Offline Remo
Master
wo 11 aug 2010, 15:52 Bericht 
Waarom neem je niet een bluetooth carkit waarop je je telefoon met muziek kan koppelen?
Ik heb nu een JVC met ingebouwde bluetooth maar voorheen altijd een Parrot waarmee ik de muziek kon streamen.

Werkt stukken beter dan die FM transmitters of technische omwegen.
Offline Superkoerier!
Master
wo 11 aug 2010, 16:15 Bericht 
JeV schreef:
Superkoerier! schreef:
Stop de houtje touwtje oplossingen

Ik spreek misschien voor mezelf, maar ik snap wel dat men voor een alternatieve oplossing zoeken in plaats van simpelweg nieuw kopen.
Er is ook nog zoiets als de "omdat het kan" factor.

Helemaal prima. Moet je zelf weten. Kan me de lol ervan wel inbeelden. Het is alleen zonde van de tijd als het naderhand toch een kudtoplossing blijkt te zijn.

Daarom: koop gewoon een nieuwe autoradio.

Even zoeken...
http://www.blaupunkt.de/produkte/car-au ... no_cache=1 (ong 100 EUR)

Ben het met je eens dat wel heel veel radio's bij nadere beschouwing heel veel irritante lichtgevende features hebben. Becker werd als advies gegeven. Heb die zelf ook juist omdat deze qua design zo bescheiden is, maar het geen betaalbare zooi.
Offline iets te hard
Nieuwkomer
wo 11 aug 2010, 16:46 Bericht 

ja is zeker ook een keurige radio. Toch moet ik zeggen dat zo'n fm modulator een mooie oplossing is hoor...
Offline egeltjes
Master
wo 11 aug 2010, 17:10 Bericht 
iets te hard schreef:
idd mooie autoradio

FocusWagon schreef:
Goeie keuze!

Ik ben er zelf ook heel tevreden over.

Kan ik tenminste eerst mijn mp3's checken (van opgenomen cassettes en vinyl), voordat ik deze op de nas ga zetten (en/ of op archief-dvd ga fikken). :kniktja: :kniktja:
 [ 25 berichten ]