Pagina 1 van 1  [ 33 berichten ]
Offline ikinks
Master
wo 23 aug 2006, 20:02 Bericht 
Ik heb net een oude harde schijf aangesloten die het schijnbaar als slave nog redelijk doet, en was benieuwd of er nog wat bruikbare bestanden op stonden. Maar in zijn vorige leven was deze HD een master, waar Windows op geinstalleerd stond, inclusief toegangswachtwoorden, voor elke gebruiker één.

Zodra ik nu in d:/documents and settings/user/mijn documenten aanklik, krijg ik de waarschuwing 'd:/documents and settings/user/mijn documenten is niet toegankelijk. Toegang geweigerd.'

Is er een manier voor om dat te omzeilen? De HD weer op master zetten en de huidige eruit laat de boel in een oneindige BSOD loop uitkomen, dat werkt dus niet...

Offline Marcel
FS medewerker
wo 23 aug 2006, 20:04 Bericht 
Via Linux?

Offline Cent
Pro
wo 23 aug 2006, 20:08 Bericht 
P'cies, net een avond zitten pielen met een oude en corrupte Win98 harddisk. LiveCD met Linux er in, kijken welke disks je nog kan accessen, share met een andere PC opzetten en overpompen die handel.

Offline ikinks
Master
wo 23 aug 2006, 20:10 Bericht 
Knoppix dus?

Offline watchout
Nieuwkomer
wo 23 aug 2006, 20:13 Bericht 

Dat komt omdat je een wachtwoord op dat account had staan.
Wat je kan doen is, als administrator inloggen en met de rechtermuis knop op de map klikken en dan machigingen. Je moet dan even alle rechten overnemen en je kan erbij.

Offline Chris!
Master
wo 23 aug 2006, 20:19 Bericht 

Probeer eerst wat Watchout zegt en daarna Knoppix. Da's de meeste efficiente volgorde, of je moet al een live-cd hebben liggen. :)

Offline ikinks
Master
wo 23 aug 2006, 20:22 Bericht 
Ik sta nu al als beheerder ingelogd. Dat moet toch genoeg zijn? Of heb je ook nog zoiets als een 'admin' inlogcode?

Offline Scoop643
Master
wo 23 aug 2006, 20:23 Bericht 
Je gaat naar Extra (rechts boven in taakbalk) -> Opties -> Weergave -> Eenvoudig delen van bestanden en mappen (vinkje uitzetten).

Daarna ga je naar de map die je open wil hebben, en doe je rechtermuisknop: Delen en beveiliging -> Beveiliging -> Geavanceerd -> Eigenaar -> "Je eigen naam" -> Even vinkje van eigenaar van subcontainers vervangen ook aanzettten. En het moet werken.

Daarna nog wel even kijken, waar je net lans kwam in tapblad Beveiliging, of je er met je eigen account wel tussen staat, anders werkt het nog niet.

@ Beheerder / Admin, kijk maar of het lukt, als het niet lukt krijg je vanzelf de melding dat het niet mag :schudnee:

Offline ikinks
Master
wo 23 aug 2006, 20:32 Bericht 
Citaat:
Je gaat naar Extra (rechts boven in taakbalk) -> Opties -> Weergave -> Eenvoudig delen van bestanden en mappen (vinkje uitzetten).

Is niet te vinden bij mij, het meeste wat er op lijkt gaat via 'extra --> mapopties --> tabblad weergave' en lijk het meest op 'eenvoudige mappenweergave in de mappenlijst van Verkenner weergeven'.
:huh: dus

Citaat:
Daarna ga je naar de map die je open wil hebben, en doe je rechtermuisknop: Delen en beveiliging -> Beveiliging -> Geavanceerd -> Eigenaar -> "Je eigen naam" -> Even vinkje van eigenaar van subcontainers vervangen ook aanzettten. En het moet werken.

Ik kom tot 'delen en beveiliging', maar daarna raak ik het spoor bijster. Nergens te vinden dus, en wederom :huh:

Citaat:
Daarna nog wel even kijken, waar je net lans kwam in tapblad Beveiliging, of je er met je eigen account wel tussen staat, anders werkt het nog niet.

Geen idee waar je het dus over hebt...

Offline Chris!
Master
wo 23 aug 2006, 20:37 Bericht 

Windows XP Home?

Offline Scoop643
Master
wo 23 aug 2006, 20:39 Bericht 
ikinks schreef:
Citaat:

Is niet te vinden bij mij, het meeste wat er op lijkt gaat via 'extra --> mapopties --> tabblad weergave' en lijk het meest op 'eenvoudige mappenweergave in de mappenlijst van Verkenner weergeven'.
:huh: dus

Citaat:

Ik kom tot 'delen en beveiliging', maar daarna raak ik het spoor bijster. Nergens te vinden dus, en wederom :huh:

Citaat:

Geen idee waar je het dus over hebt...

Ik ben uitgegaan van Win XP Pro.

Als je dat vinkje in de eerste zin niet uit kan zetten, dan kan je de rest van de opties niet vinden nee, dat klopt.

Offline ikinks
Master
wo 23 aug 2006, 20:44 Bericht 
Chris! schreef:
Windows XP Home?

Helaas (dus) wel... :cry: Dan maar eens met knoppix aan de slag.

Offline Scoop643
Master
wo 23 aug 2006, 20:48 Bericht 
hmm ben niet echt bekend met Home.

Misschien dat iemand anders weet hoe het daarmee moet.

Offline Cweepz
Master
wo 23 aug 2006, 20:52 Bericht 
Gewoon rechtermuisknop op die map --> Eigenschappen --> Tabblad Delen? Daar staat iets van "van deze map een persoonlijke map maken"

Offline ikinks
Master
wo 23 aug 2006, 20:54 Bericht 
Hehe, en juist dat vinkje is 'vergrijst', dus ik kan die niet aanvinken...

Offline Scoop643
Master
wo 23 aug 2006, 20:57 Bericht 
en probeer het eens als administrator?

Offline Cweepz
Master
wo 23 aug 2006, 20:59 Bericht 
Misschien kun je hierwat mee ? 8)

Offline Scoop643
Master
wo 23 aug 2006, 21:00 Bericht 
Cweepz schreef:
Misschien kun je hierwat mee ? 8)

Deze is NL talig:
http://support.microsoft.com/kb/308421/nl

Offline Chris!
Master
wo 23 aug 2006, 21:03 Bericht 

Met Windows XP Home zit dat er allemaal niet grafisch in. Die KB articles zijn ook gebaseerd op XP Pro of 2000, al staat het er niet bij.

Het volgende zou je verder moeten helpen:
Code:
cacls "D:\Documents and Settings\user\mijn documenten" /T /P <naam huidige gebruiker>:F

(e: dus <naam huidige gebruiker> vervangen door de gebruikersnaam waar je nu mee werkt, zonder <>)

Werkt dit ook niet zou ik even voor Knoppix gaan.

Offline enerby
Master
wo 23 aug 2006, 22:52 Bericht 
Je kunt in xp home alleen in de veilige modus als administrator inloggen volgens mij.

Offline tomtector
Master
do 24 aug 2006, 0:08 Bericht 
Chris! schreef:
Het volgende zou je verder moeten helpen:
Code:
cacls "D:\Documents and Settings\user\mijn documenten" /T /P <naam huidige gebruiker>:F

Wel even bijzeggen dat je dit in kan voeren door naar Start -> Uitvoeren te gaan. :wink:

Offline Chris!
Master
do 24 aug 2006, 0:29 Bericht 

Scherp, was ik vergeten. :thumb:

Offline BaRTMaN
Pro
do 24 aug 2006, 7:17 Bericht 
Is het inmiddels gelukt? Ik had een paar weken terug hetzelfde probleem en heb dat opgelost door precies te doen wat enerby zegt:
Citaat:
Je kunt in xp home alleen in de veilige modus als administrator inloggen volgens mij.

en daarna wat Scoop643 heeft beschreven.

Als je dat eenmaal is gelukt zie je een lijst met gebruikers die bij die map kunnen. De 'oude' eigenaar staat ook in die lijst (waarschijnlijk een reeks met getallen), deze gebruiker ook even verwijderen.

Offline ikinks
Master
do 24 aug 2006, 8:02 Bericht 
@ BaRTMaN: heb je ook XP Home?

@ rest: ik zal er vanavond mee aan de slag gaan als ik wat tijd over heb. Bedankt voor de tips iig! :thumb:

Offline BaRTMaN
Pro
do 24 aug 2006, 8:08 Bericht 
Ikzelf niet :wink:
Bij m'n vriendin thuis wel :roll:

Offline ikinks
Master
do 24 aug 2006, 8:14 Bericht 
Ah ok. Ik neem aan dat je na de F8 een keer een ergens 'admin' in moet vullen of iets dergelijks?

Offline BaRTMaN
Pro
do 24 aug 2006, 8:25 Bericht 
Als je tijdens het opstarten op de F8 toets drukt (effe een paar keer blijven drukken) krijg je vanzelf een keuzeschermpje. Kies daar voor de optie Winndows starten in veilige modus. Dan wordt XP vanzelf verder opgestart en krijg je je normale inlogscherm. Als het goed is, is er nu ook een account "administrator" zichtbaar. Op dat account inloggen!

Vervolgens doen wat hier staat.

Offline egeltjes
Master
do 24 aug 2006, 20:27 Bericht 
ikinks schreef:
Is er een manier voor om dat te omzeilen? De HD weer op master zetten en de huidige eruit laat de boel in een oneindige BSOD loop uitkomen, dat werkt dus niet...

Ik zou eerst met een DOS-ding (CD, diskette, floppie, zo'n dun flapper magnetisch schijfje in een beschermhoesje) opstarten en dan in FDISK kijken (alleen maar kijken) wat voor indeling die schijf heeft.

Als deze indeling FAT is en XP kent alleen maat NTFS, heb je daar meteen je probleem te pakken..

Offline ikinks
Master
do 24 aug 2006, 23:46 Bericht 
Is NTFS, deze schijf heeft namelijk plaats gemaakt voor een iets grotere en iets snellere HD. :wink:

Offline Chris!
Master
vr 25 aug 2006, 0:01 Bericht 

Heb je mijn mooie "Start -> Uitvoeren -> cacls"-methode al geprobeerd intussen? Da's een kwestie van even tikken en klaar, als het werkt bespaart het je een hoop tijd. :)

Offline ikinks
Master
vr 25 aug 2006, 0:30 Bericht 
euh nee, nog niet... Heb morgen nog een tentamen, dat heeft iets meer voorrang. O:)

Offline Cweepz
Master
vr 25 aug 2006, 0:54 Bericht 
egeltjes schreef:
Als deze indeling FAT is en XP kent alleen maat NTFS, heb je daar meteen je probleem te pakken..

Ga weg joh :D XP kan best overweg met FAT16/32 het heeft alleen wat beperkingen zoals maximaal 4gig grote bestanden op FAT32!

Offline lobotm
Master
vr 25 aug 2006, 1:27 Bericht 
Het gaat hier gewoon over gebruikers rechten en er zijn 2 methodes gegeven ikzelf gebruik eigenlijk altijd de veilige modus methode. Als ik geen pro heb teminste.

[ 33 berichten ]