Pagina 1 van 2  [ 75 berichten ]
Offline NooitTeSnel
Master
zo 15 jan 2012, 17:21 Bericht 
In de serie "op FS weten ze alles": Ik heb een dikke betonnen muur (30cm dik) en ik wil er graag een gat in hebben wat groot genoeg is om een RJ45 stukker doorheen te krijgen (voor een ethernetkabel). Zelf stekkers knijpen is een last-resort dingetje want die werken niet altijd lekker met gigabit.

Als ik naar zo'n stekker kijk dan zou ik denken dat een 16mm of 18mm gat genoeg moet zijn? Of ben ik dan heel optimistisch?

Mijn volgende probleem is dat ik zo'n Bosch SDS boor heb, maar dat "gewone" bouwmarkt beton-boortjes deze muur tot nu toe niet echt overleven (maatje 5 en 6 totaal in puin geboord om iets op te hangen O:)). Tips voor een wat steviger merk boortjes zijn dus ook zeker welkom...
Offline JBHC
Die hard
zo 15 jan 2012, 17:23 Bericht 

Je kan dus en geen stekkers krijpen en van gaten in beton boren heb je ook geen verstand?

Elrectriciën bellen. :lol:
Offline WimLex
Master
zo 15 jan 2012, 17:26 Bericht 
Boor van 45 cm lang en 15 mm diameter zijn behoorlijk prijzig, zeker als je dan ook nog voor een "merk" gaat.

Kan je niet zo'n ding huren bij een bouwmarkt ?
Offline djidee
Master
zo 15 jan 2012, 17:33 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
In de serie "op FS weten ze alles": Ik heb een dikke betonnen muur (30cm dik) en ik wil er graag een gat in hebben wat groot genoeg is om een RJ45 stukker doorheen te krijgen (voor een ethernetkabel). Zelf stekkers knijpen is een last-resort dingetje want die werken niet altijd lekker met gigabit.

Waar staat die muur? Ook een keer een kennis gehad met een dergelijk probleem. De vloer was een stuk dunner, en de kabel onderlangs geleid via een bestaand gat wat daar zat (en dat is vaker zo). Moesten we wel 2x boren en 2x die kruipruimte in, maar dat was veel vlotter dan wel pogen door die muur heen te komen...
Offline NooitTeSnel
Master
zo 15 jan 2012, 17:47 Bericht 
JBHC schreef:
Je kan dus en geen stekkers krijpen en van gaten in beton boren heb je ook geen verstand?

En bedankt he :lol:

WimLex schreef:
Kan je niet zo'n ding huren bij een bouwmarkt ?

Wel de boormachine, maar die heb ik al. Boortjes verhuren ze (iig bij Gamma) niet.

djidee schreef:
Moesten we wel 2x boren en 2x die kruipruimte in, maar dat was veel vlotter dan wel pogen door die muur heen te komen...

Helaas, het is niet de begane grond. Door die muur komen lukt wel met een stevig boortje, alleen is de boor waar ik dat mee gedaan heb (voor een andere kabel) 10mm x 45cm en dus niet dik genoeg voor dit gat.
Offline WNS2.0D
Master
zo 15 jan 2012, 17:50 Bericht 
Wifi?
Online Ownedbylag
Die hard
zo 15 jan 2012, 17:56 Bericht 
Netgear internetkabel door stroom? Gebruik ik ook, werkt perfect.

NetGear Powerlive AV+ 200 Nano Set
Offline HAW2006
Master
Gebruik je dan een klopboormachine of een boorhamer.
Eigen ervaring: met een klopboor op geen enkele manier, met een boorhamer een fluitje van een cent.
Een gat van 16mm is genoeg.
Offline WimLex
Master
NooitTeSnel schreef:
gigabit.

WNS2.0D schreef:
Wifi?

:fp: :fp: :fp:

Als je MAZZEL hebt en de juiste apparatuur hebruikt haal je met wifi 300 Mbit :x :x
Offline NooitTeSnel
Master
zo 15 jan 2012, 17:57 Bericht 
WimLex schreef:
Als je MAZZEL hebt en de juiste apparatuur hebruikt haal je met wifi 300 Mbit

Haal je nooit, ik heb zo'n Cisco 300mbit ding, in de praktijk kom je tot zo'n 10 MB/s dus dat is net 80mbit.

