Postingstijd interval gedetecteerd van 90.8 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 2 van 2  [ 75 berichten ]
Offline regiorunner
Master
wo 03 aug 2011, 22:06 Bericht 
Ik wil en kan er niet zoveel over zeggen maakte ongeveer 1,5 jaar geleden de overstap naar HSA :x ) maareh de integratie van de HSL op het hoofdrailnet geeft alleen maar voordelen, zeker als de plannen van de IC Max/IC 2000 nou eens uitgevoerd zouden worden. Groningen-Antwerpen via Schiphol in.... laten we zeggen 2,5 a 3 uur. :thumb:

Het toenmalige persbericht in de Televaag: Klikkie doen
Offline Kiwi45
Master
do 04 aug 2011, 7:11 Bericht 
regiorunner schreef:
Groningen-Antwerpen via Schiphol in.... laten we zeggen 2,5 a 3 uur.

Schiphol - Barcelona is sneller.....
NS <> Boeing 0 -1

Regio is helemaal blij als de trein in 2,5 tot 3 uur een stukje van 300 kilometer kan afleggen. Waarvoor dan een miljardeninvestering nodig was.
Twee stukjes asfalt en een paar vliegtuigen hadden nauwelijks investering gevergd, waren sneller, efficienter, milieuvriendelijker en flexibeler geweest. En dat is dus precies mijn punt.
Offline Tilbo
Respect
do 04 aug 2011, 7:42 Bericht 

Tja, bij een oneindige hoeveelheid olie zijn het vliegtuig en de auto inderdaad veel betere alternatieven.

En waarom je Schiphol-Barcelona vergelijkt met Groningen-Antwerpen is mij niet helemaal duidelijk. Die miljardeninvestering, tja, dat krijg je als politici zich teveel laten leiden door allerlei milieusentimenten (de HSL koeientunnel, daar is ie weer!).
Offline Kiwi45
Master
do 04 aug 2011, 7:52 Bericht 
Tilbo schreef:
Tja, bij een oneindige hoeveelheid olie zijn het vliegtuig en de auto inderdaad veel betere alternatieven

*Ding dong*

"Dames en heren, de trein naar Groningen die zou vertrekken om 10:21 van perron 3a rijdt vandaag even niet, wegens gebrek aan wind en zon."

Kortom: waar denk je dat de trein op rijdt? En hoe zou die stroom worden opgewekt?
Offline Guppenklup
Master
do 04 aug 2011, 8:25 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Kortom: waar denk je dat de trein op rijdt? En hoe zou die stroom worden opgewekt?

*ding dong*

"Zouden alle passagiers hun voeten op de pedalen willen zetten en mee willen trappen?"
Offline bernardo A.
Master
do 04 aug 2011, 9:34 Bericht 

Kiwi45 schreef:

Als jij alle middellange afstanden, zeg 300 km van het spoor naar het vliegtuig wilt verplaatsen neemt de engergiebehoefte onevenredig hard toe. Stroom kan uit een mix van conventionele energie, zonneenergie en atoomenergie worden gewonnen. Vliegtuigbrandstof niet, of nauwelijks. Houdt er ook rekening mee dat het opstijgen en op cruisehoogte komen op korte vluchten het brandstofverbruik op zo'n korte vlucht enorm opjaagt.

Punt 2 is dat het luchtruim in Europa wel heel zwaar belast wordt als je alles in het vliegtuig zet en lokale vliegtuigen, zoals Eindhoven Airport moet je ook met de factor 3 gaan vergroten. Dan kom je ook wat financiele en logistieke problemen tegen. men heeft de omgeving volgebouwd en defensie is op dat vliegveld erg gesteld op haar privacy.

+ overlast. Ik nabij onder de noordelijke aanvliegroute van 040 airport. Bij noorelijke/oostelijke wind stijgen ze hier op. Die paar vliegtuigen per uur zijn acceptabel, maar als er een vliegtuig per 3 minuten over komt dan gaat het wel oncomfortabel worden.

Kiwi45 schreef:
Schiphol - Barcelona is sneller.....

Als je buiten beschouwing laat dat je plant om 2 uur vantevoren op schiphol te zijn. 1 uur vantevoren is minimaal en zeker met Schiphol is een uur extra nemen geen overbodige luxe, zodat vertraging onderweg niet leidt tot het missen van je vlucht.

Tussen het landen op Barcelona en het moment dat jij buiten staat zit ook een half uur. Die uren moet je wel aan je reistijd toevoegen en dan gaat jouw verhaal niet meer op.
Die verloren uren drukken natuurlijk veel harder door als je op afstanden tot 500 km gaat vliegen. dan is de tijdswinst te verwaarlozen.

En dan kan je rare dingen meemaken. Ik wilde in de USA (vliegtuignatie bij uitstek) van Albuquerque naar Las Vegas (Nevada) vliegen. ca 850 km. Vluchten genoeg, alleen duurde de reis een halve dag of langer omdat die vliegtuigen een dienst onderhouden op een hoop vliegvelden. Je krijgt dan wel veel van de omgeving te zien, maar echt snel is het niet.

Die HSL is overigens geen slecht idee. Het prestigeproject om die HSL via een lange route over 010 en 070 naar 020 te laten rijden is geldverkwisting. Zoals eerder opgemerkt, via Breda naar Utrecht, langs de A27 had relatief weinig gekost.
Offline Tilbo
Respect
do 04 aug 2011, 12:45 Bericht 

Kiwi45 schreef:
Blijft lastig volgens mij voor jou, om een fatsoenlijk beargumenteerd antwoord te geven. Maargoed, what's new.
Offline Kiwi45
Master
do 04 aug 2011, 12:54 Bericht 
Tilbo schreef:
Blijft lastig volgens mij voor jou, om een fatsoenlijk beargumenteerd antwoord te geven. Maargoed, what's new.

Als je nu eerst eens met een fatsoenlijke vraag komt, dan kun je een fatsoenlijk antwoord verwachten.

Een grap als 'de trein rijdt op stroom, en dus niet op fossiele brandstof', is niets anders dan lachwekkend. Als je niet snapt waarom, dan zou je je eens in de literatuur moeten verdiepen.

Edit: voorbeeld: http://www.newscientist.com/article/dn1 ... plane.html

Tenzij we over kernenergie zouden praten. Prima, is inderdaad een goed alternatief. Maar dan blijft het hoofdargument, namelijk dat het spoor inflexibel is, 100% overeind. Waarom je dat niet wilt erkennen is me een raadsel.
Offline Broadie
Die hard
wo 17 aug 2011, 7:11 Bericht 
Kiwi heeft wel een punt hier, wat het vervoer door de lucht betreft.
Hoe zit het bijvoorbeeld met de toepassing van de EKIP, die met een zeer korte start- en landingsbaan uit de voeten kan, omdat hij daarbij van het grondeffect gebruik maakt? Die tevens erg energiezuinig is en ook bij lage snelheid goed te hanteren is? En die zowel op grond als op water kan starten en landen?
Mij is niet duidelijk waarom die uitvinding niet wordt toegepast, maar ik vermoed dat het ofwel met patenten, ofwel met de praktische monopolie-positie van Boeing/Airbus te maken heeft.

Verder ben ik het ook met hem eens, dat de trein als passagiervervoerder niet zo handig is. Eerder heeft de trein wat te betekenen als transporteur van grote volumes, zoals basischemie en steenkool. Daarvoor is de huidige infrastructuur echter al beschikbaar.
Offline Masterdam
Master
wo 17 aug 2011, 7:29 Bericht 
Broadie schreef:
Hoe zit het bijvoorbeeld met de toepassing van de EKIP, die met een zeer korte start- en landingsbaan uit de voeten kan, omdat hij daarbij van het grondeffect gebruik maakt? Die tevens erg energiezuinig is en ook bij lage snelheid goed te hanteren is? En die zowel op grond als op water kan starten en landen?

Nergens voor nodig joh. Kan ook zo.

Link
Offline DaPeet
Die hard
wo 17 aug 2011, 7:51 Bericht 
Ik begrijp niet hoe "treinhaters" denken de vele reizigers die dagelijks de trein pakken op alternatieve wijzen te kunnen vervoeren? Het gaat om 1 miljoen mensen per dag. Het gaat om ik weet niet hoeveel ton goederen per dag. Leuk dat er hypermoderne bussen zijn, maar kunnen die zo'n capaciteit aan? Waarom zou de aanleg en aanschaf daarvan ook niet minstens zoveel geld kosten? 1 volle dubbeldekker (VIRM) met 6 bakken vervoert al 500+ mensen als die vol zit, van stadscentrum naar stadscentrum, dat zie ik nog niet snel op een andere manier gebeuren. Uit eigen ervaring weet ik dat zelfs met busreizen van/naar stations de trein in spitstijden vaak sneller is dan de auto.

Los daarvan vind ik het jammer dat de HSL zo slecht loopt, dat moet toch beter kunnen!
Offline egeltjes
Master
wo 17 aug 2011, 18:21 Bericht 
DaPeet schreef:
Ik begrijp niet hoe "treinhaters" denken de vele reizigers die dagelijks de trein pakken op alternatieve wijzen te kunnen vervoeren?

Nou, gewoon. Niet !!! :devil: :devil:

Ze regelen hun eigen vervoer maar. :kniktja: :kniktja:
Offline Dave
FS Webmaster
do 18 aug 2011, 3:06 Bericht 
Blabla heel verhaal...

HSL
Betuwelijn
Griekenland

Van alle drie vooraf gezegd dat het bodemloze putten zijn en dat het alleen maar miljarden kost en niets oplevert...

En ik krijg steeds gelijk. Best irritant.

Waarom leest de regering hier niet mee? Zo moeilijk is dat niet.

Nee gaan we zitten twitteren. Kansloos gedoe :fp:
Online Maserati Teun
FS medewerker
wo 16 nov 2011, 21:09 Bericht 
Hogesnelheidslijn weer 300 miljoen duurder: minister moet betalen

De hogesnelheidslijn (hsl) tussen Schiphol en Antwerpen is weer duurder geworden. Minister Schultz van Infrastructuur moet 300 miljoen euro bijbetalen voor de 'grootste flop uit de Nederlandse treingeschiedenis'.

Dat meldt RTL Nieuws.

De exploitatie van de lijn is verre van kostendekkend. Reizigers op de hsl moeten een toeslag betalen. Te weinig mensen zijn hier toe bereid. Eerder verlaagde de NS al deze toeslag. Sindsdien zitten de snelle treinen iets voller.

Minister Schultz is bereid dit bedrag bij te passen, maar dan moeten ook gewone treinen over het speciale hsl-traject mogen rijden. Ook moet er meer concurrentie op het spoor komen. De minister is hierover nog in onderhandeling met de NS.

Zonder hulp zou de lijn anders failliet te gaan, wat een strop van naar schatting 2,4 miljard euro zou betekenen. De hulp van Schultz betekent een tegenvaller op haar begroting, die ze volgens de begrotingsafspraken zelf moet zien op te lossen.

NS op belangrijkste spoortrajecten
Minister Schultz wil dat de NS ook na 2015 het reizigersvervoer blijft verzorgen op de belangrijkste spoortrajecten in Nederland. Dat plan wil zij vrijdag bespreken in de ministerraad.

De huidige concessie om te mogen rijden op het zogenoemde hoofdrailnet loopt per 2015 af. Een nieuwe concessie is te vergeven voor de periode 2015-2025 en daarvoor heeft de VVD-bewindsvrouw opnieuw de NS op het oog, melden diverse bronnen op het Binnenhof.

De samenstelling van dat kernnet laat Schultz niet in stand. Enkele spoorlijnen in Limburg mogen worden aanbesteed, waardoor ook andere vervoerders dan NS kunnen proberen een concessie te krijgen om daar treinen te laten rijden. Een onderzoek moet leren of dat ook met drie andere lijnen kan. Het zou gaan om de lijnen Zwolle-Groningen, Apeldoorn-Enschede en Eindhoven-Weert.

Ook nu zijn er al andere vervoerders dan NS actief op de lijnen die buiten het hoofdrailnet vallen.

Bron http://www.parool.nl/parool/nl/124/VERK ... alen.dhtml

Vooruit maar, weer € 300,000,000 weggegooid. :boos: :thumb_d: :boos: :thumb_d:
Offline Mdw
Master
wo 16 nov 2011, 21:16 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Vooruit maar, weer € 300,000,000 weggegooid. :boos: :thumb_d: :boos: :thumb_d:

Het belastinggeld wordt weer goed besteed moet je maar denken ,..... :fp:
Offline tks
Respect
wo 16 nov 2011, 21:54 Bericht 

Trein is perfect middel joh. Je snapt er niets van als je zegt dat het ding weg gesaneerd moet worden.

De trein moet alleen met de tijd mee! Dat betekent dat hun dienst verlening niet moet stoppen bij het simpel weg van a naar b brengen. WiFi in de trein, USB oplaad punten in de trein, stopcontacten.
Daar gaat het om. En het belangrijkste is een aansluiting van het station op je eindbestemming.
Dat is ook gelijk het nadeel van het vliegtuig. Geld hetzelfde voor. (vergelijk ik weeze met trein).
Als je aankomt heb je nog geen vervoer....

Ik vind dat je dus je eind bestemming moet kunnen mee boeken met je treinreis.
Zo kan de computer al die trein mensen combineren en misschien stuk of 10 van die robot bussen laten knorren. dat is het idee. Je moet verder gaan dan alleen van a naar b... het moet zijn van a naar je eindbestemming en weer terug naar b en weer naar a, als dat efficiënt kan paar keer in de week ging ik trein rijden.

Als je bij de NS online een kaartje koopt mag het niet eens ongeprint. Ff op het station online kopen en je uniekekaartnummer doorgeven aan de controleur mag dus niet. dat is het bullchit beleid.
Offline Kiwi45
Master
wo 16 nov 2011, 22:13 Bericht 
tks schreef:
En het belangrijkste is een aansluiting van het station op je eindbestemming.

Idee: als we nou allemaal hele kleine treintjes maken? Die flexibel van A naar B kunnen rijden. En weet je wat, om het nog flexibeler te maken geven we de mensen de mogelijkheid om zelf zo'n treintje te kopen. Nog beter: we zetten er een stuur in, en geven mensen de mogelijkheid om zelf te bepalen waarheen, wanneer en via welke route ze willen reizen.
En dat dan niet eens beperkt tot Nederland, maar gewoon over de hele wereld. Zou dat niet prachtig zijn?

En dan schaffen we de rails af, maar leggen we overal 'wegen' waarmee die kleine treintjes dus overal kunnen komen. Wanneer ze maar willen.

Briljant plan toch?

Oh ja, en die 300 miljoen, ach, dat moet je positief bekijken: als Yab Yum nog open was geweest dan was het zeker 100 miljoen meer geweest.
Online Maserati Teun
FS medewerker
wo 16 nov 2011, 22:16 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Idee: als we nou allemaal hele kleine treintjes maken? Die flexibel van A naar B kunnen rijden.

:respect: :respect: :respect:
Offline umpire
FS medewerker
wo 16 nov 2011, 23:05 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Minister Schultz is bereid dit bedrag bij te passen, maar dan moeten ook gewone treinen over het speciale hsl-traject mogen rijden.

Laat dat standaard NS materieel maar over de HSL rijden met 25kV AC :devil: :devil:

Standaard NS bovenleiding is 1500V DC :wink:
Offline Vroeg op
Master
wo 16 nov 2011, 23:24 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Briljant plan toch?

Nee helemaal niet. Als je dat doet sta je de hele dag in de file.
Neem als voorbeeld alleen al die 1000 vrachtwagens die kolen moeten vervoeren.
Doe dat eens keer een stuk of tien kolentreinen per dag.
O ja er rijden ook nog een stuk of 10 erts treinen per dag.
En dat Vise versa.
Asjeblieft 80000 vrachtwagens op de weg er bij.
En dat is alleen nog maar bulk.
Zo zijn er ook nog containers, lpg, ole enz...
En nee dat kan niet allemaal met de boot.
Het zou voor de weggebruiker alleen maar fijner zijn als er vrachtwagens per spoor vervoerd kunnen worden.

Maar die HSL.
Daar moet je met je gewone kaartje in kunnen stappen.
Probleem bijna opgelost.
De trein brengt je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wil zijn
Doet het vliegtuig overigens ook.
Offline Groningen
Die hard
do 17 nov 2011, 0:00 Bericht 

De NS gaat het reizen over de oude lijn ontmoedigen. Reistijd wordt langer en Schiphol richting Rotterdam en v.v. wordt niet meer rechtsstreeks.
Offline Brakefire
FS Getrouwd
do 17 nov 2011, 9:21 Bericht 
De minister moet het hele railnet + de NS gewoon aan de DB verkopen.
Vorige maand naar Hamburg geweest per ICE, werkt fantastisch.
Vorige week naar Parijs geweest met de Thalys: werkt ook fantastisch, maar dan alleen tussen Lille en Parijs.
Schiphol -> Rotterdam ging best vlug, als je de netto reistijd rekent. Ik denk nog geen 20 minuten. Maar op Schiphol bleef de trein na instappen nog 5 minuten staan en op Rotterdam stonden we ook 10 minuten stil. Dag tijdwinst. België was helemaal bagger, van voor Antwerpen tot voorbij Brussel sjokten we gewoon met 80 kmh achter een goederentreintje aan.
Offline Johnt64
Nieuwkomer
do 17 nov 2011, 16:44 Bericht 

ach de trein. Vertrek daar waar je niet woont en brengt met de nodige vertraging in verouderd materiaal daar waar je niet wezen moet .
Daarnaast is openbaarvervoer langzamerhand niet meer betaalbaar aan het worden .Zeker nu met de invoering van de OV kaart . Goeie handel :thumb_d:

Eigenlijk zouden ze alle bedrijven, ambtenaren, politici en wie ook die aan de HSL hebben deelgenomen , moeten kortwieken tot een inkomen op WWB niveau en dat met terugwerkende kracht .
Online Maserati Teun
FS medewerker
di 22 nov 2011, 17:24 Bericht 
'Rekenfoutje' Schultz HSL

Het tekort van de HSL is volgens minister Schultz van Infrastructuur bijna 1 miljard euro in plaats van 400 miljoen euro.
De minister stuurde vandaag een brief naar de Tweede Kamer met de nieuwe negatieve cijfers. Cijfers die voor Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid en Logistieke Organisatie aan de TU Delft, schokkend zijn. "390 miljoen leek mij geen verkeerde schatting", zei hij tegen BNR.

Van Wee denkt overigens niet dat Schultz een vergissing heeft gemaakt. Er is volgens hem waarschijnlijk 'bewust getracht de cijfers wat gunstiger voor te spiegelen'.

Of de HSL ooit rendabel zal zijn, durft Van Wee niet te zeggen: "als de luchtvaart duurder wordt, is dat gunstig. Maar als er alleen al 100 tot 150 miljoen euro betaald moet worden voor de infrastructuur wordt het wel erg lastig."

Dat de HLS een slecht idee is, vindt Van Wee niet. Volgens hem is de uitvoering wel .

Bron http://www.bnr.nl/topic/mobiliteit/1098 ... chultz-hsl

En maar geld pompen in een bodemloze put. :boos: :boos:
Offline egeltjes
Master
di 22 nov 2011, 18:57 Bericht 
Wie heeft die hsl eigenlijk verzonnen?
En wie heeft het er door gedrukt?
 [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2