Postingstijd interval gedetecteerd van 93.3 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 43 berichten ]
Offline Schep
Master
di 06 sep 2011, 13:05 Bericht 
Ik zoek een NAS met een minimale capaciteit van 2 TB (liefst 4, dus minimaal 2 bays) en gigabit LAN. En dan graag ook 1 die gigabit LAN haalt...
Ook moet het ding mijn MacBook via Time Machine kunnen backuppen via het netwerk en wil ik minimaal SMB sharing (hebben ze allemaal wel, volgens mij) voor het bekijken van media op de Popcorn Hour. En hij moet benaderbaar zijn via Windows pc's
RAID maakt me niet zo heel veel uit. Er komen veel video's op te staan en ander gedownload spul, dus het hoeft van mij niet in RAID te staan.

Daarnaast zou het mooi zijn als er iets van een NZB downloader in verwerkt zit.

Ik zag zelf een D-Link DNS-325: klik

Is dat wat? Iemand tips?

Budget is vrij variabel, maar denk dat ik voor € 400,- - € 500,- met 4 TB toch wel klaar moet zijn?
Offline WimLex
Master
di 06 sep 2011, 13:14 Bericht 
Qnap :thumb:
Offline LucF
Respect
di 06 sep 2011, 13:18 Bericht 
Je weet dat de genoemde DNS-325 niet eens in de buurt van Gbit transfers komt hè?
Blijft in alle tests die ik kon vinden dik onder de 40MByte/sec.

Ik zou eerder gaan denken aan een van de Synology modellen. Zelf heb ik een DS411+ (boven butget) draaien en ben daarover heel tevreden.
Iets goedkopere modellen komen toch ook dichter in de buurt van de 100MByte/sec dan de genoemde D-Link.
Offline frankram
Master
di 06 sep 2011, 13:23 Bericht 
WimLex schreef:
Qnap :thumb:

:kniktja: :kniktja: Die heb ik. Ik ben er heel tevreden over. De nzb downloader (SABnzbd) moet je wel zelf installeren, maar dat is een fluitje van een cent. :kniktja: :kniktja:
Neem wel de versie van hun forum, die is veel recenter dan die op hun site. (Link naar het forum staat bij de download)
Offline Schep
Master
di 06 sep 2011, 13:45 Bericht 
LucF schreef:
(boven butget)

Zoals ik al zei, budget is flexibel, kwaliteit mag wat kosten, hoor.
Ik zag die € 140,- en dacht 'als ik dat verdubbel en er 2x 2TB in hang zit ik ruim', maar niet dus ;)
LucF schreef:
Je weet dat de genoemde DNS-325 niet eens in de buurt van Gbit transfers komt hè?
Blijft in alle tests die ik kon vinden dik onder de 40MByte/sec.

Nu wel :wink:
LucF schreef:
Ik zou eerder gaan denken aan een van de Synology modellen.

Die naam ken ik idd. Zie ook dat Time Machine daarmee echt een stukje van de taart moet zijn.
Synology is wel een klap duurder dan die Qnap (€ 489,- voor de 2 schijven versie (211+)), is dat het waard?
WimLex schreef:
Qnap

Ziet er ook goed uit!
frankram schreef:
Neem wel de versie van hun forum, die is veel recenter dan die op hun site. (Link naar het forum staat bij de download)

Dat is dan de TS-219P+? Die zit op € 289,-, zit ik nog onder de € 500,- met 2x 2TB
Offline frankram
Master
di 06 sep 2011, 13:56 Bericht 
Schep schreef:
Dat is dan de TS-219P+?

:kniktja: :kniktja: :kniktja:
Met de huidige firmware kunnen er 2 schijven van 3TB in. :kniktja: :kniktja:
Offline LucF
Respect
di 06 sep 2011, 14:58 Bericht 
Schep schreef:
Synology is wel een klap duurder dan die Qnap (? 489,- voor de 2 schijven versie (211+)), is dat het waard?

Het verschil komt ergens vandaan, vooral de doorvoersnelheid weer. De TS-219P+ komt tot 50MByte/sec. De DS211+ komt tot ca 105MByte/sec
Ligt er dus aan wat je ermee wilt doen. De prijs van een NAS hangt veel samen met de snelheid, maar eerlijkheid gebied toch wel te zeggen dat voor de meeste mensen 40MByte/sec al overkill is.
Offline frankram
Master
di 06 sep 2011, 15:05 Bericht 
LucF schreef:
De TS-219P+ komt tot 50MByte/sec

Gemiddeld 65MB/s voor een 25GB iso. Schommelt tussen de 60 en 75.
Offline LucF
Respect
di 06 sep 2011, 15:28 Bericht 
frankram schreef:
Gemiddeld 65MB/s voor een 25GB iso. Schommelt tussen de 60 en 75.