HAW2006 schreef:

Kijk, nu komen we ergens. Er mag tot 20mm in die boor als 't om beton gaat (staat er op), dus nu nog ergens een 16mm boortje vinden van een redelijk merk en minimaal 30cm lang... wie roept? :D
Offline WimLex
Master
zo 15 jan 2012, 18:03 Bericht 
DeWalt / Hilti / Bosch (f)
Offline egeltjes
Master
zo 15 jan 2012, 18:04 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
dat ik zo'n Bosch SDS boor

Zo'n profi-ding (van de groothandel)? Of zo'n amateur-ding (van de bouwmarkt)?

Wat Haw2006 al zegt.
HAW2006 schreef:
Eigen ervaring: met een klopboor op geen enkele manier, met een boorhamer een fluitje van een cent.

En anders eerst 16mm boren en dan opboren tot de gewenste maat (20mm/ 25mm O:) O:) ).
Offline WimLex
Master
zo 15 jan 2012, 18:08 Bericht 
egeltjes schreef:
En anders eerst 16mm boren en dan opboren tot de gewenste maat (20mm/ 25mm O:) O:) ).

daar gaat je SDS-boor van naar de klote :thumb_d:

het beiteltje MOET over de volle breedte materiaal hebben :kniktja:
Offline egeltjes
Master
zo 15 jan 2012, 18:12 Bericht 
Als het maar 1 gaatje is ...
Offline NooitTeSnel
Master
zo 15 jan 2012, 18:13 Bericht 
egeltjes schreef:
Zo'n profi-ding (van de groothandel)? Of zo'n amateur-ding (van de bouwmarkt)?

Een redelijk simpele boorhamer, GBH 2-20 650 watt, mag niet groter dan 20mm boren in boten.
Offline JBHC
Die hard
zo 15 jan 2012, 18:14 Bericht 

Opboren kan inderdaad eigenlijk niet. Heb je een groene of een blauwe bosch klopboor?
Offline NooitTeSnel
Master
zo 15 jan 2012, 18:21 Bericht 
Blauw
Offline dabeetle
Master
zo 15 jan 2012, 18:36 Bericht 
Ik zou toch voor het knijpen gaan, zeker als er al een gat zit (die 10mm kan toch wel een 2e kabel hebben). Heb hier alle kabels geknepen, en geen enkel probleem met de gigabit. Ja, het is even priegelen, dat wel :)
Offline Aanhanger
Master
zo 15 jan 2012, 18:41 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
maar dat "gewone" bouwmarkt beton-boortjes deze muur tot nu toe niet echt overleven (maatje 5 en 6 totaal in puin

Wat gebeurt er dan met de boortjes?
Als de kop smelt (blauwe verkleuring) dan zit je in de wapening te boren.
Offline JBHC
Die hard
zo 15 jan 2012, 18:53 Bericht 

Met een blauwe bosch (dat zijn de professionele boormachines) zou het makkelijk moeten gaan. De truuk is om niet te hard te duwen want de machine moet kunnen hameren. Persoonlijk merk ik vrij weinig verschil bij de bouwmarktboortjes. je zou eens bij een boels kunnen vragen of ze misschien boren los verhuren. ?

Anders de boormachine er bij huren. Neem dan wel meteen een sds-MAX :D
Offline Morbid Angel
Master
zo 15 jan 2012, 18:54 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Zelf stekkers knijpen is een last-resort dingetje want die werken niet altijd lekker met gigabit.

Als je gaat knijpen: voor gigabit alle 8 aders gebruiken in de juiste volgorde, anders kom je idd niet hoger dan 100Mbit.

oranje-wit
oranje
groen-wit
blauw
blauw-wit
groen
bruin-wit
bruin
Offline renew40
Die hard
zo 15 jan 2012, 19:24 Bericht 
Ene raam uit andere raam weer in O:)
Offline GerbenT
Master
zo 15 jan 2012, 20:03 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Helaas, het is niet de begane grond

Ja en.... heeft wel een hoog decoratief gehalte :woop: :woop:

Het wel een grote boor liggen alleen niet SDS.
Offline NooitTeSnel
Master
zo 15 jan 2012, 21:02 Bericht 
Aanhanger schreef:
Wat gebeurt er dan met de boortjes?

Die worden een stukje korter, ijzer stukjes er af en vrij bot. Ik dacht ook aan wapening, maar met een steviger boortje ging het wel en wapening tegenkomen bij een gat van net 3 cm leek me ook raar?
Offline KanarieVW
Master
zo 15 jan 2012, 21:06 Bericht 
ik zeg ook: gewoon knijpen! Als je gewoon netjes knijpt en de twisting er niet teveel uit haalt heb je nog steeds lachend gigabit. Zou echt nooit de moeite nemen om dat gat te gaan boren. RJ knijpen => minuutje werk , Gat boren => kwartier tobben en een hoop rotzooi.
Offline MRE
FS Weldoener!
zo 15 jan 2012, 21:08 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Zelf stekkers knijpen is een last-resort dingetje want die werken niet altijd lekker met gigabit.

Valt wel mee hoor, heb zelf gigabit aangesloten en zelf geknepen met zo'n wall outlet van de gamma. Werkt allemaal perfect. En dan is zo'n wall outlet nog 10x zo klote als een normale rj45 connector. Ik zou gewoon alleen die kabel er door rossen en daarna de rj45 erop zetten.
Offline zwolle
Weet de weg
zo 15 jan 2012, 22:11 Bericht 

Of kabeltje door de muur opbouwdoos en dan dit eropschroeven http://www.allekabels.nl/Stekker-Doos-&-Krimptang/188/1465/ISDNNetwerk-Wandcontactdoos-RJ45.html en daarna gewoon met een kabel weer verder :D.
Offline WimLex
Master
zo 15 jan 2012, 22:16 Bericht 
zwolle schreef:
Of kabeltje door de muur opbouwdoos en dan dit eropschroeven http://www.allekabels.nl/Stekker-Doos-& ... -RJ45.html en daarna gewoon met een kabel weer verder :D.

Waarom extra storingsbronnen creëren ? :huh:
Offline Aanhanger
Master
zo 15 jan 2012, 22:19 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Die worden een stukje korter, ijzer stukjes er af en vrij bot. Ik dacht ook aan wapening, maar met een steviger boortje ging het wel en wapening tegenkomen bij een gat van net 3 cm leek me ook raar?

Ik denk toch dat je op staal zat.
Zelfs met goedkope sds boortjes kom je normaal altijd goed in beton.
Ze slijten misschien harder dan dure boortjes, maar het verschil merk je niet bij 1 gaatje.

Of het moet echt waardeloze rommel zijn, maar dat wordt in Nl eigenlijk niet verkocht, spulletjes doen meestal wel ongeveer waarvoor ze bedoeld zijn.
Offline Vroeg op
Master
zo 15 jan 2012, 22:20 Bericht 
Waar woont die muur?
Offline NooitTeSnel
Master
zo 15 jan 2012, 22:24 Bericht 
In Utrecht, naast mijn woonkamer :wink:
Offline classpool
Master
zo 15 jan 2012, 22:27 Bericht 
http://www.boels.nl/huren/boren-breken/diamantboren/handdiamantboormachine
8)
Offline Vroeg op
Master
zo 15 jan 2012, 22:31 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
In Utrecht, naast mijn woonkamer :wink:

Hmmm. beetje ver om effe een gaatje te komen boren.
Shit nee laat maar. Boor 20 is te kort. :fp:
Ik heb alleen 14mm in 45cm...
Offline Vroeg op
Master
zo 15 jan 2012, 22:32 Bericht 
Classpool heeft er zin in.
Het is maar een gaatje 19 wat al voldoende is....
Offline NooitTeSnel
Master
zo 15 jan 2012, 22:42 Bericht 
19? Ik dacht er met 16 wel te zijn:
HAW2006 schreef:
Offline Vroeg op
Master
zo 15 jan 2012, 22:45 Bericht 
Dan is het 16.
Offline VTEC_Driver
Master
zo 15 jan 2012, 22:46 Bericht 
Hier ging de RJ45 makkelijk door een gat van 15 mm geboord met een speedboor door gipsblokken :oops:

De kabels die verticaal gaan, gaan langs de cv buizen, de gaten voor de cv leidingen zijn ruim genoeg daarvoor.
Offline Mdw
Master
zo 15 jan 2012, 22:47 Bericht 
Succes met boren :x :fp:

Maare > http://tweakers.net/pricewatch/142589/n ... apter.html , klaaaaaaaaaaar :D :wink:
Offline WimLex
Master
zo 15 jan 2012, 22:57 Bericht 
Mdw schreef:
Maare > http://tweakers.net/pricewatch/142589/n ... apter.html , klaaaaaaaaaaar :D

