Pagina 1 van 1  [ 42 berichten ]
Offline Twilo
Master
di 22 jan 2008, 7:52 Bericht 
Wie heeft ervaring een usb stick om toveren naar een usb boot disk :huh:. Ik heb dit linkje geprobeerd. En helaas werkt het nog steeds niet om vanaf een usb stickje te kunnen booten. Wie kan me verder helpen? Mijn dank is groot.

Laatst bijgewerkt door Twilo op di 22 jan 2008, 8:14, in totaal 1 keer bewerkt
Offline PS
Respect
di 22 jan 2008, 8:05 Bericht 
Eerst eens de werkende URL: http://www.weethet.nl/dutch/hardware_bootfromusbstick.php

In het origineel begin je met file:/// en dat werkt ff niet... ;)
Offline PS
Respect
di 22 jan 2008, 8:07 Bericht 
Is het wel gelukt om in je BIOS 'booten vanaf USB' aan te zetten?
Offline Twilo
Master
di 22 jan 2008, 8:16 Bericht 
Dat werkt uiteraad. Helaas wilt de pc niet vanaf usb booten.
Offline Sandeman
FS medewerker
di 22 jan 2008, 8:24 Bericht 
Volgt deze thread met grote belangstelling, heb laatst hetzelfde geprobeerd maar is ook niet gelukt.

Ik wou een 50MB linux versie booten, maar dat mag voor het principe niet uitmaken volgens mij.
Offline PS
Respect
di 22 jan 2008, 8:31 Bericht 
Probeer deze van HP eens.

Heb ik goede berichten over gehoord...

(En, het zou op alle merken USB sticks moeten werken...)
Offline enerby
Master
di 22 jan 2008, 8:36 Bericht 
De HP USB Disk Storage Format Tool ben je nodig, werkt bij mij goed.
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197
Offline Twilo
Master
di 22 jan 2008, 8:45 Bericht 
Uhh..Kopieert deze ook de opstart bestanden (command.com config.sys en etc) op de usb stick :huh:.
Offline PS
Respect
di 22 jan 2008, 8:48 Bericht 
In de URL van enerby staat dit:

Optionally you can also make the disk BOOTABLE by specifying a file location. Use the Windows 98 system files available here.

Daar kan je dus de Win98 boot bestanden vandaan plukken en die dan gebruiken om de stick bootable te maken...
Offline Twilo
Master
di 22 jan 2008, 8:56 Bericht 
Maw eerst het HP tooltje gebruiken en dan de opstart bestanden van win98 kopieren naar de usb stickje. Toch :huh:.
Offline PS
Respect
di 22 jan 2008, 9:07 Bericht 
Nou, zoals ik het lees (en begrijp) kan je dus in het tooltje zelf al een plek aangeven waar de systeem bestanden staan, dus ik ga er ook vanuit dat ie ze dan voor je op de juiste plek op je stick zet...
Offline Boralis
Master
di 22 jan 2008, 10:45 Bericht 

Hier is vast wel wat te vinden:

http://www.pendrivelinux.com/

Begin maar eens met deze:

http://www.pendrivelinux.com/2007/09/17 ... atibility/

Als dat al niet lukt, dan is de kans klein dat je ooit een bootable USB stick krijgt. Lukt het wel, dan is het maar de vraag wat je verder allemaal wil booten. BartPE is een leuke voor Windows.

Bij Linux is het simpel: als de kernel maar eenmaal boot ... rest van de installs is dan relatief simpel (als je al wat Linux ervaring hebt uiteraard).
Offline johanw
Master
di 22 jan 2008, 11:21 Bericht 
PS schreef:
Daar kan je dus de Win98 boot bestanden vandaan plukken en die dan gebruiken om de stick bootable te maken...

Vreemd. Windows 98 ondersteund standaard niet eens USB...
Offline Twilo
Master
di 22 jan 2008, 11:33 Bericht 
@Boralis

Is deze ook darik's boot and nuke compatibel?
Offline Boralis
Master
di 22 jan 2008, 11:49 Bericht 

DBAN doet net zoiets als memtest bij het opstarten, beide zijn Linux based. Eigenlijk is het simpel een kant en klaar image naar USB stick schrijven om het bootable te maken. Lukt dat niet: dan moet je het in de BIOS gaan zoeken. Lukt het dan nog niet: vergeet het dan maar ... :)

Met BartPE is het in ieder geval niet compatibel: dat is puur een basis Windows systeem genereren. Daar heb je bij Linux geen speciale dingen voor nodig ... :)
Offline Sandeman
FS medewerker
di 22 jan 2008, 17:29 Bericht 
Boralis schreef:
Hier is vast wel wat te vinden:

http://www.pendrivelinux.com/

Goeie link :thumb:
Offline Boralis
Master
di 22 jan 2008, 17:45 Bericht 

Vooral die USB test scheelt al aardig. Werkt dat niet, geef het dan maar gewoon op ... :)

Dan kun je hooguit nog een bootable CD/floppy maken om de kernel te starten en de rest van de USB stick mounten. Met de juiste kernel werken eigenlijk alle USB sticks wel onder Linux.
Offline Sandeman
FS medewerker
di 22 jan 2008, 17:48 Bericht 
Mjah, ik had net even een DSL versie erop gezet, die bootte in ieder geval. Liep daarna om onverklaarbare reden niet door, maar het doel (een bootable usb stick maken) is in ieder geval bereikt.

Nu eens kijken wat er nog meer voor smaken zijn, sta nu iets van usb pendrivelinux te downloaden... :thumb:

Grootste struikelblok is op het moment de grootte van m'n stikkie (512 MB) :lol:
Offline Boralis
Master
di 22 jan 2008, 17:55 Bericht 

Debian ... 512 MB is dan ruim voldoende voor wat command line dingen ... :)
Offline Sandeman
FS medewerker
di 22 jan 2008, 18:02 Bericht 
Zullen we zo eens naar kijken. Voorlopig loopt ook deze nieuwe versie niet door. Loading image bladiebla....... ready en dan een knipperende cursor :[

Nu eerst eten (en ik wil Twilo's thread niet teveel kapen :D )
Offline Twilo
Master
di 22 jan 2008, 18:11 Bericht 
@Sandeman

Is niet erg hoor :lol:. Als het een keertje werkt.
Offline Remo
Master
di 22 jan 2008, 18:16 Bericht 
Ik gebruik hier ook PDL, werkt geweldig
Offline Sandeman
FS medewerker
di 22 jan 2008, 18:21 Bericht 
Mjah, snap het ook niet echt. Hij boot prima, laadt (kennelijk) een image en doet vervolgens nada... :[

Debian is wel leuk, maar ik heb op m'n tweede pc op het moment geen echt goed werkende linux staan (staat wel iets maar dat heb ik om zeep geholpen 8) ) dus ik wil graag iets wat in op m'n reguliere pc (windoze) kan maken om hem vervolgens op die andere te testen...

Vage shit.

Twilo, zoek jij trouwens ook een linux of iets windows achtigs? Om te voorkomen dat er echt twee dingen door elkaar heen gaan lopen :D
Offline Twilo
Master
di 22 jan 2008, 18:29 Bericht 
Dat maakt mij niet zoveel uit. Als het van usb boot. Dat is het belangrijkste.
Offline Sandeman
FS medewerker
di 22 jan 2008, 19:08 Bericht 
Mooi (f)

Ik begin een patroon te zien. Heb nu DSL, PDL en featherlinux geprobeerd. Booten allemaal zonder enig probleem, laden allemaal (volgens mij) een image en daarna.... Niets :( Ook zonder X gebeurt er niets...

Geen idee wat de oorzaak kan zijn, maar het zal geen toeval zijn dat ze het allemaal niet doen :lol:
Misschien binnenkort eens op deze pc proberen, nu geen zin... Ff cod4 spelen :D
Offline Twilo
Master
wo 23 jan 2008, 7:39 Bericht 
Met het HP tooltje boot de pc vanaf de usb stickje. Na de boot zie ik een mooie C prompt. Helaas wilt DBAN niet werken. Boralis, hebt u nog tips of truuk voor mij? Mijn dank is groot.
Offline Boralis
Master
wo 23 jan 2008, 10:41 Bericht 

Dan heb je blijkbaar DOS ... zie voor meer info:

http://dban.sourceforge.net/faq/

Bij de vraag: Can I start DBAN from DOS?

@Sandeman. Enig idee of het een LILO boot loader of GRUB is? Zie je alleen "loading" en dan niks meer, of ook nog iets van "uncompressing" en "booting"?

Als 'ie bij loading al hangt, dan laadt 'ie uiteindelijk niks in. Kan dan zijn dat er fysiek niks te vinden valt (in het ergste geval een incompatibel BIOS), maar ook een aardige kans dat de verwijzing naar de image gewoon niet klopt. Met LILO kun je in ieder geval shift vast houden en nog een boot prompt krijgen (kun je nog makkelijk locaties wijzigen). Zelf heb ik liever GRUB - daar kun je bij het opstarten nog veel meer mee.

Vond nog een leuke page van IBM met info:

http://www.ibm.com/developerworks/linux ... tload.html
Offline Sandeman
FS medewerker
wo 23 jan 2008, 14:26 Bericht 
Nee, geen idee wat voor bootloader erop staat. Hij loopt trouwens op m'n normale pc wel door, dus het zal misschien een instelling op m'n tweede pc zijn die niet goed staat.
Het werkt nog niet zoals ik zou willen want na de configuratie van X hangt alles, maar het is al meer ;)
Offline Boralis
Master
wo 23 jan 2008, 16:10 Bericht 

Staat daar niet toevallig een juiste Linux partitie op, waar de stick naar verwijst ??? :)

Anders zijn het vaak BIOS problemen (ben er nooit zelf ingedoken maar van een expert op dit gebied heb ik eens gehoord dat veel BIOS-en echt totale bagger zijn). Maar dan is het vaak (vlak nadat) de kernel wel gestart wordt.

Kun je altijd nog de kernel parameters tweaken:

http://www.cyberciti.biz/howto/question ... meters.php

Maar het merendeel daarvan gaat mij ook te ver ... maar bij Red Hat, Fedora, Ubuntu installaties uit het verleden kan ik me nog herinneren dat dingen als noapic, "acpi=off", vga modes veranderen e.d. nogal eens hielpen. Zoeken op "distributie crash install" leveren vaak dit soort tips op ... :)
Offline Sandeman
FS medewerker
wo 23 jan 2008, 16:37 Bericht 
Je eerste opmerking heb ik nu een keer of 10 gelezen, maar ik begrijp hem nog niet. In de hoofdpc (waar ik dus wel de melding "booting" voorbij zie schieten en ik in X config zooi kom) zitten 4 harde schijven (1xIDE, 3xSATA) met allemaal NTFS partities, eentje bootable (WinXP). In de tweede pc zit één IDE HDD, 1 bootable linux partitie, 1 linux swap en nog 1 partitie voor de data, ik vermoed dat ik daar ext2 of ext3 van gemaakt heb.

USB stikkie is gepartitioneerd als FAT32 (heel misschien FAT). En ik heb gewoon de instructies gevolgd, dus hij moet gewoon bootable zijn en er moet een goede image op staan. Ik heb 3 verschillende distro's geprobeerd en ik kan me niet voorstellen dat er niet eentje tussen zit/zat die echt helemaal goed was :D

Beide pc's zijn minder dan 4 jaar oud, asus bordjes met -volgens mij- best goede biossen (is dat een woord? ;))
Offline Boralis
Master
wo 23 jan 2008, 18:26 Bericht 

Stel nu dat de "root" verwijzing (op de USB stick) naar 1 van die HD's (met een goeie Linux) wijst ... misschien toevallig zo gezet doordat je de stick met die distributie hebt aangemaakt ... dan kan op die PC die stick opstarten.

Op die andere PC bestaat die root dan uiteraard niet. In de bootloader wordt namelijk aangegeven wat opgestart moet worden. Met een root=/dev/hda bijvoorbeeld (of /dev/ram0 als er eerst een ramdisk is uitgepakt met een simpel basis file system). De kernel neemt dat als "root" en start (als de kernel is opgestart) een bestand op (heeft iets van init=...).

Voor een simpele test kun je hier ook /bin/sh of /bin/bash (als de shell maar bestaat) opgeven. Dan kun je zien of dat deel goed gaat. Dat houdt dan in dat "/dev/hda" bijvoorbeeld root is geworden "/". Die partitie is dan een Linux partitie waar onder "/bin" programma's staan.
Offline Twilo
Master
do 24 jan 2008, 7:28 Bericht 
Ik krijg nu de foutmelding:

uncompressing linux with LZMA
LZMA: Decoding failed. System halted

Wie kan me verder mee helpen.
Offline Boralis
Master
do 24 jan 2008, 9:59 Bericht 

Eerste indruk: corrupte image file. Probeer de file eens gewoon uit te pakken (zou standaard gzip file moeten zijn).
Offline Twilo
Master
vr 25 jan 2008, 8:18 Bericht 
Ik heb de loadlin.exe.gz gedownload en direct uitgepakt met winrar naar het usb stickje.
Offline Boralis
Master
vr 25 jan 2008, 9:41 Bericht 

Ik bedoel niet die image file, maar de files die door DBAN worden geïnstalleerd. De files die door loadlin ingeladen worden. Als er bij decrompressing een fout wordt gegenereerd is die file corrupt.
Offline Twilo
Master
vr 25 jan 2008, 10:36 Bericht 
Ik heb eerst DBAN uitgepakt op een floppy. En af de floppy gekopieerd naar de usb stickje.
Offline Boralis
Master
vr 25 jan 2008, 11:55 Bericht 

Waarom niet gewoon starten van de floppy dan ??? :)

Maar daar zit waarschijnlijk wel meteen het probleem: floppy's zijn gewoon brak. Waarschijnlijk al een fout bij het uitpakken daarheen. Kun je niet rechtstreeks naar de USB stick uitpakken? Staan er nog iets van MD5 of andere CRC bij? Dan kun je zeker zeggen dat het corrupt is.

Basis (zowel de exe file als de CD ISO file): ze zijn gebaseerd op WinImage. Dat is gewoon een "raw disk dump" inclusief boot sector (die onder Linux ook makkelijk gewoon gemount kan worden). Waarschijnlijk kun je met een 30 dagen trial de bestanden anders ook wel uit de gewone file halen. Maar heb het zelf nog nooit gebruikt.

Makkelijke manier: brand gewoon een CD van de ISO file ... :-)
Offline Boralis
Master
vr 25 jan 2008, 11:58 Bericht 

Oh ja ... en zorg dat de formattering in ieder geval klopt. FAT16 ...
Offline Sandeman
FS medewerker
vr 25 jan 2008, 11:59 Bericht 
CD's zijn zo groot :[ :D
Offline Twilo
Master
vr 25 jan 2008, 12:13 Bericht 
Boralis schreef:
Waarom niet gewoon starten van de floppy dan ???
Omdat er geen floppy drive in de pc zit waar ik DBAN moet gebruiken. Alleen een USB aansluiting :(.
Offline R1 rijder
Die hard
vr 25 jan 2008, 13:47 Bericht 
Geen FDD? Zo ongeveer elk niet al te oud mobo met usb support kan hier van booten. Je dient dan wel even in de bios de bootvolgorde te controleren, en zo nodig aan te passen.
Offline Twilo
Master
vr 25 jan 2008, 14:04 Bericht 
Het betreft over een desktop Dell Optiplex SZ280. Tijdens het opstarten kan ik via de F12 toets kiezen hoe de Dell opstart. Het kan zijn via cd-rom, netwerk of via usb.
 [ 42 berichten ]