Pagina 1 van 1  [ 28 berichten ]
Offline Sandeman
FS medewerker
do 02 feb 2012, 12:23 Bericht 
Avatar gebruiker
Omdat je hier antwoord krijgt om de meest gekke vragen... Eens eentje waarvan ik verwacht dat zelfs het collectief van FS geen antwoord heeft...

Omdat ze niet te betalen zijn wil ik (samen met een vriend van me) eens een poging wagen om mijn airco compressor te reviseren. Of in ieder geval uit elkaar slopen om te kijken wat er mis mee is (hij lekt in ieder geval).

Nou is het idee om hem er gewoon onderuit te halen en te beginnen met demonteren, maar ik dacht misschien is er ook nog wel iets (constructietekening, service manual, etc) op het internet te vinden. Nou, niet dus :[

Iemand hier die toegang heeft tot informatie die onze klus wat eenvoudiger kan maken?

Gaat om een compressor in een (2003) Mazda 6 station (GY) 2.0 DI; 1998 cc; 89 kW (bj vanaf 08-2002)
Het kreng is oa door Panasonic gemaakt onder code H12A1AE4DC (die hangt er nu onder), OEM nr GJ6F61K00 (of GJ6F-61-K00).

Offline WimLex
Master
do 02 feb 2012, 12:30 Bericht 
Avatar gebruiker
waarom haal je er niet een van de sloop bij een demontage bedrijf of laat je je huidige reviseren ? :huh:

Offline Sandeman
FS medewerker
do 02 feb 2012, 12:32 Bericht 
Avatar gebruiker
Omdat ze gereviseerd of van de sloop nog veel te duur zijn. Daarnaast denk ik niet dat er heel veel mis mee is, zolang er druk op het systeem staat draait hij prima. Het probleem zal ergens in een afdichting zitten gok ik.
Huidige reviseren is niet zo makkelijk. De multiriem drijft dat ding aan, dus als ik de compressor eraf heb kan ik niet meer rijden (of in ieder geval niet zo heel ver :lol: ).

Offline Scaniafan
Master
do 02 feb 2012, 12:35 Bericht 
Avatar gebruiker
Deze?

Afbeelding

Offline Sandeman
FS medewerker
do 02 feb 2012, 12:36 Bericht 
Avatar gebruiker
:D Die had ik inderdaad ook al gevonden. Lijkt meer op het (de-) monteren van de poelie. Ik wil het hele kreng (nummer 1 op het plaatje) uit elkaar slopen 8)

Offline RucphenNB
Master
do 02 feb 2012, 12:38 Bericht 
Avatar gebruiker
Meestal lekken ze bij de aansluiting van de leidingen en hiervoor kan je bij de betere automaterialen zaak gewoon de seals halen. Het is maar zelden dat de pomp zelf lekt, echter kan je ook daarvoor een pakking halen. Dat is de bovenkant loshalen (soort deksel) waar je leidingen aan vast zitten.

Offline Scaniafan
Master
do 02 feb 2012, 12:40 Bericht 
Avatar gebruiker
Sandeman schreef:
Die had ik inderdaad ook al gevonden


Vond het al raar. Gewoon die code in Google pleuren en je krijgt een rits van die plaatjes :[

Offline Sandeman
FS medewerker
do 02 feb 2012, 12:41 Bericht 
Avatar gebruiker
RucphenNB schreef:
Meestal lekken ze bij de aansluiting van de leidingen en hiervoor kan je bij de betere automaterialen zaak gewoon de seals halen.

:thumb: Dat zal inderdaad het eerste worden wat ik wil controleren. Maar voor het geval dat we verder moeten zoeken zou het leuk zijn als er wat tekeningen achter de hand zijn.

Ik hoop trouwens van harte dat het zoiets simpels is... Ik verslikte me serieus aan de telefoon toen ik de prijs van een Mazda dealer hoorde.. Een willekeurige aircoboer rekent een HEEL stuk minder, maar dan ben je nog altijd niet klaar met 500 euri :x

Scaniafan schreef:
Vond het al raar. Gewoon die code in Google pleuren en je krijgt een rits van die plaatjes

:lol: :kniktja: (f)

Offline Scaniafan
Master
do 02 feb 2012, 12:45 Bericht 
Avatar gebruiker
Als je nou eens gewoon begint, foto's maakt en aan de hand daarvan tekeningen. Ben je de eerste O:)

Offline Marten320TD
Master
do 02 feb 2012, 13:05 Bericht 
Avatar gebruiker
Wel even bij een aircoservice langs gaan om het systeem te legen. Anders zit je in die chemische bende te werken. Weet je zeker dat het je compressor is die de geest heeft gegeven? Succes!

Offline Sandeman
FS medewerker
do 02 feb 2012, 13:14 Bericht 
Avatar gebruiker
Vrij zeker (en volgens mij is het systeem leeg nu). Er zit nog (wegens een eerder lek) wat kleurstof in, dus we kunnen goed zien waar het lek zit. De compressor is hoofdverdachte :kniktja:

Offline mulman
Pro
do 02 feb 2012, 14:50 Bericht 
 
Misschien tijdelijk een andere (iets kortere) multiriem plaatsen van een uitvoering zonder airco. Dan heb je tot de zomer de tijd :wink:

Offline Sandeman
FS medewerker
do 02 feb 2012, 16:25 Bericht 
Avatar gebruiker
:lol: Volgens mij bestaat dit hok niet zonder airco. En ik heb net een te korte riem ingeruild voor een iets langere (verkeerde besteld :[ ). Die (goede lengte) zit er nog geen 2000 km onder (f)

Offline mulman
Pro
do 02 feb 2012, 16:58 Bericht 
 
Op m'n gebruikelijke auto-onderdelen site staat voor jouw mazda 6 met airco riemlengte 1225mm en zonder airco riemlengte 1172mm (8ribben, mazda OEM nummer RF5C-15-909A) a E 18,58.

Uiteraard geeft dat natuurlijk geen garantie dat dat klopt en dat ie zonder meer past (spanner / omlooprollen enz kan anders zijn) ..... O:)

Offline Sandeman
FS medewerker
do 02 feb 2012, 17:01 Bericht 
Avatar gebruiker
Hmmmmmm.... Wist ik niet... :nah:
Maar is nog wel een idee. Even zo'n korte riem halen, mocht het tegenvallen met de reparatie kan die erom en hebben we toch nog een dynamo... Good thinking (f)

Offline Rover
Master
do 02 feb 2012, 19:33 Bericht 
Avatar gebruiker
Meestal heeft de riem dan direct een andere route, ook looprollen op andere plekken, dus de kans dat de riem van een niet airco versie past acht ik persoonlijk erg klein.

Offline Raymond
Detector inbouw specialist
do 02 feb 2012, 19:35 Bericht 
Avatar gebruiker
Juust. Dat wordt een ontzettend gepruts en met heel veel mazzel kan het. Maar ik denk het niet. Geheid dat hij met een kortere route ergens tegenaan gaat schuren.

Offline enerby
Master
do 02 feb 2012, 19:57 Bericht 
Avatar gebruiker
Heb je al op ebay gekeken? in Duitsland tussen 450 'a 500 euro

Offline Christafari
Master
do 02 feb 2012, 20:06 Bericht 
Avatar gebruiker
Even op zaterdag een monteur aanspreken die in zn vrije tijd aan het klussen is. Van dit soort onderdelen zijn altijd opengewerkte plaatjes beschikbaar in het systeem vd importeur. Kratje pils mee en ff een babbeltje maken, goeie kans dat het lukt.

Offline plop
Master
do 02 feb 2012, 20:15 Bericht 
Avatar gebruiker
Sandeman schreef:
en volgens mij is het systeem leeg nu

laat hem een half uurtje maximaal draaien en meet de temperatuur van de lucht die er uit komt, elke aircoboer kan je dan vertellen of die leeg is of niet.

voor die kortere riem kan je eens een mechanisatie bedrijf vragen of die hem er voor je in kunnen bouwen.
die gasten zijn goed handig in dingen in elkaar knutselen op manieren dat het niet hoort maar wel goed werkt.

Offline BLikent
Master
do 02 feb 2012, 20:50 Bericht 
Avatar gebruiker
Je kan toch gewoon opmeten hoe lang de riem moet zijn. Het zou moeten kunnen met een meetlint of zelfs een touwtje. Zie je gelijk of er problemen te verwachten zijn.

Offline Sandeman
FS medewerker
do 02 feb 2012, 21:27 Bericht 
Avatar gebruiker
plop schreef:
elke aircoboer kan je dan vertellen of die leeg is of niet.

Je kan ook gewoon een stokje in het ventiel drukken... Als hij niet sist is ie leeg :D
Ik denk toch dat we maar niet direct moeten gaan klooien met andere riemen. Ik rij best veel dus het moet wel goed zijn. Gewoon maar ff proberen te repareren... Lukt het niet dan de boel er weer onder en alternatieven bedenken :devil:

Offline plop
Master
do 02 feb 2012, 21:37 Bericht 
Avatar gebruiker
Sandeman schreef:
Je kan ook gewoon een stokje in het ventiel drukken... Als hij niet sist is ie leeg :D

lucht sist ook, daarom test een aircoboer op deze manier.
bij mijn hovertrack zat er aan het begin ook geen gas in maar de fabriekant hield vol dat het er wel in zat.
de temperatuur van lucht uitstroom valt niet tegen te spreken. :)

het is al gezegt maar kijk heel erg uit met dat gas, je kan er echt het loodje van leggen.

Offline Arieb
Master
do 02 feb 2012, 22:39 Bericht 
Avatar gebruiker
plop schreef:
het is al gezegt maar kijk heel erg uit met dat gas, je kan er echt het loodje van leggen.

Nou, het is een inert gas, zwaarder dan lucht, dus als je longen er vol mee zitten dan krijg je niet al te veel zuurstof in je bloed, maar het is net zo giftig als C02 hoor. :kniktja:

Voor de Tree Huggers onder ons, als alternatief R-152a gebruiken, doet hetzelfde maar is ozon neutraal, kan je dus milieubewust stikken :lol:

Offline RucphenNB
Master
vr 03 feb 2012, 6:01 Bericht 
Avatar gebruiker
Gewoon R125a, niet prutsen met die moderne zooi. :wink: O:)

Offline Arieb
Master
vr 03 feb 2012, 19:35 Bericht 
Avatar gebruiker
R-718 wordt al eeuwen gebruikt en is helemaal niet milieubelastend :lol:

Offline plop
Master
vr 03 feb 2012, 21:10 Bericht 
Avatar gebruiker
Arieb schreef:
Nou, het is een inert gas, zwaarder dan lucht, dus als je longen er vol mee zitten dan krijg je niet al te veel zuurstof in je bloed, maar het is net zo giftig als C02 hoor. :kniktja:

ok je gaat dus niet dood door het gas zelf maar door verstikking, weer wat geleerd.
maar de combinatie met auto rijden maakt het toch ietsje gevaarlijker.

Offline Raymond
Detector inbouw specialist
di 07 feb 2012, 9:35 Bericht 
Avatar gebruiker
http://www.atp-autoteile.eu/KFZTeile/Ko ... ?TN=100354

 [ 28 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar: