Pagina 1 van 1  [ 46 berichten ]
Offline Sherlock
Master
wo 11 jan 2012, 13:12 Bericht 
Eh, ja. Ik rij net op de linkerrijbaan van de A50 richting Rotterdam, net voor Heteren, op de Rijnbrug (of hoe dat ding ook heet).

Ineens zie ik voor me een hele berg hout - of eigenlijk latjes (of takken) die onderling met elkaar verbonden zijn en inmiddels samen een ondefinieerbaar object van ca. 1 m3 vormen. Ik kon niet uitwijken naar rechts, dus heb zo goed en zo kwaad als het ging geprobeerd de puinhoop te ontwijken. Dat lukte niet helemaal, ik ben met m'n linkerkant vol door die zooi gereden. Daarna moest ik nog een of ander brokstuk ontwijken, maar dat is godzijdank goedgegaan.

Uiteraard direct 112 gebeld - daar wisten ze van een ladder (?) op die plek op de A50. Ik ben doorverbonden met het KLPD, en zij wisten me te vertellen dat de melding inmiddels bij Rijkswaterstaat lag. Ik wist nog niet of ik schade had, maar heb wel direct geïnformeerd naar de procedure die ik zou moeten doorlopen. Volgens hen moet ik daarvoor bij Rijkswaterstaat zijn.

Rijkswaterstaat gebeld; volgens hen kan ik online een schadeclaimformulier invullen. Nu heb ik inderdaad schade aan de voorkant (bumper iets ontzet, ruitje van mistlamp kapot, krassen), dus ik ben gelijk naar een garage gereden. Zij stellen nu een proforma nota op die ik dan bij het schadeformulier kan voegen.

Nu zal waarschijnlijk m'n hele bumper opnieuw worden gespoten enzo. De garage fixt dus ook schade die niet door deze aanrijding is ontstaan. Daarnaast kan ik nooit met zekerheid vaststellen of bijvoorbeeld het ruitje van de mistlamp al kapot was of niet, ik kan het niet bewijzen in ieder geval. Hoe gaat Rijkswaterstaat daarmee om? En krijg je het bedrag vooraf uitgekeerd? Iemand überhaupt ervaring met schade declareren bij Rijkswaterstaat?
Offline Scaniafan
Master
wo 11 jan 2012, 13:19 Bericht 
Sherlock schreef:
Hoe gaat Rijkswaterstaat daarmee om? En krijg je het bedrag vooraf uitgekeerd? Iemand überhaupt ervaring met schade declareren bij Rijkswaterstaat?

Rijkswaterstaat gaat kijken of zij tijd genoeg hebben gehad om het spul te verwijderen. Is de melding die binnengekomen is pas 2 minuten voor jouw aanrijding binnengekomen, dan kan RWS zeggen dat het overmacht is. Zij kunnen namelijk niet binnen die tijd een weginspecteur ter plaatse hebben.

Hoe en wat over het bedrag: geen idee.
Offline Sherlock
Master
wo 11 jan 2012, 13:20 Bericht 
Kut, wat gebeurt er in het geval van overmacht? Kan me niet voorstellen dat puin een half uur op de linkerbaan blijft liggen.

EDIT:
Ik bedoel, ingeval van overmacht, wie betaalt dan mijn schade? Ikzelf dus?
Offline Scaniafan
Master
wo 11 jan 2012, 13:22 Bericht 
Sherlock schreef:
Kut, wat gebeurt er in het geval van overmacht

Dan krijg jij niets betaald.

Zaak is dus om met RWS te bellen wanneer dat zij de melding hebben ontvangen en dat te vergelijken met het tijdstip van jouw aanrijding.

Eventueel controleren of er camera's / matrixborden zijn. In het geval van matrixborden kan je aangeven dat RWS de strook dicht had kunnen gooien.

Hoop voor je dat je rechtsbijstand hebt, want als RWS zich gaat beroepen op overmacht kan staan ze heel sterk...
Offline Masterdam
Master
wo 11 jan 2012, 13:23 Bericht 
Dan is degene die het puin verloren is het bokje. Als jij diegene kunt vinden tenminste. :schudnee:
Offline Sherlock
Master
wo 11 jan 2012, 13:24 Bericht 
Scaniafan schreef:
Zaak is dus om met RWS te bellen wanneer dat zij de melding hebben ontvangen en dat te vergelijken met het tijdstip van jouw aanrijding.

Ok, ga ik dat sowieso even doen.

Scaniafan schreef:
Eventueel controleren of er camera's / matrixborden zijn.

Die zijn er zeker..

Scaniafan schreef:
Hoop voor je dat je rechtsbijstand hebt, want als RWS zich gaat beroepen op overmacht kan staan ze heel sterk...

Heb ik.

Masterdam schreef:
Dan is degene die het puin verloren is het bokje. Als jij diegene kunt vinden tenminste.

Lijkt me ook niet.

Thanks zover in ieder geval.
Offline Kiwi45
Master
wo 11 jan 2012, 13:27 Bericht 
En hopen dat je geen boete krijgt wegens overtreding van artikel 19 van het RVV 1990. (de bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is). ;)

Veder is dit natuurlijk zwaar klote. Hoop maar dat je een ambtenaar treft die niet te moeilijk gaat doen.
Offline Aanhanger
Master
wo 11 jan 2012, 13:27 Bericht 
Als je die niet kunt vinden kun je bij het waarborgfonds terecht.
Offline Scaniafan
Master
wo 11 jan 2012, 13:28 Bericht 
Zie ook juridisch/rijkswaterstaat-aansprakelijk-stellen-t19984.html

heb niet het hele topic doorgespit.

Verder:

Citaat:
Indienen aansprakelijkstelling

Voor schades aan Nederlandse motorvoertuigen is het mogelijk Rijkswaterstaat online aansprakelijk te stellen met het Digitaal schadeclaimformulier.

Citaat:
•Waar is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor (wegbeheerdersaansprakelijkheid)?

Als er schade ontstaat aan een voertuig/vaartuig doordat de rijksweg/rijksvaarweg niet voldoet aan de eisen die de gebruiker daar aan mag stellen, kan aansprakelijkheid van de (vaar)wegbeheerder aan de orde zijn. Op Rijkswaterstaat rust een zorg- en onderhoudsplicht. Deze is bedoeld om gevaarscheppende situaties die schade aan derden kunnen veroorzaken te voorkomen.

Als het ontstaan van de schade niet te voorkomen is met tijdige maatregelen is Rijkswaterstaat niet aansprakelijk. Denk bijvoorbeeld aan plotseling opkomende zware storm waardoor bomen op de weg vallen, afgevallen ladingen van andere voertuigen op de rijbaan, etc.

http://www.rijkswaterstaat.nl/rws-loket ... n/#v310455
Offline Sherlock
Master
wo 11 jan 2012, 13:29 Bericht 
Kiwi45 schreef:
En hopen dat je geen boete krijgt wegens overtreding van artikel 19 van het RVV 1990. (de bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is).

:lol:

Zicht werd geblokkeerd + het was in een bocht. Goed genoeg?

Aanhanger schreef:
Als je die niet kunt vinden kun je bij het waarborgfonds terecht.

Blijf ik bij de vraag hoe ik kan aantonen dat deze schade door deze aanrijding komt en niet al aanwezig was. Hoe werkt zoiets?

Rijkswaterstaat kan trouwens niet zo voor me achterhalen hoe laat die melding binnenkwam.
Offline Scaniafan
Master
wo 11 jan 2012, 13:32 Bericht 
Sherlock schreef:
Rijkswaterstaat kan trouwens niet zo voor me achterhalen hoe laat die melding binnenkwam.

Wel hoe laat ze iets aan de weginspecteur hebben doorgegeven mag ik hopen?

Eén van de voorwaarden om voor schadevergoeding voor het Waarborgfonds in aanmerking te komen is dat de schade moet zijn toegebracht door een ander motorvoertuig. Jij hebt er dus niets aan.
Offline geelhoed
Master
wo 11 jan 2012, 13:34 Bericht 
Sherlock schreef:

Ja nu lach je nog.

[aygo4life]Hoe hard reed je?[/aygo4life]
Offline Kiwi45
Master
wo 11 jan 2012, 13:35 Bericht 
http://193.172.234.120/wbf/home/Pages/Default.aspx
(Waarborgfonds).
Grote kans dat je nog aangifte moet doen. Uiteraard heb je voldoende getuigen die kunnen verklaren dat je auto schadevrij was. Het forum zit er hier vol mee O:)
Offline Sherlock
Master
wo 11 jan 2012, 13:36 Bericht 
Scaniafan schreef:
Wel hoe laat ze iets aan de weginspecteur hebben doorgegeven mag ik hopen?

Hm, heb ik niet gevraagd. Maar of het nou al 10 minuten bekend was of pas 1 minuut na mijn aanrijding maakt op zich niet uit voor nu toch? In het eerste geval krijg ik het - wellicht - wel vergoed, in het laatste geval niet. Ik wil het in ieder geval proberen.

geelhoed schreef:
[aygo4life]Hoe hard reed je?[/aygo4life]

Op het moment van de aanrijding onder Vmax in ieder geval. :x
Offline Kiwi45
Master
wo 11 jan 2012, 13:36 Bericht 
Scaniafan schreef:

Eén van de voorwaarden om voor schadevergoeding voor het Waarborgfonds in aanmerking te komen is dat de schade moet zijn toegebracht door een ander motorvoertuig. Jij hebt er dus niets aan.

:nono:

Volgens de wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) behoort ook de lading tot een voertuig. Indien de lading van een voertuig afvalt dan is dit een risico wat de motorrijtuigverzekeraar van het voertuig dat de lading vervoerde moet voldoen. Indien het voertuig dat de lading verloor en dus diens verzekeraar niet bekend is zal het waarborgfonds conform de WAM voor de schade garant staan.
Offline Aanhanger
Master
wo 11 jan 2012, 13:37 Bericht 
Scaniafan schreef:

Dat is onjuist; ook afgevallen lading valt onder de WAM.

Je zit alleen wel met een eigen risico van 250 euro dacht ik.
Offline Sherlock
Master
wo 11 jan 2012, 13:39 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Grote kans dat je nog aangifte moet doen.

Waarvan?
Offline Scaniafan
Master
wo 11 jan 2012, 13:41 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Volgens de wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) behoort ook de lading tot een voertuig. Indien de lading van een voertuig afvalt dan is dit een risico wat de motorrijtuigverzekeraar van het voertuig dat de lading vervoerde moet voldoen. Indien het voertuig dat de lading verloor en dus diens verzekeraar niet bekend is zal het waarborgfonds conform de WAM voor de schade garant staan

Ok, dat wist ik niet. (f)

Waarborgfonds is snel met antwoorden op vragen (mail & telefonisch). Verder moet je inderdaad minstens één getuige hebben die kan zeggen dat jouw auto voorafgaand aan het ongeval niet die schade al had.

Let wel, getuigen kunnen door het Waarborgfonds gevraagd worden om dit onder ede te verklaren bij een rechtbank! Tenminste, dit zeggen ze volgens mij als afschrikmiddel :lol:
Offline Kiwi45
Master
wo 11 jan 2012, 13:42 Bericht 
Sherlock schreef:

Waarvan?

Iemand heeft een ladder laten liggen op de snelweg. Daardoor heb jij schade geleden. Jij wilt natuurlijk dat de dader van dit strafbare feit door Bromsnor & co. wordt opgebracht. Daartoe moet je dus aangifte doen. Zodra Bromsnor & co. de dader hebben gepakt kun jij die namelijk aansprakelijk stellen.
Offline Scaniafan
Master
wo 11 jan 2012, 13:44 Bericht 
En het Waarborgfonds vindt dat je aangifte moet doen. Kan gewoon online. Doorrijden na ongeval. Ofzo :thumb:

Aanhanger schreef:
Je zit alleen wel met een eigen risico van 250 euro dacht ik.

Jep, maar daar is onderuit te komen door de schadeexpert € 250,- meer te laten rekenen (duur joh, die mistlampunits van een Saab). Hopen dat er geen expertise komt :lol:
Offline TuxX
Master
wo 11 jan 2012, 13:47 Bericht 
Sherlock schreef:

Mss toch maar eens leren wobben dan?
Offline Sherlock
Master
wo 11 jan 2012, 13:47 Bericht 
Scaniafan schreef:
Verder moet je inderdaad minstens één getuige hebben die kan zeggen dat jouw auto voorafgaand aan het ongeval niet die schade al had.

Het ene krasje wel, het andere niet. Geen idee hoe ik daarmee om moet gaan.
Offline Sherlock
Master
wo 11 jan 2012, 13:48 Bericht 
TuxX schreef:
Mss toch maar eens leren wobben dan?

:lol: :thumb:
Offline Scaniafan
Master
wo 11 jan 2012, 13:50 Bericht 
Sherlock schreef:
Het ene krasje wel, het andere niet. Geen idee hoe ik daarmee om moet gaan.

Niet melden. Als het mogelijk door deze aanrijding zou komen is het mooi meegenomen O:)
Offline Sherlock
Master
wo 11 jan 2012, 13:57 Bericht 
Door de Polizei word ik van het kastje naar de muur gestuurd. :fp:
Offline Scaniafan
Master
wo 11 jan 2012, 14:06 Bericht 
Sherlock schreef:
Door de Polizei word ik van het kastje naar de muur gestuurd

Gewoon Waarborgfonds aanspreken (nu ik weet dat dat kan). Even bellen, situatie uitleggen, niet melden van die "extra schade".

Aangifte via internet doen.

Nette brief naar waarborgfonds schrijven, formulier "verzoek om schadevergoeding", afschrift aangifte, foto's (evt. ook van de situatie), getuigenverklaring(en), schadeformulier, schade-offerte erbij doen en op mail zetten naar info@wbf.nl
Offline Sherlock
Master
wo 11 jan 2012, 14:07 Bericht 
Heb foto's gemaakt van de schade en wacht nu even de proforma nota van het schadeherstelbedrijf af. Ik denk dat ik dan gewoon alles invul en opstuur naar Rijkswaterstaat. Aangifte kan volgens mij op een later moment ook nog, en voor Rijkswaterstaat is dat niet nodig.

Iemand nog tips wat ik bij de toelichting kan zetten? Benadrukken dat volgens de KLPD het puin al bekend was bij RWS en dat de rijbaan niet was afgekruist?
Offline Sherlock
Master
wo 11 jan 2012, 14:11 Bericht 
Scaniafan schreef:
Nette brief naar waarborgfonds schrijven, formulier "verzoek om schadevergoeding", afschrift aangifte, foto's (evt. ook van de situatie), getuigenverklaring(en), schadeformulier, schade-offerte erbij doen en op mail zetten naar info@wbf.nl

Niet eerst RWS?
Offline TuxX
Master
wo 11 jan 2012, 14:11 Bericht 
Beroep je op 6:162.

Ik zou ook eerst RWS proberen
Offline Scaniafan
Master
wo 11 jan 2012, 14:17 Bericht 
Sherlock schreef:
Niet eerst RWS?

Als het waarborgfonds het dekt, scheelt het je veel gezeur. Enige is de €250,- eigen risico. Maar als je deze tekst leest:

Citaat:
•Waar is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor (wegbeheerdersaansprakelijkheid)?

Als er schade ontstaat aan een voertuig/vaartuig doordat de rijksweg/rijksvaarweg niet voldoet aan de eisen die de gebruiker daar aan mag stellen, kan aansprakelijkheid van de (vaar)wegbeheerder aan de orde zijn. Op Rijkswaterstaat rust een zorg- en onderhoudsplicht. Deze is bedoeld om gevaarscheppende situaties die schade aan derden kunnen veroorzaken te voorkomen.

Als het ontstaan van de schade niet te voorkomen is met tijdige maatregelen is Rijkswaterstaat niet aansprakelijk. Denk bijvoorbeeld aan plotseling opkomende zware storm waardoor bomen op de weg vallen, afgevallen ladingen van andere voertuigen op de rijbaan, etc.

Dan denk ik dat RWS alleen aansprakelijk kan zijn als er niet tijdig maatregelen zijn genomen (afkruisen rijstrook o.i.d.).

TuxX schreef:
Beroep je op 6:162.

Die mag je me eens uitleggen...

Citaat:
Artikel 162

1 Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.

2 Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.

3 Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Offline TuxX
Master
wo 11 jan 2012, 15:04 Bericht 
Volkomen gelijk scaniafan. Ik verloor uit het oog dat het hier om een opstal ging.

TS moet zich beroepen op 6:174 lid 1 en 2.
Offline Scaniafan
Master
wo 11 jan 2012, 15:09 Bericht 
Citaat:
Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht

Titel 3. Onrechtmatige daad

Afdeling 2. Aansprakelijkheid voor personen en zaken

Artikel 174

1.
De bezitter van een opstal die niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen, en daardoor gevaar voor personen of zaken oplevert, is, wanneer dit gevaar zich verwezenlijkt, aansprakelijk, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij dit gevaar op het tijdstip van het ontstaan ervan zou hebben gekend.

2.
Bij erfpacht rust de aansprakelijkheid op de bezitter van het erfpachtsrecht. Bij openbare wegen rust zij op het overheidslichaam dat moet zorgen dat de weg in goede staat verkeert, bij kabels en leidingen op de kabel- en leidingbeheerder, behalve voor zover de kabel of leiding zich bevindt in een gebouw of werk en strekt tot toevoer of afvoer ten behoeve van dat gebouw of werk.

Hm.. Ik denk dat je je dan beroept dat het overheidslichaam dat moet zorgen dat de weg in goede staat verkeert haar werk niet heeft gedaan.

Alleen is dan de vraag: in hoeverre is afgevallen lading een reden om te concluderen dat de weg niet in goede staat verkeert...
Offline TuxX
Master
wo 11 jan 2012, 15:15 Bericht 
Men mag eisen dat op een snelweg geen puin ligt. De weg voldoet niet aan de staat die men redelijkerwijs mag verwachten.
Offline Scaniafan
Master
wo 11 jan 2012, 15:22 Bericht 
TuxX schreef:
De weg voldoet niet aan de staat die men redelijkerwijs mag verwachten

Ik denk persoonlijk dat dit gaat over gaten in de weg etc.

Het is natuurlijk het proberen waard, maar ik gok dat RWS zich zal beroepen op overmacht als er niet aangetoond kan worden dat er "genoeg" tijd tussen de melding bij RWS en het handelen van RWS (weginspecteur ter plaatse, rijstrook afkruisen etc.) heeft gezeten.

Het is hetzelfde verhaal als ik jaren terug met provincie Gelderland had. Zij waren niet vaak genoeg langs gereden op het punt waar ik op een stuk bouwafval reed, waardoor zij aansprakelijk waren. Als ze echter vaker langs waren geweest en er was geen melding geweest van een eerdere passant, waren zij niet aansprakelijk.

Je zou bij RWS / de overheid moeten nazoeken wat de termijn is waarop ieder gedeelte van het rijkswegennet gecontroleerd dient te worden, en wat de maximale responstijd van RWS is.

Daarnaast zou je, als Sherlock het via deze weg wil proberen, moeten controleren of er (werkende) matrixborden waren waarmee het wegvak afgesloten had kunnen worden na de eerste melding.
Offline zadkine
Master
wo 11 jan 2012, 15:32 Bericht 
Scaniafan schreef:

Afvallende lading is mi. WEL veroorzaakt door een ander motorvoertuig....althans , diens wa zou schade dekken als je de dader had.
Denk aan technische defecten waardoor lading verloren gaat of simpelweg niet goed vast gezet.
Offline Scaniafan
Master
wo 11 jan 2012, 15:38 Bericht 
zadkine schreef:
veroorzaakt door een ander motorvoertuig

Is al duidelijk. Ik wist niet dat afgevallen lading bij het motorvoertuig hoorde voor de verzekering (f)
Offline TuxX
Master
wo 11 jan 2012, 19:23 Bericht 
Beroep doen op het waarborgfonds kost je 250 euro aan franchise. Ik zou toch echt RWS proberen.
Offline Masterdam
Master
wo 11 jan 2012, 20:50 Bericht 
Scaniafan schreef:
Je zou bij RWS / de overheid moeten nazoeken wat de termijn is waarop ieder gedeelte van het rijkswegennet gecontroleerd dient te worden, en wat de maximale responstijd van RWS is.

Ik meen dat er maximaal 45 min tot een uur iets op de weg mag liggen voordat RWS actie zet. In het geval van een melding is dat misschien anders. Jurisprudentie zal daar ongetwijfeld meer over kunnen zeggen.
Offline Furr
Master
wo 11 jan 2012, 21:31 Bericht 
Reserveer maar vast 2 jaar van je tijd om dit te winnen. RWD doet ALLES eraan om gelijk te krijgen. Helaas voor hun als je NIET opgeeft, geven ZIJ uiteindelijk wél op ;)

Waarborgdfonds is hier niet mogelijk. Dat kan alleen als er een ander voertuig bij betrokken is.
Offline Aanhanger
Master
wo 11 jan 2012, 22:26 Bericht 
Furr schreef:
Waarborgdfonds is hier niet mogelijk. Dat kan alleen als er een ander voertuig bij betrokken is.

Lezen Furr, hier hebben we het al over gehad.
Offline tks
Respect
wo 11 jan 2012, 22:47 Bericht 

Wob naar de beelden, moet je toch echt het voertuig voorbij zien rijden die het "morst".
Neem aan dat er meerdere auto's in de problemen kwamen achter je. File vorming??

Van wat ik heb gehoord over RWS dokken die lui niks, en je rechtsbijstand blijft er ook niet eeuwig voor je achteraan gaan.
Offline viffer
Master
wo 11 jan 2012, 22:51 Bericht 

Volgens mij worden die beelden niet bewaard maar alleen real time gebruikt
Offline Sherlock
Master
do 12 jan 2012, 10:00 Bericht 
Masterdam schreef:
Ik meen dat er maximaal 45 min tot een uur iets op de weg mag liggen voordat RWS actie zet.

Nou, het zal er toch zeker geen 3 kwartier gelegen hebben. :dood:

EDIT:
Dat het er 3 kwartier mag liggen geloof ik wel, maar in die 3 kwartier moet er toch wel een rijbaan afgekruist kunnen worden... Hoe lang staat daarvoor?
Offline viffer
Master
do 12 jan 2012, 10:09 Bericht 

Dat rode kruis moet binnen 1 uur worden aangezet. Daarentegen mag het nog wel een halve dag aan blijven nadat de rijbaan weer vrij is :[

edit: bron
Offline Sherlock
Master
do 12 jan 2012, 10:18 Bericht 
Offline Ogre
Master
do 12 jan 2012, 10:30 Bericht 
Sherlock schreef:
Scaniafan schreef:

Heb ik.

waarborgfonds schreef:
Heeft u een rechtsbijstandverzekering?
Neem contact op met uw verzekeraar. Zij bekijken of uw claim bij het Waarborgfonds kan worden ingediend en als dat inderdaad mogelijk is, nemen zij met ons contact op. Zonodig schakelen zij een schade-expert in.
 [ 46 berichten ]