Pagina 1 van 2  [ 73 berichten ]
Offline Lucky1
Master
do 12 mei 2011, 11:41 Bericht 
Kwam dit filmpje tegen, ambu op weg naar het ongeluk 5 jaar geleden. Respect voor de chauffeur. Vind het wel educatief om te zien.
['horken' weg ge-edit, valt inderdaad wel mee.]

Ongeluk: 1 dode (direct), 1 persoon 2 dagen later overleden en de derde gewonde heeft het overleefd.

Link

Laatst bijgewerkt door Lucky1 op do 12 mei 2011, 12:49, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Aanhanger
Master
do 12 mei 2011, 11:47 Bericht 
Vind het nog wel meevallen.
Alleen die Duitser(?) op 1:29, die is heel erg.
Offline WimLex
Master
do 12 mei 2011, 11:49 Bericht 
Aanhanger schreef:
Vind het nog wel meevallen.
Alleen die Duitser(?) op 1:29, die is heel erg.

Viel mij ook op, plus dat er een aantal pas heel laat de weg vrijmaken. (witte fiat punto rechts van ambu ?)

Die panieksirene mag wat mij betreft bij kruisingen wel wat eerder aan, zeker op die 1e kruising.
Offline Dennis_on_the_road
Master
do 12 mei 2011, 11:52 Bericht 
Zo heel bijzonder is het niet. Je moet ook bedenken dat je 3 rijen voor een verkeerslicht wachtende auto a 7stuks niet zomaar even weggetoverd en dat die niet altijd zomaar ruimte kunnen maken.
De file waar het filmpje mee begint telt zeker 35 auto per rij die nog eens stilstaan ook.
Offline bruintje beer
Master
do 12 mei 2011, 11:53 Bericht 
:thumb: Mooi filmpje zeg, verschaft ook een nuttig inzicht hoe het voor de ambulancechauffeur moet zijn. Lijkt me nog geen pretje, zo tussen de file door.
Ik vind wel dat de meeste mensen goed aan de kant gaan, weinig druiloren.

Rotondes zijn dus de pest voor scherpe aanrijtijden, lijkt me. :thumb_d:
Offline A4
Master
do 12 mei 2011, 11:57 Bericht 
M'n vader heeft 27 jaar op de ambu gezeten (chauffeur), je kunt er werkelijk een boek over volschrijven. En daar is dit filmpje nog heilig bij :x
Offline Smookey
FS medewerker
do 12 mei 2011, 12:15 Bericht 
Best handig lijkt het zulke hulpmiddelen, zou erg schelen in de tijd 's middags op de A28 Utrecht > Amersfoort :lol:
Offline R
Master
do 12 mei 2011, 12:19 Bericht 
Vergeet een stad als Den haag maar als werkplek als ambulancechauffeur. Wegversmallingen, drempels tweebaanswegen die versmald zijn tot één, centrumringen met heel veel langzame pollers en egoïstische automobilisten natuurlijk als toef op de taart.

Een hel lijkt me dat.
Offline K1200GT
Pro
do 12 mei 2011, 12:24 Bericht 
R schreef:
Een hel lijkt me dat.
Is het. Daarom rijden ze in Den Haag ook veel met ambulance-motoren.
Offline Smookey
FS medewerker
do 12 mei 2011, 14:42 Bericht 
Zie tevens de reden waarom RWS ondertussen ook met motoren op de weg zit, auto's (en motoren) hebben geen optische signalen (voorlopig) maar moeten wel steeds meer 'blauwe taken' gaan vervullen omdat de klpd andere belangrijke zaken te doen heeft en zich bij blikschade's niet meer laat zien.
Offline Mikkie
Master
do 12 mei 2011, 15:04 Bericht 
Over het algemeen valt het me mee. Met zo'n bus kun je natuurlijk nergens makkelijk doorheen en een compleet stilstaande rij heb je niet zomaar aan de kant, de meeste mensen kijken geen twintig auto's achter zich in de spiegel.