Ik had wat anders in reviews gezien, lijkt me een nette score. Misschien andere firmware o.i.d.
Offline frankram
Master
di 06 sep 2011, 15:34 Bericht 
LucF schreef:
Ik had wat anders in reviews gezien, lijkt me een nette score. Misschien andere firmware o.i.d.

Firmware van vorige maand. (laatste versie) Bestand via ftp overgezet.
Offline Forza!
Master
di 06 sep 2011, 18:54 Bericht 
de 219 heb ik hier ook, (nog net niet de +) Reden was de aanwezigheid van Twonkymedia. Daar werkt m'n teac streamertje mee.. (en die mag de bitjes digitaal aan een goeie dac uitpissen)

Niet meer aanzetten dan je nodig hebt, en verder werkt ie (even afkloppen) heel betrouwbaar.
Alleen de configs van Twonky mogen even aangepast (ivm rare structuur op alfabetische volgorde ipv de trackvolgorde). Mocht je een spannings uitval hebben gehad of hard moeten herstarten moet je ff een bezoek brengen via WINSCP (het ding snapt scp-3) op
/mnt/ext/opt/twonkymedia/resources/views
en daar een paar xml-bestandjes vervangen. (kun je in hun forum vinden) daarna via ip:9000 het kreng even alles opnieuw laten scannen.. (rebuild database)

Ik heb hem via een 1Gig switch aan de pc (ook 1Gig inmiddels) hangen, gaat best vlot zo wat data overgooien.
Offline GerbenT
Master
di 06 sep 2011, 20:35 Bericht 
Qnap, ook als je je hebt de 1,2,4,6 en 8 schijf editie
Heb zelf het broertje Fujistu Celvin 700 (OEM : Qnap 219+)
Offline BenSnel
Die hard
wo 07 sep 2011, 17:52 Bericht 
Qnap ts-210 staat momenteel nog op mijn verlanglijstje.. vraagje, is er iemand die openvpn (server) op zijn/haar qnap nas heeft geinstalleerd?
Offline frankram
Master
wo 07 sep 2011, 18:03 Bericht 
BenSnel schreef:
vraagje, is er iemand die openvpn (server) op zijn/haar qnap nas heeft geinstalleerd?

Ik niet. Ik heb een vpn server in m'n router zitten. :kniktja: :kniktja: De howto ziet er doable uit, als je wat linux kennis hebt. Alleen wordt de 210 niet in het verhaal genoemd. De 219 ook niet in de ondersteunde apparaten maar later weer wel. :huh: :huh:
Offline nicotdi
Die hard
do 08 sep 2011, 10:15 Bericht 
Heeft er ook iemand ervaring met remote access met deze apparaten? Ik heb nog niet 1 gevonden die echt vlekkeloos werkt.
De apparaten van Netgear gaan redelijk (readynas remote), maar nog niet vlekkeloos.
Ik wil het gebruiken als het ware een normale externe schijf, echter dan op afstand. FTP werkt hiervoor niet goed genoeg.
Offline frankram
Master
do 08 sep 2011, 11:29 Bericht 
nicotdi schreef:
Ik wil het gebruiken als het ware een normale externe schijf, echter dan op afstand. FTP werkt hiervoor niet goed genoeg.

Daar zou ik een vpn verbinding voor gebruiken als ftp niet voldoet. Dan kun je alles gebruiken wat je lokaal ook kunt. :kniktja: :kniktja:
Offline nicotdi
Die hard
do 08 sep 2011, 11:34 Bericht 
Daar ga 'k mij even op inlezen.
Eis van mijn klant was dat hij op een eenvoudige wijze op afstand de nas net zo kan gebruiken als wanneer hij thuis is.
Offline plop
Master
zo 11 sep 2011, 21:59 Bericht 
aldi verkoopt een hele goedkope nas, en deze draait onder linux.
als je na installatie de harddisk er weer even uit haalt en aan een volwaardige linux doos hangt is hij heel makelijk te rooten.
kwestie van telnet aanzetten, harddisk terugstoppen in de nas, inloggen via telnet en ssh instaleren en telnet weer uit zetten.
hierna kan je alles veranderen naar je eigen smaak.

western digital heeft ook een serie nasjes die onder linux draaien maar met snellere processors.
ook hier is weer alles aan te passen doordat linux onder de gpl licentie valt (broncode dient ten alle tijden vrij te zijn voor iedereen).
Offline wellproc
Master
wo 14 sep 2011, 19:53 Bericht 
Synology rulez :wink:
Heb sinds een dik jaar een Synology 2-bay NAS staan die het prima doet. De schil/besturing is erg prettig en wordt regelmatig vernieuwd. Bij mij draait zonder veel moeite een ftp-server, webserver ed. Het werkt soepel en via mijn gigabit-LAN merk ik bij het openen van normale bestanden geen noemenswaardige vertraging.
Doorvoersnelheden heb ik zelf niet gemeten, maar toen ik op zoek was naar een NAS kwam Synology er regelmatig zeer goed uit op dit punt. Kijk eens rond op Tweakers.net en dergelijke sites voor vergelijkingen van verschillende NASsen.
QNap is ook goed, maar vaak duurder dan Synology zonder dat daar echt grote voordelen/pluspunten tegenover staan.
Offline Schep
Master
wo 14 sep 2011, 20:05 Bericht 
Heb een Drobo besteld :)
http://www.ibood.com/nl/nl/

Zit nog wel te twijfelen om de bestelling af te zeggen, aangezien ik verschillende verhalen hoor over slechts 20 mb/s...
Heb gelukkig nog even bedenktijd :)

EDIT: Nouja, heb nergens betere geluiden gelezen dan 20 - 40 mb/s. Geen zin in dus. Heb nu maar een Synology DS411 besteld bij Coolblue. Ik lees daarover echt alleen maar lofverhalen.

iBood wakkert koopgevoelens wel goed aan, jammer alleen dat ik het geld bij een ander achterlaat ;)
Offline MRE
FS Weldoener!
do 15 sep 2011, 13:17 Bericht 
Pas op met NZB dingen op je nas. Ik heb er zelf flink mee lopen spelen op mijn eigen nas (Qnap TS110) en dat ging niet echt lekker. Het werkt wel, maar ik vind dat het geheugen en processor in de nasjes dit gewoon niet aankunnen. Nou is mijn nas een instap modelletje, maar voldoet verder prima. Die Synology 411 heeft een 1.6Ghz proc en 512MB geheugen, toch denk ik dat dat niet voldoende is voor vlekkeloos en snel nzb werk. Je moet engelen geduld hebben is mijn ervaring. Tenzij je het niet uitmaakt of je een film gedownload, geverivieerd, gerepaird en uitgepakt hebt in 2 dagen.....

Nogmaals, weet niet of dit zo is bij de 411 die jij gekocht hebt, maar zelfs mijn pc met 4gb intern en een redelijke processor heeft het al moeilijk met veel gedownloade data, verificatie, rapartie en uitpakwerk..... Dus schrik niet als het straks allemaal niet zo soepeltjes verloopt.
Offline Ownedbylag
Die hard
do 15 sep 2011, 13:27 Bericht 
Je kan ook voor een NetGear nas gaan.

http://tweakers.net/reviews/2103/5/vier ... tra-2.html
Offline liquid_force
Master
do 15 sep 2011, 13:37 Bericht 
MRE schreef:
Nogmaals, weet niet of dit zo is bij de 411 die jij gekocht hebt

ik heb zelf een voorloper daarvan (409+) en moet zeggen dat ik super tevreden ben over de performance!
Offline MRE
FS Weldoener!
do 15 sep 2011, 15:47 Bericht 
liquid_force schreef:
k heb zelf een voorloper daarvan (409+) en moet zeggen dat ik super tevreden ben over de performance!

Ok beter dus. En als je een goede payserver hebt waarvan alles compleet binnenkomt met goede retentie dan hoeft er ook niet gerepareerd te worden wat nogal cpu intensief is.
Offline Schep
Master
vr 16 sep 2011, 14:01 Bericht 
MRE schreef:
Tenzij je het niet uitmaakt of je een film gedownload, geverivieerd, gerepaird en uitgepakt hebt in 2 dagen.....

Ik heb ervaringen met de Popcorn Hour en die zijn rondom NZB wel redelijk positief.
Downloaden gaat bij mij met 100 mbit, dus dat het uitpakken dan 40 minuten duurt boeit me niet heel veel, binnen een uur is een 1080p mkv wel gewoon binnen en klaar, en als ik hem op de webinterface aanzet is ie klaar als de piepers op zijn.

Ik ben heel benieuwd hoe die NAS gaat bevallen qua snelheid, als het me te langzaam gaat blijf ik SABnzbD gewoon gebruiken, en kopieer ik de film wel richting de NAS als hij klaar is. Dat was ook 1 van de redenen dat ik per se een snelle netwerkinterface wilde :)
Offline plop
Master
zo 18 sep 2011, 6:34 Bericht 
Schep schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe die NAS gaat bevallen qua snelheid, als het me te langzaam gaat blijf ik SABnzbD gewoon gebruiken, en kopieer ik de film wel richting de NAS als hij klaar is. Dat was ook 1 van de redenen dat ik per se een snelle netwerkinterface wilde

http://www.see-and-be.com/AutoUnpack/index.php
wijs autounpack de map aan waar alles word gedownload en meld waar hij het naar toe moet uitpakken (in mij geval dus ook naar een nas), en druk op start.
uitpakken, verifieren en repareren gebeurd dan dus lokaal.
hij houd zelf bij of er iets nieuws in de bron map verschijnt en of die al kan gaan uitpakken.
werkt perfect hier.
Offline RucphenNB
Master
zo 18 sep 2011, 11:56 Bericht 
Qnap TS-410 of 412, de laatste maanden 5 geplaatst bij vrienden en zijn allen super enthousiast.
Offline lobotm
Master
zo 18 sep 2011, 12:43 Bericht 
Ik heb hetzelfde met synology ...
Offline RF900RS2
Die hard
zo 18 sep 2011, 14:04 Bericht 
Schep schreef:
Ik heb ervaringen met de Popcorn Hour en die zijn rondom NZB wel redelijk positief.
Downloaden gaat bij mij met 100 mbit, dus dat het uitpakken dan 40 minuten duurt boeit me niet heel veel, binnen een uur is een 1080p mkv wel gewoon binnen en klaar, en als ik hem op de webinterface aanzet is ie klaar als de piepers op zijn.

Welke popcorn heb jij dan?
Ik heb de C200 en die komt niet boven de +/- 3700kb/ps uit met downloaden (heb ziggo 4mb lijntje en op de pc haal ik 4800kb/ps max).

Ik gebruik 2 servers van Eweka met 8 connecties op de ene server en 4 op de andere dus meer dan genoeg.
Offline BenSnel
Die hard
di 20 dec 2011, 22:21 Bericht 
Even een kickje:

Ik ga nu toch eens de stap maken om een NAS-server aan te schaffen, en graag zou ik nog wat extra advies willen. Ik wil de NAS-server gebruiken als downloadcenter (nzb), webserver (privé-pagina's, dus geen grote druktes verwacht),fileserver, mediaserver, backupserver, en eventueel als vpn-server.

Nou gaat mijn voorkeur eigenlijk al uit naar QNAP, maar moet deze wel betaalbaar blijven. Ik heb al eens interesse getoond in de TS-210, maar volgens gebruikers is deze met het downloaden van nzb wel snel, maar laat het uitpakken lang op zich wachten. Dus wat raden jullie mij aan? (HDD's heb ik al, dus alleen behuizing). Ik wil proberen om onder de 250 euro te blijven, maar waarschijnlijk is de TS-219p of de TS-219P II de nas-server die wel zou moeten voldoen aan mijn eisen.. ervaringen??? (en dan voornamelijk snelheden, dus downloaden/uitpakken nzb, backuppen, filesharen over lokaal GB en/of wifi-netwerk..
Offline RucphenNB
Master
wo 21 dec 2011, 1:08 Bericht 
Budget iets hoger leggen en de 400 serie kopen. :wink:
Offline Treser
Pro
wo 21 dec 2011, 4:49 Bericht 
lobotm schreef:
Ik heb hetzelfde met synology ...

hier hetzelfde en heeeel tevreden..
Offline BenSnel
Die hard
zo 25 dec 2011, 22:24 Bericht 
MRE schreef:
Pas op met NZB dingen op je nas. Ik heb er zelf flink mee lopen spelen op mijn eigen nas (Qnap TS110) en dat ging niet echt lekker. Het werkt wel, maar ik vind dat het geheugen en processor in de nasjes dit gewoon niet aankunnen. Nou is mijn nas een instap modelletje, maar voldoet verder prima. Die Synology 411 heeft een 1.6Ghz proc en 512MB geheugen, toch denk ik dat dat niet voldoende is voor vlekkeloos en snel nzb werk. Je moet engelen geduld hebben is mijn ervaring. Tenzij je het niet uitmaakt of je een film gedownload, geverivieerd, gerepaird en uitgepakt hebt in 2 dagen.....

Ik denk dat ik toch maar voor de TS-219P II ga. 2.0 GHz processor, en dan snel proberen of de NZB'tjes snel worden verwerkt..
Offline shootme
Master
zo 25 dec 2011, 23:17 Bericht 
http://tweakers.net/pricewatch/cat/566/ ... ijven.html
Offline BenSnel
Die hard
ma 26 dec 2011, 0:00 Bericht 
shootme schreef:

Geloof me, daar heb ik al gezocht.. Ik heb alleen wel wat specifiekere eisen, en op dit moment voldoet de bovengenoemde QNAP daar wel aan.. alleen nog ff uitvogelen of het hele usenet downloaden en uitpakken stabiel is..
Offline Treser
Pro
ma 26 dec 2011, 4:51 Bericht 
het hangt ook heel vaak af van de verbinding bv van utp kabels naar wifi of andere lokale netwerkgebruikers die trechters veroorzaken.
Je bent maar zo snel als de langzaamste schakel in je netwerk.
Ik merk dat met het maken van bv een full backup van mijn Thinkpad 40 minuten nodig heb als ik via een netwerkkabel aanhaakte terwijl ik dagen nodig had als ik draadloos aanhaakte. In het eerste geval op enkele meters van de NAS en in het laatste geval ergens in een ander gebouw (Paar honderd meter UTP kabel over max 2 hubswitsch tot aan router).

ik heb met de synology DS211+ serie met 2 x 2T in mirror getest om NZB bestanden te downloaden rechtstreeks ingesteld vanuit de NAS naar de NAS. Stand alone downloaden werkt dus perfect. Anonymizer acountje ertussen en nergens last van.
Voorwaarde is natuurlijk wel een stabiele verbinding.
Wat wel niet perfect werkt via wifi is een hd filmbestand streamen vanuit de NAS.
Via het UTP kabel netwerk verlopen de beelden in 1080 hd beelden wel vloeiend.

Ik heb een jaartje geleden maandenlang regelmatig onderzoek gedaan naar de ideale NAS en kwam steeds weer uit bij de Synology DS211+
Ben er zeer tevreden over. Ga binnenkort 6 mobotix camera's koppelen.
Kan ik eindelijk de oude stroomvretende videoserver, gevoed door ipcameras zonder ram, uitzetten.

Ik heb mijn exemplaar op ebay gekocht nieuw een stuk goedkoper en zelfs 2 jaar garantie.
Bij de Mediamarkt in het zuiden was ie gewoonweg niet te krijgen.
Offline frankram
Master
ma 26 dec 2011, 10:13 Bericht 
BenSnel schreef:
alleen nog ff uitvogelen of het hele usenet downloaden en uitpakken stabiel is..

Op de Qnap TS-219P wel. :kniktja: :kniktja:
Offline egeltjes
Master
ma 26 dec 2011, 10:45 Bericht 
Is het nu wel een goede periode om harde-schijf dingen te kopen?
Vanwege een overstroming in een aziatisch land - en zo.
Offline BenSnel
Die hard
ma 26 dec 2011, 11:03 Bericht 
HDD's zelf zijn momenteel niet echt goedkoop, de behuizingen veranderen weinig qua prijs..

frankram schreef:
Op de Qnap TS-219P wel. :kniktja: :kniktja:

Neem aan dat je zelf de 219P gebruikt (niet die 2e variant)? ik mag toch verwachten dat ie met een 2GHz core wel alles snel uitpakt? ik ga het maar eens zelf proberen..
Offline frankram
Master
ma 26 dec 2011, 11:14 Bericht 
BenSnel schreef:
Neem aan dat je zelf de 219P gebruikt

:kniktja: :kniktja: Uitpakken kan inderdaad wel wat sneller bij mij. :fp: :fp:
Offline BenSnel
Die hard
ma 26 dec 2011, 11:22 Bericht 
frankram schreef:

:kniktja: :kniktja: Uitpakken kan inderdaad wel wat sneller bij mij. :fp: :fp:

(veel) langzamer dan met een pc?
Offline frankram
Master
ma 26 dec 2011, 11:40 Bericht 
BenSnel schreef:
(veel) langzamer dan met een pc?

:kniktja: :kniktja: Maar ik vind het niet hinderlijk. :schudnee: :schudnee: Als ik iets snel wil hebben download ik het wel met de pc. :kniktja: :kniktja:
Offline Kwibus
Master
ma 26 dec 2011, 12:24 Bericht 
Synology :kniktja:

Maar schijven zijn inderdaad fors duurder geworden en dat blijft nog wel een jaar à anderhalf zo, is de verwachting
 [ 43 berichten ]