Postingstijd interval gedetecteerd van 291.1 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 2 van 2  [ 85 berichten ]
Offline JBD
Pro
za 24 jul 2010, 20:46 Bericht 

feitelijk schreef:
Slecht nieuws voor je. Lees artikel 185 van de Wegenverkeerswet eens.

Bewuste roekeloosheid staat daar volgens mij ook in ....

Kom ik (toch) weer terug op het ''had kunnen vermoeden dat'' en ''het niet aanpassen van de snelheid aan de verkeersomstandigheden, waardoor de bestuurder van de tram zijn voertuig niet op tijd tot stilstand kon brengen''
Offline Raaf
Master
za 24 jul 2010, 22:15 Bericht 
feitelijk schreef:
Slecht nieuws voor je. Lees artikel 185 van de Wegenverkeerswet eens.

Je weet wel, die van als je een fietser of voetganger aanrijdt je altijd aansprakelijk bent, ook als het niet jouw schuld is.
Nou, een tram is ook geen motorrijtuig....

Kan jij mij uitleggen hoe je iemand kan aanRIJDEN als je stilstaat?
Een fietser of voetganger die schade veroorzaakt aan een stilstaand motorvoertuig heeft gewoon een schade veroorzaakt, en hopelijk een aansprakelijkheidsverzekering.

Werknemers (dus ook trambestuurders) vallen onder risico aansprakelijkheid. Dus gelijk aan huisdieren en jonge kinderen.

Schadeform opsturen en rechtsbijstand inschakelen. Vooral niet zelf gaan babbelen.
Offline feitelijk
Master
zo 25 jul 2010, 13:34 Bericht 
Raaf schreef:
Kan jij mij uitleggen hoe je iemand kan aanRIJDEN als je stilstaat?

Nee, WVW 185 kan ik niet met droge ogen uitleggen

Raaf schreef:
Een fietser of voetganger die schade veroorzaakt aan een stilstaand motorvoertuig heeft gewoon een schade veroorzaakt, en hopelijk een aansprakelijkheidsverzekering.

Dat ligt er nog maar eens aan hoelang je stilstaat.
Offline scooby!!
Master
zo 25 jul 2010, 15:00 Bericht 
dit lijkt mij toch niet zo moeilijk?
Tram is fout.
Het is daar blijkbaar een drukke straat, auto's die file rijden, fietsers en zovoort.
Auto staat dus al een seconden of 10 stil.
Tram komt aan en denkt dat hij er wel langs kan, dus niet.
Hij rijd simpelweg tegen een stilstaand voertuig aan.
Gewoon een verkeerde inschatting van hem.
Offline Raaf
Master
zo 25 jul 2010, 16:58 Bericht 
feitelijk schreef:
Dat ligt er nog maar eens aan hoelang je stilstaat.

Klopt.. Maar als je formeel stilstaat (dus na die periode) of geparkeerd staat is het toch echt zo dat een fietser gewoon aansprakelijk is voor de schade, ook al sta je op een fietspad/strook.
Offline reds
Weet de weg
ma 26 jul 2010, 11:54 Bericht 
De GVB heeft nog geen enkele melding gedaan bij de Verzekeringsbedrijf. :huh:
Offline marcje
Master
ma 26 jul 2010, 11:56 Bericht 
Is niet van belang......Heb jij rechtsbijstand ??
Offline reds
Weet de weg
ma 26 jul 2010, 17:00 Bericht 
Rechtsbijstand ook gebeld. Ik moest vanmiddag om 1700 langs het politiebureau om aangifte te doen en/of verslag op te halen. Ondanks het feit dat twee agenten aanwezig waren bij het ongeluk was er bij de politiebureau ook geen enkele melding van het voorval gedaan.

Dat vonden zij ook raar. De agente op het bureau was verbaasd dat er helemaal niets in hun systeem stonden en heeft de GVB zelf gebeld. Zij was door hun verteld dat de GVB aansprakkelijkheid erkent. Alleen van de Verzekeringsbedrijf kreeg ik een totaal ander verhaal dat het niet erkent wordt. Ik kwam terug van de politie met lege handen.
Offline marcje
Master
ma 26 jul 2010, 17:02 Bericht 
reds schreef:
Rechtsbijstand ook gebeld. Ik moest vanmiddag om 1700 langs het politiebureau om aangifte te doen en/of verslag op te halen. Ondanks het feit dat twee agenten aanwezig waren bij het ongeluk was er bij de politiebureau ook geen enkele melding van het voorval gedaan.

Mijns inziens (nog geen) aangifte mogelijk en er word inderdaad geen informatie mee gegeven....Ook geen verslag..

Heb jij, na de aanrijding, met de trambestuurder gesproken, is hij uitgestapt etc.. etc.. ??
Offline reds
Weet de weg
ma 26 jul 2010, 17:04 Bericht 
Ik heb met hem gesproken. Ik had pen en aanrijdingsformulier in hand en vroeg ik hem of hij het wilde invullen en tekenen. Dit weigerde hij, er volgde een discussie en daarna was hij weggereden.

Is het niet bizarre dat de politie helemaal niets in hun systeem hadden?
Offline marcje
Master
ma 26 jul 2010, 17:13 Bericht 
reds schreef:
Ik heb met hem gesproken. Ik had pen en aanrijdingsformulier in hand en vroeg ik hem of hij het wilde invullen en tekenen. Dit weigerde hij, er volgde een discussie en daarna was hij weggereden.

Dus heb je geen gegevens van de bestuurder ??

reds schreef:
Is het niet bizarre dat de politie helemaal niets in hun systeem hadden?

Nee.. Vroeger werd door de politie, als men ter plaatse was geweest, regelmatig een registratieset opgemaakt en werden de gegevens van de betrokken partijen vast gelegd. Recentelijk is een en ander aangepast. De politie komt voor aanrijdingen met alleen materiele schade niet meer ter plaatse. Men moet het maar onderling regelen..Indien men toch toevallig langs rijdt word er gekeken of er letsel is, er voertuigen dienen te worden weg getakeld etc. etc. Is dit niet aan de orde, dan vervolgt men weer.

Ik heb het niet verzonnen... 8)
Offline reds
Weet de weg
ma 26 jul 2010, 17:46 Bericht 
Hij wilde geen gegevens opschrijven, kort daarna reed hij door. De GVB heeft zijn gegevens aangeboden, maar geen van de heren die daarna kwamen hebben het ongeluk gezien.
Offline onewheeldrive
Master
di 27 jul 2010, 7:21 Bericht 
reds schreef:
Hij wilde geen gegevens opschrijven

Goh, jij bent ook niet erg duidelijk in je antwoorden, zeg! :o
De cruciale vraag is of de TRAMBESTUURDER zijn naam, adres, woonplaats of zijn personeelsnummer en naam, adres en woonplaats van zijn werkgever aan jou heeft opgegeven.

Deze vraag kan je beantwoorden met JA of NEE..... Pffttttt.

Indien NEE, dan is dit hier een geval van doorrijden na aanrijding en kan je aangifte doen.
Offline reds
Weet de weg
di 27 jul 2010, 8:32 Bericht 
Het antwoord is nee, maar de politie zag het niet als strafbaar feit omdat later (na het doorrijden) zijn collega's dit wel deden.
Offline Grande
Master
wo 28 jul 2010, 13:23 Bericht 
reds schreef:
Het antwoord is nee, maar de politie zag het niet als strafbaar feit omdat later (na het doorrijden) zijn collega's dit wel deden.

Dus er is geen melding gemaakt van een voorval terwijl de politie zijn gegevens wel hebben?
Offline K1200GT
Pro
wo 28 jul 2010, 14:13 Bericht 
reds schreef:
maar de politie zag het niet als strafbaar feit
Dat mag het OM bepalen. De politie moet gewoon aangifte opnemen.
Offline reds
Weet de weg
do 29 jul 2010, 11:10 Bericht 
Citaat:
Dat mag het OM bepalen. De politie moet gewoon aangifte opnemen.

Hoe zou je dit willen forceren? Zij wilden aangifte simpelweg niet opnemen.
Offline marcje
Master
do 29 jul 2010, 11:13 Bericht 
Aangifte heeft geen enkele meerwaarde..Gegevens van trambestuurder en eigenaar van tram zijn bekend..

Zoals al eerder aangegeven: schadeformulier invullen, opsturen naar verzekeringsmaatschappij en rechtsbijstand inschakelen.
Offline reds
Weet de weg
do 26 aug 2010, 15:04 Bericht 
Het GVB heeft een reactie opgestuurd:

"Op grond van deze informatie acht ik overmacht niet aannemelijk en kan ik namens het GVB geen aansprakkelijkheid erkennen."

Daarnaast kreeg ik deze uitleg:

"Artikel 185 Wegenverkeerswet speelt een rol. Volgens de wegenverkeerswet behoort een tram tot een zwakkere verkeersdeelnemer. Dit omdat een tram geen motorvoertuig betreft. De inhoud van dit artikel bepaalt onder meer dat een tram niet in zijn vrije baan gehinderd mag worden. Dit omdat een trambestuurder geen uitwijkmogelijkheden
heeft."

Zij hebben blijkbaar een eigen schadeformulier (achteraf) opgesteld. (Bestuurder was weggereden na de aanrijding.)

Afbeelding

"Tram kwam halte aanrijden op 15 km/h snelheid. Auto passeerde twee fietsers en schrande daarbij de tram waardoor de kras schade kwam. Tram remde bij de halte zodat er niet meer schade werd toe gebracht aan de tram."

Zijn eigen situatieschets verschilt in een aantal opzichten van de fotos dat tijdens het voorval werden opgenomen.

Bij voorbeeld:

De tramhalte was nog een grote afstand verwijderd van de aanrijding.

De tram reed ongeveer 10 m door na het moment van impact en zat klem tegen de auto aan. Daardoor kon hij de tramhalte niet bereiken. Hij reed dus veel sneller dan 15 km/h en raakte mij terwijl ik helemaal vaststond in het verkeer.

De schets van het GVB liet geen geparkeerde autos zien en ook geen file autos voor en na mij. Er waren ook veel meer dan twee fietsers.

http://j.imagehost.org/view/0789/aanrijding-FEBO.png

Afbeelding

Afbeelding

Wat denken jullie? Wat moeten mijn fotos en getuigen verklaren? Hoe ga ik hiermee om?
Offline pASCII
Master
do 26 aug 2010, 15:40 Bericht 
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik ze nu inschakelen.
Offline reds
Weet de weg
vr 27 aug 2010, 6:11 Bericht 
Advocaat is ingeschakkeld. Maar wat denken jullie?
Offline Viper®
Pro
vr 27 aug 2010, 8:06 Bericht 

Hoe zit het nou met de getuigen ?

anders blijft het woord tegen woord.
Offline marcje
Master
vr 27 aug 2010, 9:05 Bericht 
reds schreef:
Mijn auto stond helemaal stil op moment van de aanrijding.

reds schreef:
Tram kwam halte aanrijden op 15 km/h snelheid. Auto passeerde twee fietsers en schrande daarbij de tram waardoor de kras schade kwam. Tram remde bij de halte zodat er niet meer schade werd toe gebracht aan de tram."

Welk verhaal is juist ?? Heb jij inderdaad de 2 fietsers ingehaald / gepasseerd op het moment dat er een tram aan kwam ??
Offline Smookey
FS medewerker
vr 27 aug 2010, 9:14 Bericht 
Inderdaad zijn getuigen belangrijk, zeker over het feit dat jij al zo'n 10 seconden stilstond.
Voor de mensen die dat erg kort vinden; ga even rustig op een stoel zitten, kijk vooruit en tel rustig van 21 tot 30. Stel je in de tussentijd voor dat er met 15km/u een bonk ijzer en glas op je af komt. Je hebt in de tijd ook nog gelegenheid om met je stoel naar rechts te schuiven.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Zo, de 10 seconden zijn voorbij. Ben je blijven zitten? Natuurlijk schuif je op als er ruimte is.

Citaat:
Recentelijk is een en ander aangepast. De politie komt voor aanrijdingen met alleen materiele schade niet meer ter plaatse. Men moet het maar onderling regelen..Indien men toch toevallig langs rijdt word er gekeken of er letsel is, er voertuigen dienen te worden weg getakeld etc. etc. Is dit niet aan de orde, dan vervolgt men weer.

Er staat oa wat op de voertuigen van de blauwe helden; 'waakzaam en dienstbaar'.
Ze mogen daar wat mij betreft gewoon een zwarte streep doorheen zetten 'waakzaam en dienstbaar' :thumb_d:
Offline feitelijk
Master
vr 27 aug 2010, 9:35 Bericht 
reds schreef:
"Artikel 185 Wegenverkeerswet speelt een rol. Volgens de wegenverkeerswet behoort een tram tot een zwakkere verkeersdeelnemer. Dit omdat een tram geen motorvoertuig betreft. De inhoud van dit artikel bepaalt onder meer dat een tram niet in zijn vrije baan gehinderd mag worden. Dit omdat een trambestuurder geen uitwijkmogelijkheden heeft."

Dat staat er dus echt niet in he!

Maar ik voorspelde 185 dus al...
Online Maserati Teun
FS medewerker
vr 27 aug 2010, 18:35 Bericht 
Erger nog, in de Wegenverkeerswet staat nergens het woord "tram".
Offline reds
Weet de weg
vr 27 aug 2010, 18:39 Bericht 
Citaat:
Welk verhaal is juist ?? Heb jij inderdaad de 2 fietsers ingehaald / gepasseerd op het moment dat er een tram aan kwam ??

Nee, dat is door het GVB verzonnen onzin. Wij stonden vast in het verkeer.
Offline Red-Bull
Pro
wo 15 sep 2010, 2:30 Bericht 

reds schreef:
Het GVB heeft een reactie opgestuurd:

"Op grond van deze informatie acht ik overmacht niet aannemelijk en kan ik namens het GVB geen aansprakkelijkheid erkennen."

Daarnaast kreeg ik deze uitleg:

"Artikel 185 Wegenverkeerswet speelt een rol. Volgens de wegenverkeerswet behoort een tram tot een zwakkere verkeersdeelnemer. Dit omdat een tram geen motorvoertuig betreft. De inhoud van dit artikel bepaalt onder meer dat een tram niet in zijn vrije baan gehinderd mag worden. Dit omdat een trambestuurder geen uitwijkmogelijkheden
heeft."

Zij hebben blijkbaar een eigen schadeformulier (achteraf) opgesteld. (Bestuurder was weggereden na de aanrijding.)

Afbeelding

"Tram kwam halte aanrijden op 15 km/h snelheid. Auto passeerde twee fietsers en schrande daarbij de tram waardoor de kras schade kwam. Tram remde bij de halte zodat er niet meer schade werd toe gebracht aan de tram."

Zijn eigen situatieschets verschilt in een aantal opzichten van de fotos dat tijdens het voorval werden opgenomen.

Bij voorbeeld:

De tramhalte was nog een grote afstand verwijderd van de aanrijding.

De tram reed ongeveer 10 m door na het moment van impact en zat klem tegen de auto aan. Daardoor kon hij de tramhalte niet bereiken. Hij reed dus veel sneller dan 15 km/h en raakte mij terwijl ik helemaal vaststond in het verkeer.

De schets van het GVB liet geen geparkeerde autos zien en ook geen file autos voor en na mij. Er waren ook veel meer dan twee fietsers.

Al je foto's met het schadeformulier en je verklaring opsturen naar je verzekering, advocaat en de rechtsbijstand. Met foto's kom je ook ver mee. Foto's laten meer zien dan je denkt. Met foto's heb ik ook "m'n onschuld" (weliswaar deels) kunnen bewijzen.
Offline TuxX
Master
ma 13 dec 2010, 17:03 Bericht 
Weet iemand hoe dit is afgelopen?
Offline beemer318TD
Master
ma 13 dec 2010, 17:08 Bericht 

TuxX schreef:
Weet iemand hoe dit is afgelopen?

Vertel, hetzelfde probleem?
Anders Pb sturen naar TS?
Offline reds
Weet de weg
di 18 jan 2011, 22:06 Bericht 
Het is nog niet afgelopen. Wij wachten nog heel lang op een reactie van het gemeentelijke verzekeringsbedrijf.
Offline R
Master
di 18 jan 2011, 22:16 Bericht 
Herinneringsbrief sturen?
Maarja, ze hebben de tijd en vaak maar één doel.
Succes
Offline alexs
Die hard
vr 25 feb 2011, 9:10 Bericht 
Al reed je, al stond je stil. Die trambestuurder heeft ook een bepaalde verantwoordelijkheid wat betreft het ongehinderd doorrijden. Hij is tenslotte geen voorrangsvoertuig.

Met het werk (vrachtwagen) op het Rokin richting de dam, hij is daar vrij smal en je 'kan' niet het fietspad rechts blokkeren.
Regelmatig kwamen er trams vanaf de dam/damrak die met een tyfusvaart aan komen zetten maar vaak wel op tijd mijn spiegel zien 'overhangen'.. verminderen ze vaart, klappen hun spiegel in en rijden stapvoets voorbij. Sommige doorgewinterde bestuurders zien schijnbaar in dat er 1cm speling is en knallen er volle vaart voorbij.
Offline reds
Weet de weg
di 13 dec 2011, 12:00 Bericht 
Conclusie van deze zaak: Das Rechtsbijstand heeft een potje van gemaakt. (Ik raad zij sterk af.)

Ik heb zelf de zaak ook ingetrokken omdat het een auto van de zaak was geweest. Dit zou alleen maar tijd kosten, frustratie (o.a. met Das) en zou mij persoonlijk heel weinig opleveren. Bedankt iig voor alle reacties in dit onderwerp.
Offline graspol
Respect
di 13 dec 2011, 12:32 Bericht 
R schreef:
Tramnr was 2080, zo uit m'n hoofd.

Klopt staat ook op de foto ;)
 [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2