Pagina 1 van 1  [ 22 berichten ]
Offline Maserati Teun
FS medewerker
ma 05 dec 2005, 17:22 Bericht 
Verlichting

Feit: op de autosnelwegen voelt 8% van de weggebruikers zich 's nachts onveilig, met name vanwege slechte verlichting

Alle motorvoertuigen, bromfietsen en brommobielen moeten verlichting voeren, ’s nachts en overdag bij slecht zicht, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

Over verlichting bestaan nogal wat misverstanden. In het Voertuigreglement staat precies aan welke eisen een voertuig moet voldoen. Alle naar voren gerichte lichten moeten geel of wit zijn; alle naar achter gerichte verlichting moet rood zijn - alleen het achteruitrijdlicht mag geel of wit zijn. De mogelijkheden om daar vanaf te wijken en de verlichting naar eigen smaak aan te passen, zijn zeer beperkt. Zo is decoratieverlichting en verlichting onder de auto niet toegestaan. Onjuiste verlichting op het voertuig kan reden zijn voor afkeuring bij de APK.

Verplichting mistachterlichten op caravan of aanhanger?
In de meeste gevallen is mistverlichting op caravan/aanhanger verplicht. Er is één uitzondering: caravans of aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg die vóór 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, zijn niet verplicht om mistachterlichten aanwezig te hebben. Overigens blijft de regel van kracht dat mistverlichting alleen aangezet mag worden bij een zicht van 50 meter of minder. Voor oldtimercaravans geldt geen uitzondering op deze regel. Fietslastdragers op de trekhaak hoeven geen mistachterlichten aanwezig te hebben. Tot 1 juli 2006 zal er op aanhangwagens en caravans van minder dan 750 kg wat mistachterlichten betreft geen handhaving plaatsvinden.

Gebruik verlichting
Ook met het gebruik van de verlichting kan er veel mis gaan. Op de weg kom je bijvoorbeeld regelmatig mensen tegen die hun mistverlichting verkeerd gebruiken. Verkeerd gebruik van de verlichting kan een boete opleveren. Daarom een overzicht van wat wel en wat niet mag:

* Dimlicht: overdag toegestaan en ’s nachts verplicht. Vooral motorrijders doen er goed aan om altijd hun dimlicht te laten branden, zodat ze beter opvallen.
* Groot licht: mag alleen ’s nachts gebruikt worden, behalve bij tegenliggers of wanneer op korte afstand een ander voertuig wordt gevolgd (dus ook fietsers en bromfietsers). Onder deze voorwaarden mag groot licht zowel binnen als buiten de bebouwde kom gevoerd worden.
* Dagrijlichten: mogen gevoerd worden bij daglicht en moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten worden ontstoken. Dagrijlichten zijn te herkennen aan de lettercode ‘RL’ op het lampglas.
* Mistlichten: mogen alleen gevoerd worden als de weersomstandigheden daar aanleiding toe geven. De mistlichten voor mogen alleen branden bij mist, sneeuwval of regen, als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd. Het mistachterlicht mag alleen gevoerd worden bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag het mistachterlicht niet gebruikt worden.
* Achterlichten en kentekenplaatverlichting: moet altijd gelijktijdig branden met grootlicht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
* Parkeerverlichting: is verplicht bij parkeren buiten de bebouwde kom, ’s nachts en bij slecht zicht overdag.
* Breed- en verstralers: dit zijn geen begrippen die in de wet staan en formeel mag deze verlichting niet gevoerd worden. Als er een F of B in het lampglas staat, worden ze beschouwd als mistlichten. Ontbreekt die code, dan worden ze beschouwd als grootlicht. Als je deze lampen al gebruikt, zorg er dan voor dat je ze alleen gebruikt volgens de regels van mist- c.q. groot licht.

BRON: http://www.bannedsite.nl/?s=37&gw=bvom
Offline OlieTankeR
Master
ma 05 dec 2005, 17:28 Bericht 

Beetje jammer bericht.

Waar ik me namelijk het meest aan stoor is het gebrek aan verlichting van de snelweg.
Zo zijn er stukken A12 (en A15) zonder verlichting. Je kan dus in het donker niet het verloop van de weg volgen. (iets met vogels en nachtrust ofzo)

Ik denk dat dat eerder het onveilige gevoel geeft dan een stuk achterlicht..
Maar dat is mijn persoonlijke mening dan natuurlijk.
Offline Varkentjes
FS medewerker
ma 05 dec 2005, 17:31 Bericht 
Weer wat geleerd.

Grootlicht mag dus 's nachts bibk gebruikt worden, deed ik nooit omdat ik dacht dat dat niet toegestaan was.

Er bestaan tegenwoordig dus 'dagrijlichten', nog nooit van gehoord. Is er iemand die dat soort lampen al heeft?
Offline Maserati Teun
FS medewerker
ma 05 dec 2005, 17:36 Bericht 
OlieTankeR schreef:
Beetje jammer bericht.

Waar ik me namelijk het meest aan stoor is het gebrek aan verlichting van de snelweg.
Zo zijn er stukken A12 (en A15) zonder verlichting. Je kan dus in het donker niet het verloop van de weg volgen. (iets met vogels en nachtrust ofzo)

Klopt in Gelderland is een groot deel van de A12 onverlicht. Mij is verted geworden dat dit te maken heeft met de dieren op de Veluwe. De dieren zouden zich storen aan het licht als ze moeten slapen.
Offline Varkentjes
FS medewerker
ma 05 dec 2005, 17:44 Bericht 
OlieTankeR schreef:
Beetje jammer bericht.

Hmm, klinkt misschien gek, maar ik rij liever op zo'n onverlichte weg, dan 1 met verlichting. De autolampen geven voldoende zicht en ik kan me beter concentreren dan met dat geflits in je ruiten.

Is ook nog beter voor het milieu :x
Offline Janinho
Die hard
ma 05 dec 2005, 19:55 Bericht 

Ik mis een regel: grootlicht mag ook gebruikt worden om linksplakkers er op te attanderen dat er rechts ruimte zat is :wink:
Offline Roaddevil
Die hard
ma 05 dec 2005, 20:16 Bericht 

OlieTankeR schreef:
Beetje jammer bericht.

Je bedoelt hiermee dat het overgrote deel van de snelwegen rond de randsteden enz. wel verlicht is ? Ik vindt dat pure onzin. De autolichten geven voldoende licht. Dat is nou energieverspilling. Bij afritten en knooppunten oke, maar voor de rest lekker donker houden. Ook fijner voor de mens, want waar is het nou nog 'echt donker' tegenwoordig ?
Offline ibizaking
Master
ma 05 dec 2005, 20:28 Bericht 

Citaat:
Er bestaan tegenwoordig dus 'dagrijlichten', nog nooit van gehoord. Is er iemand die dat soort lampen al heeft?

Zitten op de nieuwe Audi A^4 en A6, lijkt veel op dimlicht, maar de achterlichten branden dan niet.
Offline OlieTankeR
Master
di 06 dec 2005, 0:13 Bericht 

De A12 heb ik niet zon probleem mee overigens.

Volgens mij is het een stuk op de A15 wat enigzins heuvelig is, en ook soort van bochtig (alles relatief natuurlijk)
Maar daardoor is de loop van de weg moeilijker te volgen.

Ik kijk liever voor me, dan in me lichtbundel op de snelweg...
Alles wat daarin komt ga je toch gegarandeerd raken. (behalve de zijkant dan)
Offline pASCII
Master
di 06 dec 2005, 9:57 Bericht 
Janinho schreef:
Ik mis een regel: grootlicht mag ook gebruikt worden om linksplakkers er op te attanderen dat er rechts ruimte zat is :wink:

Helemaal mee eens. Met name als het regent is verlichting langs de weg rete irritant. Zonder te wisseren heb je in het donker prima zicht, maar door de verstrooiing van de wegverlichting in de druppels zie je dan niks meer en moet je weer wisseren. Vaak is de ruit dan net niet nat genoeg en zet je weer een gezellig laagje rubber af op de ruiten.
Nee, doe mij maar geen verlichting. Wel 'katteogen'in de kantlijn of hele kleine lampjes langs de weg (zoals op de A12 tussen Maarsbergen en Doorn).
Offline Sandeman
FS medewerker
di 06 dec 2005, 10:20 Bericht 
Citaat:
Ook met het gebruik van de verlichting kan er veel mis gaan. Op de weg kom je bijvoorbeeld regelmatig mensen tegen die hun mistverlichting verkeerd gebruiken. Verkeerd gebruik van de verlichting kan een boete opleveren.

Ook met het gebruik van de verlichting kan er veel mis gaan. Op de weg kom je bijvoorbeeld regelmatig mensen tegen die hun mistverlichting verkeerd gebruiken. Verkeerd gebruik van de verlichting kan verwarring of ergernis veroorzaken bij medeweggebruikers, dit willen we zoveel mogelijk voorkomen en daarom kan u daarop worden bekeurd.

Zoek de verschillen :D

Verder wel mooi dat het eens duidelijk wordt uitgelegd.
Offline pASCII
Master
di 06 dec 2005, 10:33 Bericht 
Het was zondag ook weer eend goed duidelijk hoe dom sommige weggebruikers achter het stuur zitten. Het regende flink, iedereen had z'n ruitenwissers aan en een flink aantal zilver-grijze auto's voerde daarbij géén verlichting... Onnozelaars!
Offline garage
Master
di 06 dec 2005, 10:38 Bericht 
Er rijden serieus nog steeds mensen rond die vinden dat zolang de straatverlichting niet brand, de auto verlichting ook niet hoeft te branden. :evil:

En ik ken ze ja, persoonlijk ook nog :x :x

Sorry schoonpa... je weet hoe ik erover denk :nono:
Offline biebel
Master
wo 07 dec 2005, 22:44 Bericht 
I know!!! Heel irritant!
Zien en gezien worden verhoogt het gevoel van veiligheid.

Ook irritant en heel gevaarlijk: harde regen, geen lichten en toch kleven en opduwen.
Blijf altijd ver achter dat soort mensen. Waarom haast? Je zit toch droog? (cabrio even niet meegerekend)

Greetz
Carin
Offline Sharagath
Pro
wo 07 dec 2005, 23:15 Bericht 
A12 zaterdag nacht nog gehad.

tering wat en ramp;
-motregen
-geen verlichting

gelukkig heb ik mijn XENON nog, je ziet een puik meer.
eerst in een corsatje met standaard verlichting gereden :evil: :evil: ziet geen ruk

elke keer als ik in de auto stap gaat na het starten gelijk mijn linkerhand naar de verlichtings hendel(uit gewoonte)
Offline Marcel
FS medewerker
wo 07 dec 2005, 23:17 Bericht 
Xenon, lijkt me prachtig.
Offline tha steef
Master
wo 07 dec 2005, 23:52 Bericht 
Varkentjes schreef:
OlieTankeR schreef:
Beetje jammer bericht.

Hmm, klinkt misschien gek, maar ik rij liever op zo'n onverlichte weg, dan 1 met verlichting. De autolampen geven voldoende zicht en ik kan me beter concentreren dan met dat geflits in je ruiten.

Is ook nog beter voor het milieu :x

Ja ik ook.... goede reflector paaltjes doen wonderen....
Offline squaddie
Die hard
do 08 dec 2005, 14:13 Bericht 

Blijkbaar ben ik niet de enige die het prettig vindt om in het donker te rijden zonder straatverlichting.
Offline Dave
FS Webmaster
za 10 dec 2005, 1:54 Bericht 
Sorry maar de A12 is toch behoorlijk recht te noemen, waar heb je die verlichting voor nodig :huh:

Soms rijden er daar mensen met groot licht (ook op de A6 trouwens) ... Dan denk ik "ttsssjjj"...
Offline Sharagath
Pro
za 10 dec 2005, 1:59 Bericht 
Fortuynlijk schreef:
Xenon, lijkt me prachtig.

is het ook als je ook zorgt dat het goed afgesteld is en je koplampen schoon zijn.

vanmiddag hefige mist gehad, mistlampjes/kikkerogen deden niet veel.
maar de "beams" van de xenons was geweldig :thumb:

wit valt veel meer op(strepen op de weg dus0
Offline Sharagath
Pro
za 10 dec 2005, 2:01 Bericht 
Dave schreef:
Sorry maar de A12 is toch behoorlijk recht te noemen, waar heb je die verlichting voor nodig :huh:

Soms rijden er daar mensen met groot licht (ook op de A6 trouwens) ... Dan denk ik "ttsssjjj"...

als je niet echt bekend bent en moe, is alles lastiger dan het lijkt....

groot licht snap ik zoieso niet :roll: :roll: :roll: O:) O:)
Offline Jurjen
FS medewerker
zo 11 dec 2005, 16:43 Bericht 
Zonet ook, halfschemerig en toch rijden er mensen zonder licht, laat ze dit es aanpakken, en ook richting aangeven op de rotonde, laat ze hier es op controleren, kunnen ze ook flink op verdie... euh veiligheid letten.

Zulke mensen krijgen voortaan van mij wel het grote licht in hun smoel :evil:
 [ 22 berichten ]