Pagina 1 van 1  [ 38 berichten ]
Offline egeltjes
Master
zo 18 dec 2005, 15:21 Bericht 
Stel:

Afbeelding

Het (70)-bord is afgeplakt. Wegens werkzaamheden (of zo).

Dan lijkt mij dat de wettelijk maximum-snelheid erna gewoon 100km/hr is, juist vanwege het Autoweg bord.

En dan lijkt het mij ook, ALS men na deze bebording aan het controleren is, dat je op deze manier gemakkelijk het boete-bedrag met 30km/hr kan verminderen.

Of zie ik het verkeerd?

... De lokatie van deze borden hou ik bewust nog mysterieus ...

[Toegevoegd] Datum foto: 18-dec-2005 - Eerste waarneming, ongeveer een week geleden.
[/Toegevoegd]
Offline Mr. Anderson
Die hard
zo 18 dec 2005, 15:28 Bericht 

Absoluut, het onderbord geldt niet meer. Dus die beperking van 70 km/u is niet meer van kracht. Het bovenbord maakt duidelijk dat het hier om een autoweg gaan. Standaard 100 dus.
Offline spEEdy4fun
Master
zo 18 dec 2005, 15:31 Bericht 
Hoho, de bepalingen van een autoweg gelden hier! Maar... als dit een situatie binnen de bebouwde kom is mag je maar 50 als Vmax als het 70km-bord is afgeplakt.

Je mag door het bovenste bord dan niet keren op de weg, verboden voor voetgangers, fietsers. De hele meuk iig.
Offline supermuis
Master
zo 18 dec 2005, 15:31 Bericht 
100% mee eens, maar wat is het addertje?
Offline egeltjes
Master
zo 18 dec 2005, 15:42 Bericht 
@supermuis: Ik weet dat er op het wegdeel hierachter nog wel eens gecontroleerd wordt. EN als ze dan uitgaan van 70km/hr ... tja ...

@speedy4fun: Interessante discussie: Autoweg Binnen Bebouwde Kom. Ik ging er altijd vanuit dat je dan ook wel 100km/hr mag.
En anders moet ik eerst maar zoeken naar Bebouwde Kom bordjes rond dit wegdeel. :-?
Offline spEEdy4fun
Master
zo 18 dec 2005, 16:09 Bericht 
Het was ff zoeken maar hier de volledige tekst.

Bord G03 'autoweg' (blauw met de witte auto) hoort bij de verkeersregels. Onderstaande hoort hierbij.

Volgens het RVV:

Artikel 42,lid 2: Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.

Artikel 43:
1. Het is de bestuurders verboden op een autosnelweg of autoweg hun voertuig te keren of achteruit te rijden.
2. Het is de bestuurders voorts verboden op de rijbaan van een autosnelweg of autoweg hun voertuig te laten stilstaan.
3. Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm.

Het begrip autoweg en de 100km/h moet je ff loskoppelen van elkaar. Bijvoorbeeld bij jou om de hoek... als je Haarlem binnen rijdt via de N200 staan die borden er ook met onder bord van Vmax= 50 km/h.

Het wordt vaak gebruikt bij grotere invalswegen van steden.
Offline Bika
Nieuwkomer
zo 18 dec 2005, 16:19 Bericht 
Nou rij je daar 90km en wordt geflitst. Na een week of 4-6 krijg je dan de acceptgiro binnen met de mededeling dat je 20 km te hard heb gereden en het bedrag erop vermeldt. Dan weet ik echt niet meer dat dat bord er zo stond en dat 100km de limiet is.
Offline egeltjes
Master
zo 18 dec 2005, 16:29 Bericht 
spEEdy4fun schreef:
Het begrip autoweg en de 100km/h moet je ff loskoppelen van elkaar. Bijvoorbeeld bij jou om de hoek... als je Haarlem binnen rijdt via de N200 staan die borden er ook met onder bord van Vmax= 50 km/h.

Maar dat loskoppelen, dat doe ik juist niet.
Tenzij er zo'n A1-bord staat (maximum-snelheid).
Op de Alkmaarse randweg (N9 N242 N245) staan ook G3-borden [Autoweg] met het bord (70) eronder.
Dan is het duidelijk dat je niet harder mag dat 70km/hr (correctie en flits-minima niet meegerekend :lol: ).

Bij de N244 staan juist G3-borden [Autoweg] met die auto erop en verder geen enkel onderbord.
- Waar is dan dat wets-artikel waarin staat dat je op een autoweg maximaal 100km/hr mag behalve ....
- Of het wets-artikel waarin staat dat je binnen een bebouwde kom maximaal 50km/hr mag, behalve ...
Offline egeltjes
Master
zo 18 dec 2005, 16:30 Bericht 
Bika schreef:
Nou rij je daar 90km en wordt geflitst. Na een week of 4-6 krijg je dan de acceptgiro binnen met de mededeling dat je 20 km te hard heb gereden en het bedrag erop vermeldt. Dan weet ik echt niet meer dat dat bord er zo stond en dat 100km de limiet is.

Vandaar ook dat ik er juist nu een foto van gemaakt heb, om degene die daar WEL geflitst zijn van bewijs-materieel te voorzien.
ALS mijn redenatie tenminste klopt - ik ben nu nog argumenten aan het (zeg maar) inventariseren.
Offline spEEdy4fun
Master
zo 18 dec 2005, 16:36 Bericht 
Dan kan het beste ff hier speuren. Daar is het allemaal te vinden. :wink:
Offline spEEdy4fun
Master
zo 18 dec 2005, 16:41 Bericht 
Je komt wel vaker combinaties van borden tegen ....

[img]http://webmanager.trendesign.nl/vermolengroep/images/Nunspeet-wilde-zwijn-001[1].gif[/img]

:lol:
Offline Dave
FS Webmaster
zo 18 dec 2005, 16:44 Bericht 
Geen legaal bord ... maarre is dat jouw auto op die foto?
Offline spEEdy4fun
Master
zo 18 dec 2005, 16:47 Bericht 
Klopt, geen legaal bord maar had het nog niet eerder gezien met de waarschuwing voor overspringende wilde zwijnen. Auto is absoluut niet van mij.
Offline radarlove
Master
zo 18 dec 2005, 17:12 Bericht 

egeltjes schreef:
- Waar is dan dat wets-artikel waarin staat dat je op een autoweg maximaal 100km/hr mag behalve ....
- Of het wets-artikel waarin staat dat je binnen een bebouwde kom maximaal 50km/hr mag, behalve ...

RVV art 20 en 21: Vmax 100 geldt alleen voor autowegen buiten BBK, binnen BBK moet je dus gewoon 50 kruipen.

//Overigens speelt deze situatie niet bij autosnelwegen, die mogen volgens het "uitvoeringsbesluit BABW inz verkeerstekens" niet binnen BBK liggen. Autowegen dus wel.
Offline egeltjes
Master
zo 18 dec 2005, 19:58 Bericht 
radarlove schreef:
RVV art 20 en 21: Vmax 100 geldt alleen voor autowegen buiten BBK, binnen BBK moet je dus gewoon 50 kruipen.

Dat wordt dus ff speuren naar Bebouwde Kom borden.
Offline WNS2.0D
Master
zo 18 dec 2005, 21:07 Bericht 
spEEdy4fun schreef:

[img]http://webmanager.trendesign.nl/vermolengroep/images/Nunspeet-wilde-zwijn-001[1].gif[/img]

ken een vergelijkbaar bord in de buurt van wijkel. groenzone noemen ze dat geloof ik :huh:

geen idee wat ik ermee moet. die weg is goed met 70-80 km/h te doen dus dat doe ik dan ook.
Offline Busje
Master
zo 18 dec 2005, 21:21 Bericht 
WNS2.0D schreef:
spEEdy4fun schreef:

ken een vergelijkbaar bord in de buurt van wijkel. groenzone noemen ze dat geloof ik :huh:

geen idee wat ik ermee moet. die weg is goed met 70-80 km/h te doen dus dat doe ik dan ook.

Gewoon > 60 rijden, bord heeft een verwachting maar geen rechtskracht, ik zal er eens eentje binnen de bebouwde kom ophangen O:)
Offline spEEdy4fun
Master
zo 18 dec 2005, 21:38 Bericht 
Ik vind het een beetje een 'milieu-defensie-achtig' bord. Groene rand rond een snelheid... dus hier rijden met snelheid vanaf 60 km/h and up! :wink:
Offline lobotm
Master
zo 18 dec 2005, 22:12 Bericht 
spEEdy4fun schreef:
Ik vind het een beetje een 'milieu-defensie-achtig' bord. Groene rand rond een snelheid... dus hier rijden met snelheid vanaf 60 km/h and up! :wink:

Het is niet voor niets met een groene rand dus dat houd in niet treuzelen minimaal 60 rijden. O:)
Offline egeltjes
Master
ma 19 dec 2005, 17:41 Bericht 
Ikzelf schreef:
radarlove schreef:

Gevonden. Zo'n 200meter ervoor staat een bord Einde Bebouwde Kom.
Dus ... Betreffende foto van mij is buiten bebouwde kom. (70)-bord is afgeplakt. -> Max-snelheid is 100km/hr. Toch?
Offline lobotm
Master
ma 19 dec 2005, 17:53 Bericht 
egeltjes schreef:
Ikzelf schreef:
radarlove schreef:

Gevonden. Zo'n 200meter ervoor staat een bord Einde Bebouwde Kom.
Dus ... Betreffende foto van mij is buiten bebouwde kom. (70)-bord is afgeplakt. -> Max-snelheid is 100km/hr. Toch?

Volgens mijn beperkte verkeerskennis O:) heb je gelijk egeltjes.
Offline kiel
Respect
ma 19 dec 2005, 18:15 Bericht 

egeltjes schreef:
Stel:

Afbeelding

Het (70)-bord is afgeplakt. Wegens werkzaamheden (of zo).

Dan lijkt mij dat de wettelijk maximum-snelheid erna gewoon 100km/hr is, juist vanwege het Autoweg bord.

En dan lijkt het mij ook, ALS men na deze bebording aan het controleren is, dat je op deze manier gemakkelijk het boete-bedrag met 30km/hr kan verminderen.

Of zie ik het verkeerd?

... De lokatie van deze borden hou ik bewust nog mysterieus ...

[Toegevoegd] Datum foto: 18-dec-2005 - Eerste waarneming, ongeveer een week geleden.
[/Toegevoegd]

Stuur de foto naar de lokale politie en vraag hoe hard je er nu mag rijden.

Mark
Offline Matthijs
Master
ma 19 dec 2005, 18:25 Bericht 

Overigens is het natuurlijk wel aantrekkelijk om er eens met zijn alle s'nachts eropuit te trekken met zwart tape O:)
Offline egeltjes
Master
ma 19 dec 2005, 19:08 Bericht 
kiel schreef:
Stuur de foto naar de lokale politie en vraag hoe hard je er nu mag rijden.

Ik weet dat ze zo'n 300 meter verderop wel eens staan te controleren.

Dus ik zou het sneu vinden dat de betreffende controleur vanaf nu zijn setje gaat aanpassen op de hogere snelheid (of de tape eraf gaat trekken).
Want een zo'n controleur wilt "natuurlijk" :lol: voorkomen dat justitie een flink aantal bezwaren gaat ontvangen (en dus inkomen gaat missen).
Offline egeltjes
Master
ma 19 dec 2005, 19:10 Bericht 
Fastmatti schreef:
Overigens is het natuurlijk wel aantrekkelijk om er eens met zijn alle s'nachts eropuit te trekken met zwart tape O:)

Stoerder zou zijn om de tape erop te plakken, terwijl ze aan het controleren zijn. En daarna vrolijk een repo maken. Maar dat doen wij hier bij FS natuurlijk niet. 8) 8)
Offline lobotm
Master
ma 19 dec 2005, 19:35 Bericht 
egeltjes schreef:
Fastmatti schreef:

Stoerder zou zijn om de tape erop te plakken, terwijl ze aan het controleren zijn. En daarna vrolijk een repo maken. Maar dat doen wij hier bij FS natuurlijk niet. 8) 8)

Dus met wat lef kunnen we weer 120 rijden op de hoofdrijbaan op de a12 :thumb: ow wacht dit is uiteraard geen aanmoediging om dit daadwerkelijk te gaan doen.
Offline egeltjes
Master
do 22 dec 2005, 18:08 Bericht 
Voor wie wilt weten waar dit is, dit is op de N245, de weg Alikmaar ri Schagen. En wel tussen HMP20.0 (afslag met de N508, route naar Heerhugowaard en N242) en HMP20.8 (Afslag Daalmeer, Vronermeer)

Afbeelding
Genomen vanaf de overzijde van de weg. Rechts is de zijstraat N508 (Nollenweg) te zien.

Afbeelding
En hier het volledige wegbeeld. Autoweg, Afgeplakt (70)-bord en HMP20.0. Dit is buiten de bebouwde kom, dus (conclusie) toegestane max-snelheid is 100km/hr.

Ze staan hier wel eens te controleren bij HMP20.3, dus een bezwaarschrift is wel de moeite waard.
Offline ArieWillem
Weet de weg
do 22 dec 2005, 18:46 Bericht 
met deze argumenten en bewijzen kunnen ze je niks maken.
dus idd overschreden snelheid - 30 km/h

heb je de brief van CJIB al binnen dan? wie weet reed je 104 km/h en hebben ze je voor 1km/h geflits (na correctie enzo).
Offline jan jansen
Master
do 22 dec 2005, 18:53 Bericht 
Nog ff ter info: Voor m'n theorie-examen heb ik moeten leren dat een autoweg buiten de bebouwde kom 100 km/u is en een autoweg binnen de bebouwde kom 70. Bij die autowegen binnen de bebouwde kom is dat alleen meestal wel nog een keer aangegeven omdat de meeste mensen dat niet weten.

Heeft verder geen betrekking op deze situatie natuurlijk omdat we hier buiten de bebouwde kom zitten.

Overigens laatst waren ze op dat 50-stuk bij Naarden-West ah werk. Daar mocht je toen maar 30. Het betreft hier een weg buiten de bebouwde kom waar ah begin een gewoon 50-bord staat. Nu stond er na de werkzaamheden een bord "einde alle verboden". Daaruit heb ik opgemaakt dat ik nu 80 mocht ondanks dat je er normaal maar 50 mag. Meeste weggebruikers zijn zo geindoctrineerd en ingeslapen dat ze 't daar echter niet mee eens waren en weer 50 gingen suffen na de werkzaamheden.

Maar ik zit toch wel juist met m'n tachtig? Het is toch niet zo dat er voor een bord "einde alle verboden" na tijdelijke verboden voor werkzaamheden andere regels gelden?

Een beetje opletten op de snelweg kan ook geen kwaad trouwens. Regelmatig staat er geen 100-bord bij een oprit maar is ook niet aangegeven dat je weer 120 mag.
Offline dexter79
Master
do 22 dec 2005, 23:29 Bericht 
jan jansen schreef:
Nog ff ter info: Voor m'n theorie-examen heb ik moeten leren dat een autoweg buiten de bebouwde kom 100 km/u is en een autoweg binnen de bebouwde kom 70. Bij die autowegen binnen de bebouwde kom is dat alleen meestal wel nog een keer aangegeven omdat de meeste mensen dat niet weten.
Vreemd verhaal. Ik ben er heilig van overtuigd dat een autoweg binnen bebouwde kom gewoon 50 is, en de gemeente Hilversum is dat ook. Ze hebben namelijk op het laatste stuk N201 / Diependaalselaan (het gedeelte dat op de A27 uitkomt en eigenlijk al 15 jaar A80 had moeten heten) een jaar of 6 terug ook de 70-borden weggehaald en de eerste paar weken elke dag staan flitsen (en de gemiddelde automobilist is toen bekeurd op 20 km/u te hard). Ze staan er nog steeds regelmatig en volgens mij is het ook echt 50 ondanks dat het een autoweg is, omdat het namelijk binnen de bebouwde kom zit.

jan jansen schreef:
Overigens laatst waren ze op dat 50-stuk bij Naarden-West ah werk. Daar mocht je toen maar 30. Het betreft hier een weg buiten de bebouwde kom waar ah begin een gewoon 50-bord staat. Nu stond er na de werkzaamheden een bord "einde alle verboden". Daaruit heb ik opgemaakt dat ik nu 80 mocht ondanks dat je er normaal maar 50 mag. Meeste weggebruikers zijn zo geindoctrineerd en ingeslapen dat ze 't daar echter niet mee eens waren en weer 50 gingen suffen na de werkzaamheden.

Maar ik zit toch wel juist met m'n tachtig? Het is toch niet zo dat er voor een bord "einde alle verboden" na tijdelijke verboden voor werkzaamheden andere regels gelden?
Hier heb je absoluut gelijk in.

Die situatie daar is ook jarenlang erg grappig geweest: kom je van de snelweg af, eerst 70, daarna afslag Churchillstraat zonder herhalingsbord oftewel gewoon weer 80, totdat je binnen de bebouwde kom zat. Toen ze die snelheid terugbrachten naar 50 zijn ze het herhalingsbord helaas niet vergeten.

Net zo iets vreemds kom je een kilometer of twee verderop tegen, bij de Hakkelaarsbrug in Muiderberg. Vanaf alle vijf de kanten (Naarderstraatweg, Naardervaart, Googweg, De Goog, Zuidpolderweg) kom je eerst een snelheidsbeperkingsbord tegen van 70 km/h, en daarna een bord ingang bebouwde kom. Rij je deze wegen de andere kant op, kom je de tegenovergestelde borden tegen (dus achtereenvolgens einde bebouwde kom, einde 70). Maar die borden 'einde 70' zijn absoluut nergens voor nodig. Toch lijkt iedereen te denken dat je die eerste paar honderd meter maar 70 mag.
Offline Tosty_82
Respect
do 22 dec 2005, 23:38 Bericht 
hoe zit het dan met:
Afbeelding

:o :lol: :biertje:
Offline gigabert
FS medewerker
vr 23 dec 2005, 9:35 Bericht 
Tosty_82 schreef:
hoe zit het dan met:
Afbeelding

50+70 = 120 pm/pu
Offline jan jansen
Master
vr 23 dec 2005, 13:09 Bericht 
dexter79 schreef:
jan jansen schreef:
Vreemd verhaal. Ik ben er heilig van overtuigd dat een autoweg binnen bebouwde kom gewoon 50 is, en de gemeente Hilversum is dat ook. Ze hebben namelijk op het laatste stuk N201 / Diependaalselaan (het gedeelte dat op de A27 uitkomt en eigenlijk al 15 jaar A80 had moeten heten) een jaar of 6 terug ook de 70-borden weggehaald en de eerste paar weken elke dag staan flitsen (en de gemiddelde automobilist is toen bekeurd op 20 km/u te hard). Ze staan er nog steeds regelmatig en volgens mij is het ook echt 50 ondanks dat het een autoweg is, omdat het namelijk binnen de bebouwde kom zit.

Zal ik het weekend eens even dat boek erbij pakken om het nog eens na te kijken. Kan me trouwens niet herinneren dat daar autoweg-borden staan, maar dat zal wel als jij dat zegt.

dexter79 schreef:
Rij je deze wegen de andere kant op, kom je de tegenovergestelde borden tegen (dus achtereenvolgens einde bebouwde kom, einde 70). Maar die borden 'einde 70' zijn absoluut nergens voor nodig. Toch lijkt iedereen te denken dat je die eerste paar honderd meter maar 70 mag.

Die borden vond ik inderdaad ook al zinloos altijd. Maar zo ken ik wel meer zinloze borden. Als je loosdrecht uitgaat staan er ook grote borden 80 op sommige plekken omdat er anders mensen 50 blijven rijden. Je hebt daar zelfs na scherpe bochten met adviessnelheid 50 weer borden einde alle verboden en borden 80...
Offline ArieWillem
Weet de weg
za 24 dec 2005, 0:30 Bericht 
dus er wordt zowaar een keer gestimuleerd om harder te rijden dan de meeste mensen doen?? zo zo :thumb:
Offline Harold
FS Meldingen
za 24 dec 2005, 9:00 Bericht 
Is bord autoweg niet gewoon 100 km/h tenzij anders vermeld door een onderbord? Ook binnen de bebouwde kom?
Offline garage
Master
za 24 dec 2005, 9:12 Bericht 
Tosty_82 schreef:
hoe zit het dan met:
Afbeelding

Lijkt mij niet in NL. Ik vermoed dat er normaal een onderbord voor vrachtwagens bij hangt.

Ik zou bij zoiets toch niet boven de 50 gaan denk ik (Als er gecontroleerd wordt.)
Offline dexter79
Master
za 24 dec 2005, 12:58 Bericht 
Harold schreef:
Is bord autoweg niet gewoon 100 km/h tenzij anders vermeld door een onderbord? Ook binnen de bebouwde kom?
Nope.

Even opgezocht, en het RVV zegt er het volgende over.

RVV artikel 20 schreef:
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, 30 km per uur.

RVV artikel 21 schreef:
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 120 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, 40 km per uur.

Er wordt dus binnen de bebouwde kom geen onderscheid gemaakt tussen verschillende wegsoorten, en buiten de bebouwde kom wel. Dus alleen buiten de bebouwde kom geldt voor de wegsoort 'autoweg' de snelheid van 100 km/u, en binnen de bebouwde kom geldt de snelheid die gewoon altijd voor binnen de bebouwde kom geldt.
Offline egeltjes
Master
wo 04 jan 2006, 16:27 Bericht 
Afbeelding

Ik zag bij de flitsers (en hoorde op SlamFM) de volgende melding:
Citaat:
Meldingen van vandaag: 04/01/06
radar nh n245 alkmaar ri schagen thv hmp 20.2 bij vroonermeer (dynamike) 13:10:12

En al sinds tweede kerstdag is het plakband weggehaald op het (70)-bord weggehaald. De wettelijke toegestane maximum snelheid hier is weer 70km/hr.

Dus misschien heeft het Spee-team NHN of de wegbeheerders hier ook dit topic gelezen (of is erover getipt).
Kan ook zijn dat de werkzaamheden afgelopen zijn. Sinds deze week hangen er mooie wegwijs-borden over de weg.

Iets zegt mij dat daar ook weer mooie webcams achter kunnen hangen. :evil:
 [ 38 berichten ]