Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]
Offline flozz
Nieuwkomer
za 30 apr 2011, 17:39 Bericht 

Gisteren werd ik op de A2, bij de oprit naar de A10 Oost/Noord door een bestelbus dusdanig afgesneden, dat ik in de ankers moest en de enige optie was om naar rechts uit te wijken. Hierdoor reed ik bijna tegen de betonnen afzetting aan.

Vervolgens heb ik de bestelbus ingehaald, waarna ik vernam dat hier een jongedame in zat. Ze keek mij aan alsof er niets aan de hand was. Ik vraag me af of ze het zelf wel heeft gemerkt.

Tegen deze bestuurder wil ik aangifte doen. Heb een tijdstip en kenteken. Wat verwachten jullie van de acties die de politie kan ondernemen?

Als deze mevrouw doorhad dat ze verkeerd zat en dit ook liet merken met een gebaar, dan had ik er alle vrede mee. Het kan iedereen een keer overkomen als je niet oplet. Maar juist het feit dat ze het niet eens doorhad, vind ik niet kunnen.
Offline Aanhanger
Master
za 30 apr 2011, 17:50 Bericht 
flozz schreef:
Wat verwachten jullie van de acties die de politie kan ondernemen?

Vrijwel niets als het geen opzet was.

Je zal wel in de dode hoek van de bestelbus gezeten hebben.
Kan gebeuren.
Offline Guppenklup
Master
za 30 apr 2011, 17:53 Bericht 
Kijk eens bij de onboard video's op de speciale sectie op deze site, daar zie je meer van dit soort voorbeelden waarbij het maar net goed ging.
Online Ascension
Master
za 30 apr 2011, 18:08 Bericht 
Realiseer je je dat mensen fouten kunnen maken in het verkeer en dat sommige mensen inderdaad niet opletten en dit niet eens in de gaten hebben en ga door met je leven ;-)

Les is; hou altijd rekening met fouten van andere weggebruikers en anticipeer hier op. Aangifte doen is zonde van je tijd (en wordt waarschijnlijk niet eens opgenomen)
Offline numlock1001
Pro
za 30 apr 2011, 18:21 Bericht 
Mooi dat je goed oplettend reed en een aanrijding kon voorkomen, zouden meer mensen moeten doen, autorijden is anticiperen op anderen. :thumb:
Offline umpire
FS medewerker
za 30 apr 2011, 18:41 Bericht 
flozz schreef:
Tegen deze bestuurder wil ik aangifte doen.

Waarvan wil je aangifte doen??

Het kan zijn dat de bus op naam van een bedrijf staat. Dan wordt het leuk zoeken :wink:
Offline bruintje beer
Master
za 30 apr 2011, 18:42 Bericht 
Politie kan contact met haar opnemen en e.e.a. bespreken. Zullen ze wel iets tegen haar zeggen in de trant van 'volgende keer beter opletten he'.
Maar dat gebeurt waarschijnlijk alleen als ze haar bij de eerste poging te pakken krijgen. Als 't huurbusje is houdt 't al snel op.
Offline Guppenklup
Master
za 30 apr 2011, 19:09 Bericht 
numlock1001 schreef:
Mooi dat je goed oplettend reed en een aanrijding kon voorkomen, zouden meer mensen moeten doen, autorijden is anticiperen op anderen. :thumb:

amen
Offline ArjenR
Master
za 30 apr 2011, 20:11 Bericht 
Aanhanger schreef:
Vrijwel niets als het geen opzet was.

Artikel 5 WVW 1994 heeft geen opzetvereiste.
Offline umpire
FS medewerker
za 30 apr 2011, 20:31 Bericht 
ArjenR schreef:

Als de tegenpartij precies het tegenovergestelde beweert en beide partijen hebben geen getuigen, lijkt het mij toch een lastige zaak te gaan worden. :roll:
Offline Mikkie
Master
za 30 apr 2011, 20:32 Bericht 
Waar wil je aangifte van doen? Van een niet-aanrijding? Hier kan de politie werkelijk niets mee, je hebt feitelijk alleen een kenteken. Geen bestuurder en geen bewijs van een mogelijk strafbaar feit.
Offline Vroeg op
Master
za 30 apr 2011, 21:14 Bericht 
flozz schreef:
Gisteren werd ik op de A2, bij de oprit naar de A10 Oost/Noord door een bestelbus dusdanig afgesneden, dat ik in de ankers moest en de enige optie was om naar rechts uit te wijken. Hierdoor reed ik bijna tegen de betonnen afzetting aan.

Besef wel even dat een bestelbus een enorme dode hoek heeft aan de rechterzijde. Jouw auto en nog een metertje of twee verdwijnen er in.
flozz schreef:
Ik vraag me af of ze het zelf wel heeft gemerkt.

Waarschijnlijk dus niet.

Aangifte doen. :fp:
Ik kan bijna dagelijks aangifte doen met mijn bestelbus.
Offline red devil1
Master
za 30 apr 2011, 21:17 Bericht 
bruintje beer schreef:
Politie kan contact met haar opnemen en e.e.a. bespreken. Zullen ze wel iets tegen haar zeggen in de trant van 'volgende keer beter opletten he'.

+1
Offline beemer318TD
Master
za 30 apr 2011, 21:24 Bericht 

flozz schreef:
Tegen deze bestuurder wil ik aangifte doen. Heb een tijdstip en kenteken

Vroeg op schreef:

Dader gevonden!

Maar er is toch geen schade? En misschien een vd 3000 kopen, voor het geval het wel een keertje mis gaat.

Goed van je dan je een ongeval hebt kunnen voorkomen.
Offline Vroeg op
Master
za 30 apr 2011, 21:29 Bericht 
beemer318TD schreef:
Dader gevonden!

flozz schreef:
waarna ik vernam dat hier een jongedame in zat.

:roll:
*kijkt effe naar beneden*
Nog steeds geen jongedame.
Offline Vroeg op
Master
za 30 apr 2011, 21:31 Bericht 
beemer318TD schreef:
Vroeg op schreef:

Ik bedoelde dus "aangifte doen naar mijn medeweggebruikers"
Offline Aanhanger
Master
za 30 apr 2011, 21:32 Bericht 
ArjenR schreef:

Daar had ik over nagedacht, maar wat wordt in dit geval dan de bewijslast?
Offline flozz
Nieuwkomer
za 30 apr 2011, 22:12 Bericht 

Mikkie schreef:
Waar wil je aangifte van doen? Van een niet-aanrijding? Hier kan de politie werkelijk niets mee, je hebt feitelijk alleen een kenteken. Geen bestuurder en geen bewijs van een mogelijk strafbaar feit.

Het is wel degelijk mogelijk om hiervan aangifte te doen. Dat adviseerde de telefoniste van 0900-8844 mij.

Ik verwacht er ook niet veel van, maar er is in ieder geval een melding. Stel dat de persoon in kwestie dit vaker doet en er een of meerdere mensen zo slim zijn om hier aangifte van te doen, dan lijkt het me waarschijnlijk dat hier een zaak van wordt gemaakt. De kans dat iemand anders het meldt is wel heel klein, dat klopt.

Vroeg op schreef:
Besef wel even dat een bestelbus een enorme dode hoek heeft aan de rechterzijde. Jouw auto en nog een metertje of twee verdwijnen er in.

Dat is geen excuus. De persoon in kwestie haalde mij eerst in aan de linkerkant (zag mij dus rechts rijden) en sneed mij daarna af om de A10 Oost/Noord te pakken. Als je in een bestelbus rijdt moet je niet denken dat 'ie de lengte van een Smart heeft...

Vroeg op schreef:
Ik kan bijna dagelijks aangifte doen met mijn bestelbus
beemer318TD schreef:
Dader gevonden!
Vroeg op schreef:
Ik bedoelde dus "aangifte doen naar mijn medeweggebruikers

Stiekem moest ik lachen :roflol:
Offline Aanhanger
Master
za 30 apr 2011, 22:18 Bericht 
flozz schreef:
k verwacht er ook niet veel van, maar er is in ieder geval een melding. Stel dat de persoon in kwestie dit vaker doet en er een of meerdere mensen zo slim zijn om hier aangifte van te doen, dan lijkt het me waarschijnlijk dat hier een zaak van wordt gemaakt. D

Je hebt nu alleen een kenteken, je weet niet wie de bestuurd(st)er was.
Offline Vroeg op
Master
za 30 apr 2011, 22:18 Bericht 
8)
Offline ArjenR
Master
za 30 apr 2011, 22:37 Bericht 
Aanhanger schreef:
Daar had ik over nagedacht, maar wat wordt in dit geval dan de bewijslast?

Over het algemeen geldt bij culpose delicten dat je verwijtbaar aanmerkelijk onvoorzichtig moet hebben gehandeld.
Het dodehoek probleem maakt dat het eerder wordt aangenomen, omdat iemand die zich van een gevaar bewust behoort te zijn, moet zichzelf evenwel in de gelegenheid stellen vast te stellen dat dit gevaar zich niet voordoet (LJN: AT3998)
Offline Elwood
Master
zo 01 mei 2011, 12:04 Bericht 
Goed dat je een aanrijding hebt kunnen voorkomen....... :thumb:

Verder geen slaap aan kwijtraken.......gewoon doorgaan met je leven.

Aangifte doen waarvan en waarom?.....................geniet van het leven.
Offline Warmaster
Master
zo 01 mei 2011, 12:43 Bericht 
Aangifte...........ppfffffffffffff get a life man er is niks gebeurd. :nothanks:
Offline Vroeg op
Master
zo 01 mei 2011, 13:01 Bericht 
+1 :slotje:
Offline rikski
Pro
zo 01 mei 2011, 19:25 Bericht 

Ja, aangifte doen...
Als ik van iedere linksplakker aangifte moest gaan doen...
Oh nee, dan had ik geen tijd meer om te rijden...
Offline Gifpen
Master
zo 01 mei 2011, 20:56 Bericht 
flozz schreef:
Stel dat de persoon in kwestie dit vaker doet en er een of meerdere mensen zo slim zijn om hier aangifte van te doen, dan lijkt het me waarschijnlijk dat hier een zaak van wordt gemaakt.

NEE! Absoluut onjuist. De politie zal er GEEN zaak van maken, al was het de honderdste melding. Politie moet dergelijke feiten zelf constateren om er wat mee te kunnen.

Dus gewoon doorademen en weer verder gaan :thumb:
Offline Vroeg op
Master
zo 01 mei 2011, 20:58 Bericht 
Gifpen schreef:
s gewoon doorademen

*hoort een diepe zucht en een zachte okay*
Offline Walker
Master
zo 01 mei 2011, 21:00 Bericht 
Een goede chauffeur lost niet alleen zijn/haar eigen fouten op, maar ook die van anderen.

Goed gewerkt dus!
Offline Aanhanger
Master
zo 01 mei 2011, 21:02 Bericht 
Gifpen schreef:
Politie moet dergelijke feiten zelf constateren om er wat mee te kunnen.

Dat is niet waar, vervolging voor artikel 5 is wel degelijk mogelijk.
Maar dan zal er nog minimaal een getuigenis bij moeten of andere bewijslast.
Maar alleen het verhaal van de ene bestuurder tegenover de andere gaat hem niet worden nee.
Offline Gifpen
Master
zo 01 mei 2011, 21:09 Bericht 
Aanhanger schreef:
Dat is niet waar, vervolging voor artikel 5 is wel degelijk mogelijk.

Ik snap je punt en juridisch klopt dit. Net zoals er enkele jaren gevangenisstraf staat op diefstal.. terwijl geen rechter dit oplegt.
In dit geval ben ik dus van mening dat je je eigen tijd en die van politie/justitie niet moet verspillen met dit soort dingen..
Offline Aanhanger
Master
zo 01 mei 2011, 21:23 Bericht 
Gifpen schreef:
n dit geval ben ik dus van mening dat je je eigen tijd en die van politie/justitie niet moet verspillen met dit soort dingen.

Daar zijn we het dan wel eens.

Maar het gebeurt wel degelijk in de praktijk; zie een verhaal van helmond32 op dit forum.

Die stond deze week voor de rechter voor een artikel 5, enkel en alleen op basis van de verklaring van de andere partij en een al dan niet serieus te nemen 'getuige'.
Is geen eigen politiewaarneming aan te pas gekomen.
 [ 31 berichten ]