Wel grappig hoe helemaal @2:26 die Prius prima oplet en al ruim bijtijds aan de kant gaat, waar sommige anderen echt bijzonder weinig in de gaten hebben soms (vooral kruisend verkeer die wellicht die signalen wat laat horen).

En die duw-sirene rondom kruisingen zou ik wat vaker gebruiken als ik de chauffeur was. Trekt net iets meer aandacht.
Offline Robbert!
Laat zich horen
do 12 mei 2011, 15:45 Bericht 
http://www.youtube.com/user/kazernewillem

Kazerne Willem heeft op Youtube een eigen kanaal met een hele hoop van dit soort filmpjes. Ook mooi om te zien hoe zij die nog net wat grotere auto's door een stad als Amsterdam manoeuvreren.
Offline Cybersniff
Eendagsvlieg
vr 13 mei 2011, 10:02 Bericht 

Weet je zeker dat dit filmpje 5 jaar oud is? Volgens mij is het filmje van begin dit jaar.
Vanaf 1:43 zie je de flat aan de rechterkant voorzien van anti-kraak tralies. Deze zitten er pas enkele maanden op.
I.v.m. de sloop van deze flats voor de tunnel die ze gaan maken daar.
Offline Furr
Master
vr 13 mei 2011, 10:24 Bericht 
Dat is nu dus het beleid van NL: overal vluchtheuvels en stoepen neerleggen zodat niemand er meer langs kan. Die Duitser met die Mini kan de stoep niet op met zijn dure velgen. Als ik daar stond had ik ook een probleem. Denk dat ik dan maar door was gereden, maar de stoep kom ik zo 1 2 3 niet op.

Voor de rest matig filmpje. Wel mooi om te zien hoe sommigen goed met het verkeer bezig zijn en anderen liggen te slapen.
Offline Speedy J
Master
vr 13 mei 2011, 10:35 Bericht 
"Als iedere seconde telt" is de vertraging die zichtbaar is in de aanrijtijd tenenkrommend. Helemaal als ik uit bovenstaande reacties begrijp dat dit nog een heel goed voorbeeld is...
Offline Brakefire
FS Getrouwd
vr 13 mei 2011, 11:02 Bericht 
Smookey schreef:
Zie tevens de reden waarom RWS ondertussen ook met motoren op de weg zit, auto's (en motoren) hebben geen optische signalen (voorlopig) maar moeten wel steeds meer 'blauwe taken' gaan vervullen omdat de klpd andere belangrijke zaken te doen heeft en zich bij blikschade's niet meer laat zien.

Van mij mag RWS meteen blauwe lampen krijgen op de auto's en motoren van de inspecteurs, en belangrijker nog, een sirene.
Ze zijn vaak het eerst ter plaatse op de snelweg. Zij zijn het ook die de slachtoffers beschermen tegen het langsrazende verkeer. Als je soms ziet hoe mensen om schade auto's heen rijden... om verderop weer te trutten... En het zijn ook de mensen die de weg weer vrijmaken zodat we allemaal snel door kunnen.

Ik vind het belangrijk dat ze er snel bij zijn als het ergens fout gegaan is. Geef ze alsjeblieft een blauwe lamp en een sirene. Vooral als ze over de vluchtstrook of door het midden langs de file moeten. Als ze met die pick-ups met 160 en een oranje lamp in je spiegel verschijnen ga je ook wel aan de kant, maar in de file worden veel mensen erdoor verrast.
Offline Mondeofan
Die hard
vr 13 mei 2011, 11:20 Bericht 

http://www.regio15.nl/brandweer/videos/ ... -ambulance

Deze is al eens eerder geplaatst hier. Tegen het einde zie je dat er een auto onhandig geparkeerd staat en hoeveel tijd dat kost/scheelt.....
Offline Cygnum
Pro
vr 13 mei 2011, 11:31 Bericht 
Het valt mij op hoe sommige bestuurders totaal niets in de gaten hebben. Een geval dat ik zelf heb meegemaakt ongeveer drie jaar terug:

Op de Schiekade in Rotterdam komt een ambulance vanaf het Schieplein met zwaailichten en sirene aangereden: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... .5,,0,10.2

Het fietspad is niet toegankelijk vanwege varkensruggen tussen rijbaan en fietspad (staan niet op Maps). Het is best druk; er staan veel auto's te wachten voor het stoplicht. Ik sta als voetganger bij het stoplicht bij de Abraham Kuyperlaan (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 28,,0,14.7). In de verte zie en hoor ik de ambulance aankomen. Het stoplicht voor automobilisten staat op rood. De automobilisten blijven allemaal stilstaan, terwijl de ambulance zich tussen de auto's door probeert te wurmen, wat niet lukt omdat de auto's op beide stroken niet kunnen uitwijken. Ondertussen staan de auto's vooraan nog rustig te wachten op het verkeerslicht dat nog steeds op rood staat.

Ik besluit om de bestuurders als een verkeersregelaar aan te zwengelen. Een bestuurder reageert verbaasd en geërgerd met handgebaren dat het stoplicht op rood staat. Ik wijs naar achteren en maak een sirenegebaar met mijn handen. De bestuurder kijkt verbaasd, kijkt vervolgens in zijn spiegel en ziet dat door rood rijden toch wel de meest verstandige keus is. Doordat drie auto's volgen op beide rijstroken, ontstaat er voldoende ruimte voor de overige auto's om van rijstrook te wisselen, zodat de ambulance vrij doorgang kreeg. Als dank kreeg ik een bedankgebaar van de ambulancechauffeurs, die mijn handelen blijkbaar konden waarderen.
Offline Lucky1
Master
vr 13 mei 2011, 13:07 Bericht 
Cybersniff schreef:
Weet je zeker dat dit filmpje 5 jaar oud is? Volgens mij is het filmje van begin dit jaar.

Weet ik niet 100% zeker, het staat wel in de url van het filmpje. Maakt eigenlijk ook niet zo heel veel uit toch?
Citaat:
http://www.112tv.nl/video/2006/Ambulance-Maastricht-onderweg-met-A1-over-de-Noorderbrug

Ik weet niet waar de uitrukplaatsen van de GGD in Maastricht zijn, maar als dit het ongeluk betreft wat ik denk (rasberg 10 mei 2006) zijn er 3 ambulances opgeroepen. Het AMZ zou namelijk de beste/snelste zijn als vertrekplaats.

Ik denk overigens dat het best een goed idee zou zijn om een TV programma als BODW hier aandacht aan te laten schenken. Wat doe je als automobilist? Mag je nou wel of niet door rood om plaats te maken? Ik merk aan de reacties hier dat het best leeft.
Offline Dave
FS Webmaster
vr 13 mei 2011, 13:49 Bericht 
Erachter blijven met een redelijke afstand (anders is het irritant voor de chauffeur)
Smookey schreef:
Zie tevens de reden waarom RWS ondertussen ook met motoren op de weg zit, auto's (en motoren) hebben geen optische signalen (voorlopig)

Mwoah, ik vind spitsstroken toch handiger, geef het even door (f)

Link
Offline Tento
Master
vr 13 mei 2011, 15:08 Bericht 
Als ik een ambu of pol./brandweer van achteren zie naderen op een 2-baans weg (80/100) en geen uitwijk mogelijkheid heb, geef ik altijd even een tik aan de richtingaanwijzer naar rechts (1 keer) zodat ze weten dat ik ze aan zie komen en verwacht dat ze er hoe dan ook voorbij willen/kunnen. Levert regelmatig duimpjes op van de bijrijder.
Offline R
Master
vr 13 mei 2011, 15:32 Bericht 
Tento schreef:
even een tik aan de richtingaanwijzer naar rechts (1 keer)

Dat zouden er meer moeten doen; ook als ik achterop kom.
Ik doe het zelf ook. ( vrij naar 'ik heb 'm zelf ook' van BCC)
Offline Lucky1
Master
vr 13 mei 2011, 15:45 Bericht 
wat ik ook wel eens doe, afhankelijk van de situatie, is groot licht knipperen naar de voorgangers. In de hoop dat ze in hun spiegels kijken en dus eerder anticiperen op hetgeen er achter hen aan zit te komen. Al vaker gezien dat er dan een mooie vrije linkerbaan ontstaat. Alleen snelweg meestal.
Offline Kenji
Master
vr 13 mei 2011, 18:01 Bericht 
Dave schreef:
Mwoah, ik vind spitsstroken toch handiger, geef het even door

LOL, die reactie van die knurft onder je video :lol:
Offline basgitaar
Master
vr 13 mei 2011, 19:32 Bericht 
Vandaag in de Leeuwarder Courant, in de rubriek 'Rechtbank':

Citaat:
Als een sardineblikje scheurt de ambulance open

Verdacht: ambulancechauffeur (55) uit Leeuwarden
Van: veroorzaken ernstig ongeval
Eis: schuldig zonder straf

Met zwaailicht en sirene was de ziekenwagen op weg naar een hartpatiënt in Peins. Maar na een botsing met drie vrachtwagens belandde de chauffeur van de ambulance zelf in het ziekenhuis. Vier weken lag hij op de intensive care.

Bijna anderhalf jaar later zit de ambulancechauffeur (55) uit Leeuwarden in de rechtbank voor het veroorzaken van het ongeval. Het gebeurde op een decemberavond op de Hendrik Algraweg in Leeuwarden, een smalle autoweg met twee rijstroken en een dichte middenstreep. De ambulance week uit om een vrachtwagen in te halen. Dat gaat fout, dacht de chauffeur van een tegemoetkomende vrachtauto. En de bijrijdster van de ambulance riep: niet doen. De tegenligger dook de berm in, maar de ambulance schampte de aanhanger vol strooizout. Daarbij scheurde de ziekenwagen aan de zijkant helemaal open. ,,Als een sardineblikje??, zegt rechter Michiel Severein.

Daarna raakte de ambulance de vrachtwagen die hij aan het inhalen was en botste hij tegen een andere zoutwagen. Intussen was de ingehaalde vrachtwagen in de berm tegen een boom gecrasht. De chauffeur daarvan liep een gebroken been en een gebroken hand op. De ambulancebestuurder is er zelf het beroerdst aan toe. Hij had hersenletsel, zijn gescheurde milt is verwijderd, hij had klaplongen en een nare elleboogbreuk. Na een reeks operaties kan hij zijn linkerarm nog niet gebruiken, wat hem ongeschikt heeft gemaakt voor zijn werk. De chauffeur ontkent dat hij een woeste rijder is. Natuurlijk neemt een ambulancebestuurder risico?s, zegt hij. ,,Als je de aanrijtijd een paar keer niet haalt, moet je bij de baas op het matje komen.??

De technische verkeerspolitie constateert in een analyse van het ongeval dat de inhaalmanoeuvre gedoemd was te mislukken. Dat laatste is het geval geweest, vindt officier van justitie Petra van der Vliet. Zij spreekt over een grove verkeersfout en over een onvoorzichtige inhaalmanoeuvre. Maar de officier stelt ook vast dat de man al zwaar gestraft is met zijn letsel en het verlies van zijn baan. Ze weegt mee dat hij 33 jaar vrijwel schadevrij heeft gereden. Daarom doet ze het voorstel om hem wel schuldig te verklaren, maar geen straf op te leggen. Daar is de advocaat van de man blij mee, al ziet ze liever algehele vrijspraak. Uitspraak over twee weken.

Het gaat dus ook wel eens mis.
Offline Forza!
Master
vr 13 mei 2011, 19:43 Bericht 
Ambulances en zo zijn prima "mijnenvegers" als je maar zorgt dat je er redelijk vlot achter zit anders komt het klootjesvolk weer naar links gezet.
Offline Gifpen
Master
za 14 mei 2011, 9:34 Bericht 
Ik dacht tot aan de laatste seconde dat er nog iets zou gebeuren, maar dat was dus niet de strekking van het filmpje..

In elk geval is dit een rit waar de ambulance nog te maken krijgt met redelijk oplettende medeweggebruikers. Ik maak het dagelijks veel slechter mee. Dat mensen voor een verkeerslicht stil staan en dat je er een seconde of 15 achter staat met toeters en bellen en groot licht en je dan pas zien.
Offline Graaigraag schorem
Master
za 14 mei 2011, 11:39 Bericht 

Vannacht een ambu met spoed op de A6, maar hij reed niet harder dan 160. Ik ben 'm dus maar gepasseerd. Wel irritant, al die discolampen midden in de nacht.
Offline Kami
Die hard
za 14 mei 2011, 12:04 Bericht 
Wat doe je als je bijv. voor een rood verkeerslicht staat en er moet politie/ambulance of brandweer door die signalen gebruiken, door rood rijden of blijven staan totdat het groen is en dan plaats maken ? (mits dat al niet gaat als je voor rood staat)

Mij is geleerd, gewoon blijven rijden, geen gekke dingen doen, probeer zoveel mogelijk ruimte te geven en maak geen verkeersovertredingen.
Offline okkiwokki
Die hard
za 14 mei 2011, 12:05 Bericht 
Kunnen ook niet harder begreep ik uit een filmpje wat geloof ik ook in dit topic was gepost.
Offline Signum
Master
za 14 mei 2011, 12:20 Bericht 
Die sirene mag van mij wel wat harder. Ik hoor een ambu echt niet goed aankomen van achteren wanneer alles dicht zit. Auto's zijn veel te geïsoleerd tegenwoordig.
Offline r00t3d
Pro
za 14 mei 2011, 12:54 Bericht 

Ik zeg: Rumbler. Die voel je wel.

En stap toch van die twee-toon af.
Offline WimLex
Master
za 14 mei 2011, 12:59 Bericht 
Kami schreef:
door rood rijden ...... en maak geen verkeersovertredingen.

:fp:

Je MOET alleen voorrang verlenen, vrije doorgang staat niet in de wet.

Jouw v.b. m.b.t. roodlicht: de bekeuring krijgt de kentekenhouder en als je mazzel hebt gaat de rechter een straf van 0,00 opleggen.
Goed kijken (spiegelen ook) geeft je voldoende mogelijkheden om toch ruimte te creeren voor ambu of brandweer.
Qua politie ben ik minder behulpzaam.
Offline Speedy J
Master
za 14 mei 2011, 13:12 Bericht 
Kami schreef:
Wat doe je als je bijv. voor een rood verkeerslicht staat en er moet politie/ambulance of brandweer door

Voor ambu en brandweer rij ik wel over de stopstreep. Politie redt zich maar die halen altijd de meest vreemde capriolen uit, dan blijf ik wel staan waar ik sta :nothanks:
Offline MofkaP
FS Juridisch
za 14 mei 2011, 13:15 Bericht 
Gifpen schreef:
Dat mensen voor een verkeerslicht stil staan en dat je er een seconde of 15 achter staat met toeters en bellen en groot licht en je dan pas zien.

En nog blijven staan ook, zoals het hoort.

Zoals de standaard rechtspraak luidt:
"De nadering van een voorrangsvoeruig verleent betrokkene als bestuurder geen bijzondere rechten (of plichten) om zelf de verkeersregels te (mogen) overtreden; immers het voorrangsvoertuig maakt van betrokkene's voertuig geen voorrangsvoertuig. Bovendien heeft betrokkene niet de bijzondere rijopleiding genoten die de bestuurders van het voorrangsvoertuigen wel hebben gehad."

Hetzelfde geldt overigens voor snelheid, op zo'n fraai aangelegde, verkeersveilige weg, waar uitwijken niet mogelijk is. Het naderende voorrangsvoetuig is geen reden noch een excuus om de snelheidslimiet te overschrijden.

Theoretisch mag je niet eens in de berm gaan rijden.

Zelf heb ik een geval aan de hand gehad van drie motorrijders die die door rood reden bij nadering van een voorrangsvoertuig.
Mooi verloren, sanctie gematigd. (Zie bovenstaande argument.)
Ambulance stond wel op de laatste foto.

In een ander geval ontkenden de agenten glashard dat zij met OGS reden. Helaas reed de betrokkene door rood (met foto) en de pitwagen door groen (met OGS).

Dus je blijft maar fijn voor rood licht achter mij staan wachten met je voorrangsvoertuig met toeters en bellen.
Jij betaalt de administratieve sanctie niet voor mij.

Als je perse wilt dat ik door rood rijd, dan stap je maar uit en geeft een aanwijzing.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
za 14 mei 2011, 13:37 Bericht 
Speedy J schreef:
Voor ambu en brandweer rij ik wel over de stopstreep. Politie redt zich maar die halen altijd de meest vreemde capriolen uit, dan blijf ik wel staan waar ik sta :nothanks:

Ik zie agenten niet als hulpverleners, dit in tegenstelling tot ambulances en brandweerauto's.

@MofkaP, helemaal juist. Als automobilist moet je ruimte maken voor een voorrangsvoertuig, maar je mag zelf geen overtreding(en) maken.
Offline aygo4life
Master
za 14 mei 2011, 13:39 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Voor ambu en brandweer rij ik wel over de stopstreep.

als er een (digitale) flitspaal staat dan wacht ik wel even tot het groen wordt, heb geen zin een boete te riskeren. dan maar even 5 seconden langer wachten.
Offline Cygnum
Pro
za 14 mei 2011, 13:54 Bericht 
MofkaP schreef:
Zelf heb ik een geval aan de hand gehad van drie motorrijders die die door rood reden bij nadering van een voorrangsvoertuig.
Mooi verloren, sanctie gematigd. (Zie bovenstaande argument.)
Ambulance stond wel op de laatste foto.

Dus je blijft maar fijn voor rood licht achter mij staan wachten met je voorrangsvoertuig met toeters en bellen.
Jij betaalt de administratieve sanctie niet voor mij.

Spijtig dat door dit soort regels het gezond verstand nog verder wordt ingeperkt. Want o wee als je zelf nadenkt: dat mag niet in Nederland :nono: Zie bijvoorbeeld mijn verhaal hierboven. Indien vaste rechtspraak zou worden toegepast, zou de ambulance minimaal een halve minuut vertraging op hebben gelopen (zo lang stond het stoplicht nog op rood). Dat kan het verschil tussen leven en dood zijn. Als een rechter dat niet begrijpt mag hij wel eens uit zijn ivoren toren worden geflikkerd.
Offline MofkaP
FS Juridisch
za 14 mei 2011, 14:07 Bericht 
Ik vrees dat je bij de wetgever moet zijn.
Offline WimLex
Master
za 14 mei 2011, 14:14 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Als automobilist moet je ruimte maken voor een voorrangsvoertuig, maar je mag zelf geen overtreding(en) maken.

Het 1e deel van je stelling bestrijd ik:
WimLex schreef:
Je MOET alleen voorrang verlenen, vrije doorgang staat niet in de wet.

Is het netjes om ruimte te maken indien de ruimte er is ? :kniktja: :kniktja: :kniktja:

2e deel onderstreep ik volledig.

Edit: ik zie net dat ik mijn stelling bij moet stellen
Citaat:
Artikel 50 RVV bepaalt dat weggebruikers bestuurders van voorrangsvoertuigen moeten voor laten gaan. Het is dus niet beperkt tot het voorrang verlenen, maar het gaat echt om het voor laten gaan! In zoverre is de term voorrangsvoertuig misleidend.

Bron
Offline MofkaP
FS Juridisch
za 14 mei 2011, 14:45 Bericht 
Wat is dan het verschil tussen "voor laten gaan" en "voorrang verlenen?"
Offline WimLex
Master
za 14 mei 2011, 14:51 Bericht 
Als ik deze tekst goed interpreteer, bedoelen ze ermee dat als je 2 rijen dik voor een verkeerslicht staat, dat beide rijen ruimte moeten creeren zodat het OGS voertuig er tussendoor kan.

Andere verklaring heb ik er niet voor.
Offline NooitTeSnel
Master
za 14 mei 2011, 15:11 Bericht 
Voor laten gaan is de term die gebruikt wordt bij voetgangers, omdat je die geen voorang kunt verlenen (ze zijn geen bestuurder).

Je mag daarbij zoals eerder opgemerkt geen verkeersregels overtreden, dus niet door rood rijden. De enige situatie die ik dan kan bedenken is dat je als er meerdere stroken zijn dus naar rechts gaat om de ambulance er langs te laten.

Een paar weken geleden stond ik op de linkse van 3 voorsorteervakken voor een vrij groot kruispunt. Rechtdoor en rechtsaf waren helemaal vol, lange rij. Achter mij stond maar één auto. Ik zag in m'n spiegels de ambulance over de andere weghelft naderen en zo de twee lange rijen voorbij gaan, dus ik draaide naar rechts schuin voor de rij voor rechtdoor. Mijn idee was dat de ambulance dan de linksaf-strook waar hij toch al recht op af reed kon gebruiken om rechtdoor over te steken. De muts in de auto achter mij bleef gewoon staan en had totaal niets door en de bestuurder die vooraan stond in de rechtdoor rij begon boos naar mij te zwaaien dat ik voor hem stond :fp:

Duurde zeker 10 hele seconden voor die muts die achter me stond door had waarom ik aan de kant was gegaan en wat die enorme berg blauw licht achter haar zou kunnen betekenen. Uiteindelijk probeerde ze toen een vluchtheuvel op te rijden... ook niet de slimste richting, maar de ambu kon er eindelijk door.
Offline Dennis_on_the_road
Master
za 14 mei 2011, 16:15 Bericht 
WimLex schreef:

Citaat:
Artikel 50 RVV bepaalt dat weggebruikers bestuurders van voorrangsvoertuigen moeten voor laten gaan.
Het is dus niet beperkt tot het voorrang verlenen, maar het gaat echt om het voor laten gaan! In zoverre is de term voorrangsvoertuig misleidend.

Dit staat er in de wettekst. Niets meer, niets minder.
Offline Gifpen
Master
za 14 mei 2011, 16:47 Bericht 
MofkaP schreef:

Doe toch eens normaal mofkap, je brengt het alsof IK er belang bij heb dat mij doorgang wordt verleend. Ik rij echter niet voor mijn belang met O&G. Voor mij persoonlijk is het dus helemaal niet relevant of ik nu vroeg, laat of niet ter plaatse kom.
Wat jij doet in zo'n situatie moet jij zelf weten. Ik ben in elk geval blij dat jij niet symbool staat voor de reactie van de gemiddelde medeweggebruiker. Jij komt kennelijk niet verder dan de 'oplossing' dat je door rood moet rijden om voorrang te verlenen. Ik ben blij dat er ook mensen zijn die snappen dat je ook zijwaarts ruimte kunt maken om doorgang te verlenen.
Offline MofkaP
FS Juridisch
za 14 mei 2011, 17:09 Bericht 
Gifpen schreef:
Doe toch eens normaal mofkap,
Ik verheug mij in het feit dat jij de wettelijke regels "niet normaal" vindt.
Geldt dat voor meer situaties en/of wetten?
Merkwaardig dat jij het klaarblijkelijk normaal vindt de wettelijke regels in dit geval wel "gebogen" kunnen worden.
(Dat vind ik overigens ook, maar lex dura sed lex in de ogen van de grote rovende digitale camera verwerker.)
Gifpen schreef:
Ik ben in elk geval blij dat jij niet symbool staat voor de reactie van de gemiddelde medeweggebruiker.
De gemiddelde weggebruiker krijgt ook geen automatisch gegenereerde bon voor te snel of door rood rijden als zij dat doen om een voorrangsvoertuig ter wille te zijn.
Hebben ze die eenmaal wel gekregen dan blijven die gemiddelde weggebruikers voortaan ook staan.
Gifpen schreef:
Ik ben blij dat er ook mensen zijn die snappen dat je ook zijwaarts ruimte kunt maken om doorgang te verlenen.
Kennelijk heb jij een ander type auto dan ik. Die van mij kan niet zijwaarts, zonder door rood te rijden.
Offline Elwood
Master
za 14 mei 2011, 17:16 Bericht 
Cygnum schreef:
Ik besluit om de bestuurders als een verkeersregelaar aan te zwengelen. Een bestuurder reageert verbaasd en geërgerd met handgebaren dat het stoplicht op rood staat. Ik wijs naar achteren en maak een sirenegebaar met mijn handen. De bestuurder kijkt verbaasd, kijkt vervolgens in zijn spiegel en ziet dat door rood rijden toch wel de meest verstandige keus is.

advocaat van de duivel mode on:

Heb jij geluk gehad dat er geen ongelukken gebeuren door jouw verkeersgeregel......

advocaat van de duivel mode off.
Offline Sietse
Die hard
za 14 mei 2011, 18:26 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Ik zie agenten niet als hulpverleners, dit in tegenstelling tot ambulances en brandweerauto's.

Misschien moet je toch jouw mening maar eens herzien... Veel politieagenten zijn ook opgeleid voor reanimatie en daarnaast hebben ze vaak een AED-apparaat in de auto. Zeker in dunbevolkte gebieden grote kans dat er in het geval van bijvoorbeeld een hartstilstand eerder een politieauto ter plaatse in dan een ambulance.
Offline tjappie (Guus)
Master
za 14 mei 2011, 18:47 Bericht 
Bij elke opstopping gewoon wat afstand houden op voorganger zodat je makkelijker op zij kan gaan voor hulpdiensten, is een kleine moeite, groot vordeel voor ons (als hulpverlener)
Offline Cygnum
Pro
za 14 mei 2011, 18:48 Bericht 
Elwood schreef:
advocaat van de duivel mode on:

Heb jij geluk gehad dat er geen ongelukken gebeuren door jouw verkeersgeregel......

advocaat van de duivel mode off.

Ik heb ze er alleen maar op geattendeerd dat er een voertuig met OGS aankwam, de bestuurders hebben zelf gereageerd op de situatie. Bovendien: alle voetgangers die nog niet waren overgestoken bleven stilstaan. Sterker nog: een van de voetgangers dacht (en zei) hetzelfde als ik: waarom blijven alle automobilisten staan? Als er al twee op elkaar waren geknald, had ik dat voor lief genomen en m'n verantwoordelijkheid genomen (dus aan te geven wat ik heb gedaan). Als dezelfde situatie zich opnieuw voor zou doen, zou ik exact hetzelfde hebben gedaan. Dat noem ik je medemens helpen, iets wat de gemiddelde Nederlander helaas mist of onvoldoende aan denkt.

Wanneer het gaat om het leven van iemand kan geld mij niets schelen (zegt een student die het niet breed heeft). Als het politie is, zou ik het overigens niet hebben gedaan. Politie is, met alle respect, minder belangrijk dan een brandweerwagen of ambulance.

Sietse schreef:
Misschien moet je toch jouw mening maar eens herzien... Veel politieagenten zijn ook opgeleid voor reanimatie en daarnaast hebben ze vaak een AED-apparaat in de auto. Zeker in dunbevolkte gebieden grote kans dat er in het geval van bijvoorbeeld een hartstilstand eerder een politieauto ter plaatse in dan een ambulance.

In Rotterdam-Rijnmond zijn het juist de brandweerwagens die voorzien zijn van een AED.
 [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende