Pagina 1 van 1  [ 6 berichten ]
Offline Sjonnie
Die hard
za 19 nov 2011, 10:12 Bericht 
Binnen of buiten de bebouwde kom, dat vraag ik me al een tijdje af over een weg bij ons in de gemeente, tot voor een paar jaar geleden was deze nog buiten de bebouwde kom.
Totdat ongeveer 2 jaar geleden aan het begin van deze weg ineens een bord stond dat je de bebouwde kom inging.
Nu vraag ik mij af in hoeverre dit bord rechtsgeldig is, ik heb documenten van de gemeente gevonden waar het bord wel opstaat, maar de weg en het gebied erachter niet als zijnde binnen de bebouwde kom valt. De afbeelding laat zien waar het bord staat in de cirkel, de pijl is de weg en het gebied wat niet in het omkaderde gedeelte van bibeko valt.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Offline Jack Bauer
Master
za 19 nov 2011, 11:07 Bericht 

Volgens mij mag een gemeente het kombord gewoon verplaatsen waardoor automatisch geldt dat je op die weg maar 50 km/u mag rijden tenzij anders aangegeven.

De gemeente Muiden heeft dit ook geflikt pas geleden. Daar zijn de komborden een halve kilometer verplaatst zodat de bushaltes nu binnen de bebouwde kom vallen en de bus dus voorrang heeft bij wegrijden. (Dit betreft de Maxisweg en Weesperweg ter hoogte van de carpoolplaats)
Offline Sjonnie
Die hard
za 19 nov 2011, 11:36 Bericht 
Raar toch eigenlijk? Ik bedoel dan zouden alle tekeningen toch ook aangepast moeten worden?
Offline viffer
Master
za 19 nov 2011, 11:57 Bericht 

De geldigheid van een bord wordt toch niet beperkt door het besluit wat daaraan ten grondslag ligt?
Offline rh58
Nieuwkomer
za 19 nov 2011, 12:49 Bericht 

De kaart die je bijgevoegd hebt is de kaart van de gemeente met daarop de bebouwde kom in het kader van de RO. De bebouwde kom in het kader van de wet op de Ruimtelijke Ordening (RO) is een andere bebouwde kom, dan die in de wegenverkeerswet en de wetten en verordeningen die daar gebruik van maken.

Zie de uitleg over art 19 lid WRO:

http://www.stab.nl/stab/public/stab/gen ... %26id%3D27:

‘Bebouwde kom’
Voor het toepassingsbereik van artikel 20 lid 1 onder a Bro 1985 is uiteraard ook van belang wat nu onder ‘bebouwde kom’ moet worden verstaan. In het kader van de ruimtelijke ordening is dit een feitelijk begrip. De aard van de omgeving is bepalend, niet de plaats van het verkeersbord. De grenslijn van de bebouwde kom die met dit bord wordt aangegeven, is van verkeerstechnische aard. In het kader van de ruimtelijke ordening behoeft daaraan geen doorslaggevende betekenis te worden toegekend, aldus de Afdeling. De stelling dat het begrip gedefinieerd dient te worden als ‘samenhangende bebouwing’ is door de Afdeling afgewezen.[9]

9] Zie (onder meer) ABRS 24 december 2002, AB 2003, 414 (Den Haag), m.nt. ARN onder ABRS 31 juli 2002, AB 2003, 415, Gst. 7174, nr. 6, m.nt. JT. (Venlo
Offline Sjonnie
Die hard
za 19 nov 2011, 13:04 Bericht 
Hmm oke duidelijk denk ik zo met deze uitleg.
 [ 6 berichten ]