Pagina 1 van 1  [ 24 berichten ]
Offline Speedy J
Master
ma 22 aug 2005, 14:25 Bericht 
Jaja Speedy is leuk bezig om zijn cd's naar MP3 te krijgen. Alleen bij cd's waar tracks in elkaar overlopen wil ik dus graag dat de mp3-tjes dat ook doen, dus ik wil kunnen aangeven dat tussen bepaalde tracks geen pauze moet zitten. Moet dan waarschijnlijk van meerdere mp3's er één maken..of zo?

Wie weet hier een programmaatje of truucje voor? Ik gebruik nu Audiograbber (overigens op advies van FS-vrienden :wink: )
Offline Joost J.
Master
ma 22 aug 2005, 14:47 Bericht 
In Nero zit een optie om mp3's te branden zonder pauze. Geloof dat je ze ook in elkaar over kunt laten lopen (en als het nero niet is, is het roxio ;))
Offline RAH
Master
ma 22 aug 2005, 14:50 Bericht 
Zelf gebruik ik daar EAC voor. Onderstaande handleiding even uit een ander forum geknipt. Met EAC kan je een cd naar 1 mp3 omzetten met een cue file waarmee je de verschillende nummers van elkaar kan onderscheiden. Ook makkelijk met het weer terugzetten naar CD. Onthou 1 ding, losse nummers werkt niet, je zal altijd een overgang horen, ook al zet je je instellingen zo dat er geen pauzes tussen de nummer zijn.

Citaat:

Het Rippen van audio cd's met behulp van Exact Audio Copy (EAC)

Wat is er zo speciaal aan EAC zou je zeggen, dit is gewoon het beste en meest allround rip programma wat ik ken en levert ook (zelfs bij beveiligde cd's met de juiste cd-rom speler) het beste resultaat, EAC is gewoon heel makkelijk in het gebruik ook voor beginners.

EAC leest elke sample minimaal 2 keer, is er een verschil dan zal hij het geheel nogmaals meerdere malen lezen en zal de meest voorkomende waarde gebruiken.

Het programma is te downloaden op http://www.exactaudiocopy.org/ en is gratis te gebruiken, op de pagina zelf kan je ook genoeg informatie vinden en er is zelfs een forum.
Directe download link voor EAC is Hier <-- Dit is een wat oudere beta versie die ik zelf nog steeds gebruikt
Download tevens ook de Lame encoder dit geeft een betere kwaliteit van je eventuele mp3, directe download link voor Lame is Lame 3.92, Lame 3.95.1 of Lame 3.96.1
Eerst ga je vanzelf sprekend EAC installeren en als dat is gedaan “unzip” dan de Lame Encoder naar de installatie directory (zal in de meeste gevallen C:\Program Files\Exact Audio Copy zijn)
Als de installatie klaar is starten we EAC op en zal er als het goed is een wizard verschijnen waarmee je kan bepalen welke cd-rom speler het beste te gebruiken is, vink de cd-rom(s) aan klik op volgende en kies in dit scherm voor accurate results, in het volgende scherm vink je i don’t trust these values…… aan en als je dan doorklikt zal het programma de leeseigenschappen van je cd-rom testen (wel een audio cd inleggen), wanneer dit is gedaan zal het programma aangeven welke cd-rom speler je het beste kan gebruiken.
Als dit van alle cd-rom spelers is gedaan kom je uiteindelijk in een scherm waar bovenaan in vermeld staat encoder configuration, vink het vakje ervan af en klik weer door…hier kan je een e-mail adres invullen, klik door en vink in het volgende scherm i am an expert aan, klik daarna op voltooien en klaar.

Nu nog wat andere instellingen, als het programma actief is druk op F9 en de EAC options zullen verschijnen, we gaan nu elk tabblad even nalopen.

* Extraction:

Vink aan
1) fill up missing offset samples with silence
2) no use of null samples fot CRC calculations
3) synchronize between tracks
4) lock drive tray during extraction
Bij de 2 pulldown menu’s zet je extraction and compression priority op normal en error recovery quality op high.

* General:

hier moet aangevinkt staan:
1) disable ‘CD Autostart’ for audio and data cd’s while EAC running
2) display times using frames
3) ask before overwriting files
4) correct bug of wrong filename order in windows multiple file dialog
5) show status dialog after extraction
6) beep after extraction finished

* Tools:

hier moet aangevinkt staan:
1) use cd-text information in cue sheet generation
2) submit drive features after detection (but ask for permission)
Deze 2e is optioneel maar helpt in ieder geval de maker om het programma te verbeteren.

* Normalize:

Dit is ter eigen beoordeling, ikzelf gebruik het zelden of nooit.

* Filename:

Hierbij kan jezelf bepalen hoe jou mp3 “benoemd” gaat worden dit is ter eigen invulling, bij mij staat het als volgt.
Vink use various artist naming scheme aan en vul bij beide in (%N) %A - %T

* Catalog:

Hier hoef je denk ik niets te veanderen maar de waardes zijn:
45
0
5
5

* Directories:

Bepaal hier de plaats waar je de geripte wav of mp3 files naartoe wilt saven, let wel op als je uncompressed wav files gaat saven dat dit aanzienlijk wat ruimte in gaat nemen.

* Write:

Hier staat bij mij niets aangevinkt.

* Interface:

Er vanuit gaande dat je aspi goed is geïnstalleerd kies dan voor installed external aspi interface.

Klik daarna op OK want hiermee zijn we nu klaar.

Druk op F10 en de drive options zullen verschijnen.

* Extraction method:

Dit gedeelte hebben wel al gedaan d.m.v. de wizard in het begin.

* Drive:

Klik hier op “Autodetect read command now” en er zal in het pulldownmenu erboven een command verschijnen waarmee jou cd-rom speler het beste functioneert.
Verder vink hier alleen aan spin up drive before extraction.

* Offset / Speed:

Hier hoef je niets te veranderen.

* Gap Detection:

De "Gap/Index retrival method" is per cd-rom speler anders, even uitproberen welke voor jou speler het beste werkt…staat bij mij op Detection method B (kan voorkomen dat het programma vastloopt als de verkeerde Detection method is gekozen)
Detection accuracy moet op secure staan, dit geeft het beste resultaat.

Klik weer op OK en het scherm zal verdwijnen.

Druk nu op F11 en we komen bij de compression options.

* Waveform:

Kies hier voor de Lame MPEG Layer 3 encoder en direct daaronder kan je kiezen in welke bitrate je wilt rippen, staat bij mij op 224kBit/s, 44100Hz, Stereo.
Je kan dit natuurlijk naar eigen wens aanpassen maar voor het rippen van mp3 zou ik adviseren om niet lager te gaan als 192kBit.
Vink daaronder aan Add ID3 tag en ook do not write WAV header to file, als je deze tweede aanvinkt kan je in het vakje daaronder (file extension for headerless files) nu invullen .mp3 nu zal het programma i.p.v. compressed wav files direct mp3 files schrijven.

* External Compression:

Overslaan…deze niet gebruiken, mocht het zo zijn dat er toch iets is aangevinkt op dit tabblad dan gewoon afvinken.

* Offset:

Vink hier alleen aan “Use LAME command line encoder/decoder for decoding MP3 files”.

* ID3 Tag:

Vink hier “Additionally write ID3V2 tags, using a padding of”…..4kB.
Vul daarna bij construction of filenames from ID3 tags in hoe je dat wil hebben, bij staat er: %T - %A - %N - %Y - %L - %I

* Lame DLL:

Hier hoef je eigenlijk verder niet naar te kijken, controleer wel even of de bovenste 2 op respectievelijk Stereo en High Quality staan.
Klik hier weer op OK en nu zijn we klaar met het instellen van het programma.

Je kan nu wel voor alle zekerheid je instellingen even veilig stellen door je profile te saven, druk op Shift+F2 en save je profile in de daarvoor bestemde map (C:\Program Files\Exact Audio Copy\Profiles).

Het Rippen:

Dit kan op meerde manieren te weten in losse files of als 1 file met een cue sheet, ik ga deze opties allebei behandelen. (er zijn er nog meer maar voor ons verder niet interessant)

1. Rippen naar losse WAV of MP3 files.

Dit kan ook nog een keer met of zonder compressie (alleen voor WAV files) maar er zit qua handeling weinig verschil in.

Start EAC op en plaats een Audio cd in je cd-rom speler gebruik nu de toetsencombinatie Alt+G en EAC zal proberen de cd informatie op te halen bij freedb, soms zijn er meerdere keuzes, kies de meest juiste en dan op OK.
Je kan nu zelf nog de tracknummers aanpassen (track selecteren en F2) naar eigen wens net zoals de cd informatie.
Is het een cd van een artiest dan moeten de track nummers alleen de song titel bevatten.
(Voorbeeld: Take it easy staat er dan alleen bij track 1 uiteindelijk zal het programma zelf er de artiest bij invullen, je krijgt dan: (01) The Eagles - Take it easy.mp3 of (01) The Eagles - Take it easy.wav.)
Bij een verzamel cd Vink Various Artists aan, staat er nu alleen de song titel (Voorbeeld: Eternal Flame) maar er dan Bangles / Eternal Flame van dit zal uiteindelijk als file naam geven: (01) Bangles - Eternal Flame.mp3 of (01) Bangles - Eternal Flame.wav

Als dit gedaan is gaan we rippen.

Selecteer de files die je wilt rippen en druk dan op resp:
F5 voor rippen naar wav (niet gecomprimeerd)
Shift+F5 voor rippen naar mp3

Je kan ook nog de track eerst testen en daarna gelijk rippen:
F6 voor testen en rippen naar wav (niet gecomprimeerd)
Shift+F6 voor testen en rippen naar mp3

In het geval dat je eerder bij EAC options al een vaste directory had aangewezen zal het daar komen te staan, heb je dat niet gedaan moet je nu een plaats bepalen waarnaar je de WAV of MP3 files naartoe wilt saven, geef een plaats aan en klik op Opslaan nu zal EAC de file(s) gaan rippen op de door jou aangewezen plek.

Als het rippen klaar is (kan even duren) zie je onderaan het overzicht van de tracks die zijn geript en of het allemaal is gelukt, klik nu op OK, vervolgens zie je een scherm met de status van de door jou geripte file(s) je hebt hier 3 keuzes:
* Review Tracks: hier kan je gebruik van maken als er errors in de tracks zitten, wijst zichzelf.

* Create Log: hier kan je een log file maken voor jezelf om eventueel na te kijken hoe je rip is gegaan.
Voorbeeld:

EAC extraction logfile from 26. November 2002, 14:16 for CD
Various Artists / Back To The 80's (De Hits Uit De Jaren '80)

Used drive : PIONEER DVD-ROM DVD-116 Adapter: 1 ID: 0
Read mode : Secure with NO C2, accurate stream, disable cache
Combined read/write offset correction : 0
Overread into Lead-In and Lead-Out : No

Used output format : Internal WAV Routines
44.100 Hz; 16 Bit; Stereo

Other options :
Fill up missing offset samples with silence : Yes
Delete leading and trailing silent blocks : No
Installed external ASPI interface

Track 3
Filename E:\(03) Don Johnson - Tell It Like It Is.wav

Peak level 91.5 %
Track quality 100.0 %
Copy CRC 47CB8BEF
Copy OK

No errors occured

End of status report

* OK: hiermee sluit je dus het venster en is je rip klaar.

2. van cd naar WAV of MP3 als 1 bestand met cue sheet.

Dis is de meest ideale manier om te rippen bij live cd’s of mixen, je krijgt nu namelijk geen vervelende overgangen in de tracks.

Start EAC op en plaats een Audio cd in je cd-rom speler gebruik nu de toetsencombinatie Alt+G en EAC zal proberen de cd informatie op te halen bij freedb, soms zijn er meerdere keuzes, kies de meest juiste en dan op OK.

Je hebt nu 2 keuzes Uncompressed (WAV) of Compressed (MP3)
Als je een kopie voor jezelf wilt maken kies dan voor de Uncompressed optie, dit geeft qua geluid het beste resultaat, Wil je de cd rippen en eventueel posten kies dan voor compressed, dit heeft dus als voordeel in dit geval dat de file een stuk kleiner is dus hoeft je minder te uploaden. (doe dit dan wel in minimaal 192kBit)

Voor Uncompressed gebruik de sneltoetsen Alt+F7, voor compressed is geen sneltoets combinatie dus ga bovenin je werkbalk naar action kies voor Copy Image & Create Cue Sheet en klik dan op Compressed.
Ook hier weer in het geval dat je eerder bij EAC options al een vaste directory had aangewezen zal het daar komen te staan, heb je dat niet gedaan moet je nu een plaats bepalen waarnaar je de WAV of MP3 file naartoe wilt saven, geef een plaats aan en geef het bestand een naam, klik op Opslaan nu zal EAC de file gaan rippen op de door jou aangewezen plek.

Nu gaat hij eerst de cd analyseren en vervolgens rippen (dit kan even duren) en klik daarna op OK.
Je hebt nu weer 3 keuzes:
* Review Tracks: dit werkt nu niet dus hoef je ook niet te gebruiken.
* Create Log: hier kan je een log file maken voor jezelf om eventueel na te kijken hoe je rip is gegaan.
Voorbeeld:

EAC extraction logfile from 26. November 2002, 14:56 for CD
Various Artists / Back To The 80's (De Hits Uit De Jaren '80)

Used drive : PIONEER DVD-ROM DVD-116 Adapter: 1 ID: 0
Read mode : Secure with NO C2, accurate stream, disable cache
Combined read/write offset correction : 0
Overread into Lead-In and Lead-Out : No

Used output format : LAME MPEG Layer-3 Encoder v3.93 DLL v1.32
224 kBit/s, 44,100 Hz, Stereo

Other options :
Fill up missing offset samples with silence : Yes
Delete leading and trailing silent blocks : No
Installed external ASPI interface

Range status and errors
Selected range
Filename E:\CDImage.mp3

Peak level 100.0 %
Range quality 100.0 %
CRC 2AC8285F
Copy OK

No errors occured

End of status report

* OK: hiermee sluit je dus het venster en is je rip klaar.

Nu staat er op je harde schijf een Cue bestand en een WAV of MP3 bestand, deze kan je branden met EAC zelf of met programma’s zoals CdrWin of Nero, als je dit hebt gedaan zal je zelfgemaakte cd net zo klinken als het origineel (geen klikjes of vervelende overgangen tussen de tracks)

Met EAC kan je ook beveiligde Audio Cd’s kopiëren, hiervoor moet je wel over een goede cd-rom speler beschikken met uitstekende lees eigenschappen (vaak zijn dit cd branders)
In het geval dat je cd beveiligd is en je beschikt over een goede cd-rom speler zal hij het geheel zonder problemen uitlezen en rippen, ziet hij niet gelijk de juiste TOC van de beveiligde cd kan je dit in EAC handmatig doen.

Ga bovenin je werkbalk naar action kies voor Detect TOC Manually, EAC zal nu proberen de cd goed te lezen, dit kan wel even wat tijd in beslag nemen dus wees geduldig.

Mochten er op of aanmerkingen zijn hoor ik dit graag.

Suc6

Offline garage
Master
ma 22 aug 2005, 14:50 Bericht 
Als je van een mix cd mp3-tjes wil maken, om vervolgens die mp3-tjes mooi, zonder pauze, achter elkaar te spelen. Dan kan je toch gewoon 1 mp3 per cd maken? :huh:
Offline tomtector
Master
ma 22 aug 2005, 14:53 Bericht 
als je de liedjes geript hebt naar mp3 dan kan je in nero bij elk liedje het aantal seconden pauze's op 0 zetten (staat standaard op 2)
Offline toysoldier
Eendagsvlieg
ma 22 aug 2005, 15:11 Bericht 

Wat hij wil is, de mp3's die hij ript, op zn pc afspelen zonder dat hij de skip hoort tussen de liedjes?
Als dat zo is, pak dan winamp of iets dergelijks... mocht dat niet volgens plan werken, zoek dan in de instellingen van winamp, en anders stel je een tijd in van 1 seconde, dat ie in elkaar overloopt, als je winamp kent snap je wat ik bedoel.
Offline tomtector
Master
ma 22 aug 2005, 15:12 Bericht 
ow, als het alleen over afspelen op pc gaat voldoet win. Media player al :)
Offline RAH
Master
ma 22 aug 2005, 15:14 Bericht 
tomtector schreef:
als je de liedjes geript hebt naar mp3 dan kan je in nero bij elk liedje het aantal seconden pauze's op 0 zetten (staat standaard op 2)

Maar dan nog hou je altijd een overgang. Als je goed luistert hoor je die overgang. De enige juist manier is het maken van 1 mp3 met een cue file. Er zijn mediaplayers die zo'n cue file ook gebruiken en dan kun je dus je mp3 op de pc afspelen en tussen de nummer skippen. Bij het branden oa met Nero kan je het cue file gebruiken om er weer een nette audio cd van te maken zonder hoorbare overgang van nummer op nummer en toch tussen de nummers kunnen skippen.
Offline toysoldier
Eendagsvlieg
ma 22 aug 2005, 15:17 Bericht 

Maar natuurlijk gaan we er van uit, dat TS niet zo'n mediaspeler gebruikt die een cue-file kan lezen.
Offline RAH
Master
ma 22 aug 2005, 15:54 Bericht 
En waarom gaan we daar niet van uit? Bovendien, als je 1 grote mp3 hebt kan je daarin vrij makkelijk met elke mediaplayer van begin tot eind scrollen. En dus heb je niet speciaal een player nodig die cue-files aan kan. De TS wil overigens alleen weten hoe je de nummers netjes in elkaar kan laten overlopen. Dat kan dus met EAC door er 1 grote mp3 van te maken. Als hij dat dan toch doet, kan hij er het beste meteen een cue file bij maken. Mocht hij de originele cd ooit kwijtraken en zijn mp3 willen gebruiken om een nieuwe te branden dan kan hij daarvoor de cue file gebruiken.
Offline Sandeman
FS medewerker
ma 22 aug 2005, 16:36 Bericht 
tomtector schreef:
....kan je in nero bij elk liedje het aantal seconden pauze's op 0 zetten (staat standaard op 2)

Waar doe je dat? Heb ik toevallig vandaag nog naar gezocht (en niet gevonden)
Offline garage
Master
ma 22 aug 2005, 17:01 Bericht 
Sandeman schreef:
tomtector schreef:
....kan je in nero bij elk liedje het aantal seconden pauze's op 0 zetten (staat standaard op 2)

Waar doe je dat? Heb ik toevallig vandaag nog naar gezocht (en niet gevonden)

Ehh, even uit mijn hoofd
- Tracks toevoegen
- Tracks selecteren
- Eigenschappen
- Pauze tussen nummers op 0 zetten
Offline Sandeman
FS medewerker
ma 22 aug 2005, 17:42 Bericht 
Shit hey, dat klopt nog ook... Ik zocht het in een of andere menu optie... :oops:
Offline garage
Master
ma 22 aug 2005, 17:46 Bericht 
Was ook al weer ff geleden dat ik dat had gebruikt, maar klopt blijkbaar nog steeds :D
Offline Speedy J
Master
wo 24 aug 2005, 15:40 Bericht 
Hmmm...wat ik wil is inderdaad van 35 cd-tracks die audiograbber dan vertaalt naar 35 mp3-tjes uiteindelijk één mp3 maken zodat ik geen pauzes krijg.

Begrijp ik nu dat dat met Nero kan? Is dat iets wat ik moet kopen of is het freeware?

En ik wil het graag beluisteren op een mp3-speler, niet zozeer op de pc.
Offline A4
Master
wo 24 aug 2005, 16:49 Bericht 
Het internet zou internet niet zijn als je Nero gewoon kunt downloaden. Check deze site even: http://www.devionic.com/, dan aan de linkerkant kijken en iets naar beneden scrollen. Bij de top 20 downloads zie je dan Nero 6.6 Ultra Edition staan en Nero Burning Rom 6.6. Kun je nog kiezen ook 8) , suc6.

P.s. op die site staat errug veel download spul :thumb:
Offline tha steef
Master
wo 24 aug 2005, 17:01 Bericht 
325i schreef:
Het internet zou internet niet zijn als je Nero gewoon kunt downloaden. Check deze site even: http://www.devionic.com/, dan aan de linkerkant kijken en iets naar beneden scrollen. Bij de top 20 downloads zie je dan Nero 6.6 Ultra Edition staan en Nero Burning Rom 6.6. Kun je nog kiezen ook 8) , suc6.

P.s. op die site staat errug veel download spul :thumb:

das een verrekt goeie site,
gelijk mijn eigen ftp server eens aanvullen met nuttige progies!
Offline A4
Master
wo 24 aug 2005, 17:05 Bericht 
tha steef schreef:
das een verrekt goeie site,

Yepz, ik ben kind aan huis daar, haha. Staat erg veel nuttig spul op!
Offline Speedy J
Master
do 25 aug 2005, 10:33 Bericht 
325i schreef:
Bij de top 20 downloads zie je dan Nero 6.6 Ultra Edition staan en Nero Burning Rom 6.6. Kun je nog kiezen ook 8) , suc6.

Bedankt 325i! Welke zou je adviseren voor mij dan? Ultra Edition of Burning Rom? Zegt me namelijk (nog) niks zo :oops:
Offline A4
Master
do 25 aug 2005, 10:42 Bericht 
Volgens mij moet het met ultra sowieso wel lukken! Succes ermee :wink:
Offline leidenflyers
Nieuwkomer
do 25 aug 2005, 11:38 Bericht 
RAH schreef:
Maar dan nog hou je altijd een overgang. Als je goed luistert hoor je die overgang. De enige juist manier is het maken van 1 mp3 met een cue file.

Klopt. Vooral bij mixes (dance/trance etc...) hoor je dit wel degelijk. Het origineel moet één gehele MP3 zijn. Zodra iemand de nummers afzonderlijk heeft geript, ben je verloren en krijg je het nooit meer goed. Heb ooit getracht met een muziekedit programma (Cool Edit Pro) de boel nog netjes te maken, maar bij het rippen worden het begin en einde al wat afgezwakt. Hopeloos was dat. Begin ik niet meer aan.
Offline RAH
Master
do 25 aug 2005, 12:58 Bericht 
@ Speedy J

Als je 35 losse tracks van een mix cd op je mp3 speler wil afspelen zonder pauzes moet je er idd 1 mp3 van maken. Dat kan niet met Nero. Nero is een programma om cd's en dvd's te branden. Het beste kan je daarvoor EAC (Exact Audio Copy) voor gebruiken. Is gratis te downloaden, zie mijn eerste post in dit topic incl de volledige gebruiksaanwijzing.

Ik ga er van uit dat je MP3 speler geen cue files ondersteund. Dat betekend dat je dan wel door het hele MP3 nummer vooruit en achteruit kan spoelen (als je mp3 speler die mogelijkheid heeft) maar niet door de nummers kan skippen.
Offline Speedy J
Master
do 25 aug 2005, 13:01 Bericht 
@RAH, het is inderdaad geen probleem om alleen vooruit en achteruit te kunnen spoelen op de speler, die dit wel ondersteunt. Ik ga het programma en de manual downloaden en oefenen. Laat wel even weten of ik eruit ben gekomen, in ieder geval bedankt!
Offline Speedy J
Master
do 25 aug 2005, 13:05 Bericht 
Aanvullend vraagje; moet ik de Beta versie kopieren (V0.95 beta 2)? En dan degene met of zonder "CDRDAO package"?
 [ 24 berichten ]