200 Mbit is GEEN 1 Gbit :nono: :nono:
Offline Mdw
Master
zo 15 jan 2012, 23:04 Bericht 
WimLex schreef:
200 Mbit is GEEN 1 Gbit :nono: :nono:

Wat voor 'exotische' internet signaal heeft meneer nooitesnel dan wel niet :huh:
Offline Rens
Die hard
zo 15 jan 2012, 23:05 Bericht 

Afknippen en aan elkaar draaien werkt ook, al zal er wel wat snelheid verloren gaan :) Overigens geen GAMMA boortjes kopen! Een "betonboor" van de GAMMA heb ik met allemaal loshangende (ijzer?)draden terug kunnen brengen.
Offline NooitTeSnel
Master
zo 15 jan 2012, 23:07 Bericht 
Mdw schreef:
Maare

Daar begin ik echt niet aan, dan worden m'n X10 modules volgens mij helemaal gek. Las laatst ergens dat die dingen zo'n hoop "herrie" geven dat je in de rest van de straat ook dat netwerk kunt ontvangen.

Mdw schreef:
Wat voor 'exotische' internet signaal heeft meneer nooitesnel dan wel niet

Vrij normale 120mbit van Ziggo, maar er is meer dan alleen internet...

Rens schreef:
Overigens geen GAMMA boortjes kopen! Een "betonboor" van de GAMMA heb ik met allemaal loshangende (ijzer?)draden terug kunnen brengen.

Dat was ook ongeveer wat er bij mij gebeurde ja.
Offline Mdw
Master
zo 15 jan 2012, 23:15 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Daar begin ik echt niet aan, dan worden m'n X10 modules volgens mij helemaal gek. Las laatst ergens dat die dingen zo'n hoop "herrie" geven dat je in de rest van de straat ook dat netwerk kunt ontvangen.

Kan ook interessant zijn :x 8)
NooitTeSnel schreef:
Vrij normale 120mbit van Ziggo, maar er is meer dan alleen internet...

Wat is meer ?
Offline WimLex
Master
zo 15 jan 2012, 23:16 Bericht 
Mdw schreef:
Wat is meer ?

1 Gbit :kniktja:
Offline NooitTeSnel
Master
zo 15 jan 2012, 23:40 Bericht 
Mdw schreef:
Wat is meer ?

NAS
Offline plop
Master
ma 16 jan 2012, 0:34 Bericht 
classpool schreef:

hij wil een kabeltje door de muur en geen ventilatie kanaal.
deze is meer dan genoeg. :thumb:
Offline Aanhanger
Master
ma 16 jan 2012, 0:38 Bericht 
Hij zoekt een lange sds boor diameter 16, niet de machine waar dat ding in moet.
Offline plop
Master
ma 16 jan 2012, 0:48 Bericht 
Aanhanger schreef:
Hij zoekt een lange sds boor diameter 16, niet de machine waar dat ding in moet.

die machine van hem moet hij vergeten, dat gaat hem uren kosten.
bij een vriendin ook staan kutten met zware bosch, resultaat een zooi versleten boortjes.
toen ik in me oude huisje het zelfde zag aankomen toen ik daar de gordijnrails wou ophangen en na 15 minuten 1 gat had maar gauw gestopt.
even op me werk een hilti geleend en 5 minuten later waren alle gaatjes van de 5 overige kozijnen ook gebeurd. :thumb:
vroeger als vakantie baantje bij een electriciens bureau gewerk met zulke dingen.
de muur word opeens boter. (f)
Offline EJvL
Die hard
ma 16 jan 2012, 8:36 Bericht 
Lange kabel kopen, door midden knippen, door de muur boren en aan de andere kant met kroonsteentjes weer aan elkaar maken, als je het goed doet haal je gewoon de 1 GB :koffie:
En anders haal je ergens een LSA strook waar je de draadjes met je bankpasje op kan doggen, werkt beter als een kroonsteentje en werkt ook voor 1 GB.

Afbeelding
Offline Walker
Master
ma 16 jan 2012, 9:16 Bericht 
Je kunt beter met een 20 mm boor door een 30 cm betonnen wand boren, dan met een 10 mm. Vooral als de muur erg hard is, wordt een 10 mm te warm.

Vraagje: Waar in Utrecht? Ik heb waarschijnlijk wel een SDS boor in de goede afmetingen...
 [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende