Pagina 2 van 2  [ 73 berichten ]
Offline Vroeg op
Master
zo 15 mei 2011, 16:02 Bericht 
tjappie (Guus) schreef:
groot vordeel voor ons (als hulpverlener)

Wat doe jij dan tegenwoordig?
Offline Mikkie
Master
zo 15 mei 2011, 16:59 Bericht 
Cygnum schreef:
Politie is, met alle respect, minder belangrijk dan een brandweerwagen of ambulance.

Want die kunnen niet onderweg zijn naar een gewapende overval? Of naar een gijzeling?
Offline Gifpen
Master
zo 15 mei 2011, 17:17 Bericht 
Cygnum schreef:
Als het politie is, zou ik het overigens niet hebben gedaan. Politie is, met alle respect, minder belangrijk dan een brandweerwagen of ambulance.

Zo'n stellig standpunt vind ik zorgwekkend. In de praktijk is bij reanimaties de politie in de meeste gevallen het eerste ter plaatse en begint de reanimatie minuten voordat de ambu er is. En juist die eerste minuten zijn zo belangrijk. En idd zijn alle politie voertuigen voorzien van AED. Je moet je blik dus echt verruimen. Nogmaals, ik rij niet met toeters en bellen omdat ik daar persoonlijk belang bij heb. Er is sprake van het belang van een medemens dat ik onderweg ben. Ik snap dan ook niet zo goed dat je medemens nadeel moet ondervinden van het feit dat jij onderscheid maakt tussen politie, brandweer of ambulance :roll:
Offline Lucky1
Master
zo 15 mei 2011, 18:02 Bericht 
dank voor de input vanuit de hulpverleners & politie. Ik hoop er nooit gebruik van hoeven te maken. Ik zou zelfs nog wel door rood rijden - ook met een RLC - en als de boete voor de rechter overeind blijft staan zoals Mofkap aan geeft, dan hoop ik alleen dat mijn actie wel zinvol is geweest.
Offline Kenji
Master
zo 15 mei 2011, 18:39 Bericht 
Je hoeft toch ook niet het kruispunt helemaal over te steken bij rood met blauwblauw achter je?
Als je gewoon voor de streep stilstaat, je passeert de streep stapvoets en gaat schuin voor de stopstreep staan, zal de RLC niet afgaan ook.

Ik ga, ongeacht welk type blauwblauw er aankomt, aan de kant. Ik ben, in tegenstelling tot sommige andere mensen, niet zo verbitterd dat ik opzettelijk de politie blijf blokkeren.
Als ik een bekeuring krijg, laat ik het voorkomen na de WOB (tevens zal ik kenteken van de politieauto en het tijdstip van de doorroodrijding noteren). Een beetje rechter zal de bekeuring teniet doen (of de bekeuring laten staan en het sanctiebedrag op 0 euro zetten).
De rechter die de bekeuring laat staan zal een flinke zuurpruim zijn.
Offline Masterdam
Master
zo 15 mei 2011, 22:03 Bericht 
Lachwekkend dat er mensen zijn die erop in gaan als iemand politie geen hulpverlener noemt. Dat soort dwazen ga je toch niet serieus nemen?

Of het je vrienden zijn of niet, iedere debiel kan binnen een minuut 100 redenen bedenken waar Oom Agent best wel eens handig zou kunnen zijn. Waarschijnlijk ook 200 waarvoor ze irritant zijn, maar het is niet aan jou om te gokken waarnaar hij/zij onderweg is.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
zo 15 mei 2011, 22:04 Bericht 
Masterdam schreef:
Lachwekkend dat er mensen zijn die erop in gaan als iemand politie geen hulpverlener noemt. Dat soort dwazen ga je toch niet serieus nemen?

Heb je vanavond Peter R. de Vries gezien? Daar werd de politie even hard onderuit gehaald omdat ze weken niets deden aan een diefstal terwijl de dader bekend was.
Offline Masterdam
Master
zo 15 mei 2011, 22:13 Bericht 
^^ Mijn bericht bestond uit twee alinea's he?
Offline Cygnum
Pro
zo 15 mei 2011, 22:44 Bericht 
Gifpen schreef:
Zo'n stellig standpunt vind ik zorgwekkend. In de praktijk is bij reanimaties de politie in de meeste gevallen het eerste ter plaatse en begint de reanimatie minuten voordat de ambu er is. En juist die eerste minuten zijn zo belangrijk. En idd zijn alle politie voertuigen voorzien van AED. Je moet je blik dus echt verruimen.
Ik ben op de hoogte van het feit dat in de meeste regio's de politie AED's in hun voertuig hebben zitten. Maar, zoals ik al zei: in Rotterdam-Rijnmond is de brandweer voorzien van AED, niet de politie (of nog niet). Bovendien: ik heb het over mijn handelen in exact dezelfde situatie, dus op een andere moment zou ik niet hetzelfde hebben gehandeld. In die gevallen zou ik alles doen wat binnen de grenzen van de regelgeving mag, maar meer ook niet. Dus zal ik ook niet over een doorgetrokken streep gaan, over de vluchtstrook rijden, door rood rijden, etc. Voor een brandweerwagen of een ambulance zou ik dat wel doen indien er geen andere oplossing is.

Citaat:
Nogmaals, ik rij niet met toeters en bellen omdat ik daar persoonlijk belang bij heb.

Wil je dat ook even aan je collega's doorgeven die misbruik van hun bevoegdheid maken? Het zijn je collega's waardoor ik minder positief ben gaan denken over de politie. Niet door jou trouwens. Wat ik uit jouw berichten haal is altijd top :thumb:

Citaat:
Er is sprake van het belang van een medemens dat ik onderweg ben. Ik snap dan ook niet zo goed dat je medemens nadeel moet ondervinden van het feit dat jij onderscheid maakt tussen politie, brandweer of ambulance :roll:
Wellicht komt dat omdat de politie niet alleen de taak van hulpverlener, maar ook van handhaver heeft. Deze dubbelrol in combinatie met een licht God-complex bij sommigen, betekent helaas dat die agenten beide taken tegelijk denken te kunnen doen, terwijl ze dat juist niet moeten doen. Op het moment dat je als agent naar een prio-melding onderweg bent, moet je niet op de rit er naartoe gaan bekeuren. Zolang dergelijke situaties blijven voorkomen, staan agenten minder hoog op de ladder dan brandweer en ambulance, omdat brandweer en ambulance enkel als taak hebben om hulp te verlenen. Agenten staan er net onder.

Even voor de goede orde: indien een agent duidelijk hulp verleent of hulp behoeft, zal ik hem eerder assisteren dan in de weg lopen of niets doen. Dat zit in mijn aard.
Offline regiorunner
Master
zo 15 mei 2011, 22:46 Bericht 
tjappie (Guus) schreef:
Bij elke opstopping gewoon wat afstand houden op voorganger zodat je makkelijker op zij kan gaan voor hulpdiensten, is een kleine moeite, groot vordeel voor ons (als hulpverlener

BEEE-EM-WEEEE!!!!! Houdt die deur nou eens dicht.
:duh:
Offline A(u)30#
Master
zo 15 mei 2011, 23:00 Bericht 
Aan de firma D&E : nieuw slot op de kelderkast aanbrengen.
Hij kan weer lopen....
:lol:
Offline Fopspee(n)
Master
zo 15 mei 2011, 23:09 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Heb je vanavond Peter R. de Vries gezien? Daar werd de politie even hard onderuit gehaald omdat ze weken niets deden aan een diefstal terwijl de dader bekend was.

Joh....gewoon incidentje. Zo doen ze anders nooit :x
Offline Gifpen
Master
zo 15 mei 2011, 23:40 Bericht 
@Cygnum:
Oké, duidelijk verhaal.
Offline Ducantoni
Master
ma 16 mei 2011, 0:38 Bericht 
Gifpen schreef:
In elk geval is dit een rit waar de ambulance nog te maken krijgt met redelijk oplettende medeweggebruikers. Ik maak het dagelijks veel slechter mee. Dat mensen voor een verkeerslicht stil staan en dat je er een seconde of 15 achter staat met toeters en bellen en groot licht en je dan pas zien.

Ik heb het al eens eerder opgemerkt: Dat is in het algemeen een zeer veel voorkomende eigenschap van de weggebruiker; niet of te weinig opletten.
Ondergetekende werd gisteren ook totaal niet opgemerkt door een Mercedesrijder die vanaf de invoeger meteen maar 2 banen opschoof zonder over zijn schouder te kijken of richting aan te geven. Ook na langdurig claxoneren nog steeds geen reactie..
Offline MofkaP
FS Juridisch
ma 16 mei 2011, 7:22 Bericht 
Cygnum schreef:
maar ook van handhaver

Hier op het forum zijn voorbeelden genoeg van bestuurders die met spoed naar het ziekenhuis of artsenpost moesten met een ernstig gewonde of half barende vrouw in hun auto.
Die sneller op de plaats van bestemming zijn dan een ambulance.
Dat geldt voor mij ook. Rijtijd van mijn huis naar het ziekenhuis is 7 minten. Aanrijtijd is minstens 10 minuten.

Die mensen worden ook geregistreerd door de diverse camera's of krijgen toch een bon van diezelfde handhavers omdat ze de verkeersregels overtraden. Niet altijd - ik weet het - er zijn ook menselijke handhavers die begrip tonen.

Bij de rechter loop je dan meestal gewoon stuk. "U bent geen voorrangsvoertuig, u mag de verkeersregels niet overtreden, u bent geen arts en kunt niet beoordelen of er sprake is van een spoedeisende situatie, u brengt het overige verkeer in gevaar, u hebt geen speciale rijopleiding, enz."
Een welwillende en begrijpende rechter (of OvJ) wil de sanctie dan nog wel halveren.

Maar als er een pitauto met blauw zwaailicht achter me staat te herrie maken, dan zou ik volgens diezelfde handhaver wel ineens de verkeersregels aan mijn laars mogen lappen?

Je bekijkt het maar.
Ik zal je als weggebruiker voor laten gaan en ruimte maken voor zover dat mogelijk is, zoals de wet dat van mij eist.
Meer niet.
Jouw OGS is geen rechtvaardiging voor mij, noch een objectieve rechtmatige reden om de verkeersregels te (mogen) overtreden. Formeel mag ik niet eens een stukje de berm, met twee wielen de stoep op, een doorgetrokken streep overschrijden of op een puntstuk / verdrijvingsvlak rijden.
Offline bx gek
Master
ma 16 mei 2011, 7:35 Bericht 
Kenji schreef:
Ik ga, ongeacht welk type blauwblauw er aankomt, aan de kant.

+1 :thumb:
Offline Lucky1
Master
ma 16 mei 2011, 9:21 Bericht 
Ik ben door degene die het filmpje gemaakt heeft geattendeerd dat het inderdaad een recente opname betreft. Ik heb meteen maar de link naar dit forum gegeven in de hoop dat er ook wat input uit de kant van de hulpverlener komt.
Offline tjappie (Guus)
Master
ma 16 mei 2011, 12:35 Bericht 
Vroeg op schreef:
Wat doe jij dan tegenwoordig?

Brandweer
Offline Speedy J
Master
ma 16 mei 2011, 12:50 Bericht 
MofkaP schreef:
Maar als er een pitauto met blauw zwaailicht achter me staat te herrie maken, dan zou ik volgens diezelfde handhaver wel ineens de verkeersregels aan mijn laars mogen lappen?

Je bekijkt het maar.

Wat ben jij toch heerlijk zwartwit :D

Ik wil nog even toelichten waarom ik blijf waar ik ben als er politie aan komt en dat niet per sé doe wanneer het brandweer of ambulance is.
De reden hiervoor is simpel. Mijn ervaring is dat brandweer en ambulance voor omzichtiger en duidelijker zich door het verkeer begeven. Ik zie zo vaak dat politie met toeters en bellen bewegingen maken die ik niet kan plaatsen / kan voorzien dat ik denk: ik blijf maar waar ik ben, ze gaan er maar omheen.
Dus niet omdat het politie is...maar hoe ik ze zie gedragen. (uiteraard probeer ik wel uit de weg te blijven en heel duidelijk te zijn in mijn gedrag, beetje "Act on blue flag"-verhaal dus.)
Offline Boralis
Master
ma 16 mei 2011, 13:27 Bericht 

Speedy J schreef:
Ik zie zo vaak dat politie met toeters en bellen bewegingen maken die ik niet kan plaatsen

Op de A1 van Barneveld naar Amersfoort een keer meegemaakt. Motoragent middendoor, alles naar links en rechts gebarend. Even later politie auto hier tussendoor. Direct daarna ambulances. Gewoon over de normaal volledig lege vluchtstrook, die nu dus wel half geblokkeerd was ... :fp:
Offline Masterdam
Master
ma 16 mei 2011, 13:45 Bericht 
Speedy J schreef:
Wat ben jij toch heerlijk zwartwit
Oja, jij bent gelukkig niet zwartwit. Dat politie bepaalde manoeuvres maakt zal een reden hebben. Dat kan jij niet beoordelen. Begrijp me goed, ik vind ook vaak dat ze als debielen rijden, maar dat is tot op zekere hoogte hun werk. Dat brandweer met een 30-tonner anders rijdt (ambulance is qua gewicht ook geen Golfje) hoef ik je hopelijk niet uit te leggen.

Boralis schreef:
Op de A1 van Barneveld naar Amersfoort een keer meegemaakt. Motoragent middendoor, alles naar links en rechts gebarend. Even later politie auto hier tussendoor. Direct daarna ambulances. Gewoon over de normaal volledig lege vluchtstrook, die nu dus wel half geblokkeerd was ...
Dus? Misschien hebben die hulpdiensten van tevoren (zoals het hoort) de verkeerscentrale gebeld met de vraag of de vluchtstrook beschikbaar was. Als zij dan te horen krijgen dat er ergens halverwege een voertuig met pech zou kunnen staan of er werkzaamheden aan de gang zouden kunnen zijn, dan is het wel prettig dat ze voor de hoofdrijbaan kiezen.

En zeg niet dat dat niet zo is omdat JIJ niks heb gezien. Een bezette of niet bezette vluchtstrook kan een kwestie van minuten zijn. Dus misschien stond er voor jouw passeren wel een voertuig of 5 stil.

Het is heel simpel, men oordeelt maar voor een ander zonder te weten hoe bepaalde zaken gaan of wat de reden zou kunnen zijn. Lekker makkelijk schreeuwen weer. Doet het altijd goed op verjaardagen.
Offline Speedy J
Master
ma 16 mei 2011, 14:10 Bericht 
Ik vond de opmerking van Mofkap gewoon heerlijk zwartwit in postitieve zin; vond het grappig om het zo te zien staan. En ik ben niet zo zwartwit hoor, valt best mee.
Jij hebt blijkbaar een beetje moeite met goed lezen en begrijpen wat geschreven wordt Masterdam. Want hier:
Masterdam schreef:
men oordeelt maar voor een ander

maak jij je schuldig aan, ik niet. Maar lees het nog maar een keer door hoor (f)
Offline Boralis
Master
ma 16 mei 2011, 15:17 Bericht 

Masterdam schreef:
Dus? Misschien hebben die hulpdiensten van tevoren (zoals het hoort) de verkeerscentrale gebeld met de vraag of de vluchtstrook beschikbaar was. Als zij dan te horen krijgen dat er ergens halverwege een voertuig met pech zou kunnen staan of er werkzaamheden aan de gang zouden kunnen zijn, dan is het wel prettig dat ze voor de hoofdrijbaan kiezen.

Dit zou misschien kunnen. Maar 1 van de twee hulpdiensten heeft dat dan niet gedaan: politie koos midden, de rest niet. Laat ik het er op houden dat ik zelf dan iets meer vertrouwen heb in de rij en beoordelingscapaciteiten van de ambulance chauffeur ...

Overigens waren wegwerkzaamheden niet aan de orde. En zelfs als een deel van de vluchtstrook ergens wel geblokkeerd is, is dat nog altijd een snellere route dan binnendoor bij een stilstaande file van een kilometertje of 5 ... Langere tijd door midden van stilstaand verkeer i.p.v. over de vluchtstrook is alleen een optie op plekken waar geen vluchtstrook is.
 [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2