Pagina 1 van 3  [ 110 berichten ]
Offline renkie
Master
za 07 mei 2011, 16:18 Bericht 

Ik heb zojuist op de A6 de bebording gespot voor de nieuwe 130km/u limiet. Ze zijn nu nog afgeplakt maar mij viel het volgende op:
Er is een onderbord aanwezig met de tekst "Alleen tussen 20:00 en 06:00" De exacte tekst kan anders zijn, maar het komt er op neer dat het onderbord wil aangeven dat je alleen 130 mag tussen een X en Y tijd.

Mag er op deze manier wel een onderbord gebruikt worden? Ik dacht een onderbord niet gebruikt kon worden om iets wat toegestaan is te beperken. Dus Verboden in te rijben (behalve voor ambulances) mag wel maar Eenrichtingsverkeer met een blauwe pijl (Alleen toegestaan voor ambulances) mag weer niet.

Heeft iemand hier ook al de nieuwe bebording gezien en wat is jullie mening hier over?
Offline Glorfindel
Pro
za 07 mei 2011, 16:45 Bericht 

Een bord '130' is ook een verbodsbord hoor, het is daar namelijk verboden om harder te rijden dan 130 km/u.
Offline boersma
Master
za 07 mei 2011, 16:48 Bericht 
Volgens mij kan een beperking niet nee.
Dan zou er moeten staan 120 km/uur en dan een onderbord met de uitzondering waarop je harder mag, net als dat je soms zachter moet (bij nat wegdek).
Waar staan de borden? Want volgende week kom ik nog over de A6 kan ik even opletten.
Kunnen we de stikkers of wat er nu nog op zit niet vast afhalen?
Offline salush
Master
za 07 mei 2011, 16:53 Bericht 
boersma schreef:
Waar staan de borden?

Bijvoorbeeld hier:

Afbeelding

bron

hierrr trouwens ook al besproken.
Ik zeg: gewoon 130-140 karren.
Offline Vroeg op
Master
za 07 mei 2011, 18:40 Bericht 
salush schreef:
Waar staan de borden?

Vanaf de foto tot aan Almere buiten en V.V.
Offline boersma
Master
za 07 mei 2011, 19:06 Bericht 
Onderbord is te onduidelijk.
Wat 19 - 6 h ??
Offline Vroeg op
Master
za 07 mei 2011, 19:08 Bericht 
boersma schreef:
Onderbord is te onduidelijk.
Wat 19 - 6 h ??

Dat is toch duidelijk?
Alleen tussen 19 en 6 h mag je geen 130.
Offline A.G.
Master
za 07 mei 2011, 20:05 Bericht 
Het lijkt me ook duidelijk zo.

Aan de andere kant zou het beter zijn de getalletjes "120" in de Wegenverkeerswet te vervangen door 130, en waar nodig een A1-120 bordje (120+rode rand) of A1-100 te plaatsen. Dat zou gewoon doorgevoerd moeten worden.
Offline boersma
Master
za 07 mei 2011, 21:31 Bericht 
ohja dus snachts mag je geen 130.
Nee duidelijk! en goed te weten.
Offline Vroeg op
Master
za 07 mei 2011, 22:01 Bericht 
boersma schreef:
ohja dus snachts mag je geen 130.
Nee duidelijk! en goed te weten.

Juist. Jij hebt hem door.
Online Furr
Master
ma 09 mei 2011, 17:42 Bericht 
Vaag.

Doe dan 130 met onderbord: 19:00-6:00.
Offline mauriz
Respect
ma 09 mei 2011, 17:51 Bericht 
Furr schreef:

Dat is het volgens mij toch ook?
Offline Christafari
Master
ma 09 mei 2011, 17:53 Bericht 
mauriz schreef:
Furr schreef:

Dat is het volgens mij toch ook?

Er staat nu verboden tussen 19 en 6 u 130 te rijden.
Offline Jack Bauer
Master
ma 09 mei 2011, 18:50 Bericht 

Onder de borden inhaaldverbod voor vrachtwagen hangen ook van die onderborden met tijdsaanduiding.

en die zijn dan dus wel goed.

Afbeelding
Offline Mdw
Master
ma 09 mei 2011, 19:31 Bericht 
Jack Bauer schreef:
Onder de borden inhaaldverbod voor vrachtwagen hangen ook van die onderborden met tijdsaanduiding.

en die zijn dan dus wel goed.

Kijk dat is duidelijk :thumb:
salush schreef:
Bijvoorbeeld hier:

Afbeelding

Dit is onduidelijk .....

Dus ja dat wordt nog 'leuk' denk ik als je aangehouden wordt .... :fp:
Offline mr. mcduc
Die hard
ma 09 mei 2011, 19:49 Bericht 
Op de A16 staan ze ook :woop:

Morgen foto's nemen :D
Offline Tweebel
Master
ma 09 mei 2011, 19:59 Bericht 
Vandaag ook gespot op de A2 tussen Deil en Everdingen! Niet zoals het bord op de foto, maar omwikkeld met zwarte tape (oid) als soort van zorro-masker maar dan zonder gaatjes voor de ogen.
Offline Excuus_mexicaan
Die hard
ma 09 mei 2011, 22:22 Bericht 

Op de A16 ook idd maar ik heb nog geen onderbord gespot. Zag ook dat alle 100 bordjes boven de hmp's zijn afgeplakt. Wellicht komt daarop 130 te staan? Viel me wel op dat er aan het eind van de 130 een "einde alle verboden" staat. Vroegah betekende dat bord vaak dat je naar 120 mocht gassen, nu dus blijkbaar dat je naar 120 moet afremmen :(

Wel lekker (want legaal) en het scheelt zeker om daar binnenkort van 100km/u naar 138km/u te gaan.
Offline egeltjes
Master
ma 09 mei 2011, 23:24 Bericht 
Iemand ken ook gewoon dat zwarte van die rondjes afhalen en dan op die rechthoeken plakken. :woop: :woop:
Offline Quaresma7
Die hard
ma 09 mei 2011, 23:45 Bericht 
egeltjes schreef:
Iemand ken ook gewoon dat zwarte van die rondjes afhalen en dan op die rechthoeken plakken.
Waarom doe jij dat niet even dan :[
Offline egeltjes
Master
di 10 mei 2011, 0:01 Bericht 
:lol: :lol:
Het is niet mijn regio ... vriend. :woop: :woop:
Offline Dave
FS Webmaster
di 10 mei 2011, 12:36 Bericht 
Staan inmiddels nog meer borden met overdag 120 blabla.

'hier geldt een dynamische snelheidslimiet' .. Oid.
Offline NooitTeSnel
Master
di 10 mei 2011, 12:43 Bericht 
Als er geflitst wordt op dat stuk gewoon overdag een keer met 128km/u er langs. Foto maken van het bord en de kantonrechter laten beslissen of dit wel of niet kan?
Offline Tweebel
Master
di 10 mei 2011, 13:01 Bericht 
Excuus_mexicaan schreef:
Op de A16 ook idd maar ik heb nog geen onderbord gespot

A2 idem, geen onderbord!
Offline mr. mcduc
Die hard
wo 11 mei 2011, 11:50 Bericht 
A16 Beelden:

:woop:

Afbeelding
Offline Boland
Master
wo 11 mei 2011, 13:34 Bericht 
waarom is het nog afgeplakt eigenlijk?
Offline Christafari
Master
wo 11 mei 2011, 13:36 Bericht 
Omdat de geelgebekte vlamfluiter vorig jaar nog gesignaleerd is. Nu moet er onderzoek gedaan worden naar zijn leefgebied.
Offline Guppenklup
Master
wo 11 mei 2011, 13:40 Bericht 
Christafari schreef:
Omdat de geelgebekte vlamfluiter vorig jaar nog gesignaleerd is.

Ik dacht dat het om de groengevlekte rochelsnotslak ging, die schijnt heel zeldzaam te zijn en uitsluitend voor te komen dicht bij snelwegen :fp:
Offline Ton-up
Die hard
wo 11 mei 2011, 15:11 Bericht 
Ik snap eigenlijk iets nog niet, als je grens Nl. in passeert, zie je staan dat V-max op autosnelwegen 120 zou zijn.. :huh:
Offline Aanhanger
Master
wo 11 mei 2011, 15:17 Bericht 
Ton-up schreef:
zie je staan dat V-max op autosnelwegen 120 zou zijn.

Is het ook.
120 is de regel, 130 de uitzondering.
Offline choke flange
Die hard
wo 11 mei 2011, 15:48 Bericht 
Een verbodsbord met daaronder de beperkende tekst 'alleen 19 tot 6h'. Daaruit maak ik op dat het verbod om harder te rijden alleen geldt alleen geld tussen 7 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends.

Dat zal wel niet de bedoeling zijn, maar ik kan mij zo voorstellen dat mensen die uit Duitsland binnen zijn komen rijden het zo interpreteren.

Diverse ministeries zijn maandenlang in touw geweest voor dit prestigeproject. De repuatie van een partij staat op het spel 'dit hebben we toch mooi voor elkaar gekregen'. Het resultaat: een knulligheid om je voor te schamen.
Offline NooitTeSnel
Master
wo 11 mei 2011, 15:50 Bericht 
choke flange schreef:
Dat zal wel niet de bedoeling zijn, maar ik kan mij zo voorstellen dat mensen die uit Duitsland binnen zijn komen rijden het zo interpreteren.

En dan dus de tijd andersom interpreteren, 130 rijden overdag, zo hard als je wilt 's nachts. Lijkt me ook helemaal geen slecht idee overigens O:)
Offline alexanderpas
Eendagsvlieg
do 12 mei 2011, 14:00 Bericht 

choke flange schreef:
Een verbodsbord met daaronder de beperkende tekst 'alleen 19 tot 6h'. Daaruit maak ik op dat het verbod om harder te rijden alleen geldt alleen geld tussen 7 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends.

Inderdaad, het verbod(sbord) om harder te rijden dan 130, (en daarmee de wijziging van de standaardregel) geldt alleen tussen 7 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends.

Buiten deze tijden geld het bord niet, en werkt de standaardregel gewoon op de normale manier. (dus 120)
Offline choke flange
Die hard
do 12 mei 2011, 14:20 Bericht 
alexanderpas schreef:
Buiten deze tijden geld het bord niet, en werkt de standaardregel gewoon op de normale manier. (dus 120)

Waar blijkt dat uit? Of moeten dat op een logische wijze opmaken uit wetgeving en bebording?

Bij de eerste geruchten dat er sprake zou zijn van een verhoging van de maximum snelheid op geselecteerde stukken werd al duidelijk dat dit qua regelgeving en bebording een lastig verhaal zou worden (politiek makkelijk, maar bureaucratisch lastig), immers de verhoogde snelheid zou een uitzondering worden op de standaardregel. Daar hebben we niet steeds de juiste borden voor. Wat mij betreft was het wachten op de introductie (europabreed?) van een nieuw, paars of groen vijfhoekig of ovaal bord waarmee een beperkte uitzonderingssituatie kenbaar zou kunnen worden gemaakt (De bestaande regel van maximaal 120 geldt hier niet, maar er geld wel een andere regel waardoor er toch een beperking blijft ten aanzien van de snelheid).

Nu zou je kunnen opmerken dat een bord waarop de maximumsnelheid wordt aangegeven die hoger ligt dan de standaardmaximum snelheid de lagere maximumsnelheid teniet doet, dus zoals wanner je in de bebouwde kom een bord met 70 tegenkomt daarmee de standaardmaximumsnelheid van 50 wordt doorgehaald (hetgeen overigens nog maar de vraag is). Het wordt echter pas echt leuk wanneer een dergelijk bord wordt voorzien van onderborden met beperkingen van de werking van het bord. Daarmee begeeft de regelmaker zich op het terrein van de dubbele ontkenningen en dat is voor de meeste mensen sowieso terra incognita, maar in de regelgeving helemaal een recept voor ellende.
Offline K1200GT
Pro
do 12 mei 2011, 14:28 Bericht 
Volgens mij is het zo dat het negeren van een onderbord je niet in een strafbare situatie mag plaatsen. Het kan hooguit zo zijn dat je dan geen gebruik kan maken van de vrijstelling die het onderbord je geeft.
Offline alexanderpas
Eendagsvlieg
do 12 mei 2011, 14:41 Bericht 

RVV 1990, Artikel 67, lid 1

Citaat:
Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:

a. een nadere uitleg van het verkeersbord;
[...]

RVV 1990, Artikel 21
Citaat:
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 120 km per uur, [...]

Al ben ik wel eens met het principe dat het negeren van onderborden niet tot strafbare situaties zou moeten kunnen leiden.

beter is dan ook A1-120 OB-06:00-19:00 en A1-130 OB-19:00-06:00 naast elkaar (op de zelfde paal.)
Offline Boland
Master
do 12 mei 2011, 20:36 Bericht 
Wie o wie is er geflitst op een 130 stuk overdag en gaat dit aanvechten? :D
Offline Vroeg op
Master
do 12 mei 2011, 21:04 Bericht 
Het idee is simpel. je knalt er ook met 120 langs
Zie je een A1-130. Dan mag je 130. En je ziet gelijk het onderbord. 19-6h.
Dan weet je toch gelijk dat je 130 mag tussen zeven uur savonds en zes uur sochtends.
120 is bij wet geregeld. Dat weten wij Nederlanders.

Maar....
Dat weten de buitenlanders niet. Maar aan de grens staat dat 120 de max is in Nederland.

Een buitenlander rijdt 130 op de A6 en ziet een wit bord met zwarte strepen en een grijs getal 130. Die denkt dus; hee ik mag hier zo hard als ik wil.
Offline Mdw
Master
do 12 mei 2011, 21:40 Bericht 
Vroeg op schreef:
Maar....
Dat weten de buitenlanders niet. Maar aan de grens staat dat 120 de max is in Nederland.

Een buitenlander rijdt 130 op de A6 en ziet een wit bord met zwarte strepen en een grijs getal 130. Die denkt dus; hee ik mag hier zo hard als ik wil.

Ik pleit voor een meer talen bord ...... :x
Offline Vroeg op
Master
do 12 mei 2011, 21:44 Bericht 
Mdw schreef:
Ik pleit voor een meer talen bord ...... :x

Ik pleit voor het einde van de 120 wet.

Trouwens in duitsland. Zijn er ook 120 en 130 zone's op de weg en die zijn soms ook dynamisch en worden bij mijn weten ook op dezelfde manier aangegeven als op bv de A6.
Offline Mdw
Master
do 12 mei 2011, 21:46 Bericht 
Vroeg op schreef:

Tja ,....dat zal wel nooit gebeuren vrees ik.... :duh:
Offline Dave
FS Webmaster
do 12 mei 2011, 22:08 Bericht 
Vroeg op schreef:
die zijn soms ook dynamisch en worden bij mijn weten ook op dezelfde manier aangegeven als op bv de A6.

:kniktja:

Maar dat werkt omgekeerd. Lagere limiet geldt dan dan normaal. Hier geldt juist een hogere op aangegeven tijden.
Offline Vroeg op
Master
do 12 mei 2011, 22:09 Bericht 
Dave schreef:
Maar dat werkt omgekeerd. Lagere limiet geldt dan dan normaal. Hier geldt juist een hogere op aangegeven tijden.

Volgens mij niet.
Offline A.G.
Master
vr 13 mei 2011, 0:23 Bericht 
Mdw schreef:
vroeg op schreef:

Tja ,....dat zal wel nooit gebeuren vrees ik....

Huh??

Waarom niet? Er wordt zoveel moeite gedaan om het verkeer 130 te kunnen mogen laten rijden, door het bijvoorbeeld als 'experiment' te laten doorvoeren kon de hogere limiet sneller gerealiseerd worden.

Er worden randvoorwaarden aan gesteld zoals 19-6, en een margeverkleining: dankzij commentaar van de oppositie weermee die indirect instemmen met het plan van een Nederlandbrede limietverhoging naar 130km/u.

Er is toch een regering die dit een regeerakkoord hebben ondertekend? Dat "hebben we toch zo met elkaar afgesproken" ?
Offline Dave
FS Webmaster
vr 13 mei 2011, 0:41 Bericht 
Vroeg op schreef:
Volgens mij niet.

Volgens mij wel.
Online Furr
Master
vr 13 mei 2011, 15:21 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Als er geflitst wordt op dat stuk gewoon overdag een keer met 128km/u er langs. Foto maken van het bord en de kantonrechter laten beslissen of dit wel of niet kan?

Dan met 140... hoger dan 70 anders zeggen ze toch: ongegrond... :nothanks:
Offline Jack Bauer
Master
ma 16 mei 2011, 17:17 Bericht 

Citaat:
Vanaf dinsdag 130 kilometer per uur op de A6
16 mei 2011, 18:04
Vanaf dinsdag 17 mei mag er tussen 19 uur 's avonds en 6 uur in de ochtend 130 kilometer per uur gereden worden op de A6 tussen Almere Buiten Oost en het knooppunt. Op de andere uren is de maximumsnelheid 120 kilometer per uur.

Dat heeft Rijkswaterstaat maandag bekendgemaakt De A6 is het tweede traject waar een bij wijze van proef de maximumsnelheid is verhoogd.

Vanaf 1 maart mochten auto's op de A7 ,de Afsluitdijk, al 130 kilometer per uur rijden. Eind deze maand volgen de A2 en de A16, in juli de A17, A32, A37 en de A58.

bron: vid.nl

Citaat:
tussen Almere Buiten Oost en het knooppunt.

Zal wel Knp Emmeloord bedoeld worden denk ik
Offline HerZon
Die hard
ma 16 mei 2011, 17:48 Bericht 
Knooppunt Joure.
Offline Vroeg op
Master
ma 16 mei 2011, 18:36 Bericht 
Jack Bauer schreef:
Vanaf dinsdag 17 mei mag er tussen 19 uur 's avonds en 6 uur in de ochtend 130 kilometer per uur gereden worden op de A6 tussen Almere Buiten Oost en het knooppunt.

Dat wordt dagelijks overwerken. :lol: :lol: :lol:
Offline djidee
Master
ma 16 mei 2011, 19:07 Bericht 
Mooi, kan avonds de CC 10km/u omhoog, 170 om binnen Mulder te blijven :woop: .. Het uur komt zo in zicht (t is 150km, kom nu avonds laat vaak op 140 gemiddeld (vertrek en aankomst is < 2km van de snelweg))
 [ 110 